بازدید 16243

گزارش‌سیا درباره چشم‌انداز لغو‌تحریم‌های‌ایران

یک روزنامه آمریکایی با استناد به گزارش سیا به کنگره، نوشت که ایران قرار نیست از پول حاصل از لغو تحریم ها برای حمایت از تروریسم استفاده کند بلکه این پول را صرف اقتصاد خواهد کرد.
کد خبر: ۵۱۷۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸ 17 July 2015
یک روزنامه آمریکایی با استناد به گزارش سیا به کنگره، نوشت که ایران قرار نیست از پول حاصل از لغو تحریم ها برای حمایت از تروریسم استفاده کند بلکه این پول را صرف اقتصاد خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» در خبری به نقل از سازمان سیا نوشت که ایران با پولی که قرار است از لغو تحریم ها به دست بیاورد، به تروریسم نمی پردازد و این پول را صرف نظام اقتصادی خود می کند.

بر اساس این خبر، برآورد سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) نشان می دهد که دولت ایران بیشتر 100 میلیارد دلاری را که قرار است از لغو تحریم های بین المللی به دست بیاورد، صرف اقتصاد خود می کند؛ سیا مدعی شده است که ایران به طور چشمگیری از این بودجه برای حمایت و تامین بودجه گروه های تروریستی و شبه نظامیان فرقه ای در خاورمیانه استفاده نخواهد کرد.

بر این اساس، دو مقام اطلاعاتی آمریکا که تمایلی به افشای نامشان نداشته اند، اینطور مدعی شده اند که حتی اگر تهران با کمک این پول، حمایت های خود از حزب الله لبنان، حوثی های یمن و یا «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را افزایش دهد، بعید به نظر می رسد که مازاد پولی که در اختیار ایران می ماند، به تغییر موازنه قدرت در منطقه بی ثبات جهان یعنی خاورمیانه ختم شود.

این گزارش بحث برانگیز سیا که در اختیار اعضای کلیدی کنگره آمریکا قرار گرفته است، دستاویزی برای مخالفان و موافقان رویکرد «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در حمایت از توافق با ایران خواهد بود؛ توافقی که بر اساس آن، به محض اینکه ایران اجرای مجموعه ای از الزامات سخت را تکمیل کند، آمریکا و اتحادیه اروپا بیشتر تحریم های زیان بار علیه بخش های مالی و انرژی ایران را لغو خواهند کرد و متعاقب آن، تهران به حدود 100 میلیارد دلار درآمد نفتی خود که در حساب های خارجی مسدود شده است، دسترسی پیدا خواهد کرد؛ اتفاقی که احتمالا اوایل سال 2016 میلادی خواهد افتاد.

بر اساس این گزارش، آمریکا همچنین بیشتر تحریم های بانکی ایران را لغو می کند و به بانک های ایرانی اجازه می دهد تا باز هم با سیستم مالی جهانی ارتباط بگیرند؛ علاوه بر این، تحریم ها و محدودیت های اعمال شده در بخش صنایع خودرو، کشتی رانی و بیمه و همچنین تجارت طلا و فلزات گران بها نیز از بین خواهند رفت.

بر اساس این گزارش، دولت اوباما روی «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و سایر میانه روها در این کشور حساب کرده است تا آنها پول پیش بینی شده از لغو تحریم ها را صرف زیرساخت های داخلی و سایر سرمایه گذاری ها و ایجاد فرصت های کسب و کار کنند.

این گزارش سیا در حالی منتشر شده است که مخالفان توافق اخیر 1+5 با ایران می گویند که دولت واشنگتن ریسک بزرگی کرده و بیش از اندازه در برابر ایران تسلیم شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان