بازدید 2969
پورابراهیمی در مصاحبه اختصاصی

سهام عدالت با مافیای 250 نفره اداره می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: مجموع سهام عدالت توسط یک مافیای 250 نفره دراقتصاد اداره می‌شود و هیچ احدالناسی هم پاسخگو نیست.
کد خبر: ۶۴۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳ 13 December 2016
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: مجموع سهام عدالت توسط یک مافیای 250 نفره دراقتصاد اداره می‌شود و هیچ احدالناسی هم پاسخگو نیست.
سهام عدالت با مافیای 250 نفره اداره می‌شود
محمدرضا پورابراهیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به تشریح آخرین وضعیت سهام عدالت پرداخت و افزود: حدود بیش از 10 سال است که از اجرای مصوبه دولت برای واگذاری سهام عدالت به مردم می گذرد.

وی تصریح کرد: قرار بود در یک بازه زمانی مشخص این سهام که به نام مردم صادر شده است بخشی از آن براساس تخفیفاتی که به دهک های اول اختصاص می یافت مثل سازمان بهزیستی و کمیته امداد و مجموعه های دیگر پوشش داده شود و بخش دیگری از آن از محل سود فعالیت های سنوات بعد، به طوری که بعد از یک بازده زمانی، سهام را صد درصد به مردم واگذار کنیم.

پورابراهیمی گفت: متأسفانه به رغم گذشت بیش از 10 سال از آغاز فرایند واگذاری سهام عدالت که طبق آخرین آمار ما حدود 45 میلیون نفر مالک سهام عدالت در کشور هستند و سهام حدود 60 شرکت بزرگ کشور واگذار شده است امروز یک دارایی بلاتکلیف در اقتصاد ایران شکل گرفته است و نه مردم از آن خبر دارند که به اسم آنها چه فعالیت اقتصادی و چه بنگاهی با چه شکلی صورت می گیرد و نه اینکه دولت نظارت جدی بر این مجموعه دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در راستای حل این مشکل که یک دارایی رها شده در اقتصاد کشور تعیین تکلیف می شود حدود دو سال قبل در مجلس نهم طرحی با عنوان آزادسازی سهام عدالت تهیه شد که بنده نیز طراح آن بودم و این طرح به صحن علنی مجلس آمد اما دولت طبق روال که وقتی طرحی می آید می گوید لایحه می دهیم گفت لایحه ارائه می کنیم بنابر این با مخالفت دولت طرح مورد نظر تصویب نشد و باز هم بلاتکلیفی وضعیت سهام عدالت ادامه یافت.

وی اظهار داشت: با پیگیری هایی که انجام شد از وزیر اقتصاد و دولت درخواست کردیم که موضوع سهام عدالت باید تعیین تکلیف شود و خیلی از کسانی که مالک سهام عدالت بودند از دنیا رفته اند و در طول 10 سال هیچ خیری از این موضوع ندیدند به طوری که مردم برگه هایی در دست دارند که نه خاصیت ، نه رنگ و نه بو دارد و نه مجمع می روند و نه سود می گیرند و صرفاً اسم آن سهام عدالت است.

پورابراهیمی گفت: تعدادی در کشور به نام سهام عدالت بخش عظیمی از اقتصاد ایران را به طور غیرشفاف اداره می کنند و این اصلی ترین موضوع ماست.

وی افزود: در راستای تعیین تکلیف برای دارایی بلاتکلیف سهام عدالت از سال گذشته دولت لایحه سهام عدالت را به شکلی جدی در دستور کار قرار داد و متن در قالب لایحه تنظیم شده است و از بخشی از بندهای آن اطلاع داریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لایحه سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی دولت در حال طی مراحل نهایی بوده و قرار است پس از تصویب هیئت وزیران ابلاغ شود. بنابر این ما تا امروز منتظر لایحه سهام عدالت برای تعیین تکلیف بودیم و هر روزی که ما این موضوع را تعیین تکلیف کنیم برای اقتصاد مفید خواهد بود.

نماینده کرمان و راور اظهار داشت: در حال حاضر لایحه سهام عدالت محتوای مشخصی ندارد و از آن اطلاع دقیقی نداریم اما درباره مدل کلی آن بحث شده است.

پورابراهیمی تاکید کرد: یکی از اهداف سهام عدالت این بود که مردم دارای مالکیت سهام بشوند و از انتفاع سهام خودشان استفاده کنند ولی در هر صورت لایحه دولت تنظیم شده و مراحل نهایی خود را طی می کند.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف این لایحه گفت: نقاط قوت این طرح این است که وضعیت سهام عدالت را تعیین تکلیف می کند و مالکیت دولت و بخش خصوصی جدا می شود و معایب این طرح آن است که شاید ساختاری که می خواهد ای تی اف را در اقتصاد اداره کند یک شرایط خاصی ایجاد بشود و اداره آن دچار چالش شود چون درباره هیئت امنا و نحوه اداره صندوق بحث های زیادی وجود دارد.

پورابراهیمی افزود: زمانی که محتوای نهایی لایحه سهام عدالت به مجلس برسد می توانیم براساس آن اظهار نظر کنیم.
نماینده کرمان گفت: چندین ماه است که منتظر پیگیری لایحه سهام عدالت هستیم و از همه مسئولان می خواهیم که هر چه سریع تر سهام عدالت تعیین تکلیف شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: اگر استنباط ما در کمیسیون اقتصادی این باشد که دولت به هر دلیلی و به هر شکلی لایحه سهام عدالت را ارائه نمی کند می توانیم طرح جدیدی در این باره به مجلس ارائه کنیم. بنابر این اگر دولت تا یکی دو ماه آینده لایحه را ارائه نکند براساس رویه خودمان در قالب طرح اقدام خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره وجود مافی ها در سهام عدالت گفت: حدود 10 سال از واگذاری سهام عدالت می گذرد و قرار بود مالکیت شرکت ها براساس برنامه زمانبندی به مردم منتقل و دولت نیز از آنها جدا شود ولی سهام عدالت به یک دارایی رها شده در کشور تبدیل شده است و هیچ متولی در اقتصاد ایران ندارد.

وی افزود: مردم هیچ نقشی در سهام عدالت ندارند به طوری که نه در مجمع حضور پیدا می کنند ، نه سود سهم دریافت می کنند و نه اختیار انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل را دارند چنانکه حدود 45 میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند ولی اگر از آنها بپرسید که به کدام مجمع رفتند و در کدام رأی گیری شرکت کردند و کدام سود را دریافت کردند هیچ خبری ندارند.

پورابراهیمی گفت: وقتی از دولت سوال می شود می گوید من این سهام را واگذار کردم و دست من نیست یعنی وقتی از وزیر صنعت ، وزیر نفت و وزیر اقتصاد درباره شرکت های مشمول سهام عدالت سوال می پرسیم می گویند ما این سهام عدالت را واگذار کرده ایم و پاسخگو نیستند.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که این مجموع دارایی که حدود 96 هزار میلیارد تومان ارزش پرتفوی آنها در اقتصاد کشور است این مجموعه در اقتصاد کشور توسط یک مافیای 250 نفره در اقتصاد اداره می شود و به هیچ احدالناسی هم پاسخگو نیست.

نماینده مردم کرمان و راور اظهار داشت: به دولت گفتیم این موضوع را سریع تر تعیین تکلیف کنیم چرا که دارایی مشاع است و حدود یک سوم از 96 هزار میلیارد تومان متعلق به دولت است و دو سوم آن متعلق به مردم است بنابر این این دارایی مشاع را می توانیم تفکیک کنیم و دولت دارایی خودش را اداره کند.

پورابراهیمی گفت: برآورد ما این است که بین یک تا یک و نیم میلیون تومان به هر نفر که در سهام عدالت اسم نوشته اند تعلق می گیرد و این دارایی مردم است و باید به آنها بدهیم و مردم می توانند دارایی خودشان را اداره کنند.

وی تاکید کرد: این مافیا در اقتصاد کشور به شدت با یک وضعیت اسفباری این مجموعه را اداره می کند و بخشی از فسادهایی که در حوزه اقتصاد در شرکت ها شکل می گیرد ناشی از عدم نظارت بر همین مجموعه سهام عدالت است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر