بازدید 23074

قیمت‌های ناپلئونی در بازار کامپیوتر

کد خبر: ۲۷۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۷ 13 October 2012
این روزها در بازار خرید و فروش کامپیوتر، به ویژه کالاهای پرمخاطب این حوزه مانند لپ‌تاپ و تبلت شاهد انتشار اخبار و همچنین بروز اتفاقات زیادی هستیم. اتفاقاتی که منجر به اعتراض گروه بزرگی از خریدارانی شده است که برای خرید، آن هم با در نظر گرفتن افزایش قیمت‌ها به بازار مراجعه می‌کنند و دست خالی به خانه باز‌می‌گردند.

به گزارش دنیای اقتصاد یکی از این اتفاقات که موجب اعتراض اکثر خریداران کالاهای کامپیوتری شده است، ارائه چند قیمت برای یک کالا در بازار توسط چند فروشنده است. به‌عنوان مثال برای یک لپ‌تاپ یک فروشگاه قیمتی حدود یک میلیون تومان ارائه می‌دهد، یک فروشگاه دیگر یک میلیون و ۳۰ هزار تومان و فروشگاه بعدی یک میلیون و ۱۵ هزار تومان!

گاه نیز دامنه این اختلاف قیمت تا ۵۰ هزار تومان و حتی در مورد برخی از مدل‌های گران قیمت تا ۱۰۰ هزار تومان امتداد می‌یابد. به‌عنوان مثال برخی از کسبه به بهانه‌هایی چون نصب نرم‌افزارهای خاصی روی تبلت یا لپ‌تاپ قیمت بالاتری برای فروش به خریدار ارائه می‌کنند.

خریداران معتقدند فروشندگان از این شرایط برای جبران ضرر و زیان‌هایی که طی ماه‌های گذشته دیده‌اند سوءاستفاده می‌کنند.

البته برخی از فروشندگان دلایلی برای چنین اختلاف قیمتی عنوان می‌کنند. محمد مسماری، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت در این باره می‌گوید: گروهی از کسبه، داخل بسته‌بندی نوت‌بوک یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس، ماوس یا کیف می‌گذارند و بابت این کالاها هزينه از مشتری اخذ مي‌کنند. این فعال بازار افزود: گاه پیش می‌آید که خریدار اعلام می‌کند احتیاجی به آنتی‌ویروس، ماوس یا کیف همراه ندارد. اما امکان حذف این کالاها از داخل بسته لپ‌تاپ وجود ندارد.

با این حال به گفته برخی خریداران به نظر می‌رسد گروهی از کسبه با استفاده از شرایط بازار، برای خود موقعیت‌هایی ایجاد کرده‌اند تا کالاهایی که روی دستشان مانده است را در کنار کالاهای مورد نیاز خریداران به فروش برسانند.

یکی دیگر از کسبه هم می‌گوید: علت اختلاف قیمت‌ها بین فروشگاه‌های مختلف ارائه کالاهای گارانتی دار و بدون گارانتی است. چرا که قیمت کالاهای گارانتی دار در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بالاتر از کالاهای بدون گارانتی است و این اختلاف قیمت‌ها در بازار ناشی از گارانتی‌دار بودن یا نبودن کالاها است.

فعال دیگری هم می‌گوید: برخی از کسبه موجودی کمی دارند و کالاهای مورد نظر مشتری را برای وی از همکارانشان خریداری می‌کنند. به این ترتیب باید میزانی سود برای خود در نظر بگيرند و این مشتری است که باید چنین سودی را به فروشنده پرداخت کند.

فعالان بازار و کسبه می‌گویند، با توجه به اینکه در حال حاضر موجودی کالاها در بازار بسیار کم شده است، خریداران با رضایت خاطر این مابه‌التفاوت سود را پرداخت می‌کنند. چراکه اگر این موضوع را نپذیرند نمی‌توانند کالایی خریداری کنند.

کارشناسان می‌گویند، بروز این اتفاقات تا حدود زیادی منجر به بی‌اعتمادی خریداران از بازار شده است و خریداران به دلیل بی‌اعتمادی به فروشندگان ناچارند قیمت‌ها را بین چند فروشگاه و حتی چند مرکز خرید چک کنند. به گفته آنها بروز چنین آشفتگی‌هایی در بازار از قبل قابل پیش‌بینی بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان