بازدید 4875
سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد:

پرونده احمدی‌نژاد نه مختومه شده و نه به صدور حکم رسیده!

در جای دیگری از برنامه دستگاه قضائی کشورمان با برخی از نهادهای غربی و خارجی مقایسه شده بود، حال آنکه مبانی این مقایسه اشتباه بوده است. برای مثال برخی کشورها از زندانی تعریفی دارند مبنی بر اینکه فرد اتهامش ثابت شده و محکوم شده است، حال آنکه بر اساس تعریف کشور ما فردی که بخاطر یک درگیری ساده در بازداشت بسر می‌برد ...
کد خبر: ۴۱۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷ 30 June 2014
فساد در فوتبال، بورسیه‌های غیرمجاز، اموال بابک زنجانی، پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی، فتنه‌گران ۸۸ و مهدی هاشمی مهم ترین محورهای شصت و چهارمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران و اصحاب رسانه بود.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای که به روال گذشته، دوشنبه دیگری را برای حضور در جمع خبرنگاران و پاسخگویی به پرسش های ایشان اختصاص داده بود، در ابتدا ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: حرمت نگاه داشتن این ماه اهمیت دارد و اگر افرادی هستند که مسافرند و یا عذری دارند و نمی‌توانند روزه بگیرند به حرمت این ماه تظاهر به روزه‌خواری نکنند که هم به زحمت نیفتند و هم نیروی انتظامی مجبور به برخورد با آن ها نشود.

دلایل طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده‌ها

وی با اشاره به اینکه کار قوه قضائیه ذاتاً سخت است و کسانی که به آن ها مراجعه می کنند همواره ناراضی‌اند، گفت: در مواردی دیده می‌شود که به دلیل طولانی شدن زمان رسیدگی و تأخیر در آن یکی از طرفین پرونده ناراضی باشد از طرفی کمبود قاضی و کادر اداری از عواملی است که در تأخیر رسیدگی به پرونده‌ها دخالت دارد.

اژه‌ای گفت:‌ در بسیاری از پرونده‌ها نیاز به کار کارشناسی وجود دارد که این مسئله زمان‌بر است همچنین معاینات پزشکی یکی دیگر از دلایل طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌هاست و گاهی در پرونده‌ای کلاهبرداری نیاز به رد مال به شاکی وجود دارد که این زمان را طولانی می‌کند.

وی گفت:‌ منکر ایرادات و مشکلات نیستیم اما برای ارزیابی عملکرد قوه باید نظرسنجی میدانی و دقیق انجام شود.

بخشی از اموال زنجانی به مزایده گذاشته شده اما به فروش نرسیده

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده مربوط به وزارت نفت بابک زنجانی، گفت: در حال حاضر 4 نفر بجز متهم اصلی بازداشت شدند و تعدادی از مدیران بانک‌های ملت، مسکن، مرکزی و نفت و همچنین مدیران قبلی و فعلی تحقیق به عمل آمده و به عنوان متهم برایشان قرار صادر شده است.

اژه‌ای افزود:‌ برای برخی از آنها حکم آزادی برای برخی قرار صادر شده و برخی هنوز تفهیم اتهام نشدند. وی در مورد متهم اصلی این پرونده، گفت:‌ متهم اصلی به صورت کتبی اعلام کرده که تمام اموال خود را در خارج و داخل کشور تقدیم دولت و وزارت نفت کند و اگر مشتری وجود دارد رضایت دارد که آن‌ها را به فروش برسانند.

وی تصریح کرد: اگر دولت و وزارت نفت مایل است می‌تواند اقدام کنند، ‌چرا که اموال شناسایی شده و با کار کارشناسی به اسم آن‌ها سند صادر خواهد شد.

اژه‌ای افزود: برای ارزیابی اموال این متهم 34 هیأت کارشناسی انتخاب شده است که بخشی از اموال به مزایده گذاشته شده اما به فروش نرسیده است.

برخی پیغام داده‌اند حاضرند بدهی زنجانی را بپردازند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: 3 دسته از افراد حاضر در داخل و خارج از کشور پیغام داده یا به صورت مستقیم مراجعه کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که حاضرند بدهی بابک زنجانی را بپردازند و اموال وی به نام آن‌ها صادر شود.

وی گفت:‌ بنابراین اگر با دولت و وزارت نفت به نتیجه نرسیم این افراد حاضر خواهند بود تا اموال بابک زنجانی به اسم آنها شود.

وی با اشاره به طولانی شدن پرونده رسیدگی به بانک زنجانی، گفت: به عنوان مثال زمین واقع در خیابان ایران زمین که قبل از بازداشت وی کارشناسی شده بود، در یک نوبت 800 میلیارد تومان و در کارشناسی‌های بعدی 1700 میلیارد و 740 میلیارد قیمت‌گذاری شده است. بنابراین برای یک زمین اختلافات فاحش به دست آمده و برای تسریع در رسیدگی به پرونده باید کارشناسی‌ها انجام شود.

احتمال آزادی برخی محکومان زن پرونده اختلاس بزرگ

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در مورد پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی و روند رسیدگی به آن گفت: آنهایی که برایشان حکم حبس صادر شد در زندان به سر می‌برند برای تعدادی اعلام وصول شده، رد مال شده و برای برخی در حال مذاکره با بانک هستند تا حکمشان صادر شود.

اژه‌ای گفت: ‌برادر متهم اصلی به نام مهرگان که حکم آن صادر شده بود به دلیل اینکه در ایران حاضر نشد غیابی محاکمه شد،‌ تشریفات رسیدگی به پرونده رو به اتمام است و برای اجرا رفته است.

وی افزود: برای اموال مهرگان شناسایی در حال انجام است و از متهمان بانک ملی 22 نفر محاکمه شده، حکم قطعی صادر شده و به اجرای احکام رفته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: فردی که در این پرونده فراری بود و به ایران مسترد شده بود، پرونده‌اش در حال تکمیل شدن است.

اژه‌ای گفت:‌ پرونده دو تا سه نفر از کسانی که در این زمینه محکوم شده بودند و محکوم به جزای نقدی، رد مال و حبس شده بودند به تازگی برخی از آنها تقاضای آزادی مشروط داشتند که 3 نفر زن بوده‌اند.

وی تصریح کرد: این افراد مدتی است بخشی از حبس خود را گذرانده‌اند، بنابراین به دلیل همکاری آنها و شرایط خاص خانواد‌گیشان اگر مشمول آزادی مشروط شوند، احتمالاً آزادی آنها پذیرفته می‌شود.

شکایت 15 هزار و 42 نفر در پرونده نگین غرب

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در خصوص پرونده نگین غرب گفت: این پرونده دو متهم اصلی دارد که در بازداشت هستند پرونده در مرحله تجدید نظر است و هنوز حکمی صادر نشده است.

وی افزود: مجموع شاکیان این پرونده 15 هزار و 42 نفر است که یکی از متهمان بیش از 12 هزار و 800 شاکی و دیگری بیش از 2 هزار شاکی دارد.

اژه‌ای ادامه داد: بسیاری از اموال کارشناسی شده، در پاره‌ای از موارد زمین‌ها معارض داشته است، قوه قضائیه در اقدام اولیه کارهایی انجام داده که شاید وظیفه قضایی‌اش نبوده تا امروز از مجموع 15 هزار و 42 شاکی، 6 هزار و 302 نفر به حق خود رسیده‌اند و امیدواریم تا پایان سال 93، 13 هزار نفر به حق خود برسند .

اژه‌ای تأکید کرد: این پرونده وقت فوق‌العاده در قوه قضاییه گرفته متهم اول همکاری خوبی داشته اما متهم دوم همراهی مناسب با ما نداشته است.

دادستان کل کشور در خصوص پرونده مؤسسه توسعه گفت: این پرونده در حال رسیدگی مقدماتی است، از برخی متهمان تحقیق شده اما هنوز کیفر خواست صادر نشده است.

مجتمع ویژه برخورد با زمین‌خواری تشکیل شده

اژه‌ای در خصوص بحث زمین‌خواری گفت: در بحث جنگل‌ها، مراتع، حریم رودخانه‌ها و ساحل همه مردم و دستگاه‌ها باید همکاری کنند چرا که تخریب منابع طبیعی به ضرر همه است.

وی افزود: در این زمینه هم دولت و هم دستگاه قضایی عزم خود را جزم کردند و به همه دادستان‌ها اعلام شده در همه زمینه‌ها ورود کنند.

اژه‌ای تصریح کرد: دادستان تهران اعلام کرده که مجتمع ویژه برخورد با زمین‌خواری تشکیل شده تا رسیدگی‌ها سریعتر انجام شود.

وی ادامه داد: دادستان تهران همچنین به شهرداری و ناجا دستور داد با افرادی که در ارتفاع بالای 1800 متر ساخت و ساز می‌کنند برخورد کنند و از ساخت‌وسازها جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات، ناجا و مسئولان ذیربط در سالهای گذشته به خصوص سال 92 کمکهای زیادی را در جهت بازگشت منابع طبیعی داشتند ما هم آماده هر گونه همکاری با مسئولان هستیم.

3 نفر از آزادشدگان تحت تعقیب مجدد هستند

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مورد وضعیت متهمان پرونده فتنه، ‌گفت: تعدادی از متهمان فراری فتنه که غیابی محاکمه شده بودند، پرونده‌شان برای اجرای احکام رفته است.

وی ادامه داد: 2 تا 3 نفر از متهمان این پرونده در هفته‌های اخیر ممنوع‌الخروج شدند و 2 نفر از کسانی که در جریان فتنه به خارج از کشور رفته و برگشتند، بازداشت شده‌اند.

وی گفت: پرونده کیفرخواست این افراد صادر شده و در انتظار محاکمه بسر می‌برند.

اژه‌ای گفت: یک نفر نیز که مرتبط با فتنه بود و به ایران بازگشته است بازداشت شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: 3 نفر نیز که قبلا محکوم شده و حکم برایشان اجرا شده بود، بعد از آزادی مجدداً اقدامات مجرمانه خود را آغاز کردند که این افراد تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده آنها باز شده است.

پرونده احمدی‌نژاد نه مختومه شده و نه منجر به صدور حکم شده است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در شصت و چهارمین نشست خبری خود درباره آخرین جزئیات رسیدگی به پرونده اتهامی رئیس جمهور سابق کشورمان، گفت:‌ تا آنجا که من اطلاع دارم این پرونده نه مختومه شده است و نه منجر به صدور حکم شده است.

وی گفت: این که متهم موظف باشد در دادگاه حضور یابد و یا اینکه وکیل وی به دادگاه برود موضوعاتی است که از جانب رئیس دادگاه درباره آن تصمیم گرفته می‌شود.

یکی از خبرنگاران از محسنی اژه‌ای درباره علت انتقاد رئیس قوه قضائیه از عملکرد سازمان صدا و سیما پرسید که محسنی اژه‌ای، گفت: این طبیعی است که عده‌ای از مراجعین به دستگاه قضا نسبت به عملکرد این دستگاه انتقاد داشته باشند، اما اینکه در یک برنامه تلویزیونی فقط منتقدین مورد مصاحبه و خطاب قرار گیرند، صحیح نیست.

وی گفت: در جای دیگری از برنامه دستگاه قضائی کشورمان با برخی از نهادهای غربی و خارجی مقایسه شده بود، حال آنکه مبانی این مقایسه اشتباه بوده است.

اژه‌ای گفت: برای مثال برخی کشورها از زندانی تعریفی دارند مبنی بر اینکه فرد اتهامش ثابت شده و محکوم شده است، حال آنکه بر اساس تعریف کشور ما فردی که بخاطر یک درگیری ساده در بازداشت بسر می‌برد، تا پرونده‌اش رسیدگی شود، زندانی قلمداد می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: البته کار مجری برنامه و سؤالاتی که هم پرسیده شد، جای انتقاد دارد هر چند که ما معتقدیم صدا و سیما در بسیاری از عرصه‌ها درست عمل کرده است.

اژه‌ای گفت: البته در این خصوص دادستان تهران در نامه‌ای از رئیس صدا و سیما خواسته است تا به این موضوع رسیدگی کند و ببیند این اتفاق چگونه رخ داده است.

یکی از خبرنگاران خطاب به اژه‌ای گفت:‌ بسیاری از شالیزارها بخاطر پرداخت یارانه و تنگدستی کشاورزان از بین رفته است، دستگاه قضا در این خصوص چه اقدامی انجام داده‌ است، اژه‌ای گفت: اینکه شما می‌گویید صحیح نیست اما اصل سوال مربوط به قوه قضائیه نمی‌شود و دیگران باید پاسخ دهند.

جلسات رسیدگی به پرونده «م-ر» به پایان رسید

محسنی اژه‌ای درباره پرونده «م-ر» ‌یکی از مقامات سابق دولتی گفت: جلسات رسیدگی به این پرونده در دادگاه به پایان رسیده است.

دادستان کل کشور افزود: البته ختم رسیدگی اعلام نشده است زیرا میان ختم رسیدگی و پایان جلسات دادگاه تفاوت وجود دارد.

وی درباره پرونده آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت:‌ خوشبختانه دستگاه قضا در پرونده علی خلیلی طلبه ناهی از منکر به خوبی ورود کرد و رسیدگی ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: البته به این نکته توجه داشته باشید که امر به معروف و نهی از منکر ضوابطی دارد و قرار نیست هر کجا دو نفر با یکدیگر درگیر شدند یکی از آنها بگوید من در مقام امر به معروف بودم.

وی افزود: باید ببینیم آیا در آنجا منکری رخ داده که فرد در حال نهی از منکر بوده یا بی‌اساس این ادعا می‌شود.

اژه‌ای درباره احضار برخی از مسئولان شهرداری در رابطه پروژه ایران زمین متعلق به بابک زنجانی نیز گفت: من چیزی در خصوص اظهار این افراد نشینده‌ام و اطلاعی ندارم.

مدیرمسئول روزنامه مغرب مفقود نشده است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که آیا بر اساس اظهارات رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر قانون آئین دادرسی تیر خلاصی برای مبارزه با مواد مخدر است،‌ گفت:‌ ما به عنوان دستگاه قضایی هر قانونی که از مجلس گذشته را به تصویب شورای نگهبان رسیده باشد را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: ‌اگر ابهام و اشکالی باشد سعی می‌کنیم آن را اصلاح کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص قانون آئین دادرسی جدید گفت: به نظر می‌رسد در این قانون در مورد جرائم سازمان یافته، جرائم خشن، جرائم امنیتی و موضوعات مربوط به مواد مخدر ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد که قوه قضائیه فعلا در حال بررسی اشکالات است.

وی با تاکید بر اینکه اگر مشکلات عمده باشد تصمیم لازم را مجلس اتخاذ می‌کند، گفت: تا آن زمان قوه قضائیه خود را مکلف به اجرای قانون می‌داند.

در ادامه نشست خبرنگاری گفت: یکی از نمایندگان مجلس رئیس‌جمهور را متهم به جاسوسی فقهی کرده است آیا مدعی‌العموم در این زمینه ورود پیدا نمی‌کند که اژه‌ای گفت: من مطلب را نشنیدم اما اگر توهین باشد دادستان حتما ورود پیدا می‌کند، موضوع را باید از دادستان تهران پیگیری کنم.

وی در خصوص اخباری که پیرامون مفقود شدن مدیر مسئول روزنامه مغرب منتشر شده، گفت: اصلا چنین موضوعی صحت ندارد وی نه بازداشت شده نه مفقود شده بلکه تصادفی کرده و به بیمارستان منتقل شده است.

مهدی هاشمی مردادماه محاکمه می‌شود

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه شصت و چهارمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره سرنوشت رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، گفت: قاضی سراج مسئول رسیدگی به این خبر بود که با توجه به حضورش در سازمان بازرسی این پرونده به شعبه دیگری در دادگاه انقلاب ارجاع شد.

وی افزود: با توجه به رفع نقص این پرونده و بازگشت آن به دادگاه انقلاب به احتمال زیاد در روز دهم یا یازدهم مرداد دادگاه تشکیل جلسه خواهد داد.

اژه‌ای در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چرا برخی از احکام در ملأ عام اجرا می‌شود اما برخی دیگر نظیر پرونده فساد 3 هزار میلیاردی در سکوت خبری اجرا می‌شود، گفت: ما تفاوتی در برنامه‌های اجرایی‌مان نداریم بلکه برخی پرونده‌ها با توجه به اینکه جرم خشنی رخ داده در ملأ عام اجرا می‌شود.

بورسیه غیر مجاز 3 هزار نفر در دولت سابق به ما ارجاع نشده

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه نظر قوه قضاییه در مورد تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و مجازات حبس برای مداخله‌گران پزشکی در ناباوری گفت: این موضوع هنوز فقط مطرح شده است و تا به مرحله نهایی برسد زمان زیادی صرف خواهد شد و اکنون زود است که در مورد آن اظهارنظر کنیم.

وی در مورد انتشار کتابی با عنوان «ایران در گذر روزگاران» که توسط نویسنده‌ای با سابقه فتنه 88 نوشته شده است، پاسخ داد: اطلاعی از این کتاب ندارم، کتاب را ندیده‌ام اما باید به طور کلی گفت اگر زمانی فردی اتهامی داشت از نویسندگی محروم نمی‌شود بلکه باید دید چه مطالبی را نوشته است.

اژه‌ای همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود 3 هزار نفر از افراد دولت قبلی بورسیه غیرمجاز گرفته‌اند، گفت: هنوز قوه قضاییه ورود نکرده و کسانی که مطلع هستند مانند دانشگاه باید آن را بررسی کند و اینکه چگونه بوده هنوز اعلام نشده است. دادستانی ورود نکرده و اگر دانشگاه ورود کند و نظر خود را اعلام کند با توجه به آن ورود خواهیم کرد.

پرونده های فساد فوتبال هنوز به قوه قضائیه نرسیده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرده پرونده کسانی که در فوتبال فساد دارند به قوه قضاییه رفته گفت: این پرونده هنوز فرستاده نشده به همین دلیل قوه قضاییه نسبت به شناسایی آنها اقدام نکرده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اظهارنظر رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس در مورد اینکه پرونده‌های مالی دولت‌های نهم و دهم در قوه قضاییه مسکوت مانده است، گفت: هیچ پرونده‌ای نمی‌آید که مسکوت بماند برخی پرونده‌ها مستندات کافی داشته و زودتر بررسی می‌شوند اما برخی دیگر نیاز به تکمیل مستندات دارند همچنین نحوه رسیدگی به پرونده‌ها ممکن است به همین دلیل متفاوت باشد و پرونده‌ای نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

وی همچنین در مورد معوقات بانکی گفت: تعدادی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و در خصوص بدهی‌ها در حال صحبت کردن هستند و برای برخی به توافق رسیده و این بخش خوشحال‌کننده موضوع است اما کماکان عزم جدی برای اینکه بخش‌های بانکی و بانک مرکزی بدهی را وصول کرده و این بدهی تکرار نشود را نمی‌بینم و این بخش ناراحت‌کننده پرداخت معوقات است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان