بازدید 15247

چرا آمریکا در قبال گروگان‌گیری الجزایر سکوت کرد؟

در روزهای اخیر، ایالات متحده تلاش داشته با در پیش گرفتن راهبردی محتاطانه، در عین حمایت از اقدامات فرانسه در مالی و تلاش برای آزادی گروگان‌های غربی در الجزایر، از درگیر شدن مستقیم در این جریانات خودداری کند؛ اما درخواست‌هایی که گروگان‌گیران مطرح کرده‌اند، حاکی از روندی متفاوت است.
کد خبر: ۲۹۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۸ 19 January 2013

در روزهای اخیر، ایالات متحده تلاش داشته با در پیش گرفتن راهبردی محتاطانه، در عین حمایت از اقدامات فرانسه در مالی و تلاش برای آزادی گروگان‌های غربی در الجزایر، از درگیر شدن مستقیم در این جریانات خودداری کند؛ اما درخواست‌هایی که گروگان‌گیران مطرح کرده‌اند، حاکی از روندی متفاوت است.

به گزارش «تابناک»، ایالات متحده موضع خود در قبال مداخله فرانسه در مالی را بسیار محتاطانه ابراز کرد تا از القای پیام مورد نظر افراط گرایان مبنی بر تقابل اسلام و غرب در مالی جلوگیری کند؛ پیامی که مداخله مستقیم آمریکا و همراه شدنش با فرانسه می‌توانست در اذهان ایجاد کند.

اما گزارش‌های منتشره در روز جمعه مبنی بر اینکه گروه گروگان‌گیر وابسته به القاعده در الجزایر، خواستار مبادله گروگان‌ها با دو افراط گرای زندانی در آمریکاست، نشان داد آمریکا نه تنها نمی‌تواند کمکی به بهبود اوضاع بکند، بلکه عملاً خود در مرکز درگیری جهانی با القاعده است.

نشریه «کریستین ساینس مانیتور» با اشاره به این موارد، در تحلیلی به بررسی نسبت رویدادهای جاری در الجزایر و مالی با ایالات متحده پرداخته است.

این نشریه اشاره می‌کند که در همین راستا، روز جمعه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در سخنانی خواستار افزایش حمایت ایالات متحده از تلاش‌های ضدتروریسم در شمال آفریقا شد.

اما پیشنهاد مبادله اسرا که از سوی گروه وابسته به القاعده و از طریق سرویس خبری موریتانی اعلام شد، نشانگر این است که چگونه نیروهای افراط گرا درس مهمی را از مغزهای متفکر القاعده آموخته‌اند: این به سود القاعده است که ایالات متحده را تحریک کرده و آن را به بخشی از مبارزه ضدغربی تبدیل کنند.

پیشنهاد این گروه عبارت است از مبادله گروگان‌های آمریکایی خود با «شیخ عمر عبدالرحمان» مصری که به واسطه طرح بمب‌گذاری در نیویورک، در کارولینای شمالی در زندان است و همچنین «عافیه صدیقی» پاکستانی که به واسطه تلاش برای قتل سربازان آمریکایی در افغانستان، به حبس ابد محکوم شده است.

این گزارش می‌افزاید، روز جمعه، ایالات متحده به سرعت به این پیشنهاد واکنش نشان داد و اعلام کرد، هیچ گونه توافقی با گروگان‌گیران نخواهد داشت.

همچنین ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت: «ایالات متحده با گروگان‌گیران مذاکره نمی‌کند».

اما به باور تحلیلگران، این موضع برای گروگان‌گیران الجزایری غیرمنتظره نبود؛ در حقیقت، هدف از اعلام عمومی این پیشنهاد، چیز دیگری بوده است.

«پاتریک کلاوسون»، مدیر تحقیقاتی مؤسسه سیاستگذاری خاور نزدیک واشنگتن در این باره می‌گوید: «این موضوع من را به یاد اظهارات صدام حسین می‌اندازد که پس از اشغال کویت در سال ۱۹۹۰ گفت، هنگامی که درگیری فلسطین و اسرائیل حل و فصل شود، از کویت بیرون خواهد رفت... امری که اتفاق نخواهد افتاد و شما هم این را می‌دانید؛ اما نکته چیز دیگری است».

گفتنی است، هنوز اطلاعات دقیقی درباره اینکه چه تعداد از گروگان‌ها هنوز در اختیار گروگان گیران باقی مانده‌اند و این که چه تعداد از آن‌ها آمریکایی هستند، در دست نیست. به گزارش «آسوشیتدپرس»، دست‌کم یک آمریکایی در این میان کشته شده است؛ وزارت خارجه آمریکا نیز شب گذشته این موضوع را تأیید کرد.

خبرگزاری رسمی الجزایر روز جمعه مدعی شد که در جریان حمله به مقر گروگان‌گیر‌ها، بیش از ۵۷۰ الجزایری و نزدیک صد نفر از ۱۳۰ گروگان خارجی، آزاد شده‌اند. دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که همچنان شصت گروگان در دست گروگان‌گیر‌ها باقی مانده است.

با این حال، برخی از الجزایری‌های آزاد شده گفته‌اند، حمله نظامی به مقر گروگان‌گیر‌ها ـ که با هدف جلوگیری از فرار آن‌ها از محل انجام گرفت ـ به کشته شدن ده‌ها تن از گروگان‌ها و همچنین گروگان‌گیران انجامیده است.

ایالات متحده تاکنون نگران آن بوده که هر گونه اقدام بین‌المللی علیه گروگان‌گیران، به تلاشی از سوی غرب برای بازپس‌گرفتن مستعمرات سابق تعبیر شود. هم اکنون نیز گروه افراط گرای گروگان‌گیر الجزایری، اعلام کرده که این کار خود را در انتقام حمله نظامی فرانسه به مالی انجام می‌دهد.

با این حال، بیانیه روز جمعه کلینتون، نشانگر این بود که احتمالاً آمریکا تا اندازه‌ای سکوت خود را در این زمینه خواهد شکست.

کلینتون در این بیانیه گفت: «این قطعاً ضروری است که ما همکاری ضدتروریستی خود را با الجزایر و همچنین با همه تلاش‌های ضدتروریسم در منطقه، تقویت کرده و عمق ببخشیم. من تأکید می‌کنم که ما آماده ارتقای بیشتر حمایت‌های ضدتروریستی خود هستیم».

این گمانه که اکنون دولت اوباما فعالانه به موضوع چالش تروریسم در شمال آفریقا واکنش نشان می‌دهد، از سوی برخی تحلیلگران به عنوان اقدامی پیشگیرانه در مقابل منتقدان در نظر گرفته می‌شود؛ منتقدانی که شاید واقعه الجزایر را به مثابه تکرار حمله ماه سپتامبر به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی معرفی کنند.

در این باره باید گفت، قرار است، کلینتون هفته آینده با حضور در کنگره درباره واقعه بنغازی توضیح دهد و مطمئن است با اتهام کوتاهی در این زمینه و نادیده گرفتن هشدارهای امنیتی پیش از این واقعه روبه‌رو خواهد شد.

به این ترتیب، دولت ایالات متحده ناچار است برای جلوگیری از تکرار این امر و تحت فشار قرار گرفتن بیش از اندازه از سوی منتقدان، اقدام جدی در الجزایر انجام دهد که این امر، در حقیقت نشانگر آن است که چگونه گروه‌های تروریستی شمال آفریقا توانسته‌اند آمریکا را به بازی در زمین خودشان وادار کرده و پیام‌های موردنظر خود را از این راه القا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۶
چون یکی از سارقان همدستش ( فرانسه ) بنا است به این کشور حمله کند و منابع مالی این کشور را به غارت ببرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
دوران طالبان و القاعده و حامیان غربی آنها پایان می یابد.
با سلام، گروگان گیری در میدان گازی الجزائر کاری مشترک بوسیله سرویسهای اطلاعاتی فرانسه و الجزائر می باشد . فرانسه که با دخالت نظامی در کشور مالی قصد داشت یک ائتلاف غربی را برای این امر به میدان بکشد ولی بعد از یک هفته هیچ کشوری حتی از میان کشورهای اروپائی حاضر به همکاری جدی با فرانسه نشدند. فرانسه با اینکار در نظر دارد کشورهای دیگر را مجبور به دخالت در مالی کند
مالي سالها مستعمره فرانسه بوده و هست و اكنون بيش از نيمي از جمعيت اين كشور به زبان فرانسه صحبت ميكنند و فرهنگ فرانسوي بر آنان حاكم شده و بسياري از مردم آن نيز ساكن فرانسه هستند
غر ب جنایتکار وبیرحم است وتمام اصول را برای رسیدن به اهدافش زیر پا می گذارد
مرگ بر آمریکا و تمام ظالمین عالم
برای اینکه سکوت علامت رضاست
تو سوریه از مخالفان مسلح که با دولت سوریه میجنگن دفاع میکنن اینجا به مالی لشکرکشی میکنن تا مخالفان مسلح دولت مالی رو سرکوب کنن.فرض کنید ایران به سوریه لشکرکشی کنه تا به دولت سوریه کمک کنه مخالفانو سرکوب کنه! اونوقت در مجامع جهانی همین فرانسویا چی میگن؟ الان که هیچ مدرکی در مورد حضور نظامی ایران در سوریه ندارن اینهمه جار و جنجال میکنن وای به حالی که ایران بخواد علنی دخالت کنه.دموکراسی ای که غرب میگه اینه:هر کاری که مابکنیم درسته هر کاری که دشمنامون بکنن غلطه.
به چه روزی افتاده اند این غربی های متکبر!
خدایا ظالمین را به هم مشغول ساز
این همان القاعده ای است که در سوریه حمایت کردند و آتش این حمایت ها دامنشان را گرفته است.
اسرائیل بتوان آمریکا+انگلیس= القاعده. بقیه ماجرا فقط رد گم کردن است.
سلام. بنازم به همت و غیرت مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که چطور بدون خونریزی و کشت و کشتار زائرین گرفتار شده در بند تروریستهای سوریه را بعد از 159 روز آزاد کرد و به آغوش خانواده هایشان برگرداند. پس با افتخار سینه سپر کرده میگوئیم (( زنده باد جمهوری اسلامی ایران)) امنترین کشور در جهان امروزی یعنی جمهوری اسلامی ایران . درود بر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران
اگه آمریکایی ها بیل زن بودن اول باغچه خودشونو بیل میزدن و اسلحه رو تو مملکتشون ممنوع میکردن که داستانهای وحشت اوری مثل اون مدرسه که بچه ها رو به رگبار بستن پیش نیاد اینا کهیه عده آدم بزرگن و دارن مثلا از حریت خودشون دفاع میکنن .
یکی نیست به این آقایون بگه که
آدمی را ادمیت لازم است
حضورغرب بالاخص فرانسه درمالي نه براي كشته شده گروگان ميباشدبلكه منابع زيرزميني است كه درمالي وجودداردودولت فرانسه ازآن آگاه است بيشترمطرح است كه اين كشور15 ميليون نفري داراي معادن اورانيوم و...ميباشد ووجودالقاعده وشورشيان مسلمان وامثالهم ازسوي غرب باتوجه به وضعيت مالي آنهابهانه اي است براي بهبود وضعيت به هم خورده اقتصاديشان والا تمامي حركتهاي تروريستي درمنطقه وجهان ساخته وپرداخته خودغرب براي حضورنامشروعشان درمناطق زرخيزجهان بالاخص كشورهاي مسلمان ميباشد واين خصلت امپرياليستي غرب بوده وخواهدبود كه هروقت كشورويا كشورهاي اين چنيني راببيندكه بخصوص ازلحاظ نظامي درموضع ضعف قرارداشته باشندباترفندوتوطئه اي به آن حمله وعده اي بيچاره ازهمه جا بيخبر ازخودوطرف مقابل رابه كشتن داده وبه مقاصدشوم خوددست مي يابندمتاسفانه وضع فعلي مسلمانان كه كاملادرتفرقه قراردارندفرصت خوبي رابه گرگان غربي بوجودآورده تابتوانندبه تاخت وتازهاي مشكوك خودادامه دهند
من که دیگه دارم کم کم خل میشم
از این جریانات سر در نمارم شاید صد سال دیگه بفهمم چی به چیه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم