بازدید 34459

کدام بانک سه برابر نرخ تورم سود بانکی می دهد؟!

شکاف عمیق بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی، یکی از پدیده های کم سابقه اقتصاد ایران است که در سال های گذشته به اشکال متفاوتی خود را نمایان کرده است. در برخی سال ها، نرخ تورم از نرخ سود بانکی پیشی گرفته و در برخی سال ها وضعیت برعکس بوده است. به گفته مسئولان و فعالان حوزه کسب و کار، این مسأله نه به عنوان یک مزیت بلکه به عنوان یک چالش در سپهر اقتصاد کشور خودنمایی می کند و یکی از موانع پیش روی خروج از شرایط رکودی کشور به شمار می آید.
کد خبر: ۶۶۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱ 28 January 2017

شکاف عمیق بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی، یکی از پدیده های کم سابقه اقتصاد ایران است که در سال های گذشته به اشکال متفاوتی خود را نمایان کرده است. در برخی سال ها، نرخ تورم از نرخ سود بانکی پیشی گرفته و در برخی سال ها وضعیت برعکس بوده است. به گفته مسئولان و فعالان حوزه کسب و کار، این مسأله نه به عنوان یک مزیت بلکه به عنوان یک چالش در سپهر اقتصاد کشور خودنمایی می کند و یکی از موانع پیش روی خروج از شرایط رکودی کشور به شمار می آید. 

به گزارش تابناک اقتصادی، به رغم کاهش نرخ تورم از سال 1392، نرخ سود بانکی چه در قالب سود پرداختی به سپرده های پس انداز و چه در قالب نرخ سود تسهیلات اعطایی روند چندان همسویی با تورم نداشته نداشته است. به طوری که به رغم توسل بانک مرکزی به ابزارهای تنبیهی جهت کاهش نرخ سود، بر اساس بررسی های انجام شده، نرخ سودهای بانکی همچنان از سال 1392 بیشتر است و این در حالی است که همان طور که اشاره شد نرخ تورم در این سال ها روند کاهشی داشته است.

به اذعان وزیر اقتصاد و در مواضعی که به طور متناوب ابراز کرده است، فاصله نرخ تورم و سودهای بانکی به هیچ وجه نمی تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. در همین راستا، فعالان حوزه صنعت و مسکن نیز مواضع مشابهی دارند و نرخ سود تسهیلات را عاملی بازدارنده در توسعه فعالیت های اقتصادی از سوی صاحبان کسب و کار و نرخ بالای سودهای تعلق گرفته به سپرده های پس انداز را عاملی برای بلوکه شدن و کاهش سرمایه گذاری قلمداد می کنند و همین مسأله را یکی از دلایل عدم تحرک سرمایه و گردش نقدینگی در اقتصاد می دانند.

در نمودار زیر، نرخ سود سپرده های بانکی و نرخ تورم مقایسه شده است. همان طور که می بینید، در برخی سال ها نرخ سود بانکی از نرخ تورم بیشتر بوده و در نتیجه نرخ سود حقیقی مثبت (مانند دو سال گذشته) و در برخی سال ها نرخ تورم بیشتر بوده است و باعث شده تا نرخ سود حقیقی سپرده گذاران کاهش یابد (مثل سال های 91 و 92).  سال های 93 و 94 بیشترین سود حقیقی را برای سپرده گذاران داشته و همین مسأله نشان دهنده دلیل تمایل شدید سپرده گذاران به فریز کردن پول هایشان در حساب های بانکی است. 

نمودار نرخ سود سپرده های بانکی و نرخ تورم
(به نقل از گزارش مرکز پژوهش های مجلس)

رمزگشایی از عدم کاهش نرخ سود بانکی

با استناد به گزارش مركز پژوهش هاي مجلس، كليد اصلي فهم معماي نرخ سود بانكي را بايد در آن دسته از نهادهاي مالي جستجو كرد كه با مشكل كمبود نقدينگي و اعسار (ورشكستگي غيررسمي) مواجه شده اند. مشكل مزبور تا حد زيادي، در پديده پيچيده مطالبات غيرجاري نهادهاي مذكور ريشه دارد. تراكم مطالبات غيرجاري در سنوات گذشته در كنار ذخيره گيري هاي ناكافي بابت مطالبات مشكوك الوصول و وضعيت نامناسب سرمايه بانك ها باعث كمبود نقدينگي و اعسار برخي نهادهاي مالي شده است. به علاوه، انگيزه هاي كوتاه مدت مديران و سهامداران بانك ها و برخي مقامات سياسي كشور، باعث تأخير انداختن موضوع از راه هایی مانند استمهال و طبقه بندي نادرست مطالبات غيرجاري بانك ها شده است. ادامه روند مذكور در ميان مدت باعث زيانده شدن فعاليت واسطه گري مالي بانك ها و در بلندمدت باعث بروز مشكلات شديدتر در نظام بانكي خواهد شد.

در همین ارتباط، علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی در گفت و گو با شرق، فاصله موجود بین تورم و نرخ سود را مسأله ای منفی در شرایط امروز اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ‌قطعا همه دولتمردان و بانک‌ مرکزی و وزارت اقتصاد مایل هستند نرخ سود در بانک مرکزی کاهش پیدا کند و در این سه سال تلاش زیادی برای این موضوع کرده‌اند.

وی دلیل عدم کاهش نرخ سود بانکی را در اوضاع کنونی، اقتصاد می داند و به این اشاره کرد که نرخ سود را مثل هر پدیده دیگری عرضه و تقاضای منابع قابل وام‌دهی تعیین می‌کند. وی اظهار کرد: اگر ما به این عامل توجه نکنیم طبیعی است كه فقط شروع به انتقاد می‌کنیم. بی‌اینکه نتیجه مثبتی از آن بگیریم. درحال‌حاضر در بازار منابع قابل وام‌دهی‌مان، اضافه تقاضا وجود دارد. عواملی در این دو، سه سال گذشته، باعث شدند تقاضا برای دریافت تسهیلات افزایش پیدا کند و همزمان عرضه این منابع تحت محدودیت‌ها و مضیقه‌های خاصی قرار گیرد.

و در پایان نکته اساسی این است که عدم کاهش نرخ سود بانکی به سهم خود توانسته تا از سرعت جریان نقدینگی در کشور بکاهد و از همین روی، زمینه ساز کاهش نرخ تورم در کشور شود؛ اما نیمه دیگر این قصه، رکود اقتصادی است که دامن گیر اقتصاد ایران شده است. به رغم تمام برنامه ریزی ها نرخ رشد سپرده های بخش غیر دولتی در شش ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته 11.2 درصد رشد داشته که این رقم می تواند تا پایان سال به بیش از 20 درصد برسد و همین، نشانگر این موضوع است که با توجه به نرخ سود حقیقی بیش از 10 درصدی سپرده گذاری در بانک ها و در حالی که نرخ سود بانکی در حال حاضر تقریبا سه برابر نرخ تورم است، نباید انتظار زیادی از صاحبان پول و سرمایه برای ورود به عرصه کسب و کار و سرمایه گذاری داشت.

رمزگشایی از عدم کاهش نرخ سود بانکی


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۵
تورم رو چه جورى حساب مى كنيد؟؟!
پاسخ ها
..مفلس اقتصادی
| Netherlands |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
اینجوری که تمامی درامد های کشور واقتصاد برای خودشان تقسیم بر.. هزینه های تحمل پول زیاد که با یک تبصره..هزینه ها از جیب مردم برداشته شده که در اینصورت هزینه می شود صفر و هرچیزی تقسیم بر صفر می شود صفر یعنی اینکه تورم صفر است !!!اگر اعلان می کنند تورم 8 درصد است می خواهند مردم ذوق مرگ نشوند .... که در ان صورت خدمات رفاهی پیشرفته درمانی نصیب مردم نشود! .فهمیدی یا بیشتر توضیح بدهم !!!.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
این از دو حال خارج نیست، یا آمار تورم اشتباه است، یا اینکه بانکها مانند شرکت‌های مضاربه یی ده هفتاد ، با علم به اینکه ، از نظر امنیتی، بانک مرکزی هرگز اجازه نخواهد داد، هیچ بانکی‌ ورشکست شود، دارند از پولهای خود مردم به آنها سود میدهند و نگرانی از بابت آینده ندارند، چون در هر صورت، بانک مرکزی با خلق نقدینگی و چاپ پول، آنها را از ور شکستگی نجات میدهند. فساد سیستمی‌ که در بانکها از این نظر به وجود آماده، بمب ساعتی‌ است که بالاخره نمیتواند تا آباد ادامه پیدا کند، و وقتی‌ که به نقطه غیر قبل باز گشت رسید، فاجعه در سیستم مالی و اقتصاد کشور حتمی خواهد بود.
تورم واقعی 25 درصد هست کدام بانک 75 درصد. سود پرداخت می کند
كدام سود خوشين ها.
والا آلیس تو سرزمین عجایب نرخ سود بانکیش و تورمش اینطور نبود
این تحلیلهای اقتصاد کلان برای کلاسهای درس مفید است و تحلیل واقعی نیست
تورم اعلامی واقعی نیست. چرا با مردم بازی می کنند؟ مردم از خرید اولیه خود ناتوان هستند. تا کی بازی؟
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
مردم رو ساده لوح فرض کردن آره شما راست میگی تورم تک رقمی!!!!!!!!
آقای طیب نیا تجربه سالهای گذشته ثابت کرده پایین آوردن نرخ سود س÷رده بانکی بابت افزایش فعالیت اقتصادی از نوع دلالی (خرید و فروش دلار-خرید و فروش مسکن -خرید و فروش طلا) و در نتیجه تورم این سه قلم میشود .مردم سرمایه ههای خود رادر صنعت و تولید نمی آورند و به سرعت سراغ سه گزینه بالا میروند مواظب تصمیم گیری های خودتان باشید . تجربه ثابت کرده تئوری های اقتصادی در مورد مملکت ما زیاد صدق نمیکند راه چند بار رفته را دوباره نروید برای رونق بخشیدن به اقتصاد سراغ ساده ترین راه نروید ضمنا بهتر است به فکر ÷یدا کردن راهی برای سرمایه گزاری خارجی و استفاده از دیگر منابع باشید .
در باز است باز پرنده است لیکن در پرنده است کل داستان فوق خلاصه اش میشه این
برادر من فرض باطل شما را به بیراهه برده کدام تورم ۸ درصد چچوری محاسبه کردن مگر همین یک ماه گذشته پول ملی بیست درصد افت ارزش نداشت ؟ سپرده گذار بدبخت چه سودی گرفته ؟
تورم واقعی بالای سی درصد هست.
اینقدر سود تسهیلات بانکهای دولتی و غیر دولتی در ایران بالاست بالای 22درصد که کمر تولیدات ایران که وام گرفته اند و انهایی که با وام خانه ساخته اند و... همه زیر سود بانکها کمر شان خوردشده و ورشکست شدند چرا دولت جاره ای نمی اندیشد .
آخرش کدوم بانک سه برابر نرخ تورم سود بانکی میده؟
باعث تاسفه که اکثر تحلیل های اقتصادی با سلایق فردی یا سنجش های تاریخ گذشته و یا خواسته های سیاسی تدوین میشه ای کاش کمی دلمان به حال کشورمان و مردممان بسوزد مگر چند سال میخواهید زنده بمانید طوری زندگی میکنید مثل اینکه هزاران سال زنده میمانید !! کمی دلسوز مردم و کشور باشید تا تحلیل های درست ارائه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
سلایق فردی را قبول دارم ولی از تاریخ و گذشته باید درس گرفت آدم عاقل از یک سوراخ مار چند بار نیش نم خورد آزموده .خطا را آزمودن خطاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
از کجا داری کامنت میزنی؟ پرچمت یه چیزی میگه حرفت یه چیز دیگه.
مردم پولشان را ببرند در بورس سرمايه گذاري كنند كه باسياست نادرست دولت پولش يك سال بلوكه بشه بعد با حداقل 30درصد ضرر بازبشه ، يا ببره تو مسكن كه چهار پنج سال ضرر بده بدون هيچ سودي، ببره تو اقتصاد مريض ايران سرمايه گذاري كنه كه يك مشت مفت خور رانتي يه شبه پولش و حاصل يك عمر تلاششو باد بدن بره و شركت را ورشكسته اعلام كنند و مفت از دست مردم درش بيارن ( خصوصي سازي خانوادگي ) پس درحال حاضر بهترين سرمايه گذاري همان بانك است حداقل پولش سرجاشه، اين آقايان اگر خيلي مردن برن يقه آقازاده ها روبگيرن كه وام هاي آنچناني گرفتن و پس نمي دن وبه ريش مردم تاكيد مي كنم مردم مي خندن ، يا مثل آقاي بابك زنجاني با همدستي يه عده كه هيچگاه اسمشون آورده نخواهد شد پول مردم و چپاول كنند و آب از آب تكون نخوره ، 860ميليارد دلار را چپاول كردن تازه اگر مقدارشو راست بگن ، يقه كيو گرفتن ، حالا آقايان دلشون براي اقتصاد مملكت سوخته كه يه چندر قاز به مردم سود مي دهند اونم ندن ، بريد جلوي دزدي ها را بگيريد مملكت مي شه گل و بلبل.
طرف 900 میلیون مغازشو فروخته گذاشته یکساله بانک و تقریبا 200 میلیون سود گرفته و میگه مگه سرم درد میکنه برم کاسبی چه برسه تولید..... بی دغدغه و سروقت سودمو میگیرم .کجا میتونم اینقدر سود کنم ..... حتی فکر درآمدزایی رو از مردم گرفتن و در نتیجه تولید واشتغالزایی میشه راکد و روز به روز بدتر هم میشه ...... مسئولین کجا هستند ....کی قراره بانک ها دست از بنگاهداری بردارن ؟ سود بانکی از مردم میگیرن میدن به سپرده گذارها و چند درصد هم گیر خودشون میاد .... کار دیگه ای هم میکنن؟؟؟؟؟ بدبختی روی بدبختی
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
!!!!مغازه داری چه ربطی به تولید داره !!!!
این مسئول محترم با این نظریه ها چکار کرده تا به حال. مشکل اصلی اقتصاد کشور کاهش توان خرید مردم است که هر سال بیشتر می شود کاهش نرخ سود بانکی هم این فاصله را بیشتر کرده
نرخ تورم کی گفته کاهش یافته که سود بانکی را کاهش بدهند ، نمی دونم از کجا میارند هر روز که خرید میکنی گرانی را حس میکنی
دقیقا رکود از همین مساله منشا می گیره و متاسفانه بانک ها از ترس از دست دادن منابع و ورشکستگی مجبورند سودهای بیشتری بدهند منتها این سودها از محل زیان انباشته پرداخت می شود چرا که در حال حاضر هیچ فعالیت اقتصادی ای چنین سودی را برای بانک ها به ارمغان نمی آورد کار به گونه ای پیش رفته است که خیلی ها کارخانه و کارگاه را تعطیل و از خرید سرپناه چشم پوشی می کنند و پول ها را در بانک ها می گذارند این شرایط فقط با یک راهکار حل خواهد شد و آن تورم است یعنی سودهایی که به مردم داده می شود یا باید در جایی تولید شده باشد و یا با افزایش تورم همان پول چندسال قبلشان با افزایش ظاهری به آنها پرداخت گردد البته حالت دوم ادامه ی وضعیت فعلی تورم کم و سود بالاست که ممکن است پس از چندسال به یک بحران اقتصادی منجر شود
علت اینکه تورم از سود بانکی به نظر شما کمتر می آید این است که تورم را الکی و غلط حساب می کنید. وگرنه مطمئن باشید که بانک ها هم جایی نمی خوابند که زیرشان آب برود و از مردم و سپرده گزاران خیلی زرنگتر هستند.
بانکها از ملت سود در سود و جریمه های وحشتناک بالا که حدود 55% میشود می گیرند و کمر تولید و اشتغال را شکسته اند .که این کار بانک ها عین ربا است.
بالاترین نرخ تورم درزمان دولت سازندگی بود ولی زندگی راحتر وبهتر بود.اما الان تورم کمتر وزندگی سختر شده وبنظر نمی اید که تورم کمتر از 20 درصد پایینتر باشد
کدام بانک در ایران برابر تورم بعلاوه کارمزد وام میدهد
چرا بانکها جریمه دیرکرد پول را میگند
تورمی که به قیمت رکود و بی کاری و افت قدرت خرید مردم پایین بیاید فقط یک نمودار است به این خرده سپرده های مردم بدبخت که توان تجارت و فعالیتی ندارند و با اندک سود ان لقمه نانی به سفره ای می گذارند که حد اقل یکی دو جوان بیکار بر سر ان سفره می نشینند فعلا کاری نداشته باشید
فقط قیمت چند قلم کالای غیر اساسی در دامنه تورم اعلامی دولت قرار میگیرد. باقی اقلام نظیر اجاره وکرایه، گوشت و برنج و روغن و دارو درمان حتی قیمت مسکن علیرغم ادعای مسولان بالای 15 درصد رشد سالانه دارند.بنابراین نباید انتظارداشت مردم ادعای تورم مسولین را باور کنند.
این یک مطلب انحرافی برای پایین نشان دادن نرخ تورم بود . نرخ تورم خیلی بیشتر از این حرفاست و همین عامل تورم به مردم اجازه کسب و کار نمیده .
تورم رو با یک نگاه ساده به اطراف میشه فهمید و همینطور راحت میشه فهمید که تورم اصلا کم نشده و کاهش درصد نداشته چون به نیم درصد افزایش تورم تمامی اجناس به فاصله چند روز صعود قیمت دارند اما تا الان یادم نمیاد کدام کالا نزول قیمت داشته باشه در واقع هیچ کالایی نزول قیمت نداشته چون تورم نزول نکرده
با سلام
در کشوری که دولتش هم دلالی می کند انتظار پیشرفت و کاهش تورم و تولید سرابی بیش نیست
وقتی همه کارها در کشور بشود سیاسی و حتی یک روستایی هم سیاست را پیگیری کند طبیعی است که وضع در تمام زمینه ها همینطور باشد مردم و تمام دولت شده اند سیاستمدار انگار نه انگار که جایگاه کشاورز با دامدار و کارمندو تولید کننده و مدیر و نماینده و وزیر و وووو متفاوت هست و هر کسی باید کار خود را بکنداقتصاد دان های ما هم از احزاب وتفکرات غیر علمی انها پیروی میکنند یادمان نرفته عده ای از اقتصاد دان ها با دولت قبلی البته نه با دولت فبلی بلکه برای دولت قبلی نظریه میساختند و میامدند از دادن یارانه دفاع میکردند عده ای الان طور دیگری حرف میزنند چون رییس جمهور الان و دوستانش طوری دیگه میحواهند اینهاست که وضع را به این شکل در اورده چرا هر کسی کار خودش را نمیکند؟ کاری که فارغ از سیاسی کاری باشد و برای مردم .
جناب طیب نیا و جناب سیف تنها راه خروج از رکود در کشور بزرگ و پهناوری مثل ایران سرمایه گزاری خارجی و جلوگیری از اتلاف و حیف و میل منابع است که البته سخت است و دشوار و احتمالا شما به سراغ ساده ترین راه خواهید رفت که خوش به حال دلالها خواهد شد و نه تولید البته عوارض اجتماعی و فرهنگی خودش را بر جامعه و قشر ضعیف که از تورم انواع آسیبها را میبینند خواهید گذاشت .
آقای طیب نیا و بانک مرکزی خود عامل اصلی پرداختهای غیر متعارف نرخ سود به سپردها هستند!
زمانی که بانک مرکزی خود سایر بانکهای تجاری را با نرخ 36 درصد جریمه می کند دیگر مگر میشود از سایر بانکها انتظار داشت نرخ سود 15 درصدی را رعایت کنند؟
ساستهای غاط بانک مرکزی در تمام زمینه های اقتصادی عامل اصلی بازدارندگی در توسعه و رشد اقتصادی هستند
واقعا مسولان بانکی و اقتصادی انگار بیرون ایران زندگی میکنن نمی بینن.... بخدا چشاتونو وا کنین
یکی مثل بابک زنجانی و مه افرید خسروی رو به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور محارب میدونن و اعدام میکنن.خوب الان همین مسئولین بانک ها که با بالا و پایین بردن نرخ سود بانکی و نرخ بهره دارن با اقتصاد مملکت هر جور دلشون میخواد بازی میکنن و ضرر و زیان بسیاری رو بابت منافع بیشتر خودشون به جامعه تحمیل میکنن آیا اینها محارب نیستن؟اینا جرمشون از اون 2 نفر کمتره؟یا وزرایی که با تصمیمات لجوجانه و نابخردانه به مملکت و اقتصادش ضربه میزنن لایق محاکمه نیستن؟چرا اصرار به تکرار یک سیستم ناکارآمد و مدیران نالایق داریم؟توی مملکت ما هزاران جوان و مدیر لایق و شایسته هست که صرفا به دلیل مسائل گزینشی که البته با معیارهای برادران گزینش نا مناسب تشخیص داده میشن و نه معیارهای جامعه، از مناسب کنار گذاشته میشن و اجازه ورود به سطحی که لایقش هستن داده نمیشه.
با دلاری که در3 ماه 500 تومن افزایش قیمت داشته که تورم 9 درصد و 8 درصد نمی شه که!!!! یک مراجعه به بازار و رصد قیمتها هم همین رو میگه دیگه نمودار و شکل و جدول و ... نمیخواد که
چه كسي كفته بانكها سود زيادي ميدن ملت را گول نزنيد تو اين مملكت تورم واقعي 25 تا 35 در صد است بيخود بوقو كرنا نكنيد كه تورم كاهش يافته نه اينكه كاهش نيافته بلكه افزايش هم يافته
نظر من کو؟
این سودا فقط برا مردم حرامه. طرف حاصل یک عمر کار کردنش را گداشته بانک تا آخر عمری بتونه خرج خانواده اش را بده.
کاش بخاطر مسائل مهم مملکت و ... اینقدر دلتون میسوخت.
تورم تک رقمیه درسته ولی برای اقایونی که بالای ده میلیون حقوق دارن برای نماینده ها مسولین نه برای ما که به زور یه تومن درمیاریم. رییس جمهور بیخود اینقدر نگه تورم پایینه
- تورم هیچ وقت تک رقمی نشده و نخواهد شد.

- به جای گیر دادن به سود سپرده سود تسهیلات رو پایین بیارن، از طرح های خوداشتغالی حمایت کنند، سرمایه مردم رو بیمه کنند تا ملت با خیال راحت کسب و کاری انجام بدهند، بالاخره ما که صنعت معتبری نداریم تا همه مدیر و کارمند بشوند. ضمنا به جای بالا بودن سود تسهیلات ضمانت و اهرم هایی بزارید تا اون نورچشمی ها با وام های میلیاردی اقساط وام هارو پرداخت کنند!

- بانکهای معتبر اگر صندوق های سرمایه گذاری معتبر داشته باشند نهایتا تا 20 درصد سود می دهند!
یعنی کارشناسان بانکها این را نمی فهمند؟ تازه آخر سال که بانک ضرر میکرد می فهمید که داره سود بیشتر از تورم می دهد. نه داداش. حتما بانکها می دانند که با این نرخهای سود باز هم سود می کنند. یعنی این که تورم اعلام شده واقعی نیست و خیلی بیشتر از این جرفها و قطعا بیش از سودهای بانکی است.
نگفتید کدوم بانک؟؟!! :)
با سلام
مقایسه ای انجام میدهم با کشور آلمان غربی. از آقای کنرادآدنائر در پایان دوران صدراعظمی سوال میشود دستاورد 16 ساله شما چی بود ؟ جواب میدهد در 1949 حتی خوشبین ترین آلمانیها به برنامه ها و طرحهای من میخندیدند اما الان در سال 1965 حتی بدبین ترین آلمانیها هم نمیتوانند انکار کنند که چه رشد و توسعه و پیشرفتی در جمیع جهات اقتصادی و صنعتی رخ داده همه مردم با تمام وجود باور دارند که چه اتفاقات مثبتی رخ داده است.
برای اطلاع کسانی که موندن که بانکها این سودها رو چجوری پرداخت میکنند. این پولها همش در واردات وارد میشه و سودهای 80 درصد در سال به بالا داره. 50 درصد همه وامها را هم ایران خودرو و سایپا میگیرند و با استفاده از تعرفه های ترجیحی واردات انجام میدهند. مثلا اسمش را میگذارند واردات مواد اولیه در حالی که قطعات کامل اتومبیل را وارد میکنند و پیچش را میبندند و میگویند ساخت ما است. البته جا سیگاری اش را ممکن است خودشان تولید کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر