بازدید 27993
۴

رژیم اسرائیل، مقابله با اس – 300 را در یونان تمرین کرده است

با در اختیار داشتن این جزئیات، می‌توان سیگنال مشابهی را تولید کرد و این به معنای در اختیار داشتن امکان کور کردن رادارهای سامانه است. در چنین شرایطی می‌توان با ارسال پارازیت و عملیات جمینگ رادار را از کار انداخت و یا این که با ایجاد نمونه‌های جعلی از سیگنال رادار سامانه باعث شد که هدف گم شود.
کد خبر: ۵۵۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸ 04 December 2015

رژیم اسرائیل به شکل پنهانی مقابله با سامانه دفاع هوایی اس 300 را که به تازگی از سوی روسیه در سوریه به کار گرفته شده و روند تحویل آن به ایران شروع شده، را تمرین کرده است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده است که این سامانه که هجده سال پیش به قبرس فروخته شده و اکنون نمونه‌ای از آن در جزیره کرت در یونان مستقر است، در جریان رزمایش مشترک یونان و رژیم اسرائیل در بهار امسال عملیاتی بوده است.

فعال شدن این سامانه در زمان رزمایش به هواپیماهای رژیم اسرائیل این امکان را داده است که چگونگی قفل کردن سامانه بر اهداف خود را آزمایش کنند، درباره رادار قدرتمند رهگیری آن اطلاعات جمع‌آوری کنند و راه‌های احتمالی غلبه بر آن را بررسی کنند.

یک منبع نظامی در منطقه به رویترز گفته است که دولت یونان این اقدام را سال گذشته نیز حداقل یک بار به درخواست ایالات متحده انجام داده است. هنوز روشن نیست که آیا رژیم اسرائیل اطلاعات به دست امده از این مانورها را با دیگران به اشتراک گذاشته است یا خیر.

منابع مورد نظر رویترز خواسته‌اند نام و ملیت آنها اعلام نشود. منابع نظامی یونان و اسرائیل از اظهار نظر درباره فعالیت سامانه‌های اس- 300 در جریان رزمایش مشترک خود در بهار امسال و نیز رزمایش‌های مشابه در سال‌های 2012 و 2010 خودداری کرده‌اند.

سامانه اس- 300 که اولین بار در اوج جنگ سرد و در سال 1979 به کار گرفته شد، می‌تواند به طور همزمان با چندین هواپیما و موشک بالستیک تا فاصله سیصد کیلومتری درگیر شود و تحویل آن به ایران سبب بروز نگرانی‌هایی در رژیم اسرائیل شده است.

رژیم اسرائیل مدعی شده است که مصر نیز گونه‌ای از این سیستم را از روسیه خریداری کرده است. اسرائیل همچنین نگران اعلام اخیر روسیه است که گفته در واکنش به سرنگونی یک هواپیمای روس توسط ترکیه، سامانه اس - 300 و نمونه پیشرفته‌تر آن یعنی اس- 400 را در سوریه عملیاتی خواهد کرد.

رژیم اسرائیل در سالهای گذشته چندین بار به اهدافی در سوریه حمله کرده است و در هفته‌های گذشته، نتانیاهو و پوتین برای هماهنگی جهت جلوگیری از بروز حادثه بین دو طرف، دو بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

ایگور سوتیاگین کارشناس مسائل نظامی در موسسه‌ای تحقیقاتی در لندن، به رویترز گفته است که تمرین با سامانه اس- 300 در کرت، دقیقا همان چیزی است که اسرائیلی‌ها برای آگاهی از فرکانس، الگوی امواج و برد رادار اس- 300 به آن نیاز دارند.

وی مدعی شده است که با در اختیار داشتن این جزئیات، می‌توان سیگنال مشابهی را تولید کرد و این به معنای در اختیار داشتن امکان کور کردن رادارهای سامانه است. در چنین شرایطی می‌توان با ارسال پارازیت و عملیات جمینگ رادار را از کار انداخت و یا این که با ایجاد نمونه‌های جعلی از سیگنال رادار سامانه باعث شد که هدف گم شود.

تال اینبار محقق ارشد موسسه فیشر در مرکز مطالعات استراتژیک هوایی و فضایی در نزدیکی تل‌آویو مدعی شده است که اگر چه اس- 300 چالش‌هایی را برای اسرائیل و آمریکا ایجاد خواهد کرد ولی غیرقابل شکست هم نیست؛ به طور کلی هر سامانه‌ای را می‌توان به روشی شکست داد؛ شکست دادن برخی سامانه‌ها آسان‌تر و برخی دشوارتر است ولی قاعده کلی این است که اگر سامانه مورد نظر در اختیار دوستان شما هم باشد، می‌توانید همه چیز را درباره آن بیاموزید.

سامانه اس- 300 که اکنون در کرت مستقر است، ابتدا در سال 1997 توسط قبرس خریداری شد ولی به سبب دشمنی بین قبرس و ترکیه و در نتیجه فشار بریتانیا و ناتو قرار شد این سامانه در کرت مستقر شود. در سال 2007، قبرس و یونان برخی از تجهیزات نظامی خود را معاوضه کردند و سامانه اس 300 در اختیار یونان قرار گرفت. بعد از ایجاد اختلال بین ترکیه و اسرائیل در سال 2010، روابط این رژیم با یونان شاهد اوج‌گیری بوده است.

بعد از رزمایش مشترک بین رژیم اسرائیل و یونان در سال جاری میلادی، نشریه رسمی نیروی هوایی این رژیم مدعی شده است که در این رزمایش همه سامانه‌ها و ابزارهای در اختیار یونان به کار گرفته شده است. اگر چه این نشریه در این باره جزئیات بیشتری را ذکر نکرده است ولی یک افسر نیروی هوایی این رژیم در این باره گفته است که تمرین مشترک با یونان به آنها درباره شناخت و برخورد با سامانه‌های ناشناخته انعطاف بیشتری داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۴
این ابله ها فکر میکنند که این سیستم تحویلی به ایران مدل 18 سال پیش هست ولی غافل از این که این سیستمها در هر دوره تولید با کدهای مخصوص به خود تولید می شوند و این کدها فقط در اختیار تولید کننده و مصرف کننده است و امکان شکستن آن به راحتی امکان پذیر نیست.... لذا از این شوها نترسید.
مبارکه,سال ۱۹۷۹،
این سامانه موشکی,مثل کشور شوروی سابق به درد موزه می خورد
چرا روسیه باوجود بد عهدی اس 400نداد؟؟؟
این هم یک مانور پوشالی دیگه . یعنی واقعا اگه به این راحتی میشد این سامانه را کور کرد پس چرا اینقدر آمریکاییها هول برشون داشته که این سامانه در سوریه و ایران داره فعال میشه واقغا که چقدر این اسراییلی ها تو جنگ روانی از نظر خریت در رتبه اول هستند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار