بازدید 100777

توضیح جالب سازمان ثبت اسناد درباره پذیرش ویژه بانوان

در حالی که ظرفیت آزمون در سال ۸۱ در تهران ۱۰۰ نفر، در سال ۸۲، ۲۰ نفر و در سال ۸۳، تنها ۵ نفر بوده و در سه سال بعد از آن، اصلاً آزمونی برگزار نشده، پذیرش ظاهرا گسترده امسال، همراه با معیار‌های خاصی برای پذیرش سردفتران اسناد رسمی است.
کد خبر: ۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۸ 27 October 2007
بروز شايبه ارايه حق انحصاري گشايش دفاتر اسناد رسمي به بانوان بدون هرگونه آزمون، موجب بروز پرسش‌هايي درباره انگيزه مسئولان از اين اقدام شده است.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، آزمون سردفتري اسناد رسمي سال 86، پس از سه سال در حالي برگزار مي‌شود كه آگهي ثبت نام آن، يك ماه پس از زمان مقرر در آيين‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمي ـ كه مقرر مي‌دارد آگهي در پايان شهريور ماه منتشر شود ـ در روزنامه‌ها درج شده است.

بنا بر اين گزارش، امسال ظاهراً سازمان ثبت اسناد و املاك، ظرفيت پذيرش آزمون را تا حد زيادي افزايش داده كه اين امر در نگاه نخست اميدواركننده است.

اين گزارش مي‌افزايد: در حالي كه ظرفيت آزمون در سال 81 در تهران 100 نفر، در سال 82، 20 نفر و در سال 83، تنها 5 نفر بوده و در سه سال بعد از آن، اصلاً آزموني برگزار نشده، پذيرش ظاهرا گسترده امسال، همراه با معيارهاي خاصي براي پذيرش سردفتران اسناد رسمي است.

از سوي ديگر، در حالي كه سيل جوانان پسر جوياي كار، منتظر شركت در آزمون سردفتران اسناد رسمي بودند، 4 بند ذكر شده در مورد معافيت‌هاي دسته‌هاي خاص، پرسش‌هاي زيادي را در ذهن داوطلبان ايجاد كرده است.

سازمان ثبت اسناد و املاك با توجيه زير، 4 دسته را از شركت در آزمون معاف كرده است:
«به منظور جذب افراد نخبه و داراي تحصيلات عالي تكميلي براي سردفتري اسناد رسمي، اشخاص ذيل از شركت در اين آزمون معاف مي‌باشند و مي‌توانند فرم درخواست را تكميل و به همراه مدارك لازم ظرف مدت يك هفته مستقيما به اداره كل امور اسناد و سردفتران واقع در تهران، خيابان شهيد فياض‌بخش (ضلع شمالي پارك‌شهر) ساختمان شماره يک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال نمايند.»

اين چهار دسته عبارتند از:
1ـ افرادي كه داراي مدرك اجتهاد از مراجع مسلم بوده و مدرك اجتهاد آنها به تأييد هيأت منتخب رئيس محترم قوه قضائيه برسد.
2ـ افرادي كه داراي مدرك تحصيلي دكتري در رشته‌هاي حقوق، الهيات با گرايش فقه و مباني حقوق، از دانشگاه‌هاي معتبر و مورد تأييد وزارت علوم تحقيقات وفناوري باشند.
3ـ افرادي كه داراي مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد در رشته‌هاي حقوق و الهيات با گرايش فقه و مباني حقوق با معدل 17 و بالاتر (الف) از دانشگاه‌هاي معتبر و مورد تأييد وزات علوم و تحقيقات وفناوري باشند.
4ـ بانـــوان.

در موارد 1 و 2، بحث منتفي است چراكه احراز صلاحيت علمي از سوي اين دو دسته، قابل انكار نيست. در مورد سوم نيز اين بحث با كمي ترديد قابل پذيرش است، چرا كه افراد پذيرش‌شده در مقطع كارشناسي ارشد، حتي ممكن است به قوانين ثبتي، نگاه نيز نكرده باشند.
اما نكته اين آزمون در مورد 4 و بانوان است كه درشت‌تر هم چاپ شده است. اين دسته چگونه بدون آزمون و نشان دادن صلاحيت در علوم ثبتي، نخبه تلقي شده‌اند؟ آيا بانوان در حالي از شركت در آزمون مهم سردفتري اسناد رسمي معاف شده‌اند كه درصد پذيرش خانم‌ها در رقابت با آقايان در آزمون‌هاي سردفتري سال گذشته با شرايط برابر، نشان‌دهنده ميزان صلاحيت علمي افراد شرکت‌كننده در آزمون است؟

اين‌گونه پذيرش درباره آزمون سردفتر اسناد رسمي كه پس از سال‌ها برگزار مي‌شود، پرسش‌هاي زيادي را در ذهن افراد مرتبط ايجاد مي‌كند. اين امر در حالي است كه اين شغل يكي از اركان نظام اقتصادي و اجتماعي و سيستم قضائي‌ كشور بوده و نقش مهمي در حيات اقتصادي و اجتماعي كشور ما دارد. مجازات‌هاي در نظر گرفته شده براي سردفتران در صورت ارتكاب جرم و يا اشتباه، مهر تأييد‌ ديگري بر اهميت شغلي است كه امسال به دلايل نامشخص، قشر خاصي را به سهولت به خود راه مي‌دهد.
 
جالب آن كه سازمان ثبت اسناد پس از برخي انتقادات اكنون در سايت خود اعلام كرده:«منظور از عنوان "بانوان" صرفا بانوانی است كه واجد یكی از شرایط مندرج در بندهای 1 یا 2 ویا 3 تبصره مذكور باشند و سایر متقاضیان زن باید بر اساس شرایط اعلام شده (عمومی – اختصاصی) فرم درخواست سردفتری اسناد رسمی 1386 را تكمیل و همراه با سایر مدارك لازم ارسال نمایند.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۰
عجب توضیح دقیق و کارشناسانه ای!!! یعنی اگر بند 4 را اضافه نمی کردند، سه بند اول تبصره بانوان را شامل نمی شد به عبارت دیگر:
معنی کلمه "افراد" که در سه بند اول به کار رفته است، در زبان و ادبیات فارسی "مردان" می باشد.
پس سازمان لطف فرموده و به خانمها هم رسما اجازه حضور داده است!
كاش مسوولان سازمان ثبت اينگونه اشتباه بزرگ خود را تصحيح نمي كردند و صريحا از همه داوطلبان آزمون عذرخواهي مي كردند
با سلام ، استثناء‌ گروهي خاص و معافيت اين افراد از شركت در آ‍مون به نظر ترجيح بلامرجح و بدعتي غير قابل توجيه مي باشد ، چرا كه داشتن مدارك مذكور هيچ دخلي به داشتن تخصص در زمينه مسائل حقوقي با گرايش ثبتي آنهم با پيچيدگي هايي كه تمام اساتيد حقوق به آن اذعان دارند ندارد ،و امر مشخص اينكه داشتن هر مدركي منجمله دكتري در گرايش هاي حقوق و يا كارشناسي ارشد با معدل بالاي 17 نيز ، دليل بضاعت علمي شخص در مسائل ثبتي نيست ، آنهم در حالتي كه حتي يك واحد درسي در خيلي از گرايش هاي مقاطع مذكور به عنوان حقوق ثبت تدريس نمي شود و تنها راه تاييد صلاحيت علمي صرفاً‌از طريق نمرات اكتسابي در آزمون مي باشد .
نكته قابل ذكر اينكه وقتي اينگونه اقدام به ثبت نام مي شود ناخودگاه اين سئوال به ذهن كنجكاو متبادر ميشود كه با چه سازو كاري سازمان ثبت براي گزينش اين افراد اقدام مي كند ، چرا وقتي به راحتي و از طريق سنجش سطح علمي داوطلبان در آزمون مي توان به اين مهم دست يافت ، اينگونه دست سازمان براي گزينش افراد باز گذاشته شود ؟! چرا براي اين افراد مثلا سهميه اي در نظر گرفته نشده تا در سهميه خودشان اقدام به تقديم شغل سردفتري به آنها نمايند ؟خصوصاً اينكه در آگهي ثبت نام اشاره گرديده است كه : (ملاك احرازصلاحيت براي انتصاب سردفتري اسنادرسمي ، تشخيص سازمان ثبت اسناد و املاك كشورمي باشد ) چه بهتر مي بود كه در اينجا ملاك احراز صلاحيت داشتن شرايط عمومي و اختصاصي و قبولي در آزمون و اختبار ذكر مي شد !
به هر حال از سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ، توقع بيشتري در خصوص دقت در نحوه تنظيم آگهي ثبت نام آزمون مي رفت ...
سازمان محترم ثبت به شرايط گذاشته شده براي آزمون توجه بيشتري بكند.
وليكن امر مهم آنستكه هرچه مي توانند از طريق آزمون افراد زيادي را جذب نمايند چرا كه با توجه به وجود فارغ التحصيلان زياد در سطوح مختلف تحصيلي رشته هاي مرتبط با دفتر خانه ،بسياري از شهرهاي ما ظرفيت چند برابر شدن دفترخانه هاي فعلي را دارد.با تشكر
باسلام
باتوجه به اطلاعیه های سازمان ثبت در روزنامه های کثرالنتشار باصرف بیش از 6 ساعت وقت وهزینه ازکرج به دفترمرکزی ثبت واقع درمیدان امام مراجعه کردم درپاسخ اعلام نمودند اشتباه شده منظورازبانوان مواردمندرج دربندهای دیگراست .ازاین جواب قاطع کاملا قانع شدم .موضوع جالب این است که چنین خطایی ازمرکزی که ثبت اسناد کلیه فعالیت های حقوقی کشورتوسط آنها کنترل میشود صادرشده است .ایابااین وضع انتظاردیگری جزشلوغی دادگاههابرای دعاوی وجوددارد؟
چه عجب سازمان ثبت بالاخره طلسم انحصاری کردن سردفتری را شکست.پسر من چندسال است دنبال شغل مناسب است موفق نشده معدل نونزده است و لیسانس حقوق دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار