بازدید 7784

افزایش ۳۶ سانتیمتری تراز سطح آب دریاچه ارومیه

تراز سطح آب دریاچه ارومیه به دنبال ادامه بارش های برف و باران در شمال غرب کشور و انتقال آب بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه با 36 سانتیمتر افزایش به 1270٫40 متر از سطح دریا رسید.
کد خبر: ۵۶۴۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ 30 January 2016
تراز سطح آب دریاچه ارومیه به دنبال ادامه بارش های برف و باران در شمال غرب کشور و انتقال آب بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه با 36 سانتیمتر افزایش به 1270٫40 متر از سطح دریا رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، این تراز 36 سانتیمتر نسبت به پایین ترین سطح تراز دریاچه در دوم آبان امسال و 2 سانتیمتر نسبت به 22 دی افزایش یافته است.
مقایسه با تراز همین روز در سال گذشته (29 دی 1393) نیز نشان می دهد که تراز امسال دریاچه ارومیه 22 سانتیمتر پایین تر است.

بررسی میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری تاکنون و مقایسه آن با دوره مشابه مانند سال گذشته و متوسط درازمدت حکایت از آن دارد که میزان بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برابر با ١٢٤ میلیمتر بوده است که این میزان در مقایسه با میانگین درازمدت، ٢٢ میلیمتر افزایش را نشان می دهد، اما به نسبت میزان بارش در سال آبی گذشته همچنان ٢٠ میلیمتر کمتر است.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی ستاد احیا دریاچه ارومیه، جدیدترین تصاویر ماهواره ای ناسا از دریاچه ارومیه که روز 29 دی 1394 ثبت شده، نشان می دهد که همه ارتفاعات اطراف دریاچه ارومیه پوشیده از برف است و کارشناسان ستاد احیای دریاچه بر این باور هستند که با توجه به پوشش برف مناسب در حوضه های آبخیز دریاچه ارومیه، با آب شدن این برف ها، احتمال بالاتر آمدن سطح آب دریاچه ارومیه وجود دارد.

تصویر ناسا همچنین نشان می دهد علاوه بر پرآب ترشدن قسمت شمالی دریاچه، بخش هایی از قسمت جنوبی نیز که براساس تصاویر ماهواره ای تا آذرماه امسال کاملا خشک بود، هم اکنون دارای آب است.

براساس آمارهای موجود در وبسایت مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور، میزان سطح پوشش برف حوضه های آبریز دریاچه ارومیه به نسبت میانگین بازه زمانی ١٣ سال گذشته در ٢٤ تا ٣٠ آذر حکایت از آن دارد که در این روزهای سال جاری ٣١ هزار و ٦٦١ کیلومتر مربع از حوضه آبریز دریاچه پوشیده از برف بوده است.

این در حالی است که میانگین سطح پوشش ١٣ ساله این حوضه ٢٣ هزار و ٤١٤ کیلومتر مربع بوده که این میزان از افزایش ٣٥ درصدی حکایت دارد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 19 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن تنها حدود 10 درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد.

پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.
در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب نزدیک به 14 میلیارد متر مکعب است.
امسال روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقدام هایی را آغاز کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان