بازدید 31015
۸

آزمایش خلوص بنزین با یک برگه کاغذ

کد خبر: ۲۹۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۷ 08 January 2013
موضوع آلودگی هوا همواره در نیمه دوم سال در شهرهای بزرگ مطرح می‌شود که بنزین پتروشیمی‌ها در دو سال اخیر مسبب آلودگی عنوان شده،لذا وضعیت تولید بنزین پتروشیمی‌ها ارزیابی شده است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس با ورود فصول سرد در نیمه دوم هر سال شاهد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی هستیم که البته این وضعیت مربوط به یکی دوسال اخیر نیست، بلکه سالهاست با این موضوع رو به رو بوده‌ایم، به طوری که با نگاهی به جدول تغییرات شاخص آلودگی هوای تهران در سالهای گذشته متوجه می‌شویم که ساکنان پایتخت در ۱۰سال گذشته تنها 200 روز از هوای پاک برخوردار بوده‌اند و مابقی روزها را در هوای ناسالم و یا در شرایط هشدار سپری کرده‌اند.

در این روزها که دوباره هوای تهران و چند شهر صنعتی با مشکل آلودگی مواجه شده، مباحث مربوط به آلودگی به گونه‌ای مطرح می‌شود که گویا این آلودگی مربوط به یکی دوسال اخیر است و ماجرا از زمانی شروع شده که به دلیل تحریم، تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی مسبب این معضل شده است.

اخیرا مشاور محیط زیست شهردار تهران با رد فرضیه اوج گرفتن آلودگی به دلیل استفاده از بنزین داخلی، در خبری اعلام کرده است، به نظر می رسد صحبت کردن به صورت کلی درباره کیفیت بنزین تولیدی و تاثیر آن در آلودگی هوا نمی‌تواند درست باشد، چرا که اگر کیفیت بنزین مصرفی با افت عمده‌ای مواجه شده بود، باید نتیجه این اتفاق به صورت جهشی بزرگ در نمودارهای آلودگی هوا مشاهده می‌شد، در صورتی که این گونه نیست.

*آزمایش خلوص بنزین با یک برگه کاغذ

اسماعیل احمدی یکی از کارشناسان ارشد حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره می‌گوید: تولید بنزین در پالایشگاه‌ها در گذشته با افزودن سرب صورت می‌گرفت که بعد از ممنوع شدن استفاده از سرب، ماده دیگری بنام MTBE که درجه آرام سوزی (اکتان) بنزین را بالا می‌برد، مورد استفاده قرار گرفت که خوشبختانه استفاده از این ماده نیز در حال کاهش است.

این کارشناس حوزه پالایش ادامه می‌دهد: نیاز روزانه بنزین کشور پس از هدفمند کردن یارانه‌ها حدود 65 میلیون لیتر در روز  بوده است که در گذشته بیش از 45 میلیون لیتر بنزین در داخل تولید می شد که این حجم بنزین با بنزین سوپر وارداتی با عدد اکتان 98 تا 100 مخلوط شده تا به اکتان 87 تا 93 برسد و برای خودروها قابل مصرف باشد.

وی تصریح می‌کند: اما با قطع واردات بنزین هم اکنون بخشی از نیاز کشور از بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها و بخشی نیز از طریق مخلوط کردن بنزین پایه و بنزین پتروشیمی‌ها تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنزین تولیدی کشور خالص است، می‌گوید: از طریق یک کاغذ سفید می‌توان خلوص بنزین را آزمایش کرد؛ به این صورت که یک قطره بنزین روی برگه سفید چکانده می شود، در صورتی که بعد از چند ثانیه هیچ اثری از بنزین به جای نماند این بنزین خالص است و اگر لکه زرد رنگ از خود به جای گذاشت، نشان می دهد که آن بنزین ناخالص است.

احمدی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه با انجام این آزمایش مشخص شده که در چند روز اخیر حداقل بنزین مورد استفاده در سطح شهر تهران خالص بوده است.

وی ادامه می‌دهد کیفیت بنزین عرضه شده در پمپ بنزین‌ها هر روز به صورت نامحسوس توسط بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آزمایش می‌شود و در صورتی که آلودگی بنزین بیشتر از 500 سی سی در 30 لیتر باشد، آن جایگاه تعطیل شده و فرآورده برای فرآورش دوباره به پالایشگاه انتقال داده می‌شود.

*تولید خوراک مورد نیاز بنزین در پتروشیمی‌ها

در همین رابطه حسن بیگی مدیرعامل یکی از واحد های بنزین ساز پتروشیمی در پاسخ به شائبه تشدید آلودگی هوای تهران ناشی از بنزین پتروشیمی‌ها می‌گوید: شرکتهای پتروشیمی‌ تنها خوراک تولید بنزین را به پالایشگاه‌ها تحویل می‌دهند و بنابراین آنها مسوول تحویل بنزین به خودروها نیستند.

وی ادامه می‌دهد: بنزین سوپر تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی پس از تحویل در پالایشگاه‌ها تبدیل به بنزین می‌شود.

به گفته وی، مجتمع‌های پتروشیمی که خوراک مایع مصرف می‌کنند، یک محصول جانبی به نام «بنزین پیرولیز» و همچنین «لایت‌اند» و «رافینیت» نیز از دیگر محصولاتی است که برای تولید بنزین به پالایشگاه‌ها داده می‌شود.

* همه واحدهای پتروشیمی بالیسانس روز دنیا کار می‌کنند

عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با بیان اینکه به هیچ وجه بنزین تولیدی در پتروشیمی ها ناخالص و آلوده نیست، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: تولید بنزین در پتروشیمی‌ها مراحل مختلفی دارد که یک مرحله به عنوان مرحله تفکیک سازی و خالص کردن بنزین نیز وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: محصولات پتروشیمی که هم اکنون تبدیل به بنزین می‌شود، در گذشته به صورت تفکیک شده صادر می‌کردیم و هیچ‌گونه آلودگی و آلایندگی‌ نداشت.

بیات تصریح می‌کند: لیسانس فرآیند تولید مجتمع‌های پتروشیمی به روز است و نسبت به لیسانس‌های مشابهی که در بعضی از پالایشگا‌ه‌های قدیمی خود داریم، کیفیت بنزین تولید پتروشیمی‌ها از پالایشگاه‌‌ها مرغوب‌تر است.

این گزارش در پایان اضافه می‌کند، حل معضل آلودگی هوا نیازمند عزم جدی مسئولان شهری و دولتی است و نباید این مشکل را تنها به گردن یک سازمان انداخت، زیرا اگر هم اکنون پتروشیمی‌ها وارد میدان تولید بنزین نمی‌شدند، با توجه به افزایش ورود خودروها به جریان حمل و نقل باید هزینه‌های زیادی صرف می‌شد، تا بنزین از خارج به داخل وارد شود و میلیون ها دلار ارز نفتی را دود می‌کردیم و به هوا می‌فرستادیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۶
انتشار یافته: ۸
ببخشید بنده با یه باک پراید در داخل کشور600کیلومتر می پیمایم و در خارج700کیلومتر!! (شرایط جاده و... برابر)لطفا بفرمائید علت چیست؟
با سلام
جناب آقاي اسماعیل احمدی
لطفامنظور خودتان را از اصطلاح "خلوص بنزین " بيان كنيد.
انچه امروزه در مورد كيفيت و خلوص بنزين مورد بحث ميباشد منظور فقط تركيبات معدني يا افزودني هاي با نقطه جوش بسيار بالا و يا جامد نيست.
هر كس كه اندك اطلاعاتي از شيمي و مواد سوختني داشته باشد مي داند تركيباتي نظير تولوئن، زايلن ،بنزن(بسيار خطرناك وسرطانزا) و... با نقطه جوش حتي 100 درجه سانتيگراد به بالا، بر روي سطح (كاغذ، زمين و...) بخار شده و چيزي (لكه زرد)بر جاي نمي ماند. وجود حتي مقدار اندكي از اين تركيبات در بنزين باعث ايجاد الودگي بسيار زياد مي شود. سوختن اين مواد (آروماتيك) با توليد دود همراه مي باشد. مخصوصا مواد سمي خطرناكي در اثر سوختن ناقص اين مواد توليد مي شود كه بسيار سرطانزا مي باشد.
قابل ذكر است كه وجود تركيبي مانند بنزن (با بنزين اشتباه نشود) در بنزين باعث سميت بالاي آن مي شود و تماس پوست بدن بابنزين هنگام سوختگيري خطرناك مي باشد چرا كه بنزن ماده اي سرطانزاي قوي مي باشد.
در ضمن من دكتري شيمي هستم. و مطالبي كه ارايه نمودم كاملا مستد و علمي مي باشد.

با تشكر
اون مشکلی که استفاده از بنزین خام پتروشیمی باعثش میشه بدلیل وجود ترکیبات آروماتیک (حلقوی اشباع نشده) در بنزین هست که عملا عدد اکتان بالایی داره این سوخت اما شدیدا سرطانزا و سمی هستش. اون آزمایشی که ایشون میگن برای سایر آلودگی ها از قبیل گوگرد ممکنه در آلودگی های زیاد پاسخگو باشه نه در مورد ترکیبات حلقوی. در خصوص اینکه فرمودن همه پتروشیمی های ما تحت لیسانس هستن هم باید بگم اصلا امکان نداره در دنیا یک پتروشیمی بدون لیسانس امکان ساختنش باشه موضوع اینه که لیسانس برای تهیه محصولات پتروشیمی و محصولات میانی از قبیل این آروماتیکهاست که در فرایندهای دیگه به عنوان خوراک استفاده می شن نه برای تهیه بنزین و ریختن آلودگی تو حلق ما بیچاره ها !
موضوع به این سادگی که بیان شده نیست.
ما که تا حالا جایگاهی رو ندیدیم بخاطر آلودگی بنزین تعطیل کرده باشن.
آقا این حرفها چیه؟! من فارغ التحصیل رشته شیمی هستم. این آزمایشات عجیب یعنی چه؟ مگه بنزین یک ماده خالصه؟ بنزین ترکیبی از هیدروکربنهاست و در هر پالایشگاهی، یک جور فرموله میشه. مهم، عدم وجود هیدروکربنهایی مثل بنزن و تولوئن داخل اونه. با این آزمایش کاغذ و ... کل شیمی و تحصیلات ما بیچاره ها و مندلیف و ... را زیر سوال بردید.
500 سی سی در 30 لیتر یعنی نیم لیتر در 30 لیتر یعنی 1.7 درصد ناخالصی آیا این کم است. مخصوصا اگر این یک لیتر در هر باک حاوی مواد سمی باشد همین یک باک برای آلوده کردن یک شهر کافی نیست؟!
لطفا در باره تاثیر سوخت سی ان جی بر آلودگی از نوع ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون هم تحقیق کنید (اگرچه متن بالا تحقیق نبود بلکه مصاحبه بود). بعضی از کارشناسان سازمان بهینه سازی مصرف سوخت معتقدند که سوختن گاز سی ان جی در موتور ماشینها به دلیل حرارت بسیار بالایی که در آنجا وجود دارد باعث تولید نانو ذرات میشود که اگر باد نباشد روزها در هوا میماند بدون آنکه ته نشین شود و به بدن نفوذ میکند و سرطانزا است. آنان همچنین میگویند که مصرف برق بسیار زیاد ایستگاه های پمپ سی ان جی باعث میشود که این نوع سوخت مقرون به صرفه نباشد. آنان همچنین میگویند که هر سی عدد پمپ گاز به اندازه یک پمپ بنزین کارایی دارد (بدلیل تعداد پمپ در هر لاین و زمان سوخت گیری و مسافتی که میتوان با این سوخت راه رفت). آنان همچنین میگویند که کشورهای پیشرفته از این نوع سوخت استفاده نمیکنند چون مریض میکند و اینکه در شهر پاریس اصولا ورود ماشین با سوخت سی ان جی (مثلا ماشین توریستها) ممنوع است.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج