بازدید 15680
نیم نگاهی به دنیای تصاویر اینستاگرام؛

از دنیای صفر و یکی مسئولان تا آینه‌ها و تصاویر مغشوش!

نکته خاص ماجرای اینستاگرام برای ایرانیان، نه ویژگی‌های این نرم‌افزار‌ که برخورد مسئولان در قبال آن است؛ اگر فیس‌بوک به دزدی اطلاعات محکوم می‌شد، گوگل ابزار جاسوسی گسترده‌تر از فیسبوک معرفی می‌شد، امثال وی چت بنیان‌ستیز خوانده و این اواخر، واتس اپ صهیونیستی لقب گرفته و محکوم می‌شدند، این برچسب‌ها برای اینستاگرام چندان بجا به نظر نمی‌رسد، ولی این یک‌ شبکه اشتراک‌گذاری تصویر است و همین...
کد خبر: ۳۹۹۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹ 10 May 2014
از تقاضای «برخورد» با برخی شبکه‌های اجتماعی که گاه توسط برخی مطرح می‌شود تا رها کردن آنها به حال خود، غالبا رویکرد مسئولان در برخورد با این دست ابزارهای امروزی اینچنین صفر و یکی است.

به گزارش «تابناک»، در میان شبکه‌های اجتماعی پر کاربرد میان ایرانیان، یکی «اینستاگرام» است که علاقه‌مندان پر و پا قرصی را به خود جذب کرده است؛ شبکه‌ای اجتماعی برای اشتراک گذاری تصاویر که از خریداری شدن آن توسط فیس‌بوک یکی دو سالی می‌گذرد و از آن تاریخ به بعد، یک بار ‌برای ساعاتی در کشورمان فیلتر و با نظر دولتمردان رفع فیلتر شد.

در توصیف محبوبیت این شبکه اجتماعی همین بس که نرم‌افزار تهیه شده برای یک سیستم عامل خاص، به رغم آنکه نیازمند اتصال به اینترنتی به نسبت خوب (در مقیاس کشورمان «بسیار خوب») است، توانسته یک سال پس از راه‌اندازی در سال ۲۰۱۰، نظر همگان را خود جلب کرده و سال بعد از آن آنچنان برتری‌های محسوسش را به رخ همگان بکشد که مدیران فیسبوک، پر طرفدار‌ترین شبکه اجتماعی جهان، از ترس آنکه مبادا زیر پای آن له شوند، سر کیسه را تا آنجا شل کنند که به نرخ یک میلیارد دلار مالک آن شوند.

اما نرخ این معامله هرچقدر شبیه اختلاس بزرگ سه هزار میلیاردی در کشورمان بود، محصول مورد معامله قرار گرفته در آن بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ اینقدر که هر عکسی بتواند با آن کار کند، از امکانات پیش فرض آن بهره برده و تصاویر ویرایش کرده منتشر نماید، توضیح نوشتن بر عکس را بیاموزد و در لابلای تصاویری که افراد‌ منتشر کرده‌اند، تجربه‌اندوزی کرده و لذت ببرد.

گویی تا پیش از این گم شده‌ای در دنیای مجازی وجود داشت که کسی آن را ندیده بود؛ گم شده‌ای اینقدر مهم که وقتی افرادی به آن دست یافتند، به کان ثروت و شهرت رسیدند و بخش بزرگی از جمعیت کره زمین را مجذوب خود کردند؛ مجذوب نرم‌افزاری که با این همه شهرت و کاربر، ‌گاه به دلایلی عجیب و غریب هنگ می‌کند و کارآیی کامل خود را از دست می‌دهد.

از دنیای صفر و یکی مسئولان تا آینه‌ها و تصاویر مغشوش!

اما نکته خاص ماجرای اینستاگرام برای ایرانیان، نه ویژگی‌های این نرم‌افزار‌ که برخورد مسئولان در قبال آن بود؛ اگر فیس‌بوک به دزدی اطلاعات محکوم می‌شد، گوگل، شبکه اجتماعی آن و دیگر متعلقاتش ابزار جاسوسی گسترده‌تر از فیس‌بوک معرفی می‌شد، امثال وی چت بنیان ستیز خوانده می‌شد و حتی این اواخر، واتس اپ و وایبر صهیونیستی لقب گرفته و محکوم می‌شدند، این برچسب‌ها برای اینستا چندان بجا به نظر نمی‌رسید، ولی اینستا شبکه اشتراک عکس است و همین عامل برای محکوم بودن آن کافی‌تر از کافی به نظر می‌رسد!

برای درک این مفهوم کافی است به تعداد روزافزون سایت‌های آپلود عکس در کشورمان توجه کنیم که نیازی را هدف گرفته‌اند که حتی ارائه دهندگان خدمات وبلاگی کمتر به آن توجه کرده بودند. بالاخره باید بپذیریم که وقتی یافتن تلفن‌های همراه بدون دوربین دشوار است، بناچار تقاضا برای نمایش تصاویر دیجیتالی تهیه شده فراوان خواهد بود و اینستاگرام یکی از بسترهای خوب برای رفع این نیاز را فراهم آورده است.

دیگر نیاز به توضیح نخواهد داشت که تا چه اندازه این قابلیت می‌تواند مشکلات جامعه را بروز داده و هم سنجه‌ای برای جنبه کاربران باشد و هم عیاری برای ارزیابی واکنش مسئولان. بدین ترتیب طبیعی است که جمله دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره آن، «این نرم‌افزار محتوای مجرمانه فراوانی دارد»، هر دو وجه ماجرا را آشکار کند.

باز هم عده‌ای عرصه را برای آزاد شدن انرژی فنرهای فشرده ‌باز دیده و هر چه خواسته‌اند کرده‌اند، برخی این بدی‌ها را اطلاع داده‌اند و برخی درباره آن‌ها اظهار نظر کرده‌اند تا همه چیز دیده شود، مگر نیمه پر لیوان؛ آن نیمه‌ای که چه بسا خیلی بزرگ‌تر از نیمه است اما نادیده مانده و این پرسش همواره برایشان مطرح است که چه باید بکنند تا دیده شده و نیاز‌هایشان مورد توجه قرار گیرد؟

شاید بد نیست هنوز که اینستاگرام فیلتر نشده و سخن درباره آن به «هنوز برای فیلترینگ این نرم‌افزار تصمیمی گرفته نشده است» رسیده، به روایت تصاویری چند، سری به این نیمه زده و این پرسش تکراری و ملال‌آور را تکرار کنیم که آیا شبکه‌های اجتماعی آینه جامعه‌ای هستند که در آن زندگی می‌کنیم یا تصویری مغشوش از «آرامشی» که در آن زندگی می‌کنیم؟

تصاویری تلخ و زیبا از گوشه و کنار ایران یا تهیه شده از دنیای وسیع سفر! سفری که می‌تواند زیارتی، سیاحتی باشد، یا از جمله آن سفرهایی باشد که هر روزه در شهر‌ها انجامش می‌دهیم و یا ...

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۲
شما از صاحبان این عکس ها در اینستاگرام اجازه گرفتید عکس هاشون رو گذاشتید؟ اگر قرار به فرهنگ سازی است از خودتون شروع کنید و حداقل حداقل اسم عکاسان این عکس ها رو درج کنید
من هر وقت شاتوت میخورم دل درد میگیرم
به همین خاطر از مسئولین محترم و صدیق و جان بر کف کمیته فیلترینگ عاجزانه تقاضا دارم این سایت مبتذل را فیلتر نمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
:))
تابناک با این رویه ای که پیش گرفتی به زودی مزدور بیگانه لقب میدن بهت D;
یادتان هست زمانی ویدیو ممنوع بود ؟ آخر چه شد ؟ دست از فیلترینگ هم بردارید چون کسی که به دنبال دسترسی به سایت های ممنوع باشد به هر طریق به هدفش می رسد .
اگه آرامش جامعه مثله این تصاویر بود که دیگه مشکلی نداشتیم! این شبکه ها مکانی هستند برای آرامش ایرانیان که متاسفانه اجازه همین مقدار رو هم ندارن!
فقط مونده ایفون خونمون رو فیلتر کنن
فعلا اینستاگرام سوپاپ اطمینان نظام برای فیلترینگ در کشور است. مثل نجف زاده در صدا و سیما، مثل تابناک در اینترنت، مثل خیلی از بی قانونی های دیگر...
برای من که رشته تحصیلی ام علوم سیاسی است،بسیار مهم است که به این مقوله مسولانمان ورود جدی داشته باشندونگذارند فیلترش.دیگر ازاین کلمه متنفرم.
خوش بحال بچه های دهه بیست وسی که چه راحت بهشون اعتماد کرد رهبر یک ایدئولوژی اسلامی در اونفوان مهمترین وقایع اخیر معاصر ايران.
شما جرا بدون اجازه صاحب عكس و بدون ذكر نام عكاس اين عكسهارو بخش كردين؟ اين كار تابناك جان حق الناسه
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن آینه شکستن خطاست.
در اوایل متن هم تلنگری به سه هزارمیلیاردتومان زدید ولی مقایسه اتون اشتباه بود
اون موقع یک میلیارد دلار معادل هزار میلیاردتومان بود.
همچین زمان درازی هم نمیگذره
فارغ از تمام صحبتهای تابناک -که خیلی شون هم درست بودند- من واقعا سوال دارم اگر کسی بخواد عکسی از خودش در جایی منتشر کنه، به بقیه چه ارتباطی داره؟ این کجاش مجرمانه است؟ خوب بقیه ای که نمی خوان، می تونن توی اینستاگرام نرن و نبینند! مگر مثلا کسی میاد بگه چرا محمود کریمی مداحی می کنه؟! خوب کسی که دوست داره می ره سینه می زنه، کسی هم که دوست نداره اسمش رو هم نمی دونه.
افرین...
راجع بهش حرف زدید همین فردا فیلترش می کنند. بیکارید شمام ها!
یه لحظه بذارید مردم به حال خودشون باشن.
تصاويري كه منتشر كرديد تنها يكياز جنبه هاي اينستاگرام هست حتما عكسهاي ديگري هم وجود داره كه قابليت نمايش نداره و مي دونيد كه ما ايرانيها از تكنولوژي استفاده درستي نمي كنيم .
عالی عالی عالی
تابناک دوست داریم
چرا فیلتر نشد؟
بنده به عنوان کسی که عکسم در این یاد داشت بسیار خوب منتشر شده کاملا راضی هستم...و فکر کنم بقیه دوستان هم از اینکه عکسشون در این سایت معتبر و این یاد داشت بسیار خوب منتشر بشه راضی هستند..... ممنون از همه بچه های تابناک
پاسخ ها
الهام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
آقا منم راضیم به خدا ... ؛)
کاش روش کار باهاش رو بنویسید
مثل واتس آپ دوستان اد لیستمون میان ؟؟
جناب محمد بقایی که دررشته علوم سیاسی مشغول تحصیلات عالیه هستید توجه فرمایید( عنفوان نه انفوان)
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان