بازدید 63311
حاشیه‌‌‌‌نگاری بر فیلم‌هایی که گاه از کلاس درس به نشر عمومی می‌رسند؛

از تمسخر دانش آموزان تا نادیده گرفته شدن خشونت پنهان در مدارس

آیا راه دور شدن از آفاتی چون تنبیه‌های بدنی و گاه تعرض و تجاوز به دانش‌آموزان در مدارس، از آموزش همین اصول و پرداختن به خشونت‌های پنهان نمی‌گذرد که این قدر نسبت به آن بی‌‌تفاوتیم و گاهی به سادگی هر چه تمام‌تر به آن تن ‌داده و با خنده قهقهه از کنار آن می‌گذریم؟!
کد خبر: ۴۱۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴ 23 June 2014
اینکه آیین‌نامه کنیم معلمان تلفن همراه سر کلاس نبرند، با توجه به شرایط جامعه حکم قانونی برای شکسته شدن را خواهد یافت؛ اما قطعا تذکر موارد قانونی و الزامات حسابش فرق خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، تصویر دانش‌آموز کم سن و سالی که درس نخوانده و در مقابل پرسش‌های جغرافیای معلم به من من کردن می‌افتد و «شیب؟ بام؟» می‌گوید را خیلی از افرادی که با دنیای مجازی سر و کار دارند و گاه با دیدن کلیپ‌های جالب و بامزه وقت می‌گذارنند، دیده و به احتمال زیاد، خندیدن کمترین واکنش ایشان به آن بوده؛ اما کمتر کسی خود را جای آن دانش‌آموز قرار داده تا دریابد که وقتی ‌با این ویدئو مشهور شد، ممکن است چه حوادثی در آینده‌اش تأثیر بگذارند.

سال‌ها پس از انتشار فیلم آن دانش‌آموز، دنیای نت ویدئوهای زیادی به خود دید که مدارس و به ویژه کلاس‌های درس، لوکیشن ضبط آنها بود و گاه خشونت‌های دور از تصوری را به تصویر می‌کشید و البته هرگز با هیچ واکنشی مواجه نشد؛ خشونت‌های بدنی دردناکی که مطلوب هیچ کسی نیست؛ اما صدای اعتراض کسی را هم در‌نیاورده تا بر شدت عجیب بودنشان افزوده شود.


این در حالی است که در بعد خشونت کلامی یا دیگر اشکال خشونت، ‌هیچ تدبیری اندیشیده نشده و این وجه ماجرا آنچنان مغفول مانده که کمتر تصوری از آن در افکار عمومی شکل گرفته است تا جایی که می‌توان ادعا کرد، نه آموزش و پرورش به آن پرداخته تا راه خطر را ببندد، نه نهادهای پیشگیری از بزه آن را مدنظر قرار داده‌اند و سرانجام نه خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان تصویری از آن به یاد می‌آورند تا خواسته‌ای عمومی شکل گرفته و راهکاری برای مقابله با آن اندیشیده شود.  

به عبارت بهتر، اینکه سال‌ها پس از دایر شدن قوانین به ظاهر سفت و سخت، هنوز خشونت از مدارس رخت بر نبسته و گاه در قاب تصویر هم نمودار می‌شود، یک ماجراست و اینکه برای اشکال دیگر خشونت، هنوز تدبیری اندیشیده و به کار بسته نشده، روی دیگر ماجراست که اولی به اشکال تنبیه بدنی یا گاه خیلی فراتر از آن، امثال تعرض و تجاوز به دانش‌آموزان متجلی ‌و برخی نمونه‌های آن در رسانه‌ها منعکس می‌شود و دومی را هر چقدر هم که مخفی باشد، در قالب کم اثر بودن نقش تربیتی مدارس می‌توان دید؛ هرچند در جامعه سنتی ما تکیه بر نقش آموزشی مدارس است، نه نقش تربیتی آن.

این در حالی است که با گسترش فن‌‌آوری و به یاری روزمره شدن کاربری ابزارهای متکی بر فن‌آوری‌های جدید، مدتی است ‌خشونت‌های پنهان اعمال شده در مدارس هم در قاب فیلم و تصویر در شبکه‌های اجتماعی ‌به نشر عمومی می‌رسند و چه بسا نزدیک است که معلمان بار تأمین خوراک سرگرمی خواهی عمومی را به دوش بکشند!

از نمونه‌های بارز این نوع خشونت، فیلمی است که به تازگی به شبکه‌های اجتماعی ‌تحت نت یا نسخه‌های موبایل بنیان این شبکه‌ها راه یافته و موجبات خنده بسیاری را فراهم آورده است؛ فیلمی در آن معلم چندباره از دانش‌آموزی که شعر کتاب درسی‌اش را به غلط از بر نموده، تأکید می‌کند بیت اشتباه را تکرار کند تا معلم با دوربینی که مقابلش روشن کرده، خوراک خنده اطرافیانش را فراهم آورد.

اینکه دانش‌آموز نمی‌تواند شعر را درست بخواند، معنای کلام خود را درک نمی‌کند و حتی درکی از پافشاری معلمش به تکرار بیت ندارد، همان گونه که می‌تواند سادگی دانش‌آموز را نشان داده و موجبات خنده ما و شما را فراهم آورد، روی اول ماجراست؛ اما اگر کمی به درون ماجرا برویم، بی شک درخواهیم یافت که فرد فیلم بردار حتما در انجام وظایف معلمی، کار قابل قبولی ندارد و چه بسا از این حیث، مردود باشد.


این در حالی است که لهجه دانش‌آموزِ خنده روی ماجرا حکایت از آن دارد که چه بسا زبان مادری وی فارسی نباشد، دانش آموز فارغ‌البال شهری نباشد و... که در این صورت نه تنها ضعف وی در به خاطر سپردن صحیح شعر را نمی‌توان ناشی از ناتوانی دانش آموز یا کاهلی او دانست، بلکه می‌توان برچسب‌هایی چون بی توجهی معلم به شرایط محیطی دانش آموز را هم به اشتباهات وی افزود.

اما آنچه با غور در فیلم منتشره، دردناک تر از موارد مطرح ‌بروز می‌یابد، نوعی خاصی از خشونت در مواجهه با دانش آموز کم سن و سالی است که تعابیری چون تمسخر و تحقیر را برای توصیف آن می‌توان به کار گرفت و از عواقب تکرار آن به شکلی گسترده در آینده ابراز نگرانی کرد.

کافی است یک دهه بعد را متصور شویم که این دانش آموز بزرگ شده و از دیدن این فیلم که برای تهیه آن از وی رضایت خواهی نشده، ابراز تنفر کند. یا خودمان را جای پدر و مادر این دانش آموز بگذاریم که چه بسا با خون دل خوردن شرایط به مدرسه رفتن فرزندشان را فراهم آورده اند. آیا در این صورت باز دیدن اشتباه فرزند در ادای برخی کلمات یا درست نخواندن شعری که چندین قرن پیشتر سروده شده، خنده دار و مفرح خواهد بود؟

اکنون اگر پاسخ بدیهی این پرسش را کنار انفعال مسئولان نسبت به گسترش ابزارهایی همچون ابزار فیلم برداری که در بیشتر تلفن‌های همراه تعبیه شده و در دسترس است، بگذاریم، جای خالی چه چیزی را احساس خواهیم کرد؟ آیا غیر از این است که باید به استیفای حقوق دانش آموزان همت گمارده و بنا بر گفته رئیس جمهور، شرایطی فراهم آورد که «دانش آموزان باید به حقوقشان کاملا آگاه باشند»؟

بسیار روشن است، ‌نمی‌توان آیین نامه صادر کرد که معلمان تلفن همراه سر کلاس نبرند اما آیا نمی‌توان زمینه‌ای فراهم آورد که هم دانش آموزان بدانند تا کجا باید نسبت به معلمان و اولیای مدرسه احرتام گذاشته و گوش به حرفشان دهند و هم معلمان و اولیای مدارس بدانند تا کجا حریم قانونی دارند؟

آیا راه دور شدن از آفاتی چون تنبیه‌های بدنی و گاه تعرض و تجاوز به دانش‌آموزان در مدارس، از آموزش همین اصول و پرداختن به خشونت‌های پنهان نمی‌گذرد که این قدر نسبت به آن بی‌‌تفاوتیم و گاهی به سادگی هر چه تمام‌تر به آن تن ‌داده و با خنده قهقهه از کنار آن می‌گذریم؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲۸
انتشار یافته: ۳۱
واقعا خسته نباشی.الان اگر چند نفر ندیده بودند،با این لینک همه دیدند.
با توجه زیاد دولت به فرهنگیان از لحاظ اقتصادی منتظر مبارزه نانوشته معلمان باشید
البته در مورد اینکه این کار از نظر شرعی و اخلاقی و حرفه ای کار زشتیه ولی من دلیلشو تو 2 مسئله میدونم
1 - معلم با این حقوق کمش تنها دلخوشیش همینه. مثلا بره پیش دوست مهندس یا دکترش از چی بگه؟؟ از حقوق زیادش از پاداشاش از دانش آموزای درس خونش
2 - دانش
آموزی که پایه های قبل رو با " خوب " عالی و زشت و بد و .... گذرونده اومده اینجا بیشتر از این نمیشه. باور کنید من تو یکی از روستاها دانش آموز سال چهارم ابتدایی دیدم که معلمش نمیتونست نوشتن اسم خود دانش آموزو یادش بده.باور کنید.
وقتی معلمی خود را نساخته چطور میخواهد آدم بسازد؟ همه میدانیم خودساخته ها اندک اند...
وقتي دانش آموز معلم را تمسخر مي كند چه؟وقتي دانش آموز از روي پله معلم را هل مي دهد و دست وپاي معلم خون آلود مي شود و با يك ببخشيد مي رود چه؟
وقتی شرط معلمی فقط رتبه خوب تو کنکوره حال و روزمان هم باید همین باشه
وقتی همه دست به دست هم دادند تا فرهنگی خوار و بی ارزش شود این ها از اولین و کم ترین عوارضش است وبا هیچ قانون و بخشنامه ای درست هم نمی شود مگر جایگاه و ارزش معنوی و مادی فرهنگی برگردد.
در ایران هرکسی برای خودش باند قدرتی تشکیل داده و در حال زور گویی به این ملت بی چاره است
شرکت های خودروسازی در حال تحمیل خوردو های بی کیفت با قیمت های نجومی
معلم ها(بیشتر معلم های خودم)افرادی بی تفاوت نسبت به آموزش دانش آموزان و اکثرا .....
قاضی ها افرادی با قدرت و نفوذ فراوان،افرادی .... و صدا ها نمونه دیگر...
یک کلام. برای این تیپ معلما واقعا متاسفم.
این اعمال شاید نتیجه کوتاه کردن دست معلم از خیلی چیزهایی است که قبلا معلم در اختیار داشته،من معلم هستم این اعمال را نمیپسندم اما کوتاه شدن دست معلم از خیلی چیزها نتیجه اش شده آموزش و پرورش ضعیفی که امروز شاهد آن هستیم،چرا یکی دو دهه قبل آموزش قویتر بود و اوضاع مدارس بهتر از الان بود؟بی سوادی بعضی از معلمین، نبود مردودی در مدارس،پایین بودن دستمزد معلمی و بی حرمت شدن این شغل شاید از عواملی است که امروز این نتیجه را داده و چه بسا اگر درست ریشه یابی نشود بدتر شود.دانش آموز از پایه اول هر چند بی سواد به مراحل بالاتر راه میابد ،دانش آموزی که نه میتوان او را تنبیه کرد نه مردود و نه اخراج و نه گاهی خانواده با سواد محکمی پشت او هست شما بگویید تکلیف امروز معلم با پایینترین دستمزد جامعه و بدبختیهای بسیار چیست؟؟؟
معلمان هر کاری دلشان می خواهد با دانش اموز بیچاره می کند بدون انکه بداند چه ضربه روحی ممکن است به این بچه بخورد و تا کهن سالی گریباگیرش باشد
ممنون تابناک جان
من از تمامی معلمین دوران تحصیلم متنفرم اله یکی دونفر
تصور کنید وقتی دانش اموزان ایرانی در مدرسه ها توسط معلمان مسخره میشوند دانش امزوان افغانی چی میکشند پس ؟؟ به عننوان یک افغانی اکثر معلمان ایرانی دانش اموزان افغانی ازمسخره میکنند ونسبت به اشون تبعیض قایل میشوند البته به شخصه معلمانی خیلی کمی هم دیدم که دلشون برای افغانیها میسوخت وتوجه بیشتر میکرد از جمله اقای محمد علی نجف زاده مدیر مدرسه دولتی پیام در مشهد که خدا به ایشان اجر وپاداش در این دنیا وان دنیا بدهد
از دیدن اینجور فیلما که شخصیت و اعتماد به نفس دانش آموزا تو اونا نابود میشه، همیشه ناراحت شدم. بنظر بنده هیچ چیز دردآور تر از مسخره شدن و از دست دادن اعتماد به نفس برای یک دانش آموز نیست.
تابناکیهای عزیز یه پیشنهادی هم دارم. لطفا در مورد کیفیت آموزش، امتحانات پایان ترم و نحوه برگزاری آنها، رقابت پوچ بر سر آمار درصد قبولی و در نتیجه تخلفات گسترده هم بنویسید.
پسر جان معلومه معلمی نکردی که اینجور از راه دور به به چه چه می زنی.....
جمع و جور کردن یک کلاس 30 نفری هنر می خواد و درس دادن تو این کلاس ها هنر بالاتری است..
شما تو خونه ات نمی تونی دو تا بچه خودت را ساکت کنی ...و اعصابت همیشه خورد است
حال توی یک کلاس 30 نفره ساکت کردن-تمر کز ایجاد کردن و انتقال مفاهیم علمی جای خود را داردو کاری طاقت فرسا است...
تو هیچ شغلی نیاز نیست که تمام وقت حرف بزنی ..مطالب علمی بگی و همزمان نظم کلاس را هم حفظ کنی.
بنا بر این نظر هاتو بزار در کوزه آبشو بخور....یادت رفته توی خاورمیانه زندگی می کنی....اطرافت چه خبره...پاکستان...عراق...
متاسفانه یک روزی معلمی شغل انبیا بود الان شده . .........
این کار معلم اشکال دارد و باید با این معلم برخورد شود
ولی آیا فیلمهایی که برای سر کار گذاشتن معلم ,دانش آموزان می گیرند و در شبکه های اجتماعی پخش می کنند را دیده اید,معلمی که با شخصیتش بازی شده آیا پشتیبانی قانونی از او می شود؟
من که فکر نمی کنم
خودم معلمم و دیده ام که همکارانم چطور با این قوانین یک طرفه سوژه خنده شده اند و کاری نمی توانند بکنند
اینکه چیزی نیست. اینو رو ببینید:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10201983804490476
خیلی ها دوسندارن بچشون تو این فضا رشد کنه
چاپ نمی کنید ولی عین واقعیته، من به ندرت معلمی داشتم که رفتار انسانی با دانش آموزان داشته باشه. من خودم بسیار دانش آموز ساکتی بودم ولی همیشه فضای کلاسها پر از ترس و خشونت بود و هرگز دوست ندارم حتا یک لحظه برگردم مدرسه
تابی جان مثل اینکه تو هم شاگرد خوبی برای درس خواندن نبودی این معلم های بیچاره ات از دست تو چه کشیده اند ؟چرا اینهمه درساتو عوضی فهمیده ای عزیزم مثل این که از مرحله خیلی پرتی امروزه به دانش آموزان همه چیز و همه موارد تفهیم شده آنهایی که به حرفهای معلم خوب گوش میدهند همۀ موارد را به نفع احسن میدانند آنهایی که حرفهای استاد را خوب تحویل نگرفتن یا کودنن ویا مثل تو بازیگوش عزیزم خیلی دقت کن!!!
اموزش و پرورش رو تعطیل کنید تا راحت بشیم . از ثبت نام گرفته تا ........ همش مشکل داریم . حتی ما فرهنگیان
تنبیه بدنی و مسخره کردن؟؟والا الان من خودم سوم دبیرستانم بیشتر معلما از ما میترسن تا ما از معلما.... مگه کسی از کادر مدرسه جرات داره توهین کنه؟؟؟
ما بشون فحش هم میدیم ولی بنده خدا ها خودشونو میزنن به اون راه. این دانش آموزایی هم که این شرایط براشون رخ داده خودشون بدشون نمی اومده و گرنه میرفتن آموزش و پروش شکایت میکردن اگه مدیر هم باشون همکاری نمی کرد .... گفته باشم شر نیستما ولی دیگه دوره ی اون گذشته که کسی بخواد به کسی بر اساس مقامش احترام بزاره تو این دوره به هر کی که بت احترام بزاره احترام میزاری و هر کی هم احترام نزاره هر رفتاری باش داشته باشی حقشه
به شخصه از کار این فرد به ظاهر معلم شدیداً متنفرم و از همه بابت این کلیپ عذر میخام ان شاء الله که پیگیری و برخورد شود
کرامت انسان را نباید زیر سوال برد
ما برای خنده هامون گاهی شخصیت دیگران را له می کنیم
سلام
فقط نظر دادم که از نویسنده مطلب تشکر کنم
واقعا واقعا واقعا مطلب خوبی نوشتی و به موضوع خوبی اشاره کردی
تشکر:)
حالا که چی؟همه ما مدرسه رو پشت سر گذاشتیم و این چیزا رو هم تجربه کردیم.حتی تنبیه بدنی هم رواج داشت و اتفاقا به نظر من تا حدی که باعث جراحت یا آسیب ماندگار برای بدن نباشه لازم هم هست.بچه های این دوره زمونه که اون چیزا رو ندیدن الان یاغی شدن و احترام به بزرگتر و این حرفا تعطیله حالا وای به حال موقعی که ما پیر بشیم و اینا جوون.
در ضمن درسته که فیلمبرداریشون کار درستی نبوده ولی حالا شماهاهم نمیخواد تز روشن فکری بدین و جو راه بندازین چون کسایی که این کلیپهارو میبینن و میخندن منظورشون تمسخر این بچه ها نیست بلکه یاد دوران نیمکت نشینی و خاطرات خودشون میفتن و این چیز عجیبی نیست.
اما در مورد تعرض جنسی که مقصود نویسنده است ماجرا فرق میکنه و باید والدین حساس باشن و به صورت معقول خوب و بد رو به بچه توجیه کنن که البته اونم به شرطیه که خود والدین تو خونه نشینن پای .... بعد به بچه بگن خیلی زشته .....!
وقت گذاشتم برای نوشتنش پس لطفا نمایش بده
با سلام
بد نیست که، جنابعالی که پشت گود نشستی اینقدر زیبا در مورد خشونت پنهان معلمان نسبت به دانش آموزان حرف میزنی، به داخل کلاس ها و مدارس بری و خشونتی که در جامعه نسبت به معلمان وجود دارد را درک کنی. مجموعه ای از عوامل باعث این گونه رفتارها می شوند که درنهایت باعث دلزدگی یکسری از معلمان می شود. گروه اندکی از معلمان در نهایت دست به انتقام گیری یا واکنش به خشونت پنهان علیه خود میکنند. البته احساس دلسردی فوق العاده قوی دربین اکثر قریب به اتفاق معلمان وجود دارد که منجر به بیخیالی و بیتفاوتی این گروه نسبت به وظایف خود و دانش آموزان شده است که بازتاب این عکس العمل معلمان در سال های آتی نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.
سال اول دبیرستان (7 سال قبل) مدیر یکی از بچه ها رو فلک کرد (دبیرستان ....، مدیر ....)، از بچه هایی بود که از سر کلاس آقای .... (دبیر پروازی ریاضی) به علت نمره کم به دفتر ارجاع داده شده بود... شما حساب کنید، فلک!؟
اون پسر همون سال از مدرسه فراری شد... یادت بخیر همکلاسی اربابی.
وقتی با بچه این مملکت اینطوری تا میکنید وقتی بزرگ شد ازش انتظار نداشته باشید دانشمند و انیشتین بشن، اینا همه عقده میشه.
من در استان فاترس به خاطر اعتراض به يك همكار كه چرا دانش آموزان را تنبيه بدني مي كند ..نه تنها مورد آزارواذيت و دردسرهاي اداري قرار گرفتم ..بلكه چنان عرصه را به من تنگ كرده اند كه تقاضاي بازنشستگي داده ام ...گاه مدير و معلم برعليه دانش آموز ان و طرفدارانشان دست به يكي مي شوند ... پارتي هم دارند .... واي به روز قيامت و من و آن ها .....
برو بابا دلت خوشه چسبیدی به معلم ها
زورت به کله گنده ها نمیرسه
مدرسه ها عین پادگان نظامی است. من با خودم فکر می کنم اگر به جای این همه درس خواندن می رفتم و حرفه ای یاد می گرفتم هم الان بیکار نبودم هم بایستی خونه و ماشین و زندگی تشکیل داده بودم واقعا خروجی مدارس ما چیست
اون از پزشکها این از معلمها و تا دانش آموز و پلیس و کارمندش! به کجا داریم میریم؟!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر