بازدید 9136
پیمانه اقتصادی؛

از «سهم ۸۸ درصدی نفت در رشد اقتصادی» تا «موانع پیش روی تحقق اقتصاد مقاومتی»

این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش قیمت مس و آلومینیوم، کاهش بهای طلا، افزایش بهای نفت، امارات واردات گوشت از برزیل را ممنوع کرد، کاهش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه، ایران سالانه 20هزار تن گوشت از قزاقستان وارد می‌کند، ورود دلالان به بازار میوه و فرصت‌طلبی زمین‌خواران در نوروز را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 25 March 2017
از «سهم ۸۸ درصدی نفت در رشد اقتصادی» تا «موانع پیش روی تحقق اقتصاد مقاومتی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش قیمت مس و آلومینیوم، کاهش بهای طلا، افزایش بهای نفت، امارات واردات گوشت از برزیل را ممنوع کرد، کاهش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه، ایران سالانه 20هزار تن گوشت از قزاقستان وارد می‌کند، ورود دلالان به بازار میوه و فرصت‌طلبی زمین‌خواران در نوروز را در بر دارد.



سهم ۸۸ درصدی نفت در رشد اقتصادی

احمد توکلی، درباره چگونگی تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: نام گذاری شعار امسال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ازجانب رهبری، بیانگر این است که وضع کشور در زمینه اشتغال مناسب نیست و متأسفانه با سیاست‌های نادرست، برای کارگران چینی و ترکیه شغل ایجاد کردیم. وی با بیان اینکه دولت امسال باید از اقتصادی که بر سیاست خارجی گره می‌خورد فاصله بگیرد و به مسائل داخلی توجه کند گفت: مسائل اساسی در کشور وجود دارد که اگر حل نشود مسئله اقتصاد و تولید حل نخواهد شد. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ رشد کشور پرنوسان است گفت: نرخ رشد امسال که ۶.۶ تخمین زده شده است، تنها ۱۲ درصد از این رشد مربوط به بخش غیر نفتی است و ۸۸ درصد آن از نفت است، که فروش نفت خام اشتغال زیادی ایجاد نمی کند. وی تاکید کرد: نرخ رشد در سال ۹۱ تا ۹۵ پر نوسان بوده که اگر این نرخ رشد اشتغال زا باشد نرخ بیکاری باید پائین بیاید، اما شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم.

افزایش قیمت مس و آلومینیوم در بازار جهانی

در معاملات روز گذشته بازار جهانی فلزات هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده 5 هزار و 825 دلار قیمت گذاری شد که در مقایسه با روز قبل 17 دلار افزایش داشته است. هر تن آلومینیوم نیز هزار و 933.5 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل با 0.6 درصد افزایش معادل 11.5 دلار همراه بوده است.  همچنین هر تن روی در معاملات روز جمعه 2814 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل 42.5 دلار کاهش داشته است. هر تن قلع نیز با قیمت 20 هزار و 275 دلار داد و ستد شد که نسبت به قبل 165 دلار کاهش یافته است.

قیمت طلا کاهش یافت

بهای هر اونس طلا روز گذشته با 0.2 درصد کاهش به 1242 دلار و 31 سنت رسید. روز پنجشنبه قیمت فلز زرد به رقم 1253 دلار و 12 سنت رسید که بالاترین رقم از 28 فوریه تاکنون بود. در حال حاضر فلز زرد در مسیر ثبت بزرگترین دومین هفته افزایش قیمت قرار دارد. همچنین قیمت نقره نیز روز جمعه با 0.2 درصد کاهش به 17 دلار و 51 سنت رسید. قیمت پلاتین نیز 0.7 درصد کاهش به 951 دلار و 50 سنت رسید. قیمت پالادیوم هم 0.4 درصد افزایش داشت و به 801 دلار رسید.

قیمت نفت افزایش یافت

قیمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته با 7 سنت افزایش به 50 دلار و 63 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 12 سنت رشد داشت و به 47 دلار و 82 سنت رسید. به رغم کاهش تولید های اوپک و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان که در ماه ژانویه آغاز شده، قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی نزدیک به 11 درصد کاهش یافته، زیرا سایر تولید کنندگان اقدام به افزایش تولید و پر کردن این شکاف کرده اند.

چاه های ناتمام شیل روی دست آمریکایی ها

هجده ماه است که تولید کنندگان شیل ایالات متحده آمریکا در حال حفاری چاه های نفتی در بالاترین حد هستند، با این حال تعداد بی سابقه ای از چاه های زمین های نفتی این کشور به صورت ناتمام رها شده است. این مسئله به نوبه خود نشان می دهد که تولید نفت همسان با سرعت حفاری ها افزایش نخواهد داشت. به نقل از رویترز، افزایش تولید شیل آمریکا صدای اعتراض با نفوذ ترین صادر کننده اوپک یعنی عربستان سعودی را بلند کرده است و موجب کاهش قیمت ها در چهارشنبه تا پایین ترین سطح خود در 4 ماه گذشته شده است. دستاوردهای تولید ایالات متحده موجب سرخوردگی تلاش های اوپک و صادرکنندگان برتر نفت دنیا برای کاهش عرضه، تخلیه ذخائر نفت و بالا بردن قیمتها شده است.

امارات واردات گوشت از برزیل را ممنوع کرد

امارات واردات گوشت از شش شرکت محصولات گوشتی برزیلی را به حالت تعلیق درآورده و به وارد کنندگان اعلام کرده که باید هرگونه محصولات گوشتی خریداری شده از این شرکت را از فروشگاه های اماراتی جمع آوری کنند.

امید برزیل برای بازگرداندن اعتماد به صنعت گوشت این کشور

دو شرکت بزرگ فرآوری غذای برزیل تلاش می کنند تا بار دیگر اعتماد مصرف کنندگان را به کنترل کیفیت خود بازگردانند. بعد از رسوایی بر سر اتهام رشوه گرفتن مقامات بهداشت که باعث ممنوعیت صادرات گوشت برزیل شد این دو شرکت به دنبال طرح هایی هستند تا از واحد های خارج از کشور خود استفاده نمایند. به نقل از رویترز پلیس برزیل در روز جمعه دو شرکت بزرگ جی بی اس و بی آر اف که به ترتیب بزرگترین شرکت های بسته بندی گوشت و طیور دنیا می باشند را در کنار ده ها شرکت کوچکتر متهم به پرداخت رشوه به مقامات برای چشم پوشی از بازرسی و شیوه های اجرایی آن ها از جمله فرآوری گوشت فاسد کرده است. این رسوایی در حالی مطرح می شود که قرار بوده است تا چند هفته دیگر این دو شرکت بزرگ برزیلی اولین عرضه عمومی واحد های مستقر در خارج خود را راه اندازی کنند.

کاهش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه

بانک مرکزی روسیه روز جمعه ۰.۱۵ درصد از نرخ بهره خود کاست تا این نرخ به رقم ۹.۷۵ درصد برسد. این نهاد از ماه سپتامبر سال گذشته در این نرخ تغییری ایجاد نکرده بود. سیاستگذاران بانک مرکزی روسیه اعلام کرده اند نرخ تورم در کشور روندی نزولی به خود گرفته و رسیدن آن به رقم ۴.۳ درصد برای افزایش نرخ بهره مناسب ارزیابی شده است. همچنین پیش بینی شده نرخ تورم در کشور تا پایان سال ۲۰۱۷ به رقم ۴ درصد برسد. بانک مرکزی روسیه از احتمال کاهش دوباره نرخ بهره خود در سه ماهه دوم و سوم سال جاری میلادی خبر داده است. به گزارش یورونیوز، کاهش شدید قیمت نفت و اعمال تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه طی سال های اخیر، بنیه اقتصادی این کشور را به شدت تضعیف کرده است.

ایران سالانه 20هزارتن گوشت ازقزاقستان وارد می‌کند

پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی منطقه جنوب قزاقستان اعلام کرد: با توجه به توافق دو کشور برای صادرات گوشت قزاقستان به ایران این منطقه سالانه 20 هزار تن گوشت به ایران صادر خواهد کرد. طی روزهای گذشته سمیناری نیز در این زمینه با حضور هیات‌های ایرانی، شهرداران و فرمانداران مناطق جنوبی قزاقستان، کارشناسان مدیریت کشاورزی، کشاورزان و دامداران فعالان بخش کشاورزی و همچنین نمایندگان مراکز پژوهشی در حوزه کشاورزی و دامپروری در قزاقستان برگزار شده است. ژان سیت تومبایف فرماندار منطقه آکیم قزاقستان اعلام کرد: دولت قزاقستان حمایت از دامداران داخلی را در دستور کار قرار داده است. وی ادامه داد: توضیحات در زمینه همکاری‌های دامی و کشاورزی، خدمات تامین مالی و همچنین ارائه یارانه باید به افکار عمومی ارائه شود، در بسیاری از کشورها تقاضای بالایی برای تولیدات دامی ما وجود دارد و ما باید از آن استفاده کنیم، ایران سالانه 2.4 میلیون تن گوشت مصرف می‌کند.

ورود دلالان به بازار میوه

رئیس اتحادیه میوه و تره بار گفت: توزیع میوه شب عید تا 30 اسفند در میادین میوه و تره بار توزیع شد و امسال مقداری از پرتقال شرق مازندران سرما زده بود و ما در ذخیره سازی و توزیع میوه شب عید خوب عمل نکردیم. حسین مهاجران در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما ادامه داد: تعطیلی میادین میوه و تره بار و تردد نکردن کامیون ها فضا را برای دلالان میوه باز کرد و باعث افزایش قیمت پرتقال شد. مهاجران تصریح کرد: چرا پرتقال مصری هر کیلو 10 هزار تومان و پرتقال سرمازده ترکیه هر کیلو 6 هزار تومان در ظرف های ایرانی وجود دارد. وی تاکید کرد: سردخانه های غرب کشور مملو از سیب است و باید به بازار عرضه کنند تا قسمت سیب کاهش یابد. رئیس اتحادیه میوه و تره بار تصریح کرد: قیمت جهانی تمام شده موز 3200 تومان است و یک ماه قبل از عید 1000 تومان افزایش پیدا کرد. وی تأکید کرد: چهار عامل توزیع میوه ذخیره شب عید در میادین به خوبی عمل نکردند و باعث بروز تخلف در سطح کشور شد. 

فرصت‌طلبی زمین‌خواران در نوروز

ایام تعطیلات نوروز معمولا فرصتی برای زمین‌خواران فراهم می‌کند تا اقدام به تصرف زمین‌ها، ‌جنگل‌ها، کوه‌ها، سواحل و به طور کلی اراضی ملی و محیط زیستی کنند که شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، موارد را از طریق پلیس ۱۱۰ به ادارات راه و شهرسازی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و دادسراها اطلاع دهند. به گزارش ایسنا، زمین‌خواران تابلودار و بدون تابلو معمولا از سکوت و بی‌خبری ایام نوروز بهترین سوءاستفاده را می‌برند. با این‌که مسوولان می‌گویند سال گذشته زمین‌خواری در برخی استان‌ها به صفر رسیده، اما به هیچ عنوان نباید سودجویانی را که در این روزها به دنبال تصرف ثروت‌های عمومی هستند دست کم گرفت. زمین‌خواران معمولا در روزهای ابتدایی کارهایی همچون کاشت درخت، ایجاد پوشش از طریق چادر، فنس‌کشی یا موارد مشابه صورت می‌دهند و سپس تا قبل از پایان تعطیلات، مکان مورد نظر را تصرف می‌کنند.

موانع پیش روی تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با رادیو اقتصاد در خصوص انتظارات بخش خصوصی از دولت در سال جدید گفت: «اگر تولید و اشتغال را به عنوان شعار رهبر معظم انقلاب مد نظر قرار دهیم، سه رکن محیط کسب و کار، سرمایه گذاری و امنیت در این فضا باید مورد توجه دولت قرار گیرد.» وی امنیت را به عنوان مهم ترین اصل در حوزه ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: «پول به سمت سرمایه گذاری امن حرکت می کند؛ همچنین محیط کسب و کار باید فاقد موانع معمول بر سر راه تولید داخلی باشد!» خوانساری بزرگ و فربه بودن دولت را از جمله موانع اصلی دانست و ادامه داد: «دولت های بزرگ باعث عدم کارایی و نا موفق بودن اقتصاد می شوند، زیرا دخالتِ دولت، بیش از اندازه دست و پا گیر خواهد بود؛ از طرفی قیمت ارز در رونق تولید بسیار دخیل است.»
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران غیر واقعی بودن قیمت ارز را موجب بالا رفتن ارزش کالای داخلی و ارزان شدن کالای خارجی عنوان کرد و گفت: «بحث دیگر مبتنی بر مجوزهای غیر ضروری و امضاهای طلایی است که بر سر تولید موانعی ایجاد می کند.» خوانساری یارانه ها را از دیگر موانع مخلِ تولید نامید و افزود: «قیمت ها باید واقعی و رقابت آزاد در اقتصاد کشور ایجاد شود که به نفع تولید خواهد بود؛ از طرفی فساد سدی در برابر طلوع اشتغال است.» وی اشتغال زایی را نیازمند سرمایه گذاری بیشتر نسبت به گذشته دانست و افزود: «سرمایه فعلی تکافوی حجم بالای بیکاری در کشور را نمی دهد و نمی توان اشتغال را با منابع داخلی تامین نماییم که نیازمند سرمایه گذاری خارجی است.» 


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر