بازدید 3920

عوامل رشد بي سابقه بورس اعلام شد

يك كارشناس بازار سرمايه با تشريح عوامل رشد بي سابقه بورس در روزهاي اخير، وجود هرگونه حبابي را در بازار سرمايه رد كرد.
کد خبر: ۲۷۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷ 30 September 2012

عليرضا عسكري ماراني ـ مدير عامل شركت سرمايه گذاري ملي و كارشناس بازار سرمايه ـ در خصوص علت افزايش شاخص‌هاي بورس و ثبت ركوردهاي جديد در بازار سرمايه گفت: قيمت‌هايي كه در حال حاضر در بازار سرمايه وجود دارد، هنوز با قيمت‌هاي واقعي فاصله داشته و شركت‌هايي همچون فولاد مباركه، ملي مس، سرمايه گذاري بانك ملي، سرمايه گذاري سپه و بسياري از شركتهاي ديگر با وجود افزايش قيمت به قيمت‌هاي گذشته خود نرسيده‌اند.

به گزارش ایسنا، وي افزود: علاوه بر اين توليدات برخي شركت‌ها افزايش يافته و شركتهايي مانند پتروشيمي كه محصولات صادراتي دارند محصولات بيشتري به فروش مي‌رسانند.

اين فعال بازار سرمايه شائبه وجود حباب در بورس را رد كرد و در توضيح گفت: ممكن است برخي سهام شركت‌ها بالاتر از قيمت بازار باشند ولي بسياري از سهام شركت‌ها عليرغم افزايش به قيمت هاي يك سال گذشته خود نرسيده است به طور مثال شركت پتروشيمي پرديس 100 تومان از قيمت سال گذشته گران‌تر شده و پتروشيمي مارون به قيمت اوليه خود رسيده است.

وي ادامه داد:همچنين قيمت سهام مخابرات در فروردين سال گذشته 450 تومان بود كه اكنون پس از سه روز افزايش شديد به 247 تومان رسيده است كه نصف قيمت فروردين سال گذشته است.

ماراني تاكيد كرد: بنابراين قيمت بسياري از صنايع بورسي همچون سيمان، كاشي و مواد لبني از لحاظ ارزش جايگزيني با دلار 2500 توماني بسيار بالاتر از اين ميزان است و شركت‌هاي سرمايه گذاري در حال حاضر نصف NAV معامله مي‌شوند لذا ارزش جايگزيني آن‌ها بسيار بالاتر است.

وي با بيان اين‌كه عمده دارايي‌هاي بورس براساس ارز است، عنوان كرد: به دليل ارزش جايگزيني دارايي‌ها قيمت ها افزايش يافته و توليد صنايعي همچون سيمان و كاشي با رشد مواجه شده است.

ماراني عنوان كرد:به اين ترتيب عليرغم افزايش قيمت سهام شركت‌ها برخي از آنها به نسبت جايگاهي كه دارند هنوز جا براي افزايش دارند زيرا NAV بسياري از شركت‌ها مانند ايران خودرو و سايپا به شدت كاهش يافته است.

مدير عامل سرمايه گذاري ملي به مثبت بودن عملكرد 6 ماهه شركت‌ها اشاره و خاطرنشان كرد: اين در حالي است شاخص بورس تحت تاثير چند سهم جديد مانند پالايشگاه بندرعباس، پالايشگاه شيراز و برخي شركت‌هاي پتروشيمي مطرح قرار گرفته و در حال افزايش است.

وي در خصوص دلايل اقبال مردم به بورس با وجود افزايش قيمت سكه و ارز گفت: در حال حاضر بسياري از مردم اعتقاد دارند كه سكه و ارز به سقف قيمتي خود رسيده است و معتقدند كه بهتر است سرمايه خود را به سمت بورس برده و آن‌ها را به سمتي سوق دهند كه قيمت آن افزايش نيافته است.

اين فعال بازار سرمايه با بيان اين‌كه افزايش حجم معاملات نشان‌دهنده ورود نقدينگي به بورس است اطهار كرد: سهامداران حقيقي و تازه وارد حتما بايد با مشورت كارشناسان اقدام به خريداري سهم كنند و در خريداري سهم دقت كنند زيرا بورس يك بازار حرفه‌اي و كارشناسي است و خريد و فروش سهم بدون مشورت درست نيست.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان