بازدید 24841
۵
مرور روزنامه‌های پنجشنبه هجدهم اردیبهشت‌ماه

آیا دولت می‌تواند وعده دلار ۲۶۵۰ تومانی را عملی کند؟

تحلیل وعده دلار ۲۶۵۰ تومانی مقامات دولتی با اخبار متعدد مربوط به فسادهای اقتصادی کلان همراه شده است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب با استفاده از سخنان مقامات استان تهران از راهپیمایی غیرقانونی در برابر استانداری تهران انتقاد کرده‌اند. تحولات مهم سوریه نیز مورد توجه چند روزنامه نزدیک به اصولگرایان قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۹۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ 08 May 2014
آیا دولت می‌تواند وعده دلار 2650 تومانی را عملی کند؟

تحلیل وعده دلار ۲۶۵۰ تومانی مقامات دولتی با اخبار متعدد مربوط به فسادهای اقتصادی کلان همراه شده است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب با استفاده از سخنان مقامات استان تهران از راهپیمایی غیرقانونی در برابر استانداری تهران انتقاد کرده‌اند. تحولات مهم سوریه نیز مورد توجه چند روزنامه نزدیک به اصولگرایان قرار گرفته است.

آیا دولت می‌تواند وعده دلار ۲۶۵۰ تومانی را عملی کند؟

روزنامه خراسان درباره «وعده نوبخت برای بازگشت دلاربه نرخ۲۶۵۰تومان» نوشته است: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوربه دو سیاست برای کنترل بازار ارز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار ارز سرریز می‌شود و ارز مورد نیاز بخش تولید را بانک مرکزی با قیمت مبادله‌ای تأمین می‌کند، انتظار داریم نرخ ارز در بازار آزاد به قیمت واقعی در بودجه (۲۶۵۰تومان) نزدیک شود. وی با تأکید بر اینکه بازار ارز به زودی متعادل خواهد شد، افزود: مردم به خوبی می‌دانند که ریسک این بازار برای سرمایه‌گذاری بسیار بالاست و علی رغم اینکه دولت در بازار مداخله نمی‌کند اما دولت اجازه افزایش قیمت را هم نمی‌دهد و مردم را بی‌دفاع در مقابل عدم تعادل‌ها قرار نمی‌دهد و از مردم دفاع می‌کند.

نوبخت با اشاره به کاهش قیمت ارز از ۴ هزار تومان به زیر سه هزار تومان، گفت: قیمت ارز روی قیمت واقعی خود متوقف خواهد شد و ما به سمت یکسان سازی نرخ ارز پیش خواهیم رفت و بازار خود را در حاشیه نرخ ۲ هزار و ۶۵۰ تومان تنظیم خواهد کرد. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوربا بیان اینکه هیچ رابطه و همبستگی بین نرخ سودبانکی و نرخ ارز در این مقطع وجود ندارد، افزود: منابعی که برای کسب سود در بانک‌ها سرمایه‌گذاری نشده به سمت بازار سرمایه خواهد رفت.

شهروند نیز «۲ راهکار معاون اسبق ارزی بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز» را مورد توجه قرار داده و نوشته است: نوسان قیمت ارز در طی یکی، دو‌سال اخیر گریبان اقتصاد ایران را گرفته است در اصل قیمت کالا‌ها و خدماتی که در نتیجه رشد قیمت ارز با افزایش همراه بوده باعث شده نوسان قیمت ارز این دیدگاه را ایجاد کند که اقتصاد ایران وابستگی شدیدی به قیمت ارز دارد. حتی افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز با نوسانات نرخ ارز سنجیده می‌شود و برای تعیین قیمت جدید آن وابستگی قیمت سوخت به ارز در نظر گرفته می‌شود. البته دولت قصد دارد با رساندن قیمت ارز به یک نرخ مشخص قیمت ارز را به سمت یکسان‌سازی قیمت پیش ببرد.

البته به نظر می‌رسد این اقدام پشتوانه اجرایی ندارد و آنچه که در این بین دیده می‌شود این است که بانک مرکزی یک چیز می‌گوید و سخنگوی دولت با دخالت در کار بانک مرکزی چیز دیگری مطرح می‌کند. نمونه آن اظهارنظر سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی است که چند ماه پیش اعلام کرد قیمت دلار باید روی ۳‌هزار تومان تثبیت شود. اما دولت قصد دارد قیمت ارز را کاهش دهد. این دوگانگی در اظهارات مسئولان نشان می‌دهد که یکسان‌سازی نرخ ارز در بین آرای متفاوت مسئولان گیر کرده است.

در این میان روز گذشته محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد که دولت قصد یکسان‌سازی نرخ ارز را دارد و همچنین بازار خود را در حاشیه نرخ ۲‌هزار و ۶۵۰ تومان تنظیم خواهد کرد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری با اشاره به کاهش قیمت ارز از ۴‌هزار تومان به زیر ۳‌هزار تومان، گفت: نوسان ۱۰‌درصدی در بازار ارز کم خواهد شد و قیمت ارز بر قیمت واقعی خود متوقف خواهد شد و ما به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز پیش خواهیم رفت. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در ادامه به ۲ سیاست برای کنترل بازار ارز اشاره کرده و عنوان می‌کند: با توجه به این‌که ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار ارز سرریز می‌شود و ارز موردنیاز بخش تولید را بانک مرکزی با قیمت مبادله‌ای تأمین می‌کند انتظار داریم نرخ ارز در بازار آزاد به قیمت واقعی در بودجه نزدیک شود.

وی با پیش‌بینی این‌که بازار ارز به‌زودی متعادل می‌شود، می‌افزاید: مردم به‌خوبی می‌دانند که ریسک این بازار برای سرمایه‌گذاری بسیار بالاست و با وجود این‌که دولت در بازار مداخله نمی‌کند اما اجازه افزایش قیمت را هم نداده و مردم را بی‌دفاع در مقابل عدم تعادل‌ها قرار نمی‌دهد و از مردم دفاع می‌کند. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری با بیان این‌که هیچ رابطه و همبستگی بین نرخ سود بانکی و نرخ ارز در این مقطع وجود ندارد، ‌افزود: منابعی که برای کسب سود در بانک‌ها سرمایه‌گذاری نشده به سمت بازار سرمایه خواهد رفت.

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درخصوص یکسان‌سازی نرخ ارز به «شهروند» می‌گوید: نرخ ارز در بودجه ۲۶۵۰تومان تعیین شده بود البته این نرخ در ‌سال گذشته ۲۵۵۰تومان بود. تا آخر‌ سال کسری این عدد یا میانگین فروش ارز باید بر این میزان باشد. این کار‌شناس ارزی ادامه می‌دهد: به‌نظر من بانک مرکزی باید خودش نرخ مبادلاتی را اضافه کند تا بتواند این کسری را جبران کند. البته اگر قیمت ارز روی ۳‌هزار تومان نوسان داشته باشد بانک مرکزی باید ارز را به قیمت روز بفروشد. وی خاطرنشان می‌کند: درخصوص این موضوع که دولت اعلام کرده قصد یکسان‌سازی نرخ ارز را دارد باید گفت برای این موضوع ۲راهکار وجود دارد؛ یکی این‌که به مرور زمان نرخ ارز را یکسان کند و دیگر این‌که تعیین نرخ ارز را قیمت بازار آزاد و بالا شروع کند.

این در حالی است که اعتماد در گزارش خود از چهار راه استانبول نوشته که «دلار و سکه تعدیل شدند». به نوشته این روزنامه، با وجود کاهش قیمت نسبی در بازار طلای جهانی و داخلی مقاومت ۳۳۰۰ تومانی قیمت دلار شکسته شد و فقط با اصلاح قیمت حدود ۱۰ تومانی نسبت به روز سه‌شنبه خرید و فروش شد و با قیمت ۳ هزار و ۲۹۵ تومان در سبزه میدان مورد دادوستد قرار گرفت. اونس جهانی طلا پس از ثبت بالا‌ترین رکوردهای چند هفته گذشته، تا مدار ۱۳۱۴ دلاری پیشروی کرد اما در ادامه با اصلاح قیمت تکنیکی مواجه شد و در محدوده ۱۳۰۸ دلاری خرید و فروش شد. اصلاح قیمت اونس همزمان با کاهش تقاضای فیزیکی و سودگیری برخی از معامله گران بود. یکی از تحلیلگران کامرز بانک معتقد است حرکت اونس در مدار ۱۳۰۰ دلار تاکنون با ثبات نبوده و از جمله علت اصلی آن می‌توان به رشد قیمت همزمان با افزایش تنش‌های ژئوپولتیکی اشاره کرد.

همچنین تاکنون حمایت چندانی از سوی بازار تقاضای فیزیکی صورت نگرفته و حتی بازار با برخی سودگیری دچار افت قیمت شدید می‌شود بنابراین بهتر است معامله‌گران با احتیاط عمل کنند. در بازار داخلی همزمان با افت بهای اونس، حفظ حمایت دلار مانع از کاهش شدید قیمت طلای داخلی شد. سکه روز سه‌شنبه با بازگشت ۸ هزار تومانی در محدوده یک میلیون و ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد که روز قبل این رقم به یک میلیون و ۹ هزارتومان کاهش یافت. دیروز در بازار سبزه‌میدان قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۹ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و هشت هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۵۲۷ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳۱۴ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲۱۲ هزار

آزادراه حُمص، بن بست واشنگتن

روزنامه خراسان سرمقاله امروز خود را به مسائل سوریه اختصاص داده که در آن آمده است: واقعیت آنچه یک سال پیش به عنوان شایعه حضور القاعده پشت پرده نیروهای مسلح درگیر با ارتش سوریه مطرح بود، اکنون برای همه روشن شده است. اندیشکده مطالعات استراتژیک آمریکا در جدید‌ترین گزارش خود درباره نقش القاعده در بحران سوریه، تصریح می‌کند که القاعده همچنان تلاش می‌کند میدان جنگ در سوریه را به کارزاری تبدیل کند که پایگاه از دست رفته این گروه در افغانستان را در سوریه برایش احیا کند. گفته می‌شود درگیری‌های خونین بین گروه جبهه النصره و گروه داعش تاکنون بیش از ۲۰ هزار کشته داشته است. ۲ گروهی که با خاستگاه اندیشه سلفی، از نمونه‌های شاخص تروریسم فرقه‌ای در روزگار کنونی غرب آسیا و شمال آفریقا هستند. این در حالی است که ناتوانی اپوزیسیون سیاسی به سرکردگی احمد جربا نیز از گذشته بیشتر شده است.

امروز دیگر از حلقه اخوانی شامل مصر، ترکیه و قطر خبری نیست. مصر پرچم دار جریان ضداخوانی در جهان اسلام شده است. قطر نیز به عربستان و چند کشور دیگر عرب حاشیه خلیج فارس وعده داده دست از پشتیبانی اخوان المسلمین بردارد. حزب عدالت و توسعه در ترکیه هم درگیر مسائل داخلی خود و درگیری با جماعت گولن، چپگرا‌ها و... است. در حوزه می‌دانی هم دیگر کسی از ارتش آزاد مخالفان سخن نمی‌گوید. ارتشی موهوم که قرار بود ابزار ائتلاف مخالفان در عرصه تحولات می‌دانی سوریه باشد. این در حالی که شرایط دولت سوریه و ارتش این کشور روز به روز بهبود می‌یابد. بشار اسد با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مانور ثبات سیاسی برگزار می‌کند. ارتش سوریه نیز در ادامه رویکرد ماه‌های گذشته گلوگاه‌های حمایت کشورهای منطقه از تروریست‌ها را کنترل می‌کند.

چندی پیش رابرت فورد، سفیر سابق ایالات متحده در سوریه میهمان اندیشکده ولسون سنتر این کشور بود که از جمله اندیشکده‌های نزدیک به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است. دیوید می‌لر، از کار‌شناسان این اندیشکده از آقای دیپلمات سؤال کرد که آیا آینده سوریه واقعا در دایره منافع ملی آمریکا می‌گنجد. فورد به می‌لر پاسخ داد که ایالات متحده تاکنون بیش از ۲ میلیارد دلار برای بحران سوریه هزینه کرده است، اما او نیز می‌داند که ماجرای سوریه دیگر برای بسیاری از آمریکایی‌ها خسته کننده شده است. پاسخ می‌لر نشان می‌دهد که افتتاح دفتر نمایندگی ائتلاف مخالفان دولت سوریه در واشنگتن، چیزی نیست جز یک نمایش سیاسی که افق روشنی نیز پیش روی مخالفان قرار نمی‌دهد. اینچنین شاید بتوانیم وضعیت سوریه را در این ۲ عبارت نمادین خلاصه کنیم: «آزادراه حُمص، بن بست واشنگتن».
 
کیهان نیز در پایان یادداشت روز خود با تیتر «طوفان سیاه به خانه برمی‌گردد!» نوشته: موج تروریسم صادراتی غرب و دست‌نشانده‌های منطقه‌ای آن‌ها، به صخره سخت مقاومت خورده و سرشکسته و آکنده از خشم و نفرت در راه بازگشت به خانه است. غربی‌ها باید هم نگران بومرنگِ تروریسم باشند. این آغاز ماجراست.

جلسه شورای تأمین استان تهران برای تجمعات غیرقانونی

در مطلب انتقادی آرمان درباره «تجمع بدون مجوز مقابل وزارت کشور» آمده است: «کسی که می‌خواهد نهی از منکر کند، خودش نباید چنین خلافی را انجام دهد.» این را دیروز استاندار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد تجمع اعتراض‌آمیز تهرانی‌ها به وضعیت حجاب گفت. دیروز حدود ساعت ۴ بعدازظهر میدان فاطمی، خیابان ولیعصر حد فاصل فاطمی و میدان ولیعصر شاهد تجمعی بود که تا ساعت ۱۸: ۳۰بعدازظهر ادامه داشت. تظاهرکنندگان بعد از ظهر دیروز شعار می‌دادند: «مسئول فرهنگی، این آخرین اخطار است» و با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین انتقاد از وضعیت حجاب در جامعه از مسئولان فرهنگی کشور انتظار داشتند با موضوع حجاب برخورد جدی‌تری داشته باشند. ازجمله خواسته‌های تجمع‌کنندگان دیروز میدان فاطمی، فعال‌ترشدن گشت‌های امنیت اخلاقی بود. این تجمع در حالی برگزار شد که سیدحسین ‌هاشمی، استاندار تهران که مسئولیت امنیت تهران را هم بر عهده دارد گفت: هر گروهی که می‌خواهد اقدام به برگزاری تجمع کند باید مراحل قانونی برگزاری تجمع را طی کند و مجوز داشته باشد. وی اضافه کرد: محتوای تجمع هرچه باشد، چه سیاسی، چه فرهنگی و چه موضوع دیگر فرق نمی‌کند و برای برگزاری آن باید از مسئولان ذیربط مجوز دریافت شود.

هاشمی همچنین درباره نحوه مواجهه با چنین تجمع‌هایی گفت: ما هفته آینده در شورای تأمین استان در رابطه با چنین تجمعاتی بحث و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و نحوه برخورد را هم مورد توجه قرار خواهیم داد. اما سخنان مسئول امنیت استان تهران، کارگر نشد و تجمع میدان فاطمی که با نام «حجاب و عفاف» معروف شده بود، برگزار شد.

اعتماد نیز ترجیح داده جریان وقایع در «تجمع بدون مجوز در میدان فاطمی» را گزارش کند. در این گزارش آمده است: نزدیک به ۱۰۰۰ نفر بودند، آمدند و یکی دوساعتی بدون مجوز اطراف میدان فاطمی شعار دادند. خبری از برخوردهای تند هم نبود فرمانده نیروی انتظامی آمد و از آن‌ها خواهش کرد که به تجمع بی‌مجوزشان پایان دهند. شعار دادند که «ای مرد غیرتت کو، حجاب همسرت کو؟». دلواپسی دیروزشان وضعیت حجاب و عفاف بود که هشت سال بود اصلا در مورد آن دلواپس نشده بودند. هنوز روال عفاف و حجاب‌‌ همان روال دولتی است که آن‌ها هشت سال حمایتش کرده بودند.

گفته بودند مجوز دارند اما معلوم شد که بدون مجوز شورای تأمین استان به میدان فاطمی آمده‌اند تا به بدحجابی اعتراض کنند. در ‌‌نهایت هم معلوم نشد دلواپسان که سال‌هاست از تجمعات غیرقانونی رقبایشان انتقاد می‌کنند، چرا بدون مجوز تجمع کرده‌اند. به تجمعشان پایان دادند با وعده تکرار تجمعی در اعتراض به بدحجابی همچون تجمع ۹ دی. برنامه‌ریزی این مرتبه دلواپس‌ها که با عنوان اعتراض به بدحجابی به میدان آمده بودند زیاد موفقیت‌آمیز نبود. این‌بار آن‌گونه که انتظار داشتند با آن‌ها همکاری نشد و مجبور به ترک صحنه شدند. دو روز پیش خبر آمده بود که قرار است با درخواست حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی معترضان به روند بدحجابی تجمع کنند و برای این تجمع یک سالی در نوبت مجوز بوده‌اند.

بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر توزیع کردند و برای حضور در این مراسم پیامک فرستادند اما هنوز هم نوع تجمع‌کنندگان مشخص نبود.

حوزه علمیه خواهران از حضور در این تجمع انصراف داده بود و مقامات وزارت کشور مجوز داشتن این تجمع را رد می‌کردند. با این حال بدون توجه به روند مجوز تجمع با اتوبوس‌های متعدد به میدان فاطمی آمدند. تعداد طلاب هم در میان آن‌ها زیاد بود. ابتدا ضلع شمالی میدان جمع شدند و شعار دادند که ناجا در مبارزه با بدحجابی تنها است. سمت وزارت کشور هم نرفتند. فرج‌الله سلحشور و حسین‌الله کرم از مشهور‌ترین چهره‌های موجود در جمع بودند.

نیروهای انتظامی متفرقشان کرد، چند بار میدان فاطمی را بستند و نیروی انتظامی آن را باز کرد. در ‌‌نهایت ‌الله‌کرم بالا رفت و به تجمع‌کنندگان توضیح داد که نتوانستند برای این تجمع مجوز بگیرند. تأکید کرد که تجمع‌کنندگان متفرق شوند اما برای روز ملی حجاب و عفاف مجوز تجمع می‌گیرند تا ۹دی را دوباره تکرار کنند.

تجمع‌کنندگان اما این‌بار کمی جلو رفتند و نرفتند. معلوم نبود هماهنگ‌کننده کیست و اگر مجوز نگرفته‌اند چرا برای این تجمع تا این اندازه تبلیغات کرده‌اند. میدان فاطمی تهران اما روز گذشته به دلیل یک تجمع بدون مجوز دچار یک ترافیک شدید شد.
تجمع‌کنندگان که تصور یک تجمع پرشور‌تر را داشتند و دیدند خبری از مجوز و یک تجمع قانونی نیست به سمت میدان ولیعصر تهران متفرق شدند.

روایت روزنامه‌ها از فسادهای کلان

شهروند اخبار مربوط به مفاسد کلان اقتصادی را در یک گزارش جمع کرده و نوشته: اختلاس معروف به ۳‌هزار میلیاردی که در‌‌ همان زمان هم ایجاد شد، به دلیل گستردگی ابعادش همچنان، هر روز، بعد جدیدتری از آن کشف می‌شود.‌‌ همان اوایل، در جریان این اختلاس اسامی نام‌آشنای زیادی از جمله خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی و مه‌آفرید خسروی، مطرح شد اما روز گذشته و در ادامه این اخبار، خبر دستگیری یکی از متهمان پرونده اختلاس ۳‌هزارمیلیاردی که البته نام او تاکنون فاش نشده است، روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت.

پلیس اینترپل با اشاره به پیگیری متهمان پرونده اختلاس بزرگ اقتصادی، اعلام کرده که به دنبال پیگیری این پرونده، موضوع در دستورکار پلیس اینترپل ایران قرار گرفت و بر همین اساس یکی از متهمان که به خارج از کشور متواری شده بود، با استفاده از توان این پلیس و صدور اعلان قرمز، در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس شناسایی و بازداشت شد. تیمی از سوی پلیس ایران برای پیگیری موضوع به کشور مقصد اعزام شدند و ملاقات‌های مربوطه با مراجع قضایی و اینترپل آن کشور، صورت گرفت و در‌‌نهایت آنان با استرداد متهم به ایران موافقت کردند. تیم استرداد پلیس اینترپل به کشور مقصد، اعزام شد و ایران توانست متهم مذکور را در هفدهم اردیبهشت، به کشور بازگردانده و تحویل مراجع قضایی دهد.

دادستان تهران هم در همین راستا دوباره روز گذشته، گریزی به مسائل پیرامون اختلاس عظیم ۳‌هزارمیلیاردی زد و گفت که پرونده بابک زنجانی بزرگ‌ترین پرونده دستگاه قضا بعد از انقلاب بوده و حجم آن ۳برابر پرونده مه‌آفرید خسروی است.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی‌ با اشاره به بازداشت دو نفر درخصوص صدور ال‌سی‌ها اظهار داشت: سوئیفت یک رمز بین بانکی است که بابک زنجانی از این طریق اعلام می‌کرد بدهی خود را داده است اما هیچ پولی را پرداخت نمی‌کرد درخصوص پول تأمین‌اجتماعی نیز بانک مسکن تأیید کرد پول پرداخت شده اما در عمل هیچ پولی وجود نداشت. در حوزه نفت تحقیقات گسترده است. سومین حوزه فعالیت بابک زنجانی در حوزه تجارت است که وی از‌ سال ۸۸ به بعد فعالیت تجاری خود را در کیش و دوبی انجام داد. دولت‌آبادی به اهمیت مبارزه با جرائم اقتصادی اشاره کرد و گفت: بعد از جریانات ‌سال ۸۸ در ‌سال ۹۰ پرونده امیرمنصور آریا در دادسرا تشکیل شد که سنگینی این پرونده باعث راه‌اندازی دادسرای جدیدی شد. در این پرونده بیش از ۵۰۰ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند که برای ۲۵۰ نفر کیفرخواست صادر شد.

بسیاری از این افراد نیز حکم گرفتند و تنها محاکمه چند متهم مهم پرونده انجام نشده است که امیدواریم احکام این پرونده به زودی اجرا شود. او به پرونده بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: حجم مالی این پرونده ۳برابر پرونده امیرمنصور آریا است. هیچ‌کس در پرونده‌های اقتصادی مصون نیست و افراد زیادی در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفتند. سراغ همه متهمان از ریز و درشت می‌رویم. در پرونده بابک زنجانی وجوه سنگینی جابه‌جا شده که ردیابی آن نیاز به زمان دارد. این‌که بگویند این پرونده چندروزه جمع شود ساده‌لوحانه است. روند رسیدگی تا حالا خوب پیش رفته و عده‌ای پیش از این تحت تعقیب قرار گرفته و عده‌ای در آینده تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. دولت‌آبادی در ادامه سخنان خود به حوزه فعالیت بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: متهم برای پیشبرد کار‌هایش در کشورهای امارات، مالزی ترکیه و تاجیکستان مؤسسات مالی تأسیس کرده بود. امیرمنصور آریا در تأسیس بانک ناکام ماند اما بابک زنجانی در خارج از کشور بانک تأسیس کرده بود. در ایران خودش ال‌سی صادر می‌کرد و در بانک‌هایش آن را تأیید می‌کرد.

اعتماد تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد که «اما واقعا «ح – س» کیست و چه نسبتی با پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی دارد؟» و نوشته: این سؤال را با برخی از چهره‌هایی که به نوعی درگیر با این پرونده بودند مطرح کردیم. غلامعلی ریاحی، وکیل مه‌آفرید امیرخسروی تایید می‌کند که فرد بازداشت شده توسط اینترپل همین «حـ س» است. اما در ادامه به «اعتماد» می‌گوید که اطلاعی از مشخصات جزیی‌تر این فرد و ارتباط او با متهمان اصلی پرونده ندارد. محمد جهرمی هم که بار‌ها نامش در جریان همین پرونده مطرح شد عنوان می‌کند که نه این شخص را می‌شناسد و نه علاقه‌‌ای به اظهارنظر در این خصوص دارد. منابع خبری دیگر هم نسبت به اطلاعات مربوط به «ح‌ـ س» ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. در این میان سیدفاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس هشتم ـ که مستقیم‌ پیگیری اولیه این پرونده را بر عهده داشت ـ نیز ‌گرچه می‌گوید فعلا اطلاعاتی از این فرد در خاطرش نیست، اما توضیحاتی دارد که شاید کمی به روشن شدن ماجرا از ابعاد دیگر کمک کند. یکی اینکه فرد بازداشت شده به احتمال بسیار زیاد از مهره‌های اصلی جریان وقوع اختلاس نیست و در سطوحی پایین‌تر که فاضل موسوی آن را «ارتباط مویرگی» می‌نامد فعال بوده است. او می‌گوید اختلاس سه هزار میلیاردی یک پکیج بزرگ و حتی فرا‌تر از امیر منصور آریا است. سید فاضل موسوی نکات دیگری هم برای گفتن دارد. یکی از مهم‌ترین نکات اینکه افراد مرتبط با این پرونده که موفق به فرار از کشور شدند بیش از این تعداد است. او می‌گوید خیلی از افراد قبل از تشکیل پرونده و آغاز بررسی‌ها کشور را ترک کرده‌اند و اکنون هم در خارج از کشور هستند؛ کسانی که به هر دلیلی هنوز نام آن‌ها در فهرست «اعلان قرمز» اینترپل دیده نمی‌شود.

آرمان نیز «دستگیری عامل اختلاس ۵۰۰ میلیاردی گمرک» را مهم دانسته و نوشته: فرمانده انتظامی‌استان بوشهر از دستگیری متهم اصلی اختلاس میلیاردی گمرک بوشهر در یک اقدام پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی در شیراز خبر داد. سردار حیدر عباس‌زاده در تشریح بیشتر این عملیات افزود: متهم ۳۹ ساله اهل یکی از شهرستانهای استان فارس و کارمند گمرک بوشهر پس از یک هفته عملیات اطلاعاتی بعداز ظهر سه شنبه در خانه‌ای مسکونی در یکی از محلات شهر شیراز شناسایی شد. رئیس پلیس استان بوشهر تصریح کرد: به رغم اینکه متهم پی در پی تغییر چهره می‌داد ولی از یک هفته قبل در تور اطلاعاتی پلیس امنیت عمومی‌شهرستان بوشهر قرار گرفت که بعداز ظهر سه شنبه ۱۶اردیبهشت ماه با هماهنگی و همکاری دادستان بوشهر به اتهام اختلاس و اخلال در نظام اقتصادی کشور در شیراز دستگیر شد. گفتنی است، موضوع این پرونده از سال ۸۶ تا سال ۹۱ بوده و دو متهم اصلی دارد که یکی از متهمان پیش از این دستگیر شده و متهم دیگر که نقش اصلی و اولیه در این اختلاس را داشته، متواری شده بود. لازم به یادآوری است که تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اختلاس در این پرونده محرز شده و اسناد دیگر آن نیز در دست بررسی است.




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۵
خوبعالل
اینکارتون که تیتر همه روزنامه ها رو میزارید خیلی عالی ست ممنون
واقعا ادم از تجزیه و تحلیل این افراد می ترسه که آیا واقعا چطوری فکر می کنن.اگه دلار بشه 2650 تومان با این تورم در انرژی قیمت محصولات ما حداقل 30 درصد در خارج از کشور افزایش می یابد آنوقت به نظر شما همین پتروشیمی می تونه با نمونه های چینی رقابت کنه.
اختلاس آن هم با این مقیاس و ابعاد و با این تعداد! مطمئنا درصدزیادی از آنها هنوز اصلا برملا نشده. چه میکنه این رانت.
اگر دیگر گفته هایش را عملی کرد این را هم عملی میکند البته نه با میکنیم. خواهیم کرد نخواهیم گذاشت نرخ تورم بالا بود .که می رود.وفقط حرف است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر