بازدید 19241
از قصور آتش‌نشانی و سکوت شهردار تا ورود سازمان بازرسی و دستور روحانی؛

آتش‌سوزی خیابان جمهوری به جاهای دیگر سرایت نکند!

‌سکوت مسئولان شهری به ویژه شهردار تهران و سازمان آتش‌نشانی به یاری ابهامات ماجرا آمده تا از یک سو، ببینیم‌ یک نماینده شورای شهر، خواستار استعفای شهردار شده و شائبه دخالت گرایش‌های سیاسی در ماجرا را تقویت کند‌ و از سوی دیگر، نوعی فرار از مسئولیت در سکوت مسئولان آتش‌نشانی به چشم بخورد که کمترین اثر آن، ترویج بی‌اعتمادی مردم به این نهاد کارآمد خواهد بود و خدا می‌داند‌ چه اثرات مخربی ‌به دنبال ‌خواهد داشت!
کد خبر: ۳۷۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳ 21 January 2014
حادثه اینقدر دردناک بود که همه را شوک‌زده کرد؛ به رغم حضور مأموران آتش‌نشانی در محل آتش‌سوزی طبقه پنجم یک ساختمان، دو خانمی که برای فرار از شراره‌های سوزان از پنجره آویزان شده بودند، سرانجام بی‌آنکه کمکی دریافت کنند، سقوط کردند و جان باختند، چراکه نردبان خودرو آتش‌نشانی باز نشد؛ به همین سادگی و به همین تلخی!

به گزارش «تابناک»، حادثه سقوط و مرگ دو زن در آتش‌سوزی خیابان جمهوری که در روز میلاد پیامبر اکرم (ص) رخ داده بود، بناگاه و پس ‌گذشت یک روز کاری به سکوت، مورد توجه مسئولان ‌قرار گرفت؛ اما هستند کسانی که هنوز سکوت پیشه کرده و ترجیح داده‌اند چیزی نگویند.


مدیرعامل سازمان گفته بود که از آلمان‌ها در تجهیزات برتریم!

«این زنان مادر، همسر، خواهر، خاله و عمه و در عین حال دو کارگر شریف بودند که در روزهای تعطیل، مجبور به حضور برای کسب رزق حلال شده‌اند». این سخنان حزن‌آلود مسجد جامعی، آغاز بررسی ماجرا در نشست صبح امروز نمایندگان مردم در شورای شهر تهران بود تا نخستین واکنش‌های رسمی به ماجرا رقم بخورد.

رئیس شورا افزود: چند ماه پیش که مدیر عامل سازمان آتش نشانی در نشست شورا بود، در حضور همه اعضا گفت: همه تجهیزات ما کامل است و ما هیچ نیازی به اعتبارات و تجهیزات جدید نداریم و حتی ‌آنقدر به روز هستیم که آلمان‌ها از ما عقب‌ترند؛ این اظهارات مدیرعامل آتش‌نشانی را همه اعضای شورا به یاد دارند.

وی در ادامه گفت: هرچند این رویداد‌، سهوی بوده و عمدی در آن نیست، باید پیگیری ‌و مشخص شود که ریشه آنها از کجا آب می‌خورد. برای همین، از کمیسیون‌های مربوطه در شورای شهر تهران می‌خواهم تا این موضوع را پیگیری کنند و گزارش‌ آن را ‌‌مفصل و جداگانه به شورای شهر تهران برسانند.

آیا جای این نیست که شهردار استعفا دهد؟

در ادامه نوبت به محسن سرخو رسید تا به کارکرد آتش نشانی انتقاد کند. سخنان این عضو که با تیتر «انتقاد عضو اصلاح‌طلب شورا» در برخی رسانه‌ها بازتاب یافت، با یادآوری تذکر چند وقت پیش این شورا درباره روز‌آمدی تجهیزات آتش‌نشانی آغاز شد و در ادامه ابعاد دیگری از ماجرا را آشکار ساخت: در حادثه آن روز نه تشک اضطراری و نه نردبان به موقع کار نکردند. به همین دلیل و به گفته شاهدان عینی حادثه، این دو خانم ‌جان خود را از دست دادند.

این عضو شورای شهر افزود: سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌کند، تنها چند دقیقه برای رسیدن به صحنه حادثه دیرکرد رخ داده، ‌حال آنکه هنگام حادثه، ثانیه‌ها نیز تعیین‌کننده هستند. آیا جای این ندارد که شهردار تهران برای التیام احساسات شهروندان استعفای خود را به شورا ارائه کند؟ باید مشخص شود نردبان‌هایی که بیش از یک سال ‌است ‌دست‌به‌دست می‌شوند، چه زمانی به روز خواهند شد؟ با توجه به شرایط تهران که در معرض بحران زلزله و... قرار دارد، اگر قرار است به این گونه تجهیزات بسنده کنیم، واویلا!

آتش سوزی خیابان جمهوری به جاهای دیگر سرایت نکند!

شاهد ماجرا بودم؛ تقاضا می‌کنم که احساسی برخورد نکنید

در حالی که سرخو پیکان انتقاد خود را بیشتر متوجه شهردار تهران کرد تا مسئولان آتش‌نشانی، معصومه آباد، دیگر عضو شورا نظر متفاوتی داشت. او گفت: بنده آن روز در مسیر برگشت از دیدار رهبری بودم که این حادثه رخ داد و ‌در محل حاضر شده بودم. از مرگ این دو شهروند تهرانی بسیار ناراحت و غمگین شدم و از یک بابت نیز خوشحالم که فوت این دو عزیز در شورای شهر تهران مطرح می‌شود.

وی افزود: نیروهای آتش‌نشانی دقیقا در زمان معین و پس از اطلاع یکی از شهروندان و در سه دقیقه و ده ثانیه در محل حادثه حاضر شده بودند و کارهای اولیه را انجام داده‌اند؛ نردبانی که برای نجات به شهروندان در سازمان آتش‌نشانی استفاده می‌شود،‌ کامپیوتری بوده و متأسفانه در آن زمان به مشکل خورده که البته اینگونه مشکلات طبیعی است و خیلی از مواقع چرخ هواپیما باز ‌و یا ترمز ماشین گرفته نمی‌شود.

آباد در ادامه به نجات پنج تن از افراد گرفتار در آتش اشاره کرد و ضمن قابل تقدیر خواندن این اقدام آتش‌نشانان گفت: باید در این خصوص کمیته کار‌شناسی تشکیل شود و موضوع را پیگیری کند و‌ در پایان قضاوت شود. بنده از همکاران و رسانه‌ها نیز می‌خواهم که احساسی برخورد نکنند، چراکه آتش‌نشان‌ها گروه‌های فداکاری هستند که خود را در شرایط سخت قرار می‌دهند.

از پیگیری ماجرا در مجلس تا ورود سازمان بازرسی و دستور رئیس جمهور به وزیر

در شرایطی که اظهار‌نظر اعضای شورا، شائبه سیاسی بودن به خود می‌گرفت و برخی رسانه‌ها در تقویت آن همت گذاشته بودند، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پیگیری ماجرا در قوه مقننه خبر دادند و هنوز روز تمام نشده، خبر رسید که هیأتی ویژه به دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم، بررسی حادثه آتش‌سوزی ساختمان پنج طبقه خیابان جمهوری و عملکرد دستگاه‌های مسئول را در این حادثه را در دستور کار قرار خواهد داد.

ورود سازمان بازرسی در دومین روز پس از حادثه، با دستور رئیس‌جمهور به وزیر کشور برای رسیدگی موضوع در اسرع وقت و ارائه گزارشی از این حادثه تأسف بار به رئیس دولت همراه شد تا نشان دهد که هر چه از ماجرا دور‌تر می‌شویم، باید انتظار واکنش‌های بیشتری داشته باشیم. 

آتش سوزی خیابان جمهوری به جاهای دیگر سرایت نکند!

چرا مسئولان آتش‌نشانی و شهردار سکوت کردند؟


آنچه از مجموع اظهار‌نظر‌ها و دستور‌ها برای پیگیری تراژدی دردناک رقم خورده در روز یکشنبه دریافت می‌شود، مجموعه‌ای مغشوش از ورود مسئولان ‌برای بررسی ابعاد یک رویداد است که هم با دیرکرد فراوان رقم خورده و هم دلایل ورود به آن شفاف نیست.

این در حالی است که ‌سکوت مسئولان شهری به ویژه شهردار تهران و سازمان آتش‌نشانی به یاری ابهامات ماجرا آمده تا از یک سو، ببینیم‌ یک نماینده شورای شهر، خواستار استعفای شهردار شده و شائبه دخالت گرایش‌های سیاسی در ماجرا را تقویت کند‌ و از سوی دیگر، نوعی فرار از مسئولیت در سکوت مسئولان آتش‌نشانی به چشم بخورد که کمترین اثر آن، ترویج بی‌اعتمادی مردم به این نهاد کارآمد خواهد بود و خدا می‌داند‌ چه اثرات مخربی ‌به دنبال ‌خواهد داشت!

بدین ترتیب، باید انتظار داشته باشیم که جو احساسی تقویت شده و برخی از یاد ببرند که آتش نشانان با تحمل چه مشقت‌هایی بار‌ها و بار‌ها ناجی جان افراد ‌بوده و حتی‌ گاه در این راه جان باخته‌اند و ‌دور از انتظار نباشد که در بلبشوی حادث شده، قصور برخی دامن دیگران را گرفته و با سرایت آتش سوزی دردناک خیابان جمهوری به جاهای دیگر، در ‌‌نهایت بر شدت خسارات افزوده شود.  

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۷
باید تیترتان را به سهل انگاری مسئولین در
مقابله با آتش سوزی جمهوری تکرار نشود
تغییر دهید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
واااااااااااقعا بی انصافیه!!!
زحمت کشترین قشر جامعه و از خود گذشته ترینشون در مظان اتهام!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
جناب ناشناس!انگشت اتهام کسي به سوي آتش نشانان عزيز و زحمتکش دراز نشده. بلکه مسئولين مافوق که وظيفه مديريت و ارتقاء کيفي تجهيزات را به عهده دارند مد نظر هستند.
خدا کند که این موشک ها و زیر دریائی ها و دیگر چیز هایی را که بهش مینازیم روز معرکه مثل نردبان و توشک آتش نشانی مان نباشد .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
من نمیدونم چرا نمیتونم از خارج از کشور مثبت بدم ولی مثبت تمام این چند وقت را به کامنت شما میدهم.
واقعا مسئولین عزیز مردم چه کاری انجام بدهند که شما اندکی وجدانتان به درد بیاد؟؟؟ از مرگ دردناک اینگونه هم شما ناراحت نمی شوید!!!!
آتش نشانی مقصرند
جالبه این خانمه علاوه بر اینکه خوشحاله این دو نفر مردن، میگه این چیزا پیش میاد دیگه !!!
فکر میکنید هیچ وقت این چیزا واسه نزدیکان شما پیش نمیاد ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
نمی دانم بگم ایشا ا... واسه شما هم مشیت بشه بعد بفهمی چی گفتی یا نه!!!
از وضعيت آتش نشاني شهرستانها بي خيرين.داغونه داغون.مخصوصا طبس.
من در محل حادثه حضور داشتم . واقعا صحنه ی دلخراشی بود. تعدادی از هم وطنان در ساختمان گیر افتاده بودند و از پنجره ساختمان آویزان شده بودند. نردبان آتش نشانی باز نمی شد.خبری از سایر امکانات امداد از قبیل تشک بادی نبود . در صورت بروز حوداث بزرگ طبیعی از جمله زلزله در تهران قطعا فاجعه ای عظیم رخ می دهد.
عین همین حادثه در انش سوزی چهاراره استقلال خیابان جمهوری تو تابستان هم اتفاق افتاد اون زمان هم نربانهای انش نشانی درست عمل نشد یک بار نیست حداقل بیان استعفا به کنار یک عذر خواهی رسمی بکنند
ایمنی کارگاه رو یادتون رفت!!
با قدر داني از زحمتهاي آتش نشانان ، اينكه توقع در هر حادثه همه سالم بمانند يا اينكه گناه امدادگران است ، توقعي بي جاست ،، من در شهر أتاوا ، كانادا زندگي ميكنم ،، با اينكه خيلي كوچكتر از تهران است ( يك مليون جمعيت) سالانه چند نفر در آتش جانشان از دست ميدهند ، فقط امسال بيش از ٨ نفر ،، و هيج كس آنرا تقصير آتش نشانان نميداند ،، و براي تقليل اين حوادث نياز دارد به برنامه هاي إيمني دراز مدت در ساختمانها و مراكز كار و خانه ها...
پاسخ ها
یاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
حرفتون حرف نداره،
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
منم توی پاریس زندگی میکنم خیلی شهر قشنگیه
جون ملت که مهم نیست!!!
خیلی دردناک است پس هلکپوترهای امداد کجا بودند؟ واقعا جان انسانها اینقدر بی ارزش است این همه امکانات ارتباطی ودوربین ها به چه دردی میخورند حداقل تشک های بادی پهن میکردند.من که اشکم جاری شد
کار نردبان باز شدن به موقع است و کار اتش نشان سالم نگاه داشتن واطمینان از کار کرد به موقع ان
همه تمرینها و مراقبتهای گروه های ویژه مانند اتش نشانها برای روز و لحظه ای است که به انان نیاز هست
هیچ کس منکر زحمات و سختی کار این زحمت کشان نیست اما برنامه ریزی و یا تغییر در رویه های این گروهها برای جلوگیری از تکرار این موارد ضروری است
بهتره به جای اینکه تقصیر رو گردن هم بیاندازیم فکر چاره کنیم ،اول از همه جای مقررات ایمنی ساختمان های بلند مرتبه خالیه ، ساختمان ساخته می شود اولش بازرسی نیم بند می شود و تمام. اگر سری به ساختمان های چند سال ساخت بزنید فاجعه را خواهید دید. همه تجهیزات از کار افتاده وکسی حتی نگاهشون نکرده چه برسد بتونه کارشون بندازه تا حداقل جون خودشونو حفظ کنند. جای قانون سفت و سخت خالیه.
اما سازمان اتش نشانی اون جایگاهی را که باید داشته باشه نداره، اموزششون به روز نیست، برنامه ای برای اموزش مردم ندارن ،ممکنه تجهیزاتشون خوب باشه اما این کافی نیست.
متاسفانه همگان ایمنی را به سخره می گیرند. ضربه م خوریم و عبرت نمی گیریم.
روح این دو هم وطن گرامی شاد باد.
کارکنا آتش نشانی مقصرنیستند مدیریت آتش نشانی مقصراست وقتی مدیریت صحیحی نباشد این مشکلات پیش می اید.
حالا خانم گفته است این مشکلات پیش می اید وچرخ هواپیما هم بازنمیشود مگردرسالهای گذشته چندبازچرخ هواپیمابازنشده است
وقتی از یک ساختمان 5 طبقه که محل قرار گرفتن زن بینوا با پشت بام کمتر از 3 متره و با یک طناب یک مرد می توانست او را حفظ کند، نتوانیم کاری بکنیم، اگر این تهران به دوبرابر فعلی برسه و یک زلزلۀ 6 ریشتری و نه بیشتر روی دهد، چه کاری از دستمان بر می آید!!! فرض کنید این ساختمان یک برج دوقولوی 100 طبقه بود! چی می شد!
با اي همه هزينه اتش نشاني در وقت نياز معذور
میدونید چیه؟ من توی کف دستور ویژه مسؤولین برای پیگیری موضوع بعد از تمام سانحه هایی از این قبیل که در کشور اتفاق می افتد هستم.ظرف همین چند مدت اخیر چند تا از این جور حوادث رخ داده؛ قدیمیا چه خوب گفتند:"علاج واقعه قبل از وقوع "باید کرد
به این جمله آقای سرخو دقت کنید :
خیلی از مواقع چرخ هواپیما باز نمی‌شود و یا ترمز ماشین گرفته نمی‌شود!
بنده خدا اگه خیلی از مواقع این اتفاق بیفته که دیگه تو اوبان ها فقط باید جسد جمع کنند و فرودگاه ها هر روز شاهد چند سانحه آتش سوزی می شوند .
نکته مهمی این وسط هست که همه یادشون رفته.
از سلسبیل تا بهارستان 2000 تا تولیدی غیر استاندارد لباس و کفش و کیف و طلاسازی و ... هست که همشون توی ساختمونهای قدیمی و غیر استاندارد بصورت مخفیانه فعالیت دارند و دریغ از یک کپسول اطفاحریق. فقط کافیه سوار اتوبوسهای جمهوری - بهارستان بشید و بجای نگاه به ویترین مغازه ها , چشمتون به طبقات دوم به بالا باشه.
بخدا این یعنی تهران مین گذاری شده
واقعا این اتیش نشانی چی ها زحمت کش هستند همیشه به موقع سر حادثه حاضر میشن به طوری که محل مورد نظر با خاک کوچه یکسان شده و اهالی هم کباب شدهاند خدا سایه اینها رو از سر ملت قدر شناس کم نکنه
چرخ هوااپیماو کامپیوتر نردبان فقط در ایران مثل هم کار میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
باید عرض کنم خدمت این خانم آباد که این چه جور تشبیهیه؟چرخ هواپیما شاید در هر یک میلیون بار بازو بسته شدن یک بار باز نشه ولی این نردبام همون یک بار که لازمه نباید باز بشه؟باید دید هر چند وقت یکبار این وسیله تست میشه؟وقتی شیفت کاری عوض میشه تستسش میکنن بعد تحویل میدن یا همین جوری ظاهرش رو تحویل میدن؟این رو هم باید بگم من شاهد از خود گذشتگی ماموران فداکار آتش نشانیبودم و هیچ کوتاهی رو متوجه کار این عزیزان نمیدونم .رویه نگهداری و تست این وسایل باید مورد بازبینی قرار بگیره.
خیلی درد ناک بود . و همه نکاه میکردند اون شش دقیقه از پنجره اویزان بود لااقل . کسی پیدا میشد چیزی مینداخت روی زمین که شاید زنده میماندند . اتشنشانی که کارش را بلد نبود.مردمان ایران خیلی سنگ دل شده اند.
مگه چند تا از اين اتفاقها تو روز مي افته كه ايشون فرموده خيلي از مواقع ترمز ماشين و.....بله ممكنه از هر چند ميليون بار كه ماشين ترمز ميگيره يكبار هم نگيره نه اينكه دقيقا يكبار به تجهيزات آتش نشاني تو اون مرحله(نردبان بلند)احتياج بود و اونهم باز نشه.
فقط یک لحظه خودتون رو بجای این دو خانم بگذارید یا تصور کنید مادر یا خواهرتان است بعدش آیا می توان سکوت کرد؟ آیا می توان به آسانی از این موضوع گذشت؟ صد در صد آتش نشانی، شهرداری و خود کارگاه مقصرند ولی آخه تا کی هموطنانمون بمیرند و ما بگیم مشیت الهی آخه کجا گفته خدا بنده اش را آزار میده؟؟؟؟؟
اینکه نردبام عمل نکرده به موقع
خب به قولی بعضی از اتفاقات تجربه میشن
واسه آدم اینکه مواقع حریق نردبام زاپاس
یا نردبام دومی هم همراه باشه که در صورتی
که نردبام اولی با مشکل مواجه شد از نردبام
دوم استفاده شه این در مورد سایر ابزار هم
به نظرم باید اعمال شه چون مثل همین
اتفاق ممکنه سایر ابزار هم تو اون لحظات
اضطراری با مشکل مواجه شن

ولی یه هلی کوپتر با توجه به ازتفاع ساختمان
به نظر می رسه وجودش الزامی بوده این اتفاق دردناک
به نظرم یه چیزو نشون داد اینکه علاج واقعه
قبل از وقوع باید کرد امکاناتمونو گسترش بدیم
از ابزارهای زاپاس و یدک این جور مواقع استفاده کنیم به نظرم حتی این جور مواقع
نیاز به افرادی هم داریم که افراد حادثه دیده
و گرفتار شده رو از طریق بلندگو به آرامش
دعوت کنن اضطراب ترس و ..... همه دست به دست هم میدن این جور مواقع شما
تو این فیلم جز صدای فریاد مردم چیزی نمی شنوید همین ها ترس فرد حادثه دیده رو بیشتر میکنه گرچه مردمم حسابی ترسیده بودن ...
بخدا وضع شهرستان ها ازینم بدتره ...تو شهر ما اینقدر ازین موارد زیاده که فقط دوتاشونو که به چشم خودم دیدم اینجا براتون تعریف میکنم :
1) ساعت 12 ظهر و نوشت افزاری تو خیابونمون که تعطیل هم بود آتیش گرفته بود ... خلاصه بعد از چندین دقیقه ماشین های آتش نشانی اومدن ... اما خدا شاهده از پس شکستن 1 قفل کتابی (که با یه میله هم میشه شکوندش )برنیومدن !!!خلاصه اینکه زدن شیشه های مغازه رو شکستن و از بیرون مغازه و از لای میله ها آب ریختن رو آتیش !!!!!! که درست حسابی هم نتونستن خاموشش کنن .
2) بازم همون خیابون و یکی دوسال قبلش ...ماشین آتش نشانی آژیرکشان داشت از سربالایی ملایم خیابون بالا میومد که یهو ماشین زورش نرسید و نتونست بکشه بالا و خاموش کرد !!! هر کاری هم کردن روشن نشد و دیگه از یه کوچه ای برش گردوندن :|

میبینید که هم وضع تجهیزات خرابه و هم (با عرض معذرت ) آتش نشان های عزیزمون آموزش درست حسابی نمیبین و آمادگی کافی ندارن :(
روحشان شاد
سلام يك روز در جنت شهر فارس مغازه برادرم كه 20متر با اتشنشاني بود اتش گرفترفتم مامور اتشنشاني را خبر كردم بيخود خود رانداخت زمين وغش كردوقتي مامور ديگر امد ماشين اتش نشاني را اورديم كه اتش را خاموش كنيم ماشين اب نداشت دوروز قبل خيابان شسته بود و دوروز بود بي حال ها اب پر نكرده بودند واقعا از اين اتفاق ها زياد مي افتد
چه لحظ های درد ناک و ترسناکی را ان دو خانم خدا بیا مرز گذاراندند. ای کاش کسی می رفت بالای پشت بام،و از طناب استفاده می کرد و یا در همان اتاق کسی نی رفت دستش را می گرفت. اتش نشانان نباید همه اش بر روی زمین باشند،چند نفر باید خودشان را به اتاق ها برسانند و نجات دهند مردم را. ما ارزش اتش نشانان را می دانیم و فداکاری های انان را ولی باید پیش از چنین رویداد هایی،تجهیزات،رسیدگی شود که ایا درست کار می کنند یا نه و باید به روز باشند. مدیریت باید درست باشد و شایسته سالاری باید در الویت قرار بگیرد. ان اتش نشان،چرا باید کف و یا اب بر ان زن نگون بخت بریزد. اب را زمانی میریزند که خطر اتش سوزی برای ان کس است نه هنگامی که خطر سقوط وجود دارد چرا این اتش نشان این کار را کرد،جای پرسش دارد. در ضمن،باید کار گاه ها،تولیدی هم?همیشه مورد بازرسی قرار بگیرد تا صاحبان ان جا این گونهدبا جان کار کنانشان بازی نکنند. خیلی درد ناک بود، خیلی درد ناک بود.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی