بازدید 4596
بی بی سی:

"موتور سرمایه‌گذاری در ایران روشن می‌شود"

ده روز بعد از اینکه ایران و قدرت‌های جهانی در وین به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کردند، پایتخت اتریش میزبان بزرگترین هیات اقتصادی دولت ایران در سالهای اخیر بود که برای تشویق سرمایه گذاری و تجارت با ایران به قلب اروپا رفتند. هرچند تحریم‌های وضع شده علیه ایران هنوز رسما لغو نشده‌اند ولی تحرک کشورها و شرکتهای اروپایی برای بازگشت به بازار ایران شروع شده است.
کد خبر: ۵۲۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳ 28 July 2015
ده روز بعد از اینکه ایران و قدرت‌های جهانی در وین به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کردند، پایتخت اتریش میزبان بزرگترین هیات اقتصادی دولت ایران در سالهای اخیر بود که برای تشویق سرمایه گذاری و تجارت با ایران به قلب اروپا رفتند. هرچند تحریم‌های وضع شده علیه ایران هنوز رسما لغو نشده‌اند ولی تحرک کشورها و شرکتهای اروپایی برای بازگشت به بازار ایران شروع شده است.

به گزارش جام نیوز: بخش فارسی وب‎سایت دولتی بی بی سی (BBCPersian) در گزارشی با عنوان "موتور سرمایه‌گذاری خارجی در ایران روشن می‌شود" نوشت: ««ده روز بعد از اینکه ایران و قدرت‌های جهانی در وین به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کردند، پایتخت اتریش میزبان بزرگترین هیات اقتصادی دولت ایران در سالهای اخیر بود که برای تشویق سرمایه گذاری و تجارت با ایران به قلب اروپا رفتند. هرچند تحریم‌های وضع شده علیه ایران هنوز رسما لغو نشده‌اند ولی تحرک کشورها و شرکتهای اروپایی برای بازگشت به بازار ایران شروع شده است.

در اتاق کوچکی در طبقه دوم ساختمان "اتاق اقتصاد اتریش" در وین جمع کوچکی از مقامهای ایرانی و نمایندگان چند شرکت خصوصی منتظر انجام مراسم ساده ای بودند. امضای قراردادی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار برای طراحی، ساخت و آزمایش موتور خودرو با استاندارد یورو ۶ بین شرکتهای دانش-بنیان ایرانی و یک شرکت آلمانی-اتریشی.

بعد از توضیحاتی کوتاه، نمایندگان شرکتهای مورد اشاره، قرارداد را در حضور سورنا ستاری، معاون علوم و فناوری رئیس جمهوری ایران امضا کردند.

سید مجتبی میرسهیل مدیرعامل شرکت توسعه فناوری پتروپارس رایزن که نماینده طرف ایرانی بود گفت: "تقریبا دو سال روی این قرارداد کار کردیم ولی به امضا نرسید تا اینکه توافق هسته ای امضا شد. به لطف این قرارداد امیدواریم درآینده مصرف سوخت کم شده و هموطنانمان هوای پاک‌تری تنفس کنند."

خط تولید این موتورها که اولین مشتری اش شرکت سایپا خواهد بود، سالانه ۲۵۰ هزار موتور کم مصرف تولید می کند که به گفته سازندگان آن آلودگی اش برای محیط زیست خیلی کم است و مطابق جدیدترین استانداردهای اروپایی ساخته می شود.

این قرارداد کوچک که در حاشیه کنفرانس سرمایه گذاری و تجارت ایران و اروپا در وین امضا شد ممکن است موج اول سونامی بزرگی از قراردادهای اقتصادی بین دو طرف باشد که حالا به لطف رفع تحریمها در آینده نزدیک ممکن می شود.

محمدرضا نعمت زاده می‌گوید دیگر علاقه‌ای به واردات یک طرفه کالا و ماشین آلات از اروپا نداریم

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که سرپرستی هیات بزرگی از مدیران صنعتی و اقتصادی را در این کنفرانس به عهده داشت هنگام افتتاح آن گفت:"دیگر علاقه ای به واردات یک طرفه کالا و ماشین آلات از اروپا نداریم. بلکه چشم به تجارتی دوطرفه داریم که متضمن همکاری برای طراحی، توسعه، مهندسی و سرمایه گذاری مشترک و برای تولید و صادرات مشترک باشد."

هنگام افتتاح کنفرانس تقریبا ۴۰۰ نفر از فعالان اقتصادی ایرانی، اروپایی، آسیایی و حتی نمایندگان یک شرکت آمریکایی در سالنی که جای سوزن انداختن نداشت حاضر بودند. بعضی در انتهای سالن سرپا ایستاده بودند.

به گفته آقای نعمت زاده، بخش تولید پارسال با رشدی ۶.۷ درصد و معدن با رشد ۹.۸ درصد در خروج از رکود پیشگام بوده اند. رشدی که ادامه آن به گفته مسئولان ایرانی نیازمند سرمایه گذاری هنگفت داخلی و خارجی است.

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) در سخنرانی خود به سرمایه گذاران اروپایی گفت: "امسال در بخش معدن ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و تا سال ۲۰۲۵ (ده سال دیگر) نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه دیگر برای کشف و توسعه معادن هست."

یک سرمایه گذار بزرگ بریتانیایی که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی گفت "فرصتهای سرمایه گذاری معادن ایران خیلی جذاب است. نگرانی من فعلا برخورد کنگره آمریکا با توافق هسته ای و بعد بوروکراسی اداری سرمایه گذاری در ایران است. اگر توافق و رفع تحریمها در کنگره به مشکل نخورد تا سه ماه دیگر به ایران خواهم رفت."

کنگره آمریکا کمتر از ۶۰ روز فرصت دارد تا رای خود درباره توافق هسته ای ایران را صادر کند. شماری از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا این هفته به شدت با توافق هسته ای مخالفت کردند. اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا می گوید در صورتی که کنگره توافق را رد کند، رای آنها را وتو خواهد کرد.

مقامهای وزارت صنعت، بخش خودرو را یکی از جذاب ترین بخشها برای سرمایه گذاری و تولید مشترک با طرفهای خارجی می دانند. آنها در کنفرانس وین گفتند قصد دارند تولید خودرو در ایران را تا ده سال دیگر تقریبا سه برابر کرده و به سه میلیون خودرو در سال برسانند.

شرکتهای پژو و رنو از اولین خودروسازانی بودند که وارد مذاکره با همتایان ایرانی خود شدند. مدیرعامل شرکت پارس خودرو به وال استریت ژورنالگفته است رنو برای خرید بخشی از سهام پارس خودرو علاقه نشان داده است.

هفته گذشته و در  هیات تجاری آلمان که به ریاست معاون صدراعظم این کشور راهی ایران شد، نمایندگان شرکتهای دایملر بنز و فولکس واگن آلمان هم حضور داشتند

رنو از اولین خودروسازانی است که با شرکت‌های ایرانی وارد مذاکره شده است اما جالب تر از همه اینکه وزیر صنعت ایران گفت می داند شرکتهای آمریکایی هم با همتایان ایرانی خود تماس گرفته اند. آقای نعمت زاده در نشست خبری کنفرانس وین گفت شرکت جنرال موتورز آمریکا با یکی از خودروسازان ایرانی وارد گفتگو شده ولی تاکید کرد این تماس در سطح دولتی نبوده است. آقای نعمت زاده اضافه کرد: "ما از حضور همه خودروسازان خارجی ازجمله آمریکایی ها استقبال می کنیم ولی مشکل آنها در داخل آمریکا و ممنوعیتهای خودشان است."

صرف نظر از تحریمهای اقتصادی و مالی مربوط به توافق هسته ای که در ماههای آینده برداشته خواهد شد، وزارت دارایی آمریکا سالهاست سرمایه گذاری شرکتهای آمریکایی در ایران را منع می کند.

به گفته آقای نعمت زاده خودروسازان ژاپنی در برگشت به بازار ایران از همه عقب ترند. وزیر صنعت ایران گفت "مشکل محافظه کاری بیش از حد ژاپنی هاست که ناشی از فرهنگ آنهاست... ما دیگر از ژاپنی ها سی کی دی (قطعات مونتاژ خودرو) نخواهیم خرید. آنها هم مثل اروپایی ها باید در تولید مشترک سرمایه گذاری کنند."

اگر کنفرانس سرمایه گذاری وین و اظهارات مقامهای ایرانی ملاک باشد، گویا موتور سرمایه گذاری خارجی در ایران در بخش تولید خودرو به راه افتاده و منتظر برداشته شدن رسمی تحریمها هم نیست.»»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر