بازدید 18174
به بهانه تعیین حقوق کارگران برای سال 96؛

وقتی دستمزد کارگران در گرو «تور دوبی» و «خوشبوکننده دهان» است!

سال که به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، برای بسیاری از مردم، میزان افزایش حقوق سال آینده‌شان مهم می‌شود؛ آنقدر که مدام از یکدیگر می‌پرسند نرخ تورم چقدر است و افزایش احتمالی حقوقشان چقدر خواهد بود؟ غافل از آنکه نمی‌دانند مبنای محاسبه نرخ تورم چقدر با واقعیت‌های زندگی و حتی آمال و آرزوهایشان فاصله دارد.
کد خبر: ۶۷۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 07 March 2017
سال که به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، برای بسیاری از مردم، میزان افزایش حقوق سال آینده‌شان مهم می‌شود؛ آنقدر که مدام از یکدیگر می‌پرسند نرخ تورم چقدر است و افزایش احتمالی حقوقشان چقدر خواهد بود؟ غافل از آنکه نمی‌دانند مبنای محاسبه نرخ تورم چقدر با واقعیت‌های زندگی و حتی آمال و آرزوهایشان فاصله دارد.
 
به گزارش «تابناک»، هرچقدر درباره نرخ تورم و مبنای محاسبه آن شنیده باشیم و بحث‌های فراوان شکل گرفته پیرامون آن در رسانه ها، به ویژه در موسم انتخابات را به یاد آوریم، باز احتمالا درباره سازوکار قانونی تعیین این عدد مهم و سرنوشت‌ساز چیز زیادی نمی‌دانیم. موضوعی که بر خلاف مردم، ظاهرا سیاستمداران کشورمان به خوبی به آن آگاه اند و بر مبنای آن، گاه اتفاقات عجیب و غریبی را رقم می‌زنند.
 
آن گونه که قوانین مشخص نموده‌اند، مبنای محاسبه نرخ تورم در کشورمان، بررسی میزان رشد سطح عمومی قیمت‌ها در سیاهه‌ای از کالاها و خدمات است که با میانگین‌گیری از آن، نرخ تورم محاسبه می‌شود. به این صورت که قیمت برخی کالاها و خدمات مدام رصد می‌شوند و میزان میانگین رشدشان بر حسب درصد در هر بازه زمانی، نرخ تورم در آن بازه زمانی را مشخص می‌کند.
 
تعریفی که به خودی خود درکش برای عموم ساده نیست، چه برسد که بدانیم ماجرا اینقدر ساده و دم دستی نیست و به واسطه برخی مجوزهای قانونی، می‌توان در آن تغییراتی هم به وجود آورد. مثلا فهرست کالاها و خدمات مشخص شده را تغییر داد و به مدد این تغییرات، نرخ تورم را تحت تاثیر قرار داد. وضعیتی که همگی به نوعی با آن آشنا هستیم و اقتصاد دانان آن را با شکاف تورم اعلام شده و رسمی با تورم ملموس بیان می‌کنند.
 
مفهومی که بسیاری مان در مکالمات روزمره نیز به آن اشاره می‌کنیم و گاه برای اثباتش، مثال هایی از افزایش قیمت برخی کالاها یا خدمات می‌آوریم تا ثابت کنیم تورم واقعی با تورم رسمی فرق دارد. هرچند همه خوب می‌دانیم که تورم ملموس جایی در محاسبات لحاظ نخواهد شد و در پایان سال، زمانی که قرار است میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران مشخص شود، مبنا چیزی نیست جز اعداد و ارقامی که دولتمردان اعلام کرده و می‌کنند. یعنی همان نرخ تورم رسمی که بانک مرکزی کشورمان اعلام می‌کند.
 
این در حالی است که بانک مرکزی بر اساس مجوزی قانونی که در اختیار دارد، می‌تواند برخی از اقلام مندرج در سیاهه محاسبات نرخ تورم را حذف کرده یا جایگزین کند؛ مجوزی که در اختیار این نهاد قرار گرفته تا به واسطه آن، اقلامی که عامه مصرف نمی‌کنند یا دیگر جایی در سبد خانوار ندارند یا به سبد روزمره خانوار افزوده شده‌اند و... از فهرست اقلام مؤثر در محاسبه نرخ تورم حذف یا به این فهرست اضافه کند.
 
وقتی دستمزد کارگران در گرو «تور دوبی» و «خوشبوکننده دهان» است! 
 
برای نمونه، اگر روزگاری «جو» در زمره اقلام سبد مصرفی خانوار ایرانی قرار داشته و نرخ آن در محاسبه نرخ تورم موثر بوده، بانک مرکزی مجاز است اکنون که این کالا در سبد مصرف عموم مردم نیست، آن را از سیاهه چند صد کالا و خدمات حذف کرده و به جایش کالای دیگری، مثل ذرت قرار دهد که این روزها خیلی بیشتر در جامعه مصرف می‌شود و کاربرد دارد.
 
این در حالی است که دولتمردان در سال های گذشته از این مجوز به شکلی متفاوت بهره بردند و کوشیدند با اعمال تغییراتی در فهرست کالاهای ضروری، نرخ تورم را پایین نگه دارند؛ اقدامی که در دولت دهم رخ داد و دولت یازدهم نیز در صدد تصحیح آن برنیامد تا در نتیجه، به جای اقلامی مانند «چای خشک»، «کباب کوبیده»، «سفره»، «کفش بچه گانه» و...،  اقلامی مانند «تور مسافرتی به دوبی»، «تور سه روزه در کیش»، «خوشبوکننده دهان»، «توپ والیبال» و امثال اینها در نرخ تأثیر گذار شوند!
 
تغییراتی عجیب که منحصر به موارد نامبرده نیست و چه بسا تمامی‌شان نیز محل اشکال نباشند، ولی پر واضح است که به قصد به روزرسانی لیست کالاها و خدماتی که برای تعیین نرخ تورم نرخشان رصد می‌شود، رخ نداده‌اند، بلکه در جابجایی رخ داده، اهدافی مانند پایین نگه داشتن نرخ تورم دنبال شده است؛ رویکردی که موجب شد نرخ تورم رسمی و تورم ملموس بیشترین فاصله را با یکدیگر پیدا کنند.
 
فاصله که نه، شکافی عمیق که بسیاری از خانوارهای با درآمد متوسط را به طبقه نیازمند و زیر خط فقر افزود. به این صورت که نرخ تورم مصنوعی پایین آورده شد و ملاک افزایش حقوق قرار گرفت تا به ازای هر سالی که می گذرد، کارمندان و کارگران بیشتر از تأمین معیشت خود جا مانده و توانایی تنظیم دخل و خرج خود را از دست بدهند. با این یادآوری که نرخ اقلام مصرفی، خدمات، قیمت زمین و مسکن، کرایه و هیچ نرخ دیگری مطابق با نرخ تورم رسمی افزایش نیافته و این موضوع، بر سرعت فقیر شدن حقوق بگیران افزوده است.

انگار نه انگار که سفر به دوبی یا حتی کیش، برای بسیاری از حقوق بگیران و کارگران به آرزوهای دور و دراز و محال شباهت دارد، نه واقعیت. سفری که هرچند شاید انجام آن به عمر خیلی از کارگران و کارمندان قد ندهد، مدت هاست نرخ آن مبنای محاسبه حقوقشان قرار گرفته و ظاهرا قرار نیست جای خود را به کالاها و خدمات مورد استفاده عموم مردم بدهد!


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۳
تور زيارتي سوريه خيلي مهمه ! اگه نباشه كسي نمي تونه زندگي كنه.............كشوري كه هنوز دچار جنگ داخلي هست كدوم تور آخه؟ انشاا... كه اين بند محقق بشه
هیییی!!!!!تابناک کو گوش شنوا .........
اتفاقا آلات موسیقی که بسیار هم گران شده. پیانویی که تا سه ماه قبل پنج میلیون تومان بود دوسه هفته قبل بنده خریدم شش میلیون تومان یعنی 20 درصد تورم .
این همان عدالتی بود که وعده اش را داده بودند
خدايا خودت به داد كارگرها برس!
عزیز گیریم تورم 100 درصد و سبد معیشت 10 میلیون تومان باشد این چه ربطی به کارفرمایان دارد؟مشگل شما این است که نمی فهمید بنگاه های اقتصادی انقدر به نیروی کارشان پر اختی خواهند داشت که برایشان بصرفد وگرنه کار را تعطیل کرده و سرمایه خود را ر بانک می گزارند و اصولا استناد به تورم یا سبد معاش برای تعیین حقوق و حتی تعیین حقوق یکسان برای همه بنگاهها و کارگران امری اشتباه است که هرگز منجر به بهبود وضعیت ایشان نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
نه عزیز فقط شما حق زندگی دارید خونه ماشین ویلا زندگی انچنانی اونوقت قرارداد سفید امضا بدید به کارگر بدون تاریخ با حداقل حقوق بیشترین ساعت کار حالشو ببرید
ایران
هر روز دریغ از دیروز
کاش زمان به عقب برمی گشت
تا خیلی چیزها را اصلاح می کردیم
سایت محترم تابناک
لطفا برای خدا هم که شده یکبار تحقیق کنید نماینده کارگران در شورای عالی حقوق و دستمزد کیست ؟!!
چرا نماینده کارگران (هوشنگ درویشی از شوش) دو سال است که بازنشسته شده (در مورخ 1/1/94) ولی جایگزین نمی شود ؟؟
با تشکر
آن زمانی که تورم 50 درصد بود کسی از افزایش حقوقها متناسب با تورم حرفی نمی زد حالا هم که تورم مصنوعی 10 درصد اعلام شده می خواهند حقوقها را متناسب با تورم زیاد کنند.من که راضی نیستنم خدا هم قطعا راضی نیست.........
نرخ تورم براي سفره کارگري با حالت خوشبينانه 50درصد است
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
برای کارفرمایان فرقی نمکنه دستمزد کارگران جزو هزینه های سالیانه دولت از مالیاتشون کم میکنه
چرا در دولت دهم همه سکوت کردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
سید مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
بسه دیگه بابا تا کسی انتقاد می کنه سریع میگید "چرا در دولت دهم سکوت کردند؟"
من هم منتقد قبلی بودم هم فعلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
نمیتوانستند حرف بزنند چون خودشان را به خواب زده بودند
این گزارش یکی از چرندترین گزارشهایی هست که من در این زمینه خوانده ام و نشان می دهد که نویسنده کوچکترین اطلاعی نسبت به نحوه گزارشگری تورم ندارد و زحمتی هم به خودش نداده که در این زمینه تحقیق کند. البته عملکرد اقتصادی دولت قابل دفاع نیست اما این دلیل نمی شود که نسبت به چیزی که آشنایی نداریم مطلب بنویسیم.
خدا از کسانی که با بازی با آمار و غیر واقعی نشان دادن تورم حقوق ملت را ضایع می کنند، نگذرد.
در واقع اینکه سفر به دوبی رو مبنا قرار بدن خوبه ولی به شرطی که حداقل حقوق رو طوری تنظیم کنند که هر کارگری بتونه در سال یکبار از چنین سفری استفاده کنه
دلیل اصلی عدم بهره وری کار گران حقوق پایین است که شرمندگی دارد. ایران از معدود کشورهایی هست که مردم با داشتن شغل هم فقیرند.
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
عدم بهروری دروغیس بزرگ و توهین به مردم این را دولت و صاحبان سرمایه است به جامع تزریق کرده اند که هیچ وقت مزد واقعی کارگر پرداخت نشود من اندازه مزدی که میگیرم کار می کنم 1200 اندازه 1200 نه بیشتر نه کمتر احساس مسئولیتم هم اندازه حقوقی که دریافت می کنم ایده ها و روش های بر
بهتر انجام شدن کارها فقط در ذهن خودم می باشد
خلایق هر چه لایق. برجام آوردند دیگه دردتون چیه آدمهای بی سواد. تاجران تحریم. کمی انصاف داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
شما برو لیست انتخاباتیتو بچسب چکار داری به مردم
سفر داخلی هم تبدیل به رویا شده با این نرخ ها و هزینه ها چه برسه به خارجی ولی خدا برکت بده،خود تصمیم گیرنده ها خوب از این آب گل آلود ماهی می گیرند و لباسهاشون رو از برندهای موجود در اروپا خرید می کنند به هرحال حقوق 24 میلیونی که قانونی بشه 48 میلیونی هم که دیگه چیزی نیست 100 میلیونی هم فبها اصلا رقمی نیست خلاصه همینطور .... ما می ریم زیر زمین و اونا میرن بالای آسمانخراش
خواستم فقط بگم از دی حقوق نگرفتیم و همه چی شرکت سرجاشه غیر الویت به کارگر
دو نکته:
1- چرا نویسنده مقاله, به "تور زیارتی سوریه" ایراد نمی گیره ولی به "تور مسافرتی دوبی" ایراد میگیره؟!
2- هرچند خیلی از کارگران و کارگران امکان سفر به کیش و دوبی را ندارند اما اگر مسئولان بانک مرکزی می خوان نرخ تورم را بر اساس درصد افزایش قیمت تور محاسبه کنند, خب بگذارید این کار رو بکنند چون به نفع ماست! می پرسید چرا؟ الالن میگم:
افزایش قیمت تور در طول سال معمولا توسط هیچ نهادی کنترل نمی شه و آژانسها هر چقدر دلشون بخواد زیاد می کنند. به طوری که ممکنه قیمت تور در طول سال حتی 50 درصد بیشتر بشه. اگر این 50 درصد افزایش، مبنای محاسبه تورم باشه, باعث میشه نرخ تورم محاسبه شده, بالاتر از نرخ واقعی تورم باشه و به تناسب اون, درصد افزایش حقوق بالاتر خواهد رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
1-اصل مطلب رو بیخیال شدی چسبیدی به حاشیه
2-
نترس دوست عزیز وقتش که بشه تور دبی با شنا از خلیج فارس رو مبنا میگیرن
زمانی با حقوق یک ماه معلم میشد یک ب ام و صفر کیلومتر 518 خرید ولی الان اگر توی خواب هم ببیند باور نمیکند بیچاره.
وقتی این خبر رو خوندم یه کم جا خوردم که اقلام سبد خانوار چی هستش که این موارد ازش کم و زیاد شده بیشتر سرچ زدم متوجه شدم که 385 قلم هستش نه فقط 8 موردی که شما در خبرتون اعلام کردین!! جای یه سوال پیش میاد دلیل این کار تابناک چی هستش؟ شما بخشی از قضیه رو اعلام کردین در حالیکه کل قضیه فرق داره .
کو گوش شنوا..................حقوق کارگر هر سال دریغ از پارسال...... در دولت قبل می خواستم 206 بخرم ولی یه دفعه قیمتش سه برابر شد و در عوض حقوق من هم 13 درصد افزایش پیدا کرد و این یعنی کاهش قدرت خرید تا ابد..
حقوق 24 میلیونی بگیری اینکارا رو نکنی باید تعجب کرد
حقوق ماهانه کارگر ۸۰۰تومن و حقوق مدیران طبق قانون۲۴/۰۰۰/۰۰۰میلیون یعنی یک روز حقوق یک مدیر دولتی به اندازه یکماه کار سخت در معدن.رفتگر .نگهبان و... هست به ولله این عدالت علی نیست.
حقوق کارگر را دولت نمی دهد
بخش خصوصی می دهد
بالا بردن آن بخشش از کیسه خیلفه است
کدام صنعت ما در سال گذشته 50 درصد رشد داشته که شما گیر دادید هزینه حقوق و دستمزدش 50 درصد بره بالا
حالا بزنید با این شعارای کمونیستی تون همین چهار تا دونه کارخونه باقیمانده رو ورشکست کنید کارگرا بیکار شن همین چندر غاز رو هم نگیرن
چه فایده تو هرچه حقوق میگیری بازار به همون اندازه یا بیشتر رشد میکنه یعنی هیچ به هیچ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر