بازدید 4756

قول وزیر برای انتشار ليست رانت‌خواران ارزي

حاضران در اين نشست كه نسبت به اجلاس‌هاي قبلي پرشمارتر بودند تا پايان سخنراني وزير صنعت، معدن و تجارت بر سر جاي خود ميخكوب شده و با علاقه به بحث‌هاي مطروحه وزير توجه كرده و چند بار با كف زدن‌هاي طولاني از صحبت‌هاي نعمت‌زاده استقبال كردند.
کد خبر: ۳۷۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۹ 17 February 2014
اتاق مبادلات ارزي ابداع محمود احمدي‌نژاد و يارانش براي عبور از مرزهاي بحران ارزي بود كه تاسيس شد. در اين اتاق ارزهاي معتبر به ويژه دلار با قيمت‌هاي ترجيحي معادل هر دلار 1226 تومان يا 2500 تومان به متقاضيان داده مي‌شد كه بسيار پايين‌تر از نرخ دلار در بازار آزاد بود. به اين ترتيب يك گروه از افراد كه توانستند به اين ارزها دسترسي پيدا كنند رانت‌هاي هنگفتي به دست آوردند.

به نوشته اعتماد، اين يكي از مصاديق فساد اقتصادي بود كه در دولت دهم اتفاق افتاد و محمدرضا نعمت‌زاده قول داد اسامي كساني كه از اين اتاق رانت گرفته‌اند را افشا كند.

محمدرضا نعمت‌زاده از وزيران غيرسياسي دولت‌هاي هاشمي‌رفسنجاني در سال‌هاي 1368 تا 1376 و از مديران ارشد نفت در دولت‌هاي سيد محمد خاتمي كه معمولا كمتر از سياست حرف مي‌زند، روز گذشته در جمع ده‌ها نفر از صاحبان بنگاه‌هاي صنعتي، تجاري و معدني با صراحت تمام برخي منتقدان سياست‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت را كساني دانست كه «دكان آنان تخته شده» و مي‌دانند ديگر از رانت‌خواري خبري نيست.

سخنان ضد فساد محمدرضا نعمت‌زاده روز گذشته با تشويق‌هاي چندباره حاضران در نشست و هيات نمايندگان اتاق‌هاي سراسر كشور مواجه شد. حاضران در اين نشست كه نسبت به اجلاس‌هاي قبلي پرشمارتر بودند تا پايان سخنراني وزير صنعت، معدن و تجارت بر سر جاي خود ميخكوب شده و با علاقه به بحث‌هاي مطروحه وزير توجه كرده و چند بار با كف زدن‌هاي طولاني از صحبت‌هاي نعمت‌زاده استقبال كردند.

سخنان محمدرضا نعمت‌زاده به دليل اينكه در فضاي خاصي كه اين روزها عليه اين وزير پرسابقه ايجاد شده است داراي چند بخش مجزا بود. بخش اصلي صحبت‌هاي وي درباره شرايط و موقعيت‌هاي فسادزا در دولت‌هاي نهم و دهم با قانونگذاري‌هاي متعدد دولت‌هاي ياد شده بود.

به نظر مي‌رسد نعمت‌زاده به اين نتيجه رسيده كه فساد پرشمار رخ داده در سال‌هاي 1384 تا بهار 1392 و در مناسبات دولت با برخي افراد و گروه‌ها سازماندهي شده و از سر آگاهي بوده است.وزير صنعت، معدن و تجارت كه در دو نوبت صحبت كرد، وقتي شنيد كه فردي مثل اسدالله عسگراولادي از بازرگانان سرشناس كه مشهور است با جناح سياسي اصولگرايان نزديكي بيشتري دارد، مجيد حريري از اعضاي بانفوذ اتاق، محمود اسلاميان از اعضاي هيات رييسه اتاق بازرگاني از اقدام‌هاي او در وزارت صنعت، معدن و تجارت حمايت مي‌كنند، با شجاعت بيشتري از منتقدان خود گلايه و انتقاد كرد. او گفت: «پوست ما كلفت شده است، به احضارها زياد توجه نداريم، اگر به من بگويند در دولت نباشم، نخواهم بود. آنهايي كه مدام از ناهماهنگي و اختلاف در درون دولت و جابه‌جايي‌ها و استعفا خبرهاي كذب مي‌دهند، از انسجام دولت ناراحت و عصباني‌اند. آنها از اين عصباني‌اند كه چرا دولت با اقدام‌هاي ضد فساد خود دكان‌هايي كه تحت عناوين گوناگون باز كرده بودند را تعطيل كرده است.»نعمت‌زاده خطاب به بازرگانان و صنعتگراني كه براي سخنان صريح او ابراز شادماني كرده و با كف زدن‌هاي ممتد شادي خود را نشان مي‌دادند، گفت: «از بيان مسائل نترسيد،‌حرف حق را بزنيد، به مجلس بگوييد كه چه كارهايي نبايد شود، ما را نگرفتند، شما را هم نخواهند گرفت.»

وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: «پيگيري لازم براي شناسايي و معرفي كساني كه در مدت زمان فعاليت اتاق مبادلات ارزي در دولت دهم، ارز با نرخ‌هاي ترجيحي گرفته‌اند انجام خواهد شد تا اگر افرادي اين ارزهاي ارزان را به جايي غير از محلي كه بايد خرج مي‌شده انتقال داده‌اند شناسايي و معرفي شوند.»نعمت‌زاده گفت: در سال‌هاي قبل و بر اساس برخي ملاحظات 96 كارگروه عجيب و غريب تاسيس شده بود كه شناسايي و منحل شدند. به طور مثال يك كارگروه به نام كارگروه معدن درست كرده بودند كه فقط يك نفر از اين 15 نفر از وزارتخانه متولي امور معدن بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی