بازدید 8256

بيسوادها بيشتر ازدواج‌ مي‌کنند!

در سال 92 بيشتر پسرها در سنين 20-24 و دختران در سنين 15-19 سالگي ازدواج کرده اند.
کد خبر: ۳۸۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۵ 25 February 2014
در سال 92 بيشتر پسرها در سنين 20-24 و دختران در سنين 15-19 سالگي ازدواج کرده اند. سني که شايد با شيب تند تاخير در ازدواج و نرخ رو به رشد تجرد قطعي سال‌هاي گذشته تناسبي نداشته باشد اما آمارهاي ثبت احوال آنها را به عنوان پرتعدادترين ازدواج‌هاي 9ماه اول امسال ثبت کرده است.

به گزارش مهر، اگرچه که در 9ماهه اول سال امسال 11.99درصد از ازدواج‌هاي ايراني ميان دختران و پسران همسن صورت گرفته، 1.14درصد با اختلاف سني بيشتر از 20سال و 26.19 درصد در فاصله سني 3 تا 5سال ازدواج کرده اند اما اين تناسب سني 50سال قبل تفاوت زيادي با امروز داشت.روزنامه اطلاعات در 27 دي ماه 1343 آماري از ازدواج‌هاي سال ارائه کرده و نوشته است: «52 نفر از آقايان تا يکسال و يک نفر 50 سال از زوجه مسن‌تر بوده‌اند. در عوض بين خانم‌ها نيز 3 نفر تا يکسال و يک نفر بيش از 30 سال از داماد مسن‌تر بوده است.»اطلاعات نوشته است: به موجب آمار منتشره از طرف اداره آمار وزارت دادگستري در يکماهه مهرماه 43 تعداد 2438 ازدواج در تهران انجام شده است. عروس خانم‌هايي که با مهريه بيش از يک ميليون ريال پاي سفره عقد نشسته‌اند به 32 نفر رسيده است!»

بيسوادها بيشتر ازدواج مي‌کنند!

ترکيب جمعيتي عروس و دامادها هم يکي ديگر از مواردي بود که در آمارهاي دادگستري توجه رسانه‌ها را جلب کرده بود: اطلاعات نوشت: «آمار مزبور نشان مي‌دهد 316 نفر از عروس و دامادها با هم قرابت نسبي داشته‌اند و مثل هميشه تعداد افراد تحصيلکرده‌اي که در اين ماه ازدواج کرده‌اند خيلي کمتر از بي‌سوادان است، يعني فقط 14نفر مهندس، 31 دکتر، 129 نفر ليسانسيه و بعد به ترتيب 297 نفر ديپلم کامل متوسطه، 776 نفر داراي گواهينامه 6ساله ابتدايي بوده و 476 نفر فقط سواد خواندن و نوشتن داشته و بقيه يعني 715 نفر نيز به کلي بي‌سواد بوده‌اند. در ستون آمار مربوط به تحصيلات زوجه نيز همين موضوع به چشم مي‌خورد. از بين خانم‌ها 2 نفر دکتر، 22 نفر ليسانس، 198 نفر ديپلم کامل متوسطه و 996 نفر بي‌سواد به خانه شوهر رفته‌اند و بقيه نيز عده‌اي فقط سواد خواندن و نوشتن و بقيه داراي گواهينامه 6 ساله ابتدايي بوده‌اند.»

زن 30سال بزرگتر از مرد

اطلاعات ادامه داده است: «نکته جالب در آمار مزبور ازدواج آن عده از آقايان و خانم‌هاست که سن آنان از 60 سال بيشتر است. تعداد اين افراد در بين آقايان 50 نفر و در بين خانم‌ها 13 نفر مي‌باشد. همچنين تعداد 45 نفر کمتر از 18 سال داشته و داماد شده‌اند و 538 نفر از عروس و دامادها نيز از 15 سال تمام کمتر داشته‌اند. اختلاف سن نيز در آمار مزبور مشخص شده است. 52 نفر از آقايان تا يک سال و يک نفر 50 سال از زوجه مسن‌تر بوده‌اند. در عوض بين خانم‌ها نيز 3 نفر تا يک سال و يک نفر بيش از 30 سال از داماد مسن‌تر بوده است. مبلغ مهريه در ازدواج‌هاي مهرماه به استثناي 82 نفر که بدون مهر به خانه شوهر رفته‌اند، از مبلغ يک ريال تا يک ميليون ريال به بالا مي‌باشد. آمار مزبور نشان مي‌دهد که مهريه 7 نفر از يک ريال تا 99 ريال و مهريه 32 نفر از يک ميليون ريال به بالاست.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۱
تحصیلات توقع ها را افزایش میدهد .

برای عروس خانم لیسانس ، آقا داماد باید فوق لیسانس باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
چه معنی داره که دختر زحمت بکشه و لیسانس بگیره اونوقت با یک دیپلمه ییا سیکل ازدواج کنه؟واقعا مسخره نیست؟اصلا افکارشون و صحبتهاشون رو درک نمی کنند.مثلا دختره میگه ببین تو رو خدا: یوتیوب فیلتر شده.اونوقت پسره دیپلمه میگه چی میگی؟ تیوب و فیلتر پیکانمون سالمه زن، نگران نباش!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
دقیقاً، دمت گرم، از طرفی هم هرچه ازدواج به تأخیر بی افته انعتاف پذیری زوجین کمتر میشه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
تحصیلات در برخی موارد فقر را افزایش می دهد نه توقع را به همین خاطر نمی تونن زن بگیرن و اینا
بیشتر ازدواج می کنند چون ناآگاهانه ازدواج می کنند و بچه دار میشن و زودترم طلاق میگیرن و به تعداد بچه های طلاق اضافه می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
اتفاقا برعکس ! خیلی با هم دعوا می کنند خانواده شلوغی هستند به ظاهر به روابط خانوادگی ارزش می دند اما وقتی با یک خانواده متعادل مقایسشون کنی متوجه ضعفهاشون میشی!
به قول معروف بیرونشون مردم کشته داخلشون خودشونو!!!
بي سوادند ديگه
خوب طبیعی چون سواد ندارند تا از عواقبش با خبر شئنذ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
اشتباه نکن دوست من! شما اگه الان دکترا هم بگیری ولی تو انتخاب همسر به ظاهر و... توجه کنی با شکست روبرو میشی درصورتی که شاید یه فردی با دیپلم خیلی ازت موفق تر عمل کنه!
نيتر شما جالب نيست. اين موضوع به افراد اينطور تداعي مي كنه كه ازدواج كردن كار خوبي نيست و مختص و باب طبع بيسوادهاست!
پاسخ ها
تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
برعکس آقا یا خانم محترم .منظور نوسینده هم دقیقا همین بوده چون اگه کار خوبی بود حتما درک و فهم افراد باسود بشتر نیازشو درک میکردند.دقیقا چون افرار بیسواد از عواقب کاری که میکنند اطلاع ندارند به اون خاطر خود را ته چاه میاندازند تا آخر عمر سیاه بخت میشن جونم
همین دیگه! اگه یه کم باسواد بودن، هیچوقت نادانی نمی کردن!!!
کلا ازدواج تبدیل به یک معضل شده و هیچ کس هم به فکر اصلاح آن نیست.
و هرچه شرایط سخت تر می شود متاسفانه خانواده ها هم سخت گیر تر
و بد اخلاق تر.
مثلا حاضرند اصلا دختر شون ازدواج نکنه تا گیر یک آدم پولدار بیافته.
وقتی هم علت را می پرسیم تازگی ها تو دهم همه افتاده که هم کفو هم نیستیم.
میشه بگید آیا هم کفو هم بودن یعنی چی؟
یعنی آدم هیچی از اخلاقیات بوی نبرده باشه ولی اگر پول دار باشه هم کفو؟
به کجا چنین شتابان...............!
جوانترین و مسن ترین ازدواج های ثبت شده در این دفتر :
دختران کم سن ترین 11.5 اردیبهشت امسال( با حکم قطعی از دادگاه صالحه)
دختران مسن ترین 42 ساله آذر سال جاری
آقایان کم سن ترین 17 و مسن ترین 76( ازدواج مجدد) هردو دی ماه سال جاری
بانوان ازدواج مجدد کم سن ترین 15 و مسن ترین 47
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
ازدواج مجدد اونوقت در 15 سالگی؟!!!!ماشالله.
تا 30 برسه تعداد شوهرانشون به چند میرسه؟!!!!
به قول فامیل دور: بنده دیگه عرضی ندارم.
جدای از دیگر پارامترهی تاثیر گذار، از یک دیدگاه این طبیعیه، چون با حرکت به سمت تحصیلات بالاتر، تعداد افراد دارای تحصیلات بالاتر کمتر میشود. مثلاً تعداد افراد با تحصیلات دکترا کمتر از تعداد افراد با تحصیلات لیسانس و به همین ترتیب تعداد افراد لیسانس نیز بسیار کمتر از دیپلمه ها و یا افراد بی سواد می باشد.
ازدواج به تحصیلات ربطی ندارد بلکه به سواداجتماعی و فرهنگی نیاز دارد.
سواد و آگاهی باعث میشود نسبت به عواقب هر کاری بیشتر اندیشه کنی و به راحتی تن به ازدواج یا هر کاری دیگر که شاید نتوانی به درستی از بار مسئولیتش برآیی ندهی.
اقا خوبه اکثرمون دانشجو هستیم یا بودیم دانشجو کجاش با سواده چهار تا واحد درس تخصصی که هیچ ربطی با مهارت های زندگی و جامعه نداره چیزی به ادم اضافه نمیکنه !! همه چی شده مدرک در حالی که علم و سواد مفهوم گسترده تریه
ولی یه چیزی داره خوب پیش میره اونم اینه که الان همین ادم های به ظاهر با سواد و مدرک گرا و تجملی که زندگی رو به خودشون سخت میگیرن نسلشون هی کمتر و کمتر میشه به خاطر همین ازدواج نکردن و بچه نیاوردن و در عوض افراد ساده و بی تکلف و به ظاهر بی سواد هی تعدادشون بیشتر میشه
برای حل مشکل ازدواج باید چند مورد رو در نظر بگیریم ، اول اینکه مشکل بیکاری رو در جامعه حل کنیم که این مورد مهمترین مورد ، دوم اینکه دولت اجازه نده مهریه های بالا ثبت بشه ، سوم اینکه مراسم ازدواج کم هزینه بشه که در این مورد خود دولت میتونه پیش قدم بشه و جاهایی رو با هزینه پایین برا ازدواج اسان مدنظر بگیره ، پسرها هم متوجه بشن که انتظار جهیزیه آنچنانی نداشته باشند و سعی کنند خودشان با سعی خود وسایل زندگی را تهیه کنند ،
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی