بازدید 2336

مطالبه جهان اسلام از جنایات سازمان سیا

براساس آنچه در این گزارش قید شده است چندین نفر در مدت بازداشت و در خلال بازجویی‌ها جان سپرده‌اند و بعداً مشخص شده است که بسیاری از این افراد بدون هیچ اتهامی و به صورت «اشتباه» بازداشت شده بودند.
کد خبر: ۴۵۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸ 15 December 2014
جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:

انتشار گزارش سنای آمریکا درباره عملکرد ماموران سازمان «سیا» در قبال مظنونین بازداشتی پس از حوادث 20 شهریور 1380، بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج آمریکا داشته است.
این گزارش، که گروهی از دموکراتهای آمریکا در سنا آن را تهیه کرده‌اند، به گوشه‌ای از اقدامات ضدانسانی توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» اشاره می‌کند که در زمان ریاست جمهوری جرج بوش رخ داده است. بدیهی است که دموکراتها از طرح این گزارش اهداف جناحی دارند، به ویژه پس از شکست سنگینی که دموکراتها در انتخابات اخیر، هم در سنا و هم مجلس نمایندگان متحمل شدند و اکثریت را در هر دو مجلس از دست دادند. دموکراتها در واقع تلاش می‌کنند تا روند فعلی را که در آن، موقعیت و اعتبار آنها در سراشیبی قرار گرفته است تغییر دهند و اوضاع و شرایط خود را برای انتخابات ریاست جمهوری بهبود بخشند.

با اینحال و صرف نظر از انگیزه و هدف طراحان، این گزارش سیاست‌ها و رفتارهای ضدانسانی که در سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در برخورد با مظنونان و دستگیر شدگان خارجی تحت عناوین موهوم همچون مبارزه با تروریسم و غیره جاری است، تایید می‌کند و این واقعیت را مورد تاکید قرار می‌دهد که مقوله‌هایی چون حقوق بشر و غیره برای سیاستگذاران و حاکمان آمریکا صرفاً کاربرد ابزاری دارند و سینه چاک کردن دولتمردان آمریکا برای این شعارها نوعی فریبکاری است.

این گزارش درحالی منتشر شد که چهار سال در کش و قوس بود و بخش‌های زیادی از مستندات آن حذف گردید. درحالی که گزارش اولیه 6700 صفحه بوده است. گزارش منتشر شده تنها شامل 499 صفحه می‌باشد و این سوال مطرح است که در آن 6200 صفحه چه مطالبی بوده است که طراحان گزارش جرات نکرده‌اند آن‌ها را منتشر کنند.

در بخش‌هایی از این گزارش، موارد متعددی آمده است که مصداق بارز و عینی شکنجه است و قطعاً مسببان آن مستوجب تعقیب و مجازات بر طبق قواعد و مقررات بین‌المللی هستند ولی بدیهی است که چنین اراده‌ای در فجایع جهانی وجود ندارد.

گرفتن اقرار و اعتراف از طرق غیرانسانی و شرم‌آور در حین بازجویی‌ها به اثبات رسیده است. از جمله آزار و اذیت جنسی، تهدید به قتل اعضاء خانواده مظنونین، محرومیت‌های طولانی از خواب، تهدید به مرگ، غرق کردن مصنوعی، بازجویی‌های طولانی مدت، ضرب و شتم و رفتارهای تحقیرآمیز، بخش‌هایی از این گزارش است که ماموران علیه بازداشت شدگان انجام داده‌اند.
براساس آنچه در این گزارش قید شده است چندین نفر در مدت بازداشت و در خلال بازجویی‌ها جان سپرده‌اند و بعداً مشخص شده است که بسیاری از این افراد بدون هیچ اتهامی و به صورت «اشتباه» بازداشت شده بودند.

آنچه قابل تامل است این است که براساس اعلام منابع آمریکائی، انتشار این گزارش تغییری در شیوه و رفتار ماموران سازمان جاسوسی «سیا» نداده و روال گذشته همچنان ادامه دارد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که با وعده تغییر در شیوه‌های دولت گذشته و زنده کردن به اصطلاح ارزش‌های آمریکا بر سر کار آمد هیچ اقدامی برای تحقق وعده‌هایش به عمل نیاورده است. اوباما حتی درباره تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو که در تبلیغات انتخاباتی خود بسیار بر روی آن مانور می‌داد و بخش‌های عمده شکنجه‌های «سیا» در آن‌ها به وقوع پیوست نیز قدم برداشته است.
اوباما در واکنش به انتشار گزارش اخیر سنا نیز رفتار دوگانه‌ای داشت. وی درحالی که می‌کوشید دولت خود را از این اقدامات ضدانسانی تبرئه کند، حاضر نشد علیه سازمان «سیا» سخنی بگوید و عمده تقصیرها را به گردن دولت جورج بوش جمهوریخواه انداخت.

رئیس «سیا» نیز که در واقع خود را قربانی جنگ قدرت میان دمکراتها و جمهوریخواهان می‌بیند در اظهاراتی از این سازمان دفاع کرد و مدعی شد پس از حوادث 20 شهریور 1380 «سیا» مجبور بود چنین اقداماتی را انجام دهد چرا که «کشور در معرض خطر بود». رئیس سازمان سیا با این اظهارات قصد داشت چنین القاء کند که اقداماتی که در گزارش سیا آمده است مقطعی بوده و سیاست کلی این سازمان نیست، درحالی که کاملاً واضح است که چنین نیست و شکنجه و رفتارهای غیرانسانی، بخش ثابت سیاست سازمان‌های جاسوسی آمریکا و در راس آن‌ها «سیا» است.

تلاش حکومت آمریکا برای زدودن ننگ رواج شکنجه در سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور همانقدر غیرواقعی و مضحک است که تلاش آنها برای القا کردن حاکمیت برابری و عدم تبعیض نژادی در جامعه آن کشور.

از این رو گزارش اخیر باید دستاویزی باشد تا این دولت توسط افکار عمومی بین‌المللی و مجامع مستقل جهانی تحت فشار قرار بگیرد. کشورهای جهان به ویژه جهان سوم و کشورهای اسلامی که عمده موارد شکنجه مربوط به این کشورها می‌باشد باید گزارش اخیر را مورد توجه ویژه قرار داده و آنرا برجسته سازند و پاسخگویی دولت آمریکا به افکار عمومی جهان را به یک مطالبه برای ملت‌های تحت ظلم و ستم مستقیم و غیرمستقیم آمریکا تبدیل کنند. اگرچه دولت اوباما و دمکراتها تلاش می‌کنند پیکان گزارش تکان دهنده اخیر سنا را متوجه جمهوریخواهان نموده و از آن بهره‌برداری جناحی کنند ولی دولتها و ملت‌ها باید با واکنش‌های مناسب با این جرم که یک جنایت جنگی است، ترفند آمریکا را خنثی نمایند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار