بازدید 26753
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت؛

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!

بیانات رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) موضوع اصلی روزنامه‌های آخر هفته است. بازگشت محسن رضایی به سپاه موضوع دیگری است که روزنامه‌ها با توجه به مراسم دیروز به آن پرداخته‌اند. سخنان رئیس‌جمهور در تبریز و ادامه ماجرای روز آخر لیگ، تغییرات احتمالی در هیأت رئیسه مجلس و بررسی آثار تغییر میزان وام مسکن، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های پنجشنبه هستند.
کد خبر: ۵۰۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 21 May 2015

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!بیانات رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) موضوع اصلی روزنامه‌های آخر هفته است. بازگشت محسن رضایی به سپاه موضوع دیگری است که روزنامه‌ها با توجه به مراسم دیروز به آن پرداخته‌اند. سخنان رئیس‌جمهور در تبریز و ادامه ماجرای روز آخر لیگ، تغییرات احتمالی در هیأت رئیسه مجلس و بررسی آثار تغییر میزان وام مسکن دیگر مطالب مهم روزنامه‌های پنجشنبه هستند.

در ادامه روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب و جهت‌گیری‌های روزنامه‌های پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت را می‌خوانید.

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!رسالت با توجه به بیانات دیروز رهبر انقلاب، «پاسخ سخت ايران به جنگ هاي نيابتي» را ‌تیتر نخست خود انتخاب کرده است. حنیف غفاری نیز در شروع سرمقاله این روزنامه با تیتر «کاپیتولاسیون هسته‌ای» نوشته: مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی یا هر طرف دیگری، مصداق عینی کاپیتولاسیون هسته‌ای و نوعی بازجویی وقیحانه از دانشمندان زحمتکش کشورمان است. در حالی که اعضای ۱+۵ و آژانس بین المللی انرژی اتمی خودنیز نسبت به صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته‌ای آگاه بوده و توافق احتمالی نهایی (در صورتی که اساسا کارشکنی‌های غرب راه را برای امضای توافق نبندد) نیز هرگونه بهانه‌ای را در این خصوص از مدعیان دروغین و نالایق سلب می‌نماید، اصرار ویژه آن‌ها مبنی بر بازجویی از دانشمندان هسته‌ای نشان دهنده چیست؟ آیا آن‌ها در صدد یافتن خفایای ذهنی دانشمندان و محاسبه انگیزه و قدرت آن‌ها در مسیر پیشرفت و تعالی کشور و عزیز اسلامی ما هستند؟ آیا اساسا چنین صلاحیت و قدرتی در میان آژانس و بازرسان بدسابقه آن و در حالت بد‌تر، آمریکا و متحدانش وجود دارد؟

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!اطلاعات نیز از بیانات دیروز رهبری عبارت «پاسخ ايران به هرگونه شيطنت بسيار سخت خواهد بود» را‌ تیتر اول خود ‌کرده است. در بین دیگر مطالب این روزنامه، يادداشتی با تیتر «موش‌هاي سيلوي سرمايه» و به قلم فتح الله آملي قابل توجه است که در آن نویسنده با اعتراض به فعالیت مؤسسات غیرمجاز پولی و بانکی از جمله نوشته: بر اساس آخرین آمارهای اعلامی، رقم نقدینگی به بالای ۷۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این حجم بالای نقدینگی همواره به صورت پاشنه آشیل بخش اقتصاد، تولید ملی، آرامش در بازار پولی و مالی را مورد آسیب قرار داده‌است. بسیاری از کار‌شناسان، نظام بانکی را در سال‌های اخیر یکی از مته‌مان اصلی در رشد این حجم از نقدینگی دانسته‌اند. گرچه شاید نتوان به راستی گفت که چند درصد از گناه و تقصیر چنین روندی را می‌توان به پای سیستم بانکی گذارد امّا آنچه مسلم است این است که نقش سیستم بانکی در این میان نقشی اساسی و مهم بوده است و هست. برای اثبات این مدعا لازم نیست دلایل و مصادیق فراوانی را شاهد مثال بیاوریم. در رکود فعلی همچنان شاهدیم که شبکه بانکی حداقل ۲۰ درصد سود به سپرده‌ها می‌پردازد و در برابر کاهش نرخ سود سپرده‌ هم مقاومت می‌کند. اما این تازه بخش قانونی و نوک برآمده از ‌آب این کوه یخ بزرگ را در بر می‌گیرد.

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!در روزهایی که روزنامه‌های اصلاح‌طلب مدعی این هستند که وزیر کشور از نامزدهای اصلی تغییر در هیأت دولت است، قانون در شروع مطلبی با تیتر «صالحي منش گزينه احتمالي وزارت كشور» که بیشتر به یک آگهی تبلیغاتی شبیه است، نوشته: حاشیه‌های تغییر کابینه گویا تمامی ندارد و با همه تکذیب‌ها اما گویا رایزنی‌ها و درگوشی‌ها همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین این رایزنی‌ها نام محمدصادق صالحی منش به عنوان شانس جدیدی برای رسیدن به پست وزارت کشور مطرح شده است. صالحی منش که متولد یزد است فعلا استانداری استان قم را در اختیار دارد. وی که روحانی و سیاستمدار نزدیک به اصلاح طلبان محسوب می‌شود رئيس مرکز اشاعه و ترویج افکار امام خمینی(س) و مشاور عالی محمد باقر قالیباف شهردار تهران است. صالحی‌منش اولین فرمانده سپاه ولی‌امر و پس از محمدحسین موسی‌پور دومین استاندار روحانی ایران و قم است. رسانه‌های گروهی ایران صالحی‌منش را پیشنهاد سیدحسن خمینی برای تصدی پست استانداری قم دانستند. محمد صادق صالحی منش در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۲ پروژه‌های عمرانی که سال‌ها در استان قم متوقف شده بود را مجددا فعال کرد. انجمن انبوه سازان کشور و انجمن کارآفرینان کشور‌های اسلامی در نامه‌هایی خطاب به دکتر حسن روحانی رئيس جمهور اعلام کردند گره‌های ١٠ ساله استان قم در مدتی کوتاه حل شده است و از انتخاب ایشان تشکر کردند. مردم قم صالحی منش را ملقب به شیخ سازندگی کرده‌اند.

قانون تحرکات داعش در عراق و سوریه را در مطلبی با تیتر «داعش خيلي خيلي دور نيست!» مورد توجه قرار داده و گزارشی نیز با تیتر «آذربايجان اوياخ ماند» از حاشیه‌های سفر رئیس‌جمهور به تبریز دارد که در ابتدای آن آمده است: تلاش برخي برای بر هم زدن مراسم استقبال از رئیس جمهور در تبریز بي نتيجه ماند و مردم اين شهر استقبال کم نظیري از رئیس جمهور ترتیب دادند. واقعیتش را بخواهید خیلی‌ها از جمله خود ما نیز انتظار استقبالی این‌گونه را نداشتیم. باموج اخبار تخریبی که از عصر سه‌شنبه در رسانه‌های منتقد دولت و نیز برخی سایت‌های متعلق به قوم گراهای افراطی علیه سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی راه افتاده بود همه توجه‌ها به حاشیه‌های مخرب این سفر معطوف شده بود. بسیاری از قوم گرایان ایران ستیز مترصد‌ آن بودند تا ازحاشیه‌های متعارف پدید آمده بین دو تیم ورزشی بتوانند کلاهی علیه امنیت و اتحاد ملی کشور ببافند. در این سوی ماجرا بسیاری از رسانه‌ها و جریان‌های منتقد دولت نیز امیدوار بودند تا استقبال سرد از روحانی را به حساب تايید مواضع سیاسی خود واریز كنند. با این همه استقبال بی‌نظیر مردم تبریز نشان داد که خیلی‌ها آگاهی، بیداری و روشن بینی مردم تبریز را واقعا دست کم گرفته بودند.

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!در بین روزنامه‌های مخالف دولت، وطن امروز که نیم‌تای اول خود را به مخالفت رهبر انقلاب با بازجویی از دانشمندان هسته‌ای همراه با تصویری از حضور روز گذشته رهبری در دانشگاه امام حسین اختصاص داده است، روایت متفاوتی از سفر روحانی به تبریز ارائه کرده و در شروع گزارشی با تیتر «کارت قرمز تبریزی‌ها به روحانی!» نوشته: تبریزی‌ها روز گذشته با شعارهای فوتبالی به استقبال حسن روحانی، رئیس‌جمهور رفتند. دیروز چهارشنبه حسن روحانی به همراه تعدادی از اعضای کابینه خود وارد تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی شد. اگرچه حضور رئیس‌جمهور در استان‌ها به عنوان یک فرصت برای مردم این استان‌ها تلقی می‌شود اما روز گذشته آذری‌های تبریز نشان دادند همچنان نسبت به اتفاقات مسابقه فوتبال میان تراکتورسازی (تیم محبوب خود) و نفت تهران بشدت گلایه دارند. براساس تصاویر و فیلم‌هایی که از مسیر استقبال حسن روحانی در تبریز منتشر شده، تعداد زیادی از استقبال‌کنندگان با نشان دادن کارت قرمز و نیز با سر دادن شعار «تیراختور تیراختور» اعتراض خود را به ماجرای عجیب بازی تراکتورسازی و نفت نشان دادند. این اتفاق البته در محل سخنرانی حسن روحانی نیز مشاهده شد. انبوه پرچم‌های تراکتورسازی در استادیوم تختی قابل مشاهده بود. هر از گاهی نیز شعار معروف آنها یعنی «تیراختور تیراختور» به صدای غالب ورزشگاه تبدیل می‌شد. رقص کارت‌های قرمز نیز در میان شعاردهندگان قابل مشاهده بود. به‌رغم آنکه میهمان، رئیس‌جمهور بود اما فضای استادیوم تختی، فوتبالی ماند و رئیس‌جمهور نیز ناچار شد چند جمله‌ای درباره تراکتورسازی بگوید.

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!روزنامه دولتی ایران هم که مخالفت رهبر انقلاب به بازرسی از مراکز نظامی را به عنوان تیتر نخست و تصویری از انبوه استقبال کنندگان از رئیس‌جمهور را به عنوان تصویر صفحه اول خود انتخاب کرده، یادداشتی با تیتر «ماجرای ورزشگاه تبریز از منظر روحانی» به قلم سعید فائقی از مسئولان سابق سازمان تربیت بدنی دارد که در پایان آن آمده: صحبت‌های رئیس جمهوری در تبریز خیلی هوشمندانه بود، این جمله که «تراکتور متعلق به آذربایجان نیست بلکه برای تمام ایران است» از یک نگاه جدید حکایت دارد که راه سوءاستفاده عده‌ای را خواهد بست. سخن روحانی به معنی این است که این تیم تنها مال شما نیست و مال کل ایران هست، اگر حقوق شما رعایت نشده در واقع حقوق من هم رعایت نشده. خب این شفافیت در همدلی و همزبانی با افراد معترض یک تدبیر راهگشا است و امیدوارم به تأسی از منطق اعتدالی رئیسجمهوری، مدیران امور در بزنگاه حوادث برای اصلاح و تصحیح خطاها و اشتباهات تلاش کنند.

ایران گزارشی از تبلت‌های تقلبی بازار دارد، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی در‌باره بازگشایی خانه احزاب تهیه کرده و به بررسی تثیر وام ۸۰ میلیونی مسکن نیز پرداخته است. در روزهای همراهی دولت و دانشگاه آزاد، میرزاده رئیس این دانشگاه، سرمقاله روزنامه دولت با عنوان «موفق‌ترین نهاد غیردولتی و مردمی ایران» را از آن خود کرده است.

.آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!سرمقاله دنیای اقتصاد را مجتبی کریمی با تیتر «سیاست ارزی در پساتحریم» نوشته است. دیگر مطلب قابل توجه در این روزنامه تحلیلی با عنوان «ردیابی اثر وام جدید مسکن» است که در بخشی از آن‌ آمده: جریان «وام کارآمد خرید مسکن» که از سال ۸۷ با تخریب پل ارتباطی بین تقاضای مصرفی و تسهیلات بانکی قطع شده بود، از روز شنبه آینده با ابلاغ مصوبه سه‌شنبه شب شورای پول و اعتبار به همه بانک‌های خصوصی و دولتی، بار دیگر پس‌از ۷ سال برقرار می‌شود.

از پس فردا انتظار می‌رود بانک‌ها در تهران برای پرداخت ۶۰ میلیون تومان وام خرید مسکن بدون سپرده -آن هم به بخشی که طی سال‌های اخیر کمترین معوقات بانکی را به خاطر ضمانت پرارزش «ملک» داشته است ـ با یکدیگر رقابت کنند. در کنار این وام، آنچه باعث تزریق خوش‌بینی واقعی به هر دو سمت عرضه و تقاضا در بازار مسکن خواهد شد، ‌مجوزی است که بانک مرکزی برای پرداخت ۸۰ میلیون تومان وام خرید به «خانه‌اولی» ‌های ساکن تهران برای بانک مسکن صادر کرده است. اطلاعات مستند «دنیای‌اقتصاد» از آخرین وضعیت سه پارام‌تر در بازار مسکن شامل سطح قیمت‌ها، موجودی آ‌پارتمان‌ها و توان خرید زوج‌های جدید نشان می‌دهد: وام ۸۰ میلیونی در این مقطع نه‌تن‌ها حساسیت آنچنانی روی قیمت آپارتمان ایجاد نمی‌کند که در مقابل، باعث تحریک سازنده‌ها برای بازگشت به بازار ساخت‌و‌ساز و در قدم اول تسریع در تکمیل ساختمان‌های نیمه‌کاره خواهد شد. در این می‌ان، یک سوءبرداشت هیجانی ناشی از برخی تحلیل‌های سنتی در حال شکل‌گیری است که برمبنای آن، از یکسو وام ۸۰ میلیونی را مساوی رشد قیمت و از سوی دیگر پرداخت آن را بی‌اثر بر قدرت خرید القا می‌کند! این طرز فکر درباره مصوبه جدید شورای پول و اعتبار بیشتر ناشی از کم‌اطلاعی تحلیل‌کنندگان نسبت به آخرین آمار رسمی قیمت و اجاره‌ب‌ها و همچنین غفلت آن‌ها از نحوه پرداخت تسهیلات در صندوق جدید پس‌انداز «یکم» است

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!همین موضوع در سرمقاله خراسان با تیتر «اهداف دوگانه وام مسکن و مشکلات پیش روی آن» به قلم حبیب نیکجو مورد توجه قرار گرفته است. نویسنده با در نظر گرفتن دو هدف خانه‌دار شدن مردم و خروج بخش مسکن از رکود در این باره نوشته: نکته ديگري که در زمينه خروج مسکن از رکود، نقش آفريني مي‌کند، بحث تغييرات قيمت مسکن در اثر وام مسکن است. در اين زمينه شوراي پول و اعتبار، اقدام به عمل تحسين برانگيزي کرده است که مي تواند آثار تورمي و افزايش قيمت مسکن را تا حد زيادي کنترل کند. سپرده گذاري يک ساله نيمي از وام درخواستي باعث مي شود تا تقاضا براي وام در طول زمان توزيع شود و آثار رواني شروع اين طرح کنترل شود. طبعا، اولين وام هايي که براي خريد خانه به افراد تعلق خواهد گرفت، خرداد ماه سال آينده خواهد بود که سبب مي شود، جلوي افزايش قيمت مسکن تا حدي گرفته شود. کارکرد ديگر اين اقدام را مي توان در کاهش مشکل نقدينگي اين طرح جست‌و‌جو کرد.

چرا که يکي از مشکلات اساسي که بر هر طرح افزايش وام مسکن وارد مي‌شد، نبود نقدينگي براي افزايش اين وام بود. در پايان بايد گفت گرچه نقدهايي به اين طرح وارد است اما در مجموع خوب ارزيابي مي‌شود. شايد مهم ترين برتري اين طرح در مقابل ايده هاي خانه دار شدن در دولت قبل(نظير مسکن مهر)، وارد نکردن فشار بر پايه پولي و به دنبال آن افزايش تورم است. هرچند که حجم خانه دار شدن مردم در اين طرح قابل مقايسه با مسکن مهر نيست، اما زماني که اين طرح را در کنار مسکن اجتماعي قرار مي دهيم، مي‌توان گفت، دولت براي گروه هاي درآمدي متنوع، برنامه دارد.

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!در روزنامه جوان که تیتر و تصویر صفحه نخست خود را به بیانات دیروز رهبر انقلاب اختصاص داده است، دو مطلب متفاوت و قابل توجه دیگر هم وجود دارد. اسماعیل محمدی در مطلبی با تیتر «تهران در مسیر صلح طالبان» از سفر هیأتی سیاسی از جانب طالبان به تهران استقبال کرده و از جمله نوشته: منابع ايراني گفته‌اند هيئت سياسي طالبان افغانستان به‌رهبري «طيب‌آغا» به ايران سفر كرده است. اين هيئت متشكل از اعضاي دفتر سياسي طالبان افغانستان در قطر، روز سه‌شنبه وارد تهران شد. رهبري هيأت سياسي طالبان افغانستان در اين سفر به‌ عهده «طيب‌ آغا» مسئول دفتر سياسي طالبان در قطر مي‌باشد. هيئت سياسي طالبان افغانستان در سفر به تهران با مقامات امنيتي جمهوري اسلامي ايران ديدار و پيرامون مسائل منطقه‌اي به‌ ويژه مسائل جهان اسلام و همچنين مسائل مربوط به مهاجران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

هيأت سياسي طالبان افغانستان پيش از اين نيز دو مرتبه به‌منظور ديدار با مقامات امنيتي جمهوري اسلامي ايران و همچنين شركت در كنفرانس بين‌المللي بيداري اسلامي به ايران سفر كرده بودند. طالبان افغانستان پيش از اين اعلام كرده بودند هدف آنها از ايجاد دفتر سياسي در قطر ارتباط با ساير كشورهاي جهان است، به همين منظور از زمان ايجاد اين دفتر اعضاي آن سفرهاي متعددي به ساير كشورها از جمله چين، استراليا، آلمان، ژاپن و برخي ديگر از كشورها داشته‌اند. واقعيت اين است كه به دلايل مختلف هم طالبان و هم دولت وحدت ملي افغانستان، بيش از گذشته به مصالحه با يكديگر نزديك شده‌اند و در اين ميان تلاش‌هاي اشرف‌غني رئيس‌جمهور جديد افغانستان بسيار مؤثر بوده است. فارغ از اينكه بازيگران دخيل در مذاكرات صلح به چه ميزان صداقت دارند، اما آنچه به‌طور آشكارا مطرح مي‌شود اينكه هم دولت افغانستان و هم طالبان افغان به عنوان دو طرف درگير و هم حاميان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي هر دو طرف، سعي مي‌كنند به هر نحوي كه شده پرونده طالبان را پايان بخشند. هر چند چنين طرحي خود ممكن است چندسالي طول بكشد، اما مشاركت دادن طالبان در ساختار قدرت در افغانستان و كشاندن آنان از بخش نظامي به حوزه سياسي، يك طرح راهبردي است. با توجه به چنين نگاهي، اشرف غني احمدزي رئيس دولت وحدت ملي ابتدا به پاكستان، چين و عربستان سعودي رفت تا آنان را راغب به ميانجي‌گري در پروسه صلح كند و شايد به همين جهت معرفي كابينه نيز با تعلل روبه‌رو شد يا بخشي از بدنه دولت يعني جناح دكتر عبدالله نسبت به صلح با طالبان به هر قيمتي مخالفت كردند.

محمدجواد اخوان نیز یادداشت اصلی جوان را با عنوان «توسعه وابسته‌ساز يا پيشرفت عزتمندانه؟» و در رد نگاهی نوشته که توسعه را در خارج از مرزها جستجو می‌کند.

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!آرمان و اعتماد از جمله روزنامه‌هایی هستند که بازگشت محسن رضایی به لباس پاسداری را مورد توجه قرار داده‌اند. اعتماد در پایان مطلبی با تیتر «بازگشت سردار رضایی» در این باره نوشته: ديروز هم وقتي رهبري نظام به دشمنان ايران هشدار دادند كه «اگر شيطنتي صورت بگيرد واكنش ايران بسيار سخت خواهد بود» تكبير گفت تا سردار و سرباز در دانشگاه امام حسين به تبعيت از او تكبير سر دهند و مشخص شود كه دكتر محسن رضايي دوباره پاسدار شده تا نه تنها زكات تجربياتش در مسائل نظامي را كه در هشت سال جنگ به‌دست‌آمده به نسل جديد پاسداران بدهد كه از آمادگي‌اش براي دفاع از اقتدار ملي كشور به تبعيت از فرماندهي كل قوا خبر داده باشد. هرچه هست روز و روزگار محسن رضايي را به‌گونه‌اي آزموده و آبديده كرده كه بايد گفت او كسي نيست جز يك «سردار ملي»‌ و يك سردار ايفاي اين نقش با هر لباسي را مي‌پذيرد؛ يك روز در سپاه، يك روز در انتخابات و سياست، يك روز در مجمع تشخيص مصلحت نظام و حالا دوباره در سپاه. محسن رضايي هرچقدر با كت و شلوار سياست تلاش كرد نقش جريان سوم و بينابيني را ميان اصولگرايان و اصلاح‌طلبان بازي كند ، الان در بين پاسداران و سپاهيان، ارزش و اعتبار او بيشتر درك مي‌شود. همين است كه شايد وقتي ديروز سرداران عزيز جعفري و رحيم صفوي او را ديدند پس از احترام نظامي به او گفتند: «سلام فرمانده‌».

دیگر مطلب قابل توجه اعتماد یادداشت شهربانو امانی با تیتر «شعار پرهیز از شعارزدگی» در نقد سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور است که در بخشی از آن آمده : رئيس‌جمهوري پيش از اين هم كم‌و‌بيش در ذم و نكوهش شعارزدگي سخن گفته بود و اين بار پررنگ‌تر از قبل به گلايه از آن پرداخت؛ گلايه‌اي كه شايد خيلي از هواداران همين دولت، رييس‌جمهور و مديران او را هم لايق شنيدن آن بدانند. واقعيت اين است كه دولت يازدهم به شكل مشهودي از شعارزدگي هشت سال دولت‌هاي نهم و دهم فاصله گرفته و سبك سياست‌ورزي‌اش را درجهت واقع‌گرايي همه‌جانبه قرار داده است. واقع‌گرايي كه البته نقصان‌هايي دارد كه باعث مي‌شود خود دولت هم در جاهايي گرفتار شعار و شعارزدگي شود. به عبارتي هرچند دولت نسبت به گذشته گرد و غبار شعارزدگي را از تن تكانده اما هنوز تن خود را از اين لكه‌ها آنقدري پاك نكرده كه قبل از آن توقع مي‌رفت. براي پرداختن به اين مساله بايد اين سؤال را مطرح كرد كه عموما چه كساني شعارها را در جامعه توليد مي‌كنند؟ جواب كسي جز كارگزاران حكومت نيست؛ سران قوا، وزيران، مديران و مسئولاني كه همين شعارها را ابزار بركشيدن خود در قدرت و سپس حفظ آن مي‌كنند. زماني كه گردش اطلاعات در جامعه‌اي منحصر به برخي اخبار نسبتا تصفيه ‌شده باشد كه حوزه تحليل و نقد به شكل عمده از آن كنار گذاشته شده باشد، شعارها مي‌توانند كاركردي كليدي در دادن شخصيت و وجهه عمومي به اشخاص و جريان‌ها پيدا كنند.

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!در پایان اینکه‌ روابط بین اصولگرایان و انتخابات هیات رئیسه جدید مجلس از مهم‌ترین مسائل مورد توجه روزنامه شرق هستند. این روزنامه اصلاح‌طلب در مطلبی مدعی «آغاز دوقطبی درونی پایداری-رهروان در انتخابات مجلس» مجلس شده ‌و در شروع مطلب دیگری با تیتر «باهنر بر لبه تیغ» نوشته است: جبهه پایداری‌ها نشان داده‌اند که در برخی بزنگاه‌ها به‌خوبی خودشان را تجهیز کرده و وارد سهم‌خواهی در وزن‌کشی‌های بهارستان می‌شوند، نمونه‌اش ورود «مهرداد بذرپاش» در انتخابات گذشته به جایگاه هیأت‌رئیسه بود. آخرین سال از عمر مجلس نهم، دقایقی طلایی و درعین‌حال دشوار از سیاست تاریخ معاصر ایران را دربر خواهد گرفت؛ از آخرین لابی‌ها برای به‌ثمرنشستن مذاکره‌های هسته‌ای گرفته تا انتخابات آینده و تحولات سیاسی دیگر. گمانه‌زنی برخی معتدل‌ها در بهارستان نشان از آن دارد که در صورت توفیق پایداری‌ها در هیأت‌رئیسه، نه‌تنها کار برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دشوار خواهد شد که احتمال بالاگرفتن استیضاح و جدل با کابینه بیش از این خواهد بود. یکی دیگر از زمزمه‌ها در راهروهای مجلس، ماجرای افت معنادار رأی «محمدرضا باهنر» است. بسیاری در فراکسیون رهروان ولایت منتقد رفتارهای سیاسی او هستند و با درنظرگرفتن رقابت نزدیک پیشین او با الیاس نادران ـ اختلاف ١٠ رأی ـ احتمال باخت باهنر به نادران بسیار است. عصر روز گذشته آخرین جمع‌بندی‌های شورای مرکزی رهروان ولایت نشان داد رهروانی‌ها موافق حضور «کاظم جلالی»، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، به‌جای «باهنر»‌ هستند، رأی و تصمیمی که حالا برای نایب‌رئیس دوم مجلس گران تمام خواهد شد، رأی رهروان به حضور انتخاباتی جلالی در شرایطی به ثمر رسیده که نزدیکان جلالی از تمایل‌نداشتن او برای حضور در انتخابات هیأت‌رئیسه خبر می‌دهند. بااین‌حال شورای مرکزی رهروان تأکید کرده حتی در صورت رضایت‌ندادن جلالی، فرد یا افراد دیگری را معرفی خواهد کرد. برخی می‌گویند شاید برای رفع این وضعیت، علی لاریجانی پادرمیانی کرده و برخی دیگر از رهروانی‌ها، رأی به شرکت‌ نکردن باهنر به‌عنوان کاندیدای فراکسیون رهروان را رفتاری دموکراتیک و برخاسته از رأی اکثریت می‌دانند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر