بازدید 9753
۴
پیش بینی «تابناک» تحقق پیدا کرد؛

چرا نوروز امسال خبری از سانس 24 ساعته سینما نیست؟

اشتباه در چینش فیلم های نوروزی در کنار اثر روانی افزایش 20 درصدی قیمت بلیت سینما که که «تابناک» در هر دو زمینه هشدار داده بود، باعث شد تا پس از سه سال دوباره شاهد کاهش شمار مخاطبان سینمای ایران باشیم و دیگر خبری از سانس های 24 ساعته و گره خوردن پیوستگی سانس های اکران به همدیگر در طول شبانه روزی نباشیم.
کد خبر: ۶۸۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸ 27 March 2017
چرا نوروز امسال خبری از سانس 24 ساعته سینما نیست؟
با وجود تلاش های برخی مسئولان برای عادی نشان دادن وضعیت بحرانی سینما در اکران نوروز 95، افت فروش سینمای ایران اکنون آشکار شده و پیش بینی «تابناک» مبنی بر وقوع این وضعیت تحقق یافت و با توجه به چینش اشتباه فیلم های سینمایی و اثر روانی افزایش بیست درصدی قیمت بلیت سینما، بعید به نظر می رسد در هفته دوم نوروز شاهد افزایش چشمگیر فروش سینمای ایران باشیم.
 
به گزارش «تابناک»؛ همزمان با آغاز کامل اکران نوروزی، ارزیابی های اولیه «تابناک»، کاهش چشمگیر فروش در ابتدای سال 1396 را نشان می داد و خوشبینانه ترین برآوردهای نیز تکرار موفقیت اقتصادی سینمای ایران در سال 1395 را برای سال پیش رو پیش بینی نمی کرد؛ اتفاقی که با توجه به حواشی سینمای کشورمان در هفته های اخیر و عدم چینش مناسب فیلم های نوروزی دور از انتظار نبود و پیش بینی «تابناک» به سرعت تحقق یافت و اکنون با گذشت هفت روز از نوروز مشخص شده که اکران نوروزی شکست خورده است.
 
با وجود فروش نامناسب دو فیلم از مجموع فیلم های نوروز 1395، اکران نوروز سالی که گذشت مجموعاً بیش از چهل و هشت میلیارد و چهارصد و هفتاد میلیون تومان (بر اساس آمار فروش مکانیزه سینماها) بلیت فروشی داشت که یک موفقیت اقتصادی تاریخی برای سینمای ایران محسوب می شد. اکنون با در نظر گرفتن افزایش 20 درصدی قیمت بلیت سینما، باید مجموع رقم فروش سینمای ایران در اکران نوروزی بیش از 9 میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش داشته باشد و به بیش از 58 میلیارد تومان برسد و همانگونه که «تابناک» پیش بینی کرد حتی همان فروش سال 95 نیز با وجود افزایش 20 درصدی قیمت بلیت سینما تحقق نیافت.
 
پس از گزارش «تابناک»، برخی مسئولان صنفی به واکنش شتابزده ای داشتند و مدعی شدند که فروش سینمای ایران در نوروز 1396 حتی از نوروز 1395 نیز بیشتر بوده اما اکنون سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان اذعان کرده است: «با توجه به آمار  حدود ۲۰ درصد مخاطب و فروش سینماها نسبت به سال گذشته پایین‌تر است. متاسفانه مخاطب به خوبی از وضعیت نمایش فیلم ها آگاه نیست. رسانه ملی در ارائه تبلیغ به فیلم ها تبعیض و به اصطلاح خودی و ناخودی را سرلوحه قرار داده است از سوی دیگر برنامه های جذابی برای نوروز در نظر گرفته نشده است.»
 
برخلاف آنچه از سوی سیدضیاء هاشمی گفته شده، تلویزیون امسال برای آنکه نشان دهد به اندازه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برش دارد، حجم بسیار بالایی از تبلیغات حتی برای فیلم های سینمایی که با رویکرد این سازمان همخوان نیستند، انجام داد که این حجم از تبلیغات نوروزی برای فیلم های سینمایی نسبت به سال های گذشته انصافاً بی سابقه است. بنابراین نباید به سادگی توپ را در زمین صداوسیما انداخت و بدین شکل از مسئولیت در حوزه اکران شانه خالی کرده است.
 
مطابق با ارزیابی پیشین «تابناک» که مبنای پیش بینی تحلیل افت فروش سینمای ایران در اکران نوروزی بود، «خوب، بد، جلف» تنها فیلم مناسب برای حال و هوای نوروزی است و ترکیب کلی اکرانِ آغاز سال 1396 بود و سایر فیلم ها گزینه های مناسبی برای اکران نوروزی نبودند. سال گذشته یک اتفاق مهم رخ داد و آن هم بازگشت دوباره سینما در هفته های سوم و چهارم نوروز به سینما بود.
 
به عبارت دیگر در نوروز 1395 تماشاگران در هفته اول و دوم به تماشای «من سالوادور نیستم» و «پنجاه کیلو آلبالو» رفتند و در ادامه، فیلم هایی چون «ابد و یک روز» و «بادیگارد» نیز به عنوان گزینه های بعدی عموم مردم قدرت بازگرداندن تماشاگر به سالن های سینما را داشتند و به همین دلیل همزمان با افت فروش فیلم های کمدی، فروش فیلم های جدی رشد داشت و این جابجایی مخاطب و تماشای چهار فیلم در نوروز سال گذشته در آمارهای فروش عیان است.
 
با این حال به جز «گشت ارشاد 2» که تا حدودی توان بازگرداندن مخاطب عام به سینما را دارد، هیچ فیلمی وجود ندارد که تماشاگر ترغیب شود تا پس از تماشای آثار کمدی به سینما بازگردد و فیلم های جدیِ موجود در اکران نوروز 1396 را همچون فیلم های جدی اکران نوروز 1395 تماشا کند. بنابراین مخاطبان اکران نوروز 1396 حداکثر به تماشای دو فیلم می نشینند.
 
اشتباه در چینش فیلم های نوروزی در کنار اثر روانی افزایش 20 درصدی قیمت بلیت سینما که که «تابناک» در هر دو زمینه هشدار داده بود، باعث شد تا پس از سه سال دوباره شاهد کاهش شمار مخاطبان سینمای ایران باشیم و دیگر خبری از سانس های 24 ساعته و گره خوردن پیوستگی سانس های اکران به همدیگر در طول شبانه روزی نباشیم.
 
این نخستین اشتباه مدیریتی رخ داده در دوران محمدمهدی حیدریان است و انتظار می رود پیش از آنکه سینمای ایران بیش از این متضرر شود، شاهد اقدام رئیس سازمان سینمایی برای بهبود وضعیت باشیم و افت فروش سینما در طول سال استمرار نیابد. امسال، نخستین سالی بود که در دولت روحانی اساساً آیین آغاز اکران نوروزی انجام نشد و ظاهراً چنین آیین هایی که اثر تبلیغاتی و روانی داشت به عنوان بدیهی ترین روش های جلب توجه عمومی نیز مورد توجه مدیران تازه نفس سینما نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سال گذشته شبکه جم برای فیلم ها تبلیغ می کرد . مثل اینکه یادتون رفته .
تابی جان، تو خوبی، فهمیدیم که چه قدر تحلیلت درسته!!! هرچندکه یک فاکتور را برویت نمی اوری، اونم اینه که تلویزیون ایران بیننده نداره و سال 95 تبلیغات شبکه ماهواره ای مردم را به سینماها کشاند.
مشکل از ترتیب پخش فیلم ها نیست، مشکل از خود فیلم ها است، اگر فیلی واقعا توان جذب مخاطب را داشته باشد، هر زمانی می تواند این قابلیت خود را نشان دهد. ولی متاسفانه فلیم های ما یا لودگی است، که خودمان نام جعلی طنز را بر آنها می گذاریم، یا گنگ و نامفهوم است، که عنوان دروغین هنری می دهیم، یا فیلم های پر از اشک و اندوه است که نام دهن پر کن ارزشی را روی آنها گذاشته ایم. در این میان جای فیلم های جذاب، با هر مضمون و محتوایی خالی است، البته ماهواره ها این جای خالی را پر می کنند، ولی به بهای گزافی که خانواده ها آن را پرداخت می کنند.
بیشتر به خاطر تبلیغاته به نظر من خود من هیچ کدوم از فیلم ها رو نمیشناختم باید رسانه های آزاد تبلیغات کار های سینمایی رو شروع کنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل