بازدید 109508
داغ عظیم در شب سوم محرم

چگونه جگرگوشه امام حسین در غم دوری پدر، جان داد؟

به گواه تاریخ نگاران و مقتل نویسان، رحلت شهادت‌ گونه حضرت رقیه ـ سلام الله علیها ـ اندكی پس از واقعه خونین كربلا در سال شصت و یكم هجری رخ داده است و در این هنگام، وی سه یا چهار ساله بوده است... اخبار عزاداری‌های محرم را از حسینیه «تابناک» پی بگیرید.
کد خبر: ۴۴۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹ 22 August 2020
«تابناک»؛ شب سوم ماه محرم پیش روست؛ شبی که بر اساس تاریخ، فاطمه صغیره حضرت رقیه(س) است. شب عبدالوهّاب بن احمد شافعى مصرى، مشهور به شعرانى (متوفّى به سال 397 ق)، در كتاب المنن، باب دهم، نقل مى كند: نزديك مسجد جامع دمشق، بقعه و مرقدى وجود دارد كه به مرقد حضرت رقيّه ـ عليهاالسلام ـ دختر امام حسين ـ عليه السلام ـ معروف است.

روى سنگى واقع در درگاه اين مرقد، چنين نوشته است: «هذَا البَيْتُ بُقْعَةٌ شُرِّفَتْ بِآلِ النّبِىّ صلى الله عليه و آله و سلم وَ بِنْتُ الحُسَيْنِ الشَّهيد، رُقَيَّة عليهاالسلام / اين خانه مكانى است كه به ورود آل پيامبر صلى الله عليه و آله سلم و دختر امام حسين عليه السلام، حضرت رقيّه عليهاالسلام شرافت يافته است.»چگونه جگرگوشه امام حسین در غم دوری پدر، جان داد؟

به گواه تاریخ نگاران و مقتل نویسان رحلت شهادت‌ گونه حضرت رقیه ـ سلام الله علیها ـ اندكی پس از واقعه خونین كربلا در سال شصت و یكم هجری رخ داده است و در این هنگام وی سه یا چهار ساله بوده است.

نخستین نكته شگفت درباره حضرت رقیه (سلام الله علیها)، شاید همین باشد كه با چنین عمر كوتاهی، از مرزهای تاریخ عبور كرد و به جاودانگی رسید، آن گونه كه برادر شیرخوارش علی ‌اصغر (علیه السّلام) به چنین مرتبه‌ای نایل شد.

به عبارت دیگر، یكی از جلوه‌ های رویداد بزرگ عاشورا تنوع سنی شخصیت‌های آن است كه از پایین‌ترین سن آغاز و به بالاترین سنین (حضرت حبیب‌ بن مظاهر) ختم می‌شود. نكته قابل تأمل دیگر در بررسی این مهم، آن كه در پدید آوردن این حماسه بی‌بدیل و شكوهمند، تنها یك جنسیت سهیم نبوده، بلكه در كنار اسامی مردان و پسران جانباز و ایثارگر این واقعه، نام زنان و دختران نیز حضوری پررنگ و تابناك دارد.

مصائب و شدائدی را كه رقیه (سلام الله علیها) از كربلا تا كوفه و از كوفه تا شام متحمل می‌شود، آنچنان تلخ و دهشتناك است كه وجدان هر انسان آزاده و صاحبدلی را می‌آزارد و قلب و روح را متأثر و مجروح می‌سازد.

تحمل گرمای شدید كربلا همراه با تشنگی، حضور در صحنه شهادت خویشاوندان، اسارت و ناظر رفتارهای شقاوت آلود بودن، آزار و شكنجه‌ های جسمی و روحی فراوان، دلتنگی برای پدر در خرابه شام و... نشانگر مصائب عظمایی است كه یك كودك خردسال با جسم و روح لطیف خود با آن مواجه شده است.

از دیگر سو، همین قساوت سپاه یزید است كه بر عظمت نهضت سترگ عاشورا می‌افزاید، زیرا حضرت امام حسین (علیه السّلام) با شناخت و پیش‌بینی تمام این مصائب و شدائد به قیام در راه احیای دین جد بزرگوار خویش قد علم فرمود و چنین دشواری‌هایی نتوانست هیچ گونه خللی بر عزم استوار آن حضرت در راه آزمایش بزرگ الهی پدید آورد.

رقیه (سلام الله علیها) برهان بزرگ دیگری است بر حقانیت قیام امام حسین علیه السّلام؛ تنها كسی می‌تواند چنین به مبارزه و مقابله با ستم برخیزد كه مقصدی الهی داشته باشد، و رقیه (سلام الله علیها) برهان بزرگ دیگری است بر مظلومیت عترت پاك پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و رسواكننده سیاهكارانی كه داعیه جانشینی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را سر دادند.

رقیه (سلام الله علیها) برهان بزرگ دیگری است برای آن كه اوج توحش و سنگدلی دژخیمان دستگاه بنی ‌امیه برای همیشه تاریخ به اثبات بماند، و او (سلام الله علیها) فاتح شام و سفیر بزرگ عاشورا در این سرزمین است، و رقیه (سلام الله علیها) برهان بزرگ دیگری است بر این حقیقت بزرگ كه حق بر باطل پیروز خواهد شد و اینك پس از قرن‌های متمادی آنان كه به مرقد مطهر آن حضرت در شام مشرف می‌شوند، به عینه تفاوت میان مقام و مرتبه این كودك سه ساله را با خلیفه جابری چون یزید درمی‌یابند.

چگونه جگرگوشه امام حسین در غم دوری پدر، جان داد؟
حضرت رقيه بعد از شهادت امام حسين(ع) و يارانش در عصر عاشورا به همراه ديگر زنان بني‌هاشم توسط سپاه يزيد به اسيري رفت. از درون خرابه‌هاي شام، صداي كودكي به گوش مي‌رسيد. همه آنهايي كه در ميان اسرا بودند، خوب مي‌دانستند كه اين صداي رقيه، دختر كوچك امام حسين (ع) است. او حالا از خواب بيدار شده بود و سراغ پدرش را مي‌گرفت. انگار كه خواب پدرش را ديده بود. يزيد دستور داد سر امام حسين (ع) را به دختر كوچك نشان دهند و او را ساكت كنند، اما وقتي حضرت رقيه (ع) و امام حسين ع باز هم به هم رسيدند، اتفاق جانسوزي افتاد.

اين بار، پدر در سوگ رقيه نشست: چقدر بي‌تابي دخترم! اين همه دلشكستگي چرا؟ مگر دست‌هاي كوچكت در امتداد نيايش عمه، تنها از خدا آمدن بابا را طلب نكرد؟ اينك آمده‌ام در ضيافت شبانه‌ات و در آرامش خرابه‌ات. كوچك دلشكسته‌ام! پيش‌تر نيز با تو بودم و مي‌ديدمت. شعله بر دامان و سوخته‌تر از خيمه آه مي‌كشيدي و در آميزه خار و تاول، آبله و اشك، صحراي گردان را به اميد سر پناهي مي‌سپردي. مهربان دلشكسته‌ام! صبور صميمي! مسافر غريب و كوچك من! مگر نگفتي كه بابا كه آمد، آرام مي‌گيرم. اين همه ناآرامي چرا؟


چگونه جگرگوشه امام حسین در غم دوری پدر، جان داد؟

مگر نگفتي بابا كه آمد سر بر دامانش مي‌گذارم و مي‌خوابم؟ نه ...، نه دختركم نخواب! مي‌دانم اگر بخوابي، ديگر عمه نمي‌خوابد. مي‌دانم خواب تو، خواب همه را آشفته مي‌كند. نه ... نخواب دخترم! دخترم! بگذار لب‌هاي چوب خورده‌ام امشب ميهمان بوسه‌اي باشد از پيشاني سنگ خورده‌ات؛ از گيسوي پريشان چنگ خورده‌ات؛ از شانه‌هاي معصوم تازيانه ديده‌ات؛ از صورت رنگ پريده سيلي خورده‌ات. بگذار امشب، مثل شب آرامش تنور بر زانوان زهرا آسوده بخوابم. نه دخترم! نخواب! بگذار بابا بخوابد. و چنين شد كه رقيه (س)، هنگامي كه سر پدر در آغوشش بود، جان سپرد.

آرامگاه‎‎‎ ملكوتی‎ دخت‎ سه سـالـه امـام‎‎ سـوم شیعیان‎ در شام‎ كنـار بـاب‎ "الفـرادیـس" مابین‎ كوچه‎ های‎ تاریخی‎ و پر ازدحام‎ دمشـق‎ است‎‎ كه‎‎ هر ساله بسیاری‎ از شیفتگان‎ اهل‎ بیت (علیهم السّلام) را از مناطق‎ مختلف‎ جهان‎ به‎ سوی‎ خود جلب‎ می‎ كند. پروردگارا حرم این فاطمه صغیره در سوریه را از شر دشمنان اسلام و شیعیان رهایی بخش.

چگونه جگرگوشه امام حسین در غم دوری پدر، جان داد؟

مرغ بسمل شده ای بال و پرش می سوزد
کودکی زندگی اش در نظرش می سوزد

دختری که وسط خیمه ای گیر افتاده
اولین شعله که آید سپرش می سوزد

سپرش سوخته و چادرش آتش گیرد
تا تکانی بخورد موی سرش می سوزد

بعد از آن قائله دیگر کمرش راست نشد
اثر سوختگی دور و برش می سوزد

تا رسد قطره اشکی سر زخم گونه
ناگهان گوشه چشمان ترش می سوزد

شده ام مثل همان مادر محزونی که
همه شهر ز آه سحرش می سوزد

عمه؛ آن شب که مرا روی هوا می آورد
ریشۀ موی سرم بین اثرش می سوزد

تا ترک های لب تشنه بابا دیدم
جگرم گفت: هنوزم جگرش می سوزد

بعد از آنی که لبانم به لبانش چسبید
سینه ام از نفس شعله ورش می سوزد
تعداد بازدید : 4169
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۹۰
در عجبم!
از مردمی که خود زیر شلاق ظلم وستم زندگی میکنند...!
اما برای حسینی که آزاده زندگی کرد میگریند...!
افسوس که به جای افکارش، زخمهای تنش را نشانمان دادند...!
و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند...

( دکتر علی شریعتی)
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
من جمله ی اینچنینی در کتابها و سخنرانی های دکتر علی شریعتی ندیده ام جعل سخن است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
بنا بر احادیث وقتی امام زمان ظهور کند ایشان نیز در اولین سخنان خود به تشنگی جدش امام حسین اشاره می‌کند عطش امام حسین خود گویای بسیاری از حقایق و ظلم‌ها و غفلت هاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
هر سال ساز و دهل آخر شب میارین توی خیابون و آلودگی صوتی ایجاد میکنید فکر نمیکنید ما توی خونه مریض داریم یا خوابیدیم این مزاحمت ها حق الناس است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
.شریعتی این حرفو نزده
یا حضرت رقیه(س)
پاسخ ها
بختیاروند
| - |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
حدود نیمی از کاربران تابناک را حرامیان داعش صفت تشکیل میدهند. ببینید چند نفر منفی دادن!!!!!!!!! به چی ؟؟؟؟ مگه یا رقیه ، به کی آسیب میزنه؟!!!!
جگر گوشه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
این جگر گوشه به سختی جان داد
شیعه علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
طبق دست نوشته های استاد مرتضی مطهری و صحبت های آیت الله خوشوقت در شبکه ملی (یک سرچ ساده بکنید فیلمش هست) امام حسین دختری به نام رقیه نداشت..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
مطمعن باشید این منفی ها نه بخاطر امام حسین هست و نه بی احترامی به آن بزرگواراناینها نوعی اعتراض به مسایل و‌مشکلات وگرانی و بی‌تدبیری برخی مسولان محترم هست که به فکر مردم و‌منافع کشورشان نیستن
السلام علیکِ یا بنت الحسین....رقیه
قطره قطره خونمان فدای راه حسین (ع)..... لعنت جاویدان خداوند بر دشمنان قسم خورده حسین و فرزندان حسین، چه دشمنان قدیمی و چه امروزیها، از هر قوم و نسل و ملیت..... تابناک چاپ کن لطفا
ابوبکر بغدادی ، یزید زمانه الان هم داره با مردم بیگناه همون کارها را میکنه ،و سردار سلیمانی مختار زمانه این دفع تونسته به موقع بره ، ایکاش می تونستیم ما هم بریم ...
با سلام و احترام
باتوجه به نظر سریع مراجع و علمای بزرگ همانند آیت الله خوشوقت ، آیت الله جوادی املی و.... امام حسین(ع) دختر 3 ساله ای بنام رقیه نداشته و این موضوع در 2 سال قبل تحلیل متعددی را بر فرمایش آیت الله خوشوقت که از رسانه ملی پخش شد در بر داشت لذا اعلام این موضوع از سوی سایت تابناک نیازمند تحقیق و بررسی کامل می باشد آیا متن فوق با نظر علمای بزرگ تعارض ندارد ؟ کدام نظر درست است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
با این نظر موافقم.
یا ابا عبدالله الحسین
السلام علیک یا رقیه بنت الحسین
دستت درد نکند تابناک دست روی یکی از نشانه های عظما گذاشتی . انشااله که بزودی به باطن همین عزیز اوضاع سوریه و عراق ارام شود که زیارت این خاندان بزرگترین توفیق الهی است
از تابناک بخاطر این اطلاع رسانی دقیق و کامل بسیار سپاسگزارم. به امید قبولی همه عزاداریها و عبادات.
یا حضرت رقیه
من اینو متوجه نشدم: پروردگارا حرم این فاطمه صغیره در سوریه را از شر دشمنان اسلام و «شیعیان» رهایی بخش.
خدا بانیان این حرکت زیبا را خیر دهد، به حق دل شکسته حضرت رقیه.
دختر کوچک و نازدانه را پدر در آغوش گرفت و دیگر رهایش نکرد.
گویا هنوز بازگویی قصه اسارتش برای پدر تمام نشده...
وجودی دختری بنام رقیه برای امام حسین(ع)به هیچ وجه سندیت تاریخی ندارد واین بحس از کتابهای تاریخی قرن 6و7 فرا تر نمی رود و همانند داستان عروسی قاسم و طفلان مسلم است.
تنها گفته شده که طفل خرد سالی از کاروان اسیران در اسارت فوت شده و هیچ اسمی از رقیه تا قرن 6و7 نیست
فرا رسیدن ماه محرم، ماه عزای حسینی و ماه پیروزی خون بر شمشیر را به همه انسان های آزاده و حق جو تسلیت می گویم.
چقدر مطالبو قشنگ گفتي . اشكم در اومد
!
سلام بر دختران رنج‌کشیده امام حسین(ع)
تاریخ مرگ عبدالوهاب شعرانی 937 و به قولی 973 است که اینجا به اشتباه، قرن چهارم ثبت شده است. علی‌القاعده اشکال تایپی است!
یا رقیه جان مددی
با آن دستهای کوچکت چه گره های بزرگی که باز نکرده ای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
عمه بیا خرابه غوغا شده
شام رقیه شب یلدا شده
بايد بر مصائب اهل حرم خون گريه كرد...
كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا
دوباره يزيديان از سوريه سر برآورده اند و حسينيان را تا كربلا از كوچك و بزرگ خرد و كلان پير و جوان مظلومانه ذبح مي كنند و زنان را به اسارت مي برند.
اللهم العنهم جميعا
یا رقیه(ع) مددی
السلام علیک یا رقیه بنت الحسین
یا نازدانه حسین یا رقیه
السلام علیک با بنت الحسین یا رقیه
سلام بر رقیه که نامش جاودانه است
تا حالا نمی دونستم حضرت رقیه چطور به شهادت رسیدند.اشکم جاری شد.خدا خواندان یزید رو لعنت کند.ممنون از مطالب به موقع و زیباتون.
یاخون خدا
وقتی سختیهاوشکنجه های واردشده وناله های این طفل معصوم رادردوران اسارت خوانده باشیم مطمیناوقتی وارد حرم مطهرش میشیم ناخودآگاه آن ناله هارامیشنویم .البته وقتی دلسوخته وشیفته خاندان باشی.
تشکر . قبول باشد . کاش مستند روضه ها را برای اطلاع پژوهشگران بنویسید . و البته نگویید که به نقل از فلان مداح .
السلام علیک یا حضرت رقیه

یا حضرت رقیه حاجت همه گرفتارارو بده
سلام-رقیه یعنی شمع دل بابا که با غمش خود را و پدر را زره زره آب کرد.
آیت الله مطهری معتقدبودن امام حسین(ع) اصلن دختری به نام رقیه نداشتن که اینگونه مظلومانه شهیدشده باشن.
تقدیم به حضرت رقیه

دختری دارد هوای پدری
تشت خون آوردند همراه سری

پرده را از روی سر برداشتند
چهره بر آن دخترک بنماشتند

دخترک سر را در آغوشش کشید
زینب کبری ز این قامت خمید

در خرابه شد غوقایی به پا
حضرت زهرا بیامد زین جفا

محشر کبری تو گویی پا گرفت
اهل بیت را زین سبب ماتم گرفت

دخترک گفتا سخنها با پدر
کربلا تا شام را بار دگر

از جفا و ظلم این قوم شر
دخترک میگفت آنرا با پدر

بر لبانش بوسه میزد دخترک
ناله ها بر گوش میرفت تا فلک

زین مصیبت سنگ ها نالان شدند
درخرابه خشت ها گریان شدن

موی زینب شد سفید زین واقعه
گویی امشب رخ بدادست قارعه

دخترک آرام شد در پیش سر
روح او پرواز کرد پیش پدر

اللهم ارزقنی شفاعت الرقیه فی یوم الورود
واقعا مجتبی
چندین سال پیش دختران خردسال سرایداروخادم مرقدمطهرحضرت رقیه چندین باروبطورمتوالی خواب خانم رومی بینندکه ازورودآب به قبرمطهرشان گله می کنندبالاخره پیرمردسرایدارکه سیدنیزبوده اندبه علما موضوع رااطلاع می دهندونهایتادستورنقش قبرصادرمیشودقبررانبش می کنند.سردابی پدیدارمیشودومی بینندکه آبا به داخل قبرراه پیداکرده ،علما به سیدخادم می گویندخانم خودشان شما راانتخاب کرده اندبداخل بروید.پیکرعزیزامام حسین سالم وسلامت درداخل قبرنمایان میشود.سیدحائلی برروی پا قرارداده وجسدخانم را برروی حائل وپا می گذارندتا بناها قبررامرمت کنند.افرادی که شاهدماجرابوده اندتعریف کرده اندکه دختربچه ای حدوداً6ساله بوده اندکه البته بدنشان کاملاًپوشیده بوده وفقط پای ایشان ازکفن بیرون آمده وبرکف پاها هنوزآثارزخم وتیغ های بیابان کاملاًمشهودبوده است.
ازکتاب"اجسادجاویدان"
البته در اسناد رقیه سه ساله تایید نشده منجمله حماسه حسینی مزهری.بهتره بجای پرداختن به حواشی اصل سیره امام حسین تبیین بشه.چون توی اکثر دسته ها و تکایا تنها چیزی که وجود نداره سیره حسین هست
مشخص نیست که کاخ یزید در میان خرابه بوده یا خرابه در میان کاخ یزید ؟!
اگر جدا بودند چگونه صدای یک بچه سه ساله. از خرابه تا کاخ میرسیده ؟
در روایت باید شک کرد
واقعا ممنون تابناک که اینقدر واضح و شفاف گفتی و من بعد از سالها دقیقا جگونگی شهادت رقیه رو فهمیدم هرچند در هیاهوی مداحها چیزی دستگیرم نشد
رقیه جانم نظری به مابکن
سلام بر حضرت رقیه .
ممنون متن زیبا و قشنگی است .
این داستان امروز کودکان سوریه است بدست یزیدیان مدافع و بشار اسد.
یاد این غزل افتادم:
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید

معشوق همین جاست بیایید بیایید

معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار

در بادیه سرگشته شما در چه هوایید
سردار سه ساله,فاتح شام...دریاب
با سلام، اون نوشته بالاي "رقيه" (سفيد در زمينه قرمز) را برداريد. بعد هم ببينيد نويسندش كيه؟
چه فرهادها مرده در کوهها چه حلاجها رفته بر دارها
البته ای کاش تابناک، سند این مرثیه را هم ذکر میکرد. آنچه قطعی است این است که دختری از دختران امام حسین علیه السلام در شام وفات یافته و در آنجا بخاک سپرده شده. هم در سن ایشان اختلاف است و هم درباره چگونچی وفات ایشان روایت معتبری در دست نیست. این داستان خرابه و سر مبارک امام، اولین بار در کتاب منتخب طریحی آمده و بدون سند و به شکل روضه خوانی. و متاسفانه به سایر کتب هم راه یافته.
گریه بر مصائب اهل بیت بسیار خوب است، ولی نه به هروسیله ای.
هنوز در هر گوشه ای از این دنیا دخترکان و طفلانی هستند که در جنگ و خونریزی بی پدر و مادر می شوند و سالها زجر می کشند، کاش روز گاری می آمد که دیگر جنگ و خشونت و آوارگی و رنج و درد کمتر بود و به اسم اعتقادات و آیین و مرام و مسلک آتش جنگی بر افروخته نمی شد و طفلان بی گناهی نمی سوختند!
سلام ،استاد شهید مطهری در این مورد در کتاب "حماسه حسینی "نظراتی دارند
السلام علیک یا حضرت رقیه(س)

واقعا متن خوب و زیبایی بود خصوصا اونجایی که امام حسین با دخترش داره صحبت میکنه.واقعا جانسوزه.
سپاسگزارم خیلی استفاده کردم
ان شاءالله بتوانیم در اولین فرصت به زیارت این حرم مطهر و عزیز و باعظمت برویم
سپاسگزارم خیلی استفاده کردم
ان شاءالله بتوانیم در اولین فرصت به زیارت این حرم مطهر و عزیز و باعظمت برویم
السلام علیکِ یا بنت الحسین....رقیه
وجود نازنين هائي همچون رقيه در سوريه باعث شد دست ناپاكان داعش و ايادي ستمگرشان از آن ديار كوتاه شود...
دز اصل اینکه امام حسین دختری به نام رقیه داشته باشد بین مورخین و علما اختلاف وجود دارد
خداوند به حق ناله های حضرت رقیه داد همه مظلومان را از ظالمان بگیرد انشالله . ممنون تابناک
طبق بعضی روایات امام حسین دختری بنام رقیه وهمچنین پسری بنام علی اصغر نداشت
منفی ها چی میگه؟! من خودم خیلی مذهبی نیستم ولی بهتر نیست به اعتقادات هم احترام بذاریم اگر یه ارمنی بنویسه سلام بر عیسی ما باید منفی بدیم آیا؟!
پاسخ ها
شهروند برابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
به عقاید یکدیگر‌احترام می‌گذاریم تنها وقتی که یک گروه نخواهد عقایدش را بر دیگران تحمیل کند.
تابی نظرات چرا تاریخ سال 93 خورده همون مطلب رو کپی پیست کردی
منفیها نشون می ده چرا یه عده ( اجیر شده و مزد بگیر ) کرونا رو بهونه می کنن برای تعطیلی مجالس امام حسین ، مشکل کرونا نیست مشکل ترس اربابانشون از مکتب و راه امام حسین است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
دلت می خواد در همین ایران یک نظرسنجی آزاد بگذار تا از خواب توهم اکثریت بودن خارج بشی. اگر هم دوست نداری فعلا بخواب تا بعد به مردم خودشون بیدارت کنند.
السلام علیک یابنت الحسین یارقیه (س)
با آن دستهای کوچکت چه گره های بزرگی که باز نکرده ای .خانم ومولا حاجت همه رابه اذن خداوند برآورده بفرما .آمین
بسياري (از جمله شهيد مطهري) معتقدند اصلا امام حسين فرزندي به نام رقيه نداشته. يك توضيحي مي دهيد؟
با این سوگ نامه ای که نوشتید، آتش زدید به قلب و جانم. از شدت اشک و ناله نفسم بند آمده. خدا خیر دنیا و آخرت رو به نویسنده و نشر دهنده اش عطا نماید. انشاا...
خدایا تو را به حق دردانه امام حسین حاجت همه حاجتمندان رو بده و حاجت منم
خدایا تو را به حق دردانه امام حسین حاجت همه حاجتمندان رو بده و حاجت منم
شعر غم انگیزی بود اشکم در اومد یا رقیه
هر چی داریم از حسین هستش ،کاش اون موقها بود حسین زیارت میکردم ،
در مورد روایت حضرت رقیه کتاب حماسه های حسینی استاد مطهری بسیار ره گشا است
هر وقت اسم حضرت رقیه میاد،اشکم سرازیر میشه
یا ابا عبدالله الحسین
چرایی قیام عاشورا مهم است تابناک بخصوص در این دوره که دم از. امر به معروف ونهی از منکر را برای مردم عادی می دانند نه حاکمان!
از تابناک توقع می رفت که مواردی را بگوید که مستند باشد. لطفا به کتاب حماسه حسینی استاد مطهری در خصوص انحرافاتی که در خصوص ذکر حوادث عاشورا شده توجه شود بخصوص در خصوص موردی که الان با اسم رقیه بعنوان دختر امام حسین ذکر شد
واقعا امام حسین ع ۱۴۰۰ سال پیش رفتن تا کشته شوند و ما ۱۴۰۰ گریه کنیم؟
یا اینکه خواستند اسلام زنده بماند
و عجیب تر آنکه ما را با سخنان داخل چادر و خصوصی مشغول می کنند که معلوم نیست چه کسی روایت کرده و حال آنکه سخنان اصلی در جمع زده شده و آنها مغفول مانده اند
سخنانی که برای عصر حاضر هم پند آموز است ولی ظاهرا نباید خیلی روی آن صحبت شود
خوب بود چند تا از منابع خودتان را هم معرفی می کردید تا مقاله تان مستدل و قابل قبول تر می شد.
السلام علیک یا بنت الحسین (ع)
تابی این نظرات ماله چه سالیه؟؟۹۳-۹۹
ای شیطون
درود خدا بر شهید مطهری. در پاسخ به اونهایی که به کتاب شهید مطهری ارجاع میدن. خوب ممکنه شهید بزرگوار در این مورد نظرش درست نباشه. در برخی موارد علیرغم اینکه کتاب حماسه حسینی بسیار کتاب خوبی است تندروی دارند. مثلا در مورد نویسنده کاشف الغطا. ثانیا ایشون اینقدر هم وقت نداشتند که تتبع کامل بکنند. با اینکه تحلیل‌های ایشان خیلی خوبه ولی بنظر حقیر در مورد وقایع تاریخی نمی‌تواند مستند باشد. در این موارد شاید نظرات رسول جعفریان معتبرتر باشد چون کلا عمرش رو صرف تاریخ اسلام کرده
کمیته امداد قرچک عضویت مددجوی 50 ساله بیمارش را که همسر و یک پسر سرباز دارد به دلیل نداشتن بودجه باطل کرده . آیات عظام و مداحان به مردم بفرمایند امام حسین(ع) و یاران وفادارش به شهادت رسیدند که مسلمانان و مخصوصا شیعیان در حد توان خود دست نیازمندان را بگیرند . برای شهادت امام حسین(ع) لباس مشکی پوسیدن و بر سر و سینه زدن و تا نیمه شب گریه کردن زمانی ارزش دارد که قبل از شیعه بودن ، انسان باشیم
درسته که شهید مطهری چنین نظری داشته اند ولی بسیاری از علمای دیگر که علمشان کمتر از شهید مطهری نبوده مثل علامه طباطبایی و شاگردشان علامه طهرانی معتقد به وجود حضرت رقیه در تاریخ بوده‌اند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان