بازدید 5132

به جای برخورد، به دستفروشان جا و مکان بدهید!

یک کارشناس بازار کار با انتقاد از رفتار خشن و ضربتی با دستفروشان، بر ضرورت فراهم کردن فضا و مکانی مناسب از سوی شهرداری‌ها برای ساماندهی دستفروشان تاکید کرد.
کد خبر: ۵۷۲۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵ 05 March 2016
یک کارشناس بازار کار با انتقاد از رفتار خشن و ضربتی با دستفروشان، بر ضرورت فراهم کردن فضا و مکانی مناسب از سوی شهرداری‌ها برای ساماندهی دستفروشان تاکید کرد.

عبدالله مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در بسیاری موارد معیشت یک خانوار می‌تواند وابسته به کار دستفروش باشد اما نباید به مقوله دستفروشی صرفا نگاه احساسی داشت و باید مسایل اجتماعی و رعایت حقوق جامعه را هم در نظر گرفت.

وی افزود: یک دستفروش وقتی گوشه پیاده رو بساط می کند یا با ماشین در کنار اتوبان یا میدان جنس می فروشد صرف نظر از اینکه به دنبال امرار معاش خود و خانواده از این راه است تا به اصطلاح لقمه نانی برای زن و فرزندانش ببرد، برخی هنجارشکنی‌ها را نیز بروز می دهد.

مختاری تصریح کرد: بی تردید بین او که در پیاده‌رو بساط می کند و مغازه پوشاکی که درست مقابل او مشغول فروش البسه است تفاوتی وجود دارد؛ دستفروش آزادانه و بدون کمترین هزینه‌ مالی، دستفروشی می‌کند در حالی که مغازه‌دار ناچار است علاوه بر هزینه‌های آب و برق، مبلغی را بابت اجاره مغازه اختصاص بدهد و مبلغی را نیز ماهانه به اتحادیه صنفی بپردازد که در بحث حق الناس قابل پذیرش نیست.

این کارشناس بازار کار متذکر شد: هرچند که مردم ممکن است واکنش چندانی به فرد دستفروش نداشته باشند و نیم نگاهی هم به بساط او بیاندازند ولی بساط آنها غالبا برای عابرین پیاده سدّ معبر کرده و در مسیر عبور اختلال به وجود آورده است.

وی درعین حال به برخی از پیامدهای خرید از دستفروشان اشاره کرد و گفت: این مساله امروز در متروها بیشتر دیده می‌شود و خریدار پس از آنکه جنس مورد علاقه خود را از دستفروش خریده و به خانه برده متوجه تقلبی یا خراب بودن آن شده است در حالی که دستفروش روزهای بعد در مترو دیده نمی شود.

مختاری ادامه داد: متاسفانه این مساله بعضا به شکل تخلفات اجتماعی در سطح شهر نیز قابل مشاهده است؛ مثلا فردی، لباس یا پارچه‌ای را خریداری کرده و به دلیل عجله یا نبود محیطی که بتواند لباس را بپوشد به منزل برده و در خانه متوجه عیب لباس یا مرغوب نبودن جنس پارچه شده است در حالی که دیگر امکان پس دادن آن وجود ندارد، چه بسا دستفروش در روزهای آ‌ینده در آن محل بساط نکند.

وی با بیان اینکه شهرداری باید مکان مناسبی برای این منظور پیش بینی کند متذکر شد: چنانچه این فضا مهیا نبود فرد دستفروش نباید پیاده رو را که محل عبور مردم و فضای تردد اجتماعی است نادیده بگیرد و قانون شکنی کند.

این کارشناس بازار کار در پایان با ابراز مخالفت با هرگونه برخورد خشن و ضربتی با دستفروشان‌، اظهار کرد: برای ساماندهی این موضوع باید نظارت جدی و قاطعانه‌ای از سوی نهادهای متولی صورت گیرد و از هرگونه رفتار خشن که تاثیر و بازتاب منفی در سطح جامه می‌گذارد پرهیز شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۱۶
احسنت !!!
بعله !!! به دستفروش ها جا بدهید که به بهانه دستفروشی یک موج جدید مهاجرت به تهران ایجاد شود و جای نفس کشیدن نداشته باشیم .
ریشه یابی دستفروشی و رسیدگی به این موضوع می بایست واکاوی شود . تعیین محل مشخص برای دستفروشها بزای تعدادی از آنها مشکل را مرتفع می کند برای دستفروشهای بعدی چه باید کرد .
بی شک بدون احساس با رعایت شئونات انسانی می بایست با دستفروشی که مشکلات جدی اجتماعی و اقتصادی ایجاد می کنند برخورد کرد .
صحیح است
میخواهی مغازه بهشان بدهیم
و یا پاساژی مخصوص دولت برایشان بسازد.
آنوقت حق دستفروشان نقاط دیگر کشور و مغازه داری که از شاگردی شروع کرده چی؟
ببخشید آقا این همه قانون شکنی میلیاردی را تو مملکت نمی بینی حالا چشت خورده به عابر پیادده ، کجایی مشتی هرکی اومده تو اتوبان اختصاصی و مختص به خودش داره میبره کجای کاری!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
در تصوير موجود در متن مامورين شهرداري كه دارند بساط يك دستفروش زن را با خود مي برند .دارند از پرداختي همين مردم حقوق گرفته و زندگيشان را مي گذرانند آيا فكر نمي كنند كه اين زن براي خرج زندگي اش چكار كند؟؟ و اگر دست فروشي در پياده رو باعث سد معبر مي گردد و امرار معاش بصورت سالم توسط اين زن دست فروش براي جامعه مشكلات ايجاد مي كند ولي اگر اين زن مجبور شود به كارهاي ناشايست بجاي پياده رو در كنار همان خيابان بايستد و منتظر خودرو ها مختلف باشد ترافيك و سد معبر ايجاد نمي كند؟؟؟ بهتر است منصفانه اقدام نمود و بجاي فضاي تهاجمي و فقط حل يك مشكل بصورت ريشه اي بررسي و اقدام نمود نه اينكه با حل مثلا يك مشكل كنارش 10 مشكل ديگر براي جامعه ايجاد نمود
اگر به دستفروشها جاي مفتي بدهند هر كسي از هر جايي به تهران خواهد امد تا باز دستفروشي كند و باز شما به شهرداري خواهيد گفت براي اين عده هم جا تهيه كنيد و اين سيكل تمامي نخواهد داشت مثل اين نظريه كه گفتند براي كساني كه خانه ندارند مسكن مجاني يا ارزان در تهران تهيه كنيد و به اين علت تمام جمعيت مملكت به تهران امدند و باز هم عده اي پشت ديوارهاي تهران منتظر مسكن مجاني و محل كار مجاني هستند
ملتی وحشی احمق نیمه متمدن و بی مقدار و بی اخلاق و پر از بدی مثل ما مردم مگر می تواند از کوچکترین چیزها بحران سازی نکند؟؟ اگر اندکی شعور داشتیم و ریاضی بلد بودیم می فهمیدیم در روزگار پر از فساد و فقر و نکبتی که داریم توش دست و پا می زنیم باید دست این دستفروشها را بوسید که به جای دزدی و جنایت دنبال یک لقمه نان حلالند با زحمت زجرآوری که هیچ کداممان حاضرنیستیم متحمل بشویم کار می کنند و با سیلی صورتشان را سرخ نگه می دارند بخدا حق دارند ما مردمان بی حیثیت بی آبرو و کثیفی هستیم که یک روز باید خداوند زلزله ای بیاورد و همه مان را ببرد زیر خروارها خاک دفن کند ....... من نمی دانم ساماندهی دستفروشها اینقدر پیچیده است ؟؟!!!!!!!!!!! هر کسی می داند باید اینها به رسمیت شناخته شوند و جا و مکان داشته باشند جز ما مردم !!!!!!!!!!! در همه کارهایمان همین هستیم اونقدر فشار و زور و جبر وارد می کنیم که طرف مقابل را به همین شکل واکنش نشان دادن وادار کنیم بعد میگوییم چرا ما ملتی وحشی و عصبی و دیوانه و افسرده و ناامید داریم !!!!!! که با این اوضاع اگر غیر از این بود باید تعجب می کردیم
تابناک جون تو که هر چه بر علیه دست فروشه منتشر میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر هر کسی آزاد باشد که بدون قاعده و قانون کنار حیابان دستفرسی کند فردا میلیون نفر به شهرها آمده و در خیابانها جای راه رفتن نخواهد بود. باید با آنها برخورد شود
این طرح جمع آوری دستفروشان داخل مترو چرا انجام نشد؟!
واقعا حضورشون آزار دهنده است، خصوصا قسمت بانوان!
وايضاً مانيزبه باشگاهي جهت تمرين دادن نيازمنديم
این برخورد ها پاک کردن صورت مسئله است. یعنی مسولان مربوطه هنوز خود مشکل را قبول نکرده اند که بخواهند برای مشکل چاره اندیشی کنند.الان در برخی شهرها 20 درصد اشتغال فصلی مردم دستفروشی شده است.....
من تو پاریس یه جایی دیدم پر دستفروش ...شهرداری بهشون اجازه میده , یه پولی هم به شورای محل پرداخت میکنن البته خیلی کم ...
اتفاقا پر توریست هم بود.
مثل كشورهاي ديگه فضاي مناسبي را در اختيار آنها قرار بدهيد و با اخذ مجوزهاي لازم اجازه كسب و كار را به صورت قانوني هدفمند نماييد
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی