بازدید 12228

گزارش «سیا» از جزئیات شکنجه زندانیان

کد خبر: ۶۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۰ 24 August 2009
سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا ( سی - آی - ای ) امروز گزارشی را که حاوی جزئیات تازه ای از بد رفتاری با بازداشت شدگانی است که در سالهای اخیر در زندانهای مخفی آن سازمان محبوس بودند، منتشر خواهد کرد.



به گزارش صدای امریکا در این گزارش که از سوی بازرس کل سازمان سیا منتشر خواهد شد گفته می شود که از روش و نحوه بازجویی، از جمله اعدامهای ساختگی و «واتر بوردینگ» که القاء حالت خفگی در آب است شدیداً انتقاد شده است.

این گزارش که در سال ۲۰۰۴، پنج سال قبل تکمیل و تدوین شده است ولی تاکنون محرمانه باقی مانده بود به دلیل اقدام حقوقی اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا منتشر خواهد شد. در این گزارش به رویدادهایی چون شلیک گلوله به نحوی که شخص بازداشت شده باور کند که زندانی دیگری در همان لحظه کشته شده است و حال نوبت وی فرا رسیده، اشاره شده است.

در گزارش سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا از رفتاری با عبدالرحیم نشیری، یکی از فرماندهان القاعده که مظنون به ایجاد انفجار در ناو جنگی آمریکا در سال ۲۰۰۰ در یمن است، سخن گفته شده است. بازجویان سی - آی - ای وی را با اسلحه و مته برقی تهدید کرده بودند.

رفتار با زندانیان به گونه ای که به وی القاء شود که در معرض مرگ قرار دارد بموجب قوانین ایالات متحده آمریکا شکنجه محسوب شده و غیر قانونی است.

نشیری یکی از حد اقل سه زندانی سیا است که روش «واتر بوردینگ» در مورد وی اجرا شده است. هرچند این روش بازجویی بوسیله وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۰۲ تصویب شده بود ولی پرزیدنت اوباما و دادستان کل کشور آنرا به عنوان یک روش شکنجه مردود شناخته و به اِِعمال آن پایان دادند.

در ارتباط با این گزارش وزارت دفاع آمریکا تحویل اسامی و هویت همه بازداشت شدگانی را که در عراق و افغانستان زندانی هستند به کمیته بین المللی صلیب سرخ آغاز کرده است. مقامهای ارتش آمریکا میگویند اکنون از آنها خواسته شده است که چنین اطلاعاتی را طی دوهفته از تاریخ بازداشت منتشر کنند. این اقدام با سیاستهای پیشین پنتاگون یا وزارت دفاع آمریکا که بر سرنوشت بازداشت شدگان در اردوگاههای عراق و افغانستان تأثیر داشت مغایرت دارد. مسئولیت زندانهای اسرای جنگی آمریکا در عراق و افغانستان بر عهده فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی میگوید این تغییرات آغاز پرده برداشتن از اسرار محرمانه ترین زندانهای باقی مانده در سرزمینهای خارج از آمریکا است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار