بازدید 6761
پیش بینی تابناک درست از آب درآمد؛

معامله ای 1500 میلیاردی و بدون رقیب!

در یکی دو هفته گذشته، ماجرای فروش بلوکی سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران توسط بانک تجارت، به یک معما تبدیل شده بود. برخی با چیدن پازل های این معما در کنار هم خبر از ایجاد یک انحصار جدید در صنعت خودروی کشور می دادند و برخی هم در مقابل، کل ماجرا را یک بازی رسانه ای قلمداد می کردند.
کد خبر: ۶۷۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱ 05 March 2017
در یکی دو هفته گذشته، ماجرای فروش بلوکی سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران توسط بانک تجارت، به یک معما تبدیل شده بود.  برخی با چیدن پازل های این معما در کنار هم خبر از ایجاد یک انحصار جدید در صنعت خودروی کشور می دادند و برخی هم در مقابل، کل ماجرا را یک بازی رسانه ای قلمداد می کردند. 

به گزارش تابناک اقتصادی، عرضه های بلوکی سهام همواره با گمانه زنی هایی مطرح بوده است. یکی از این موارد که در دو هفته اخیر زمینه ساز ایجاد برداشت های متفاوتی شده است به عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری ایران (ونیکی) توسط بانک تجارت برمی گردد. در آخرین روز بهمن ماه اطلاعیه ای از سوی بانک تجارت منتشر شد که این بانک  زمان و شرایط واگذاری ۴۹.۸ درصد قدیمی ترین شرکت سرمایه گذاری بورس ایران یعنی سرمایه گذاری ملی را اعلام کرد و به این ترتیب مقرر شده 14 اسفند بیش از 3 میلیارد و 486 میلیون سهم سرمایه گذاری ملی به قیمت پایه هر سهم 4253 ریال روانه میز فروش شود.

دیروز این معامله با تمام حرف و حدیث هایی که در اطراف خود داشت انجام شد. بر اساس گزارش معاونت بازار بورس اوراق بهادار تهران، شنبه مورخ 14 /12 /1395، تعداد 3.486.129.904 سهم معادل 49.8 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به ارزش  14.826 میلیارد ریال، توسط شرکت بانک تجارت به صورت یکجا و نقد و اقساط (طبق شرایط اعلامی) و به قیمت پایه هر سهم  4253 ریال عرضه و انجام شد . همچنین بر اساس گزارش منتشر شده، معامله مذکور تا احراز شرایط به صورت غیر قطعی باقی خواهد ماند. 

حرف و حدیث های این معامله چه بود که آن را به یک ماجرای پرحاشیه تبدیل کرده بود؟ بعد از اعلام آگهی فروش سهم شرکت سرمایه گذاری ملی ایران توسط توسط بانک تجارت، در فضای رسانه ای خبری دست به دست می شد که شرکت قطعه‌سازی کروز که طی ماه‌های گذشته توانسته بود از طریق خرید سهام کنترلی سه شرکت سرمایه‌گذاری به بلوک کنترلی گروه بهمن دست یابد، هم‌اکنون توانسته از طریق مذاکره با بانک تجارت و تعیین برخی وثائق، تا حدود زیادی نظر این بانک را برای تملک این دارایی به نفع خود جلب کند و با توجه به شرایط شرکت کروز و اینکه "ونیکی" مالک 4 درصد سهام ایران خودرو است، به این ترتیب می تواند مالک انحصاری ایران خودرو شود. 

اما در همان زمان تابناک اقتصادی، خبر از احتمال ایجاد یک بازی رسانه ای داد و بیان کرد که اگر کروز قصد تصاحب ایران خودرو را داشته باشد، نیازی به هزینه 1480 میلیارد تومانی ندارد و با رقمی بسیار کمتر (حدود 172 میلیارد تومان) می تواند به این هدف دست یابد و اذعان داشت که این شرکت می توانست 4 درصد سهام مدنظرش در بازار را از سهام موجود در دست حقیقی ها خریداری کند و خود را وارد حاشیه های این چنینی نکند و بر همین اساس این استدلال صورت گرفت که کل ماجرای ایجاد شده بر سر خرید سهام ونیکی یک بازی خبری است با هدف ایجاد حساسیت و خارج کردن شرکت کروز در روز معامله. 

به نظر پیش بینی ها درست از آب در آمد؛ دیروز و به گزارش اقتصاد آنلاین شرکت توسعه معادن جنوب، موفق شد شرکت مهم "سرمایه گذاری ملی ایران" را خریداری کند. توسعه معادن جنوب، سهامدار 3.3 درصدی بانک تجارت است. همچنین علی رستمی، معاون مالی و سرمایه گذاری بانک تجارت  در پاسخ به چرایی عدم شرکت رقبا در این معامله اینطور پاسخ داد: با توجه به این که این معامله جزء معاملات بزرگ بازار سرمایه محسوب می شود قطعا خارج توان برخی از فعالان بازار برای ورود به این معامله بود. رستمی این را هم یاد آور شد که البته حاشیه هایی که از سوی برخی دوستان قبل از انتشار آگهی بوجود آمد مانع از ورود آنها از جمله قطعه سازی کروز به این معامله شد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل