بازدید 5187

پلیس آلمان آثار تاریخی یک ایرانی را بازگرداند

اداره جنایی ایالت بایرن روز پنجشنبه 21 ژوئیه مجموعه گرانبهایی از دست نوشته ها و کتاب های قدیمی و اسناد تاریخی را به صاحبان ایرانی آن تحویل داد.
کد خبر: ۶۰۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴ 22 July 2016
پایگاه اینترنتی دویچه وله نوشت: با حکم دادستانی آلمان، اداره جنایی ایالت بایرن روز پنجشنبه 21 ژوئیه مجموعه گرانبهایی از دست نوشته ها و کتاب های قدیمی و اسناد تاریخی را به صاحبان ایرانی آن تحویل داد.
 
به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری در ادامه افزود: بیشتر آثار عتیقه که توسط پلیس بایرن یافت شده اند، به ورثه ایرانی یک مجموعه دار تحویل داده شد که نزدیک 20 سال پیش فوت کرده است. برخی از آثار این مجموعه را هم «عبدالله نکونام قدیری» کنسول ایران و «کلاوس سینووا» مدیرکل کتابخانه دولتی ایالت بایرن تحویل گرفتند.
 
پلیس آلمان که از پنج سال پیش در تلاش برای یافتن این مجموعه ارزشمند بود، تعداد 174 اثر قیمتی را در انباری زیرزمین یک خانه آپارتمانی یافت. آثار در چندین کیف و چمدان پشت یک مخفیگاه چوبی محفوظ مانده بودند.
 
 
 
مجموعه دار ایرانی که از سال 1341 برابر 1962 در مونیخ زندگی می کرد، در طول سالیان دراز با عشق و علاقه مجموعه گرانبهایی از نسخه های خطی و دستنوشته های ایرانی و اسلامی گرد آورده بود و گهگاه اثری را در حراجی به فروش می گذاشت و با درآمد آن زندگی می کرد.
 
هنگامی که این مجموعه دار فرهیخته در سال 1997 در سن 86 سالگی درگذشت، ورثه او پی بردند که برخی آثار از مجموعه گرانبهای او ناپدید شده است. آنها نخست به یک کارآگاه خصوصی مراجعه کردند که در ادامه تحقیقات خود موضوع را به اداره جنایی ایالت بایرن ارجاع داد.
 
کارشناسان اداره جنایی بایرن پس از چند سال تحقیق در داخل و خارج آلمان به یک مهندس ایرانی- آلمانی شک بردند که در سال های آخر زندگی مجموعه دار به خانه او رفت و آمد داشت و به کارهای او رسیدگی می کرد.
 
مأموران اداره جنایی در دسامبر 2011 در جست وجوی خانه مهندس مزبور که امروز 70 سال دارد، تعداد 174 اثر قیمتی پیدا کردند که قیمت آنها بیش از سه میلیون یورو ارزیابی شده است.
 
مهندس یادشده در دادگاهی که در مارس 2016 در داسرای جنایی مونیخ برگزار شد به دزدیدن آثار عتیقه اعتراف کرد و از سوی دادگاه به حبس تعلیقی محکوم شد.
 
از این مجموعه گرانبها دو نسخه خطی قرآن، بنا به وصیت مجموعه دار متوفی، به موزه ایران باستان تعلق گرفت که به نکونام، از طرف سفارت ایران در آلمان، تحویل داده شد.
 
دو نسخه ارزشمند از مجموعه را ورثه به پاس خدمات ایالت بایرن در بازیافتن آن، به کتابخانه دولتی این ایالت هدیه کردند.
 
بخش اعظم گنجینه هنری به ورثه مجموعه دار بازگردانده شد.
 
به گفته ورثه از این مجموعه نسخه گرانبهایی از دیوان حافظ همچنان مفقود است. پلیس ایالت بایرن در فراخوانی رسمی از همگان برای یافتن این نسخه نادر یاری خواسته است.
 
گفته می شود که این نسخه مزین به زرنگاری (تذهیب) است و بیش از یک میلیون یورو ارزش دارد.
 
بنا به اطلاعیه پلیس ایالت بایرن، ورثه برای یابنده این نسخه 50 هزار یورو پاداش تعیین کرده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر