بازدید 21992

نگاه شما: کاشت بذر بلوط در استان ایلام

کد خبر: ۳۶۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳ 09 December 2013
زاگرس‌نشینان مانند ایلامی‌ها بذر‌ چال کنند.

استان ایلام از نعمت ۶۴۰ هزار هکتار جنگل برخوردار است که ۴۴۰ هزار هکتار آن را درختان بلوط تشکیل می‌دهند. از محاسن پزشکی میوه بلوط بگذریم، هر هکتار جنگل بلوط توانایی تصفیه بیش از ۲. ۵ تن ریزگرد را دارد. بر اساس پژوهشی که در منابع طبیعی لرستان صورت گرفته هر درخت بلوط ۱۶۹ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است، حال آن که افراد سودجو آن را تبدیل به ذغال کرده و ارزش آن را به هشت هزار تومان می‌کاهند.

متأسفانه چند سالی است این سرمایه ارزشمند استان مورد تهدیدات مختلف قرار گرفته است؛ خطراتی از جمله آفات و امراض، خشکیدگی، ریزگرد‌ها و آتش سوزی‌های پی در پی جنگل‌های استان را ‌تهدید کرده است.

بنا بر آمار بیش از ۳۰ درصد جنگل‌های استان دچار خشکیدگی شده‌اند. در ‌شش ماهه نخست سال ۲۵ مورد آتش سوزی گزارش شده است. ۲۵۰ هزار هکتار از بلوط زارهای استان مبتلا به پدیده خشکسالی شده‌اند. آفت لورانتوس توانسته ۱۵ درصد جنگل‌های استان را آلوده کند. یکی دیگر از بحران‌هایی که جنگل‌های بلوط را تهدید می‌کند، انقراض سنجاب است.

اساسا یکی از راه‌های تکثیر طبیعی این درخت از طریق کاشته شدن میوه بلوط توسط سنجاب هاست که افراد سودجو با شکار سنجاب‌ها موجب انقراض این حیوانات شده‌اند.

چند وقتی است انجمن دوستداران محیط زیست ایلام حرکت جدیدی را پایه‌گذاری کرده‌اند. اعضای این انجمن در ایام تعطیل در مناطق حفاظت شده گرد هم می‌آیند و بذر بلوط می‌کارند. در دو برنامه توانسته‌اند بیش از ۳۰۰۰ بذر بلوط بکارند. دوستداران محیط زیست بر این باورند که این عرصه وسیع طبیعی بدون حضور و همکاری مردم قابل صیانت نیست پس اقدامات عملی خود را برای فرهنگ سازی در این زمینه شروع کرده‌اند.

آن‌ها امید دارند که این حرکت در میان لایه‌های ‌مردم ترویج پیدا کند و در بین تفریحات آخر هفته مردم جایی پیدا کند و حتی امیدوارند مانند سنت برف چال به یک سنت در بین زاگرس نشینان تحت عنوان بذرچال تبدیل شود.

از همه دلسوزان طبیعت، گروه‌های زیست محیطی، گروه‌های کوهنوردی و عامه مردم که زاگرس را با همه زیبایی‌هایش درک کرده‌اند، انتظار می‌رود به سهم خود در بسط و ترویج این فرهنگ نیک بکوشند.



فرستنده: حسین نعمتی زاد - رئیس هیئت مدیره و مسئول کمیته اطلاع رسانی انجمن دوستداران محیط زیست ایلام


* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.





 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۵
ایول .دست مریزاد
آفرین
امیدوارم این حرکت هر سال ادامه داشته باشه و صنعت های مورد نیاز برای استفاده از این محصول در استان ایلام به وجود بیاد
آفرين به شعور بالايتان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
خب بلوط كه كاشتيم حالا بريم سراغ فيسبوك مسي
دانه های بلوط را در چه فصلی یا بهتر چه ماهی می کارند و نحوه نگهداری و آب دهی و مواظبت آن را توضیح دهید و لطفا اطلاع رسانی کنید. ضمن این که کار بسیار عالی و برای احیا و ترمیم جنگل های بلوط کار ارزشمندی است.
درود برشما
AFARIN
ای کاش این کار در سطح گسترده تری در تمام غرب کشور انجام میشد
احسنت خدا پشتيبانتان باد
بنده بعنوان یک شهروند ازهمه عزیزان تشکر می کنم ویک خواهش دارم از مسئولین محیط بان یادم هست حدود پنجاه سال پیش مردم تمام سوخت گرما وروشنایشان ازهمین شاخه وبرگهای این درخت بود بخصوص درفصل سرما لذا به همین علت درختان درفصل بهار دورباره رشد می نمودند وجوانتر ولی متاسفانه اکنون مسئولین نمی گذارند درختان را درفصل سرما از شاخه های ان استفاده شود به همین خاطر درختانتان زود رشد نموده وکم کم پیر ویکدفعه خشک مشوند لطفا بگذارید مردم استفاده کنند تا درختان هم دو باره رشد ونمود داشته باشند
آفرین به خانواده هایی که بچه هاشون رو هم با خودشون برده بودن و این باعث میشه اون بچه ها به اون چیزی که خودشون کاشتند احترام بزارن و فرهنگ خوب دوستی با طبیعت تو این بچه ها نهادینه بشه.
درود به همه عزیزانی که در کار احیا جنگل و مراتع تلاش می کنند .درود بر زاگرس نشینان خونگرم و عزیز
دست گلتون درد نکنه انشالله همیشه دلتون بهاری باشه . ای کاش شهرداریمحترم تهران قبل از روز درخت کاری بیاد و خودش چاله ها را در معابر بکند تا مردم بدانند درختچه ها را کجا باید بکارند . من آپارتمان دارم و هر سال دوست دارم بکارم و اینکار را در حد توانم انجام میدم اما خوب بود مکان های کاست در شهر و حاشیه خیابان ها را شهرداری مشخص میکرد و طی مراسمی با حضور صد ها هزار شهروند اینکار انجام میشد تا هم بدانیم که مراقبت باید کنیم و هم فعالیت اجتماعی محیط زیست ایرانی ها را به جهانیان نشان میدادیم . امیدوارم خانم ابتکار و آقای شهردار با هم در این مورد اقدام کنند
به همه‌تون خسته نباشید می‌گم.
چقدر این حرکت زیبا، به جا، به موقع و درست است. ای کاش بنده هم میتوانستم شرکت کنم و این کار را انفرادی انجام خواهم داد.
امیدکه این حرکت با همت دولت و نهادهای مسئول با استفاده از مشارکت و همراهی مردم در حفظ وحراست و توسعه منابع طبیعی ترویج پیدا کند
استان ايلام طبيعت بسيار زيبايي دارد چه حركت ارزشمندي. اما مراقبت از اين پروژه تا حصول نتيجه به عهده كيست؟
استان فارس مقام اول مساحت جنگل در کل ایران را دارد و متاسفانه تخریب نیز بیشتر است.
یکی از مهمترین تخریبها تبدیل جنگل به مزرعه است.
تعجبم میاد این کار کارشناسی نیست درخت بلوط حداقل 20 سال طول می کشد تا درختی به طول 2 متر شود در این مدت کی ازش نگهداری می کنه
از جنگلهای انبوه کوه پشمین در شهرستان ملکشاهی چیزی نمانده،شما را بخدا به دادش برسید
ساختن چه سخت خرابی چه آسان!
کاشت بذر اقدام بسیار خوبیه.ولی اگه با یه کارشناس منابع طبیعی مشاوره میشد ،به این دوستان میگفت که کاشت بذر و رویش نهال بدون ابزار حفاظتی اثر چندانی نداره.چون به محض رویش نهال توسط احشامی مثل بز چریده میشه و از بین میره.اما نفس کار بسیار قشنگه واگه با اصولش همراه باشه حتما" نتیجه میده. بنده به عنوان یه کارشناس حاضرم با افتخار در خدمت این دوستان و تشکلهای مشابه باشم
با سلام بالا بردن آگاهی افراد کم اطلاع جامعه درباره اهمیت جنگلها باعث حفاظت و توجه به جنگلها میشود. با تشکر
هزار ان هزار دورد و آفرین بر شما ایران دوستان و طبیعت دوستان دستتون درد نکنه
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی