بازدید 2260

باید هزینه‌های فساد اقتصادی را بالا ببریم

کد خبر: ۶۸۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱ 04 April 2017
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی کشور خود را درست کنیم باید هزینه انجام فساد اقتصادی را افزایش بدهیم زیرا هم‌اکنون فساد اقتصادی مثل موریانه به جان اقتصاد کشور افتاده است.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بیکاری یکی از مهمترین معضل‌های اقتصادی کشور است، اظهار کرد: به همین دلیل مقام معظم رهبری این سال را "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نامگذاری کردند که مسئولین در این راستا به صورت جدی‌تر گام بردارند.

وی افزود: اهمیت مقوله اقتصاد مقاومتی همیشه وجود دارد، به خصوص در حال حاضر که از نظر اقتصادی خیلی ضعیف شده‌ایم و تقریبا تمام کارخانه‌های ما ورشکسته شدند و این وضعیت از نظر اشتغال، فاجعه است. اگر بخواهیم در این سال به نتیجه‌ مطلوب و دلخواه مقام معظم رهبری برسیم، باید بار انگیزه و اراده مسئولان زیاد شود که متأسفانه این مساله تاکنون وجود نداشته و مسئولان توانایی ایجاد چنین فضایی را ندارند.

خادمی تصریح کرد: اگر اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم، می‌توانیم از منابع کشور استفاده بهینه داشته باشیم و به درستی بهره‌برداری کنیم زیرا ما کشوری ثروتمند هستیم و از نظر ذخایر و منابع گاز مقام دوم و از نظر ذخایر نفتی مقام سوم را در کشورهای خاورمیانه داریم.

وی ادامه داد: در کشور ما منابع زیادی مثل فرش و زعفران وجود دارند. پس ما که این همه منابع داریم نباید فقیر باشیم و کشوری مثل ایران باید با شرایط کمبود کارگر مواجه باشد نه کمبود کار. در کشور ما چند میلیون مهاجر وجود دارد که مشغول به کار هستند، در حالی که مردم کشور ما در بیکاری به سر می‌برند و این نشان می‌دهد که ما نتوانستیم اقدامات مناسب و تاثیرگذاری در زمینه اشتغال انجام دهیم.

خادمی با بیان این‌که اگر مساله بیکاری ادامه پیدا کند، ممکن است سال 96 بدتر از سال‌های دیگر باشد، با اشاره به واردات بی رویه و خارج از اصول برخی کالاها خاطرنشان کرد: مثلا پارچه مشکی را وارد می‌کنیم آیا امکان کافی برای تولید پارچه مشکی نداریم یا مافیا اجازه نمی‌دهد که ما تولید پارچه مشکی داشته باشیم. از طرفی ما سیگار قاچاق را وارد می‌کنیم که معضلی در اقتصاد ایران است و وضعیت را بدتر کرده و به جان مردم افتاده است.

وی بیان کرد: فساد اقتصادی مانند سرطان است و اگر درمانش نکنیم همه را درگیر می‌کند. اکثر مردم و مسئولان درگیر فساد اقتصادی شدند و معتقدم روش‌های برخورد با مفاسد اقتصادی مناسب و بازدارنده نیست.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سیستم بانکی هم در از بین رفتن تولید مقصر است چون بانک‌ها پول‌های مردم را به عنوان وام به جاهای دیگری می‌دهند و به بخش‌های خصوصی وام نمی‌دهند. اگر بخش خصوصی به سراغ فعالیت در زمینه پتروشیمی و فولاد برود، بانک هم سراغ پتروشیمی و فولاد خواهد رفت و به نوعی با بخش خصوصی در رقابت است؛ با این شرایط، کاربرد اقتصادی بانک از بین خواهد رفت.

خادمی بیان کرد: اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری گوش فرا دهیم، مشکلی پیش نمی‌آید چون ما کشوری توسعه یافته هستیم و می‌توانیم اقتصاد خود را فراگیر کنیم. باید هزینه‌های فساد اقتصادی را بالا ببریم تا ترس در دل مسئولان و متخلفان بیفتد و می‌توانیم دستگاه‌های پیشرفته جهت تشخیص اختلاس را فراهم کنیم تا تخلفات را سریعا شناسایی و مشخص کند. با کاهش و از بین رفتن این فسادها، توسعه کشور را می‌توانیم شاهد باشیم و اگر تولید انجام شود، اشتغال صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که عمده مشکلات کشور به قاچاق باز می‌گردد، افزود: ما بهترین کارخانه‌های ریسندگی و کفش‌سازی را داشتیم اما به دلیل نداشتن مدیران کاردان و شایسته و بخاطر مافیا تعطیل شدند و دلیل دوم این است که دولت از بخش خصوصی حمایت نمی‌کند و می‌خواهد خودش حاکمیت داشته باشد و به جای این‌که دولت خدمتگزار مردم باشند، مردم خدمتگزار دولت شدند و عدم پشتیبانی بانک‌ها از تولید و واردات بی‌رویه از دیگر مشکلات است.

خادمی بیان کرد: اگر مدیران شایسته و کارآمد را روی کار بیاوریم، قطعاً می‌توانیم این شعار امسال رهبری را اجرا کنیم و به توسعه دست یابیم ولی اگر افرادی ناکارآمد روی کار باشند، ما مجبور هستیم که فقط از منابع خدادادی استفاده کنیم و هر وقت این منابع تمام شدند، ما فقیرتر می‌شویم و بیکاری و مواد مخدر ما را از پا در می‌آورد و وضعیت ما نسبت به چند سال گذشته نیز بدتر خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر