بازدید 49502

عمو، عمه، دایی و خاله در آستانه انقراض!

کد خبر: ۲۶۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳ 26 August 2012
افزایش سن ازدواج،تمایل زوجهای جوان به فزرند کمتر، اشتغال زنان، مشکلات اقتصادی،اجتماعی و ... از جمله دلایلی است که‌خانواده‌ها ترجیج می‌دهند فرزندکمتری داشته باشند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با ادامه این روند نسل خاله، عمو،دایی و عمه تا 50 سال دیگر منقرض شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خاطره کودکی هایمان تصویر کهنه ای از خانه مادر بزرگ است که حیاطش پر بود از دختر دایی و پسر خاله‌هایی که خاطرات خوش دوران کودکی‌مان را می ساختند.

خاطرات کودکی مادر و پدرهایمان اندکی از کودکی ما شلوغ تر بود و تعداد بچه های فامیل هم بیشتر. اما کودکان تنهای امروز تنها داستان های حیاط های شلوغ و عیدهای باصفای گذشته را شنیده اند. در گذشته های نه چندان دور تقریبا خانواده تک فرزندی اندک بود و در خانواده های سنتی داشتن فرزند بیشتر سبب دلگرمی والدین بود و به نوعی کمک حال زندگی شان به شمار می آمد. اما امروزه معدود خانواده هایی هستند که بیش از یک فرزند دارند و می توان گفت نسل خاله، عمو، دایی و عمه در حال انقراض است. مسئله ای که سبب نگرانی بسیاری از کارشناسان حوزه خانواده شده و آن را ارمغان زندگی مدرن و ماشینی امروز می دانند.

زندگی مدرن و دغدغه های تک فرزندی

محمد جمشیدی استاد جامعه شناسی تغییر در الگوهای خانواده و ارتباط های میان زنان و مردان را عامل بروز تک فرزندی می داند و  در مورد معایب تک فرزندی می گوید: درون گرایی و انزوا در کمین تک فرزندها است و مشکلاتی مانند ناتوانی در حل مسائل و حساسیت بالا از دیگر مشکلات این گروه از فرزندان است.

او ادامه می دهد: اگر والدین، مراقبتی افراطی از تک فرزند خود به عمل آورند او را به فردی ضعیف و کم تحمل تبدیل می کنند، فرزندشان از دیگران نیز انتظار خواهد داشت با او چنین رفتاری داشته باشند که این موضوع ناتوانی او را شدت خواهد بخشید. اگر والدین اجازه ندهند فرزندشان با احساسات سخت و ناراحت کننده رو به رو شوند یا امکان آشکار کردن این نوع احساسات را برای او فراهم نکنند، تحمل وی را برابر این نوع احساسات ضعیف خواهند کرد. حمایت بیش از حد این والدین، فرزند را با روحیه حساس و ضعیف تربیت می کند. ولی در خانواده های چند فرزندی چنین مواردی کمتر مشاهده می شود.

خلا عاطفی کودکان تنها / تهدیدی سلامت اجتماعی با تک فرزندی

تک فرزندی و عدم تمایل زوج ها به داشتن بیش از یک فرزند در آینده ممکن است تاثیر منفی در سلامت روان کودکی که بزرگسال شد، بگذارد.

این را حسن خلیلی روانشناس و از مخالفان تک فرزندی  به مهر می گوید: تک فرزندی سبب می شود تا 50 سال دیگر برای نسلهای آینده داشتن عمو، خاله، عمه و دایی تاریخی شود که به نوعی مشکلات و اختلالات روانی را در پی خواهد داشت.

او ادامه می دهد: وجود یک فرزند در خانواده ها باعث می شود که این فرزند به دلیل نداشتن همبازی و یا هم صحبت در محیط خانه، دچار نوعی از خلا عاطفی شود و این خلا در کودک رشد کرده و در آینده در سلامت روان و نسل های بعدی تاثیر منفی می گذارد.

خلیلی به زوج ها توصیه می کند: در صورت فراهم بودن شرایط و در حد متعادل تا دو فرزند داشته باشند، البته داشتن دو تا سه فرزند در روند افزایش جمعیت تاثیر زیادی ندارد.

بالا رفتن سن ازدواج دلیل تک فرزندی خانواده ها

اما یکی از دلایلی افزایش تک فرزندی در میان خانواده های ایرانی بالا رفتن سن ازدواج است. مادران و پدرانی که بسیار دیر تشکیل خانواده داده اند و حالا تنها فرصت داشتن یک فرزند را دارند معمولا تفاوت سنی والدین نیز با کودکانشان بسیار بالا است .

نکته ای که زهرا شریفی متخصص زنان وزایمان نیز بر آن تاکید دارد و می گوید: سن مناسب بچه دار شدن برای خانم ها حدود 23 تا 28 سالگی است و این محدوده زمانی می تواند تا 35 سال هم ادامه داشته باشد، این محدودیت بیولوژیکی برای زنان تعیین کننده بهترین اختلاف سنی بین والدین و فرزندان است. از لحاظ زیستی و اجتماعی خارج از این محدوده فرزندپروری ایده آل به نظر نمی رسد.

او با بیان این که بارداری در سنین بالا، سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد می گوید: مادر در دوره 30 تا 40سال نیاز به این دارد که از لحاظ شغلی، مالی و زندگی شخصی به ثبات رسیده باشد؛ بنابراین بچه دارشدن در این شرایط شاید با بی حوصلگی، انرژی ناکافی و دیگر عواقب بارداری در سن بالا همراه شود. از آنجایی که بچه دار شدن خود حاوی استرس است و نیاز زیاد به تلاش زیاد و سازگاری با شرایط جدید دارد، بهتر است تا در سنین پایین تر از 35سال انجام شود.

به مسائلی مانند بالا رفتن سن ازدواج و... می توان مشکلات اقتصادی و سیاست های کاهش جمعیت که تا سال گذشته همچنان در کشور دنبال می شد را اضافه کرد و ادامه این روش نسلی تنها را به وجود می آورد که با سنت های قدیمی ما نیزمانند دید و بازدید از فامیل در تضاد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷۰
انتشار یافته: ۴۶
منظور شما از درج این خبر چیست در زمانه ای که برادر و خواهر یکنفر غرق در مشکلات خانواده و زندگی و جامعه و میعشت خود حتی از تعداد انگشتان دست درسال یکدیگر رانمی بینند عمه و خاله و عمو چه صیغه است مگر بدبختی و فلاکت اجازه صله رحم میدهد تا حالا عمو و دایی !!بعضی وقتها فکر مکنم تابی جون تو این مملکت نیستی ما در شهر عجوج و ماجوج زندگی میکنیم
با این وضعیت اقتصادی و تورم شدید بزرگ کردن یک بچه هم خیلی هنر می خواد علاوه بر این تربیت کردن از اینم مهمتره
پول نداريم وگرنه ما هم دوست داريم چند تا بچه داشته باشيم
چه دل خجسته ای دارین شما.
خوب منقرض بشه
تابناک با این تحلیل ابکی کسی تحریک به بچه دار شدن نمیشه.مردم مگر دیوانه هستن .حالا عمو دائی خاله و عمه چه گلی به سر ما زدن که به سر بچه های مابزنند.این حرف دیگه تو قصه ها یافت میشه.بچه کمتر زندگی بهتر.وقتی بچه زیاد باشه سهم ارث باید بین چند نفر تقسیم بشه اماوقتی بچه 1 باشه همه اش به اون میرسه.حالا وقتی 10 تا باشن به جون هم می افتن.اون دوره زمانه مردم تفکر زمین و کشاورزی داشتن.دلشون خوش بود بچه هاشون میرن سر زمین کار میکنه ولی الان دوره ماشین هست.وقتی یک کاسه ماست شده 5هزارتومان نون خور اضافی می خواهن چکار.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
روزي بچه با خداست شما يکم قناعت کن همه چيز درست ميشه مگه ماهاکه توي دهه شست با تعداد بچه هاي زياد با اون همه کمبود دوران جنگ تحريم و ... بزرگ شديم چيزي حس کرديم مثل برق و باد گذشت اصلا نفهميديم چه جوري بزرگ شديم وقتي بچه ات تک و تنها بزرگ شد تو و زنت هم به ملکوت اعلي پيوستيد اين همه ارث و ميراث به چه دردش ميخوره نه خواهري نه برادري که حمايتش کنه ...
حضرت علي عليه السلام ميفرمايند: قناعت بالاترين ثروت است.
اينو اول به خودم ميگم بعد به بقيه دوستان اگر کمي تو زندگي قناعت کنيم همه چيز حل ميشه
فقط مشکلات اقتصادی رو حل کنید همه چی خودش درست میشه
رفاه طلبی جوانان نیز از دلایل تک فرزندی است. برخی خانواه ها تصور می کنند که تا ابد زنده هستند و مرگ و تنهایی فرزند را به فراموشی می سپارند . واقعا تک فرزندی با وجو مشکلات معیشتی و اقتصادی ظلم بزرگ خانوداه به فرزند است و این فرزند در دنیای نامهربان تنها می ماند.
ما که هم خواهر داشتیم هم برادر وقتی پدرمون در برآورده کردن نیازهامون ناتوان بود حالا با یک عالمه عقده دوران کودکی بزرگ شدیم خوبه؟!!
بنده به شخصه ترجیح میدهم حداکثر فقط یکی از این اقوام را داشته باشم ولی همان یکی برایم واقا خاله یا دایی یا عمو باشد تا اینکه یک دوجین عمه و دای و خاله عمو باشند ولی هیچکدام زندگی من برایشان مهم نباشد یک کلام کیفیت را فدای کمیت نمیکنم
از همه این دلایل دلیل دیگری است که شما به آن اشاره نکردید. بنده 5 سال است که ازدواج کردم. مهندس کامپیوتر هستم و حقوقم در ماه حدود یک و نیم میلیون تومان می باشد. یک واحد آپارتمان شخصی در غرب تهران دارم و همچنین 2 خودرو. منظور اینکه از لحاظ مالی در شرایط متوسط هستم و مشکل خاصی ندارم همسرم نیز شاغل نمی باشد و در کل شرایط صاحب فرزند شدن را دارا می باشم. اما با همه این احوال روحیه و امیدی خیلی کمی به آینده دارم و ترس از آن که همین تاریک دیدن آینده خود دلیل محکمی بر عدم بچه دار شدن شده است.
اگر می توانید این مشکل را مملکت حل کنید.... مشکلات دیگر پیشکش
واقعا تصور اینکه چنین اتفاقی بیفته حس خیلی خیلی بدی به آدم میده
دنیای زشتی میشه، از اینی هم که هست زشت تر میشه
امیدوارم یه فکری به حال این قضیه بکنن
سلام
بنده با داشتن 30 سال سن هنوز جرات ازدواج ندارم ، دلیل خاصی نداره ، مشکلات اقتصادی تنها دلیل این کاره . مشکل دیگه ای برای خیلی از جوان ها وجود ندارد . فقط می توان گفت بی پولی
شمت كجاي كاريد بچه شغل ميخواد درس ميخواد خونه و شخصيت ميخواد كي اينا رو فراهم ميكنه مگه خانواده ما 8 نفر بود چه گلي به سرمون زده . لطفا" تبليغ نكنيد 2 بچه واقعا" كافيست
حيف
ياد دوران خوش كودكيمون بخير
نداشتن خاله و دایی و عمه وعمو بهترازاینست که فرزندت جلوی رویت بایستد و بگوید که اگر نمیتوانستی زندگی مرا آنچنانکه میخواهم تأمین کنی چرا مرا بوجود آورده ای که این حقارت و شرمندگی و سرخوردگی را صدتا دایی و خاله و عمه و عمو هم نمیتوانند جبران کنند.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
اونوقت بايد خودت را سرزنش کني که همچين بچه اي تربيت کردي که جلوي روت وايسه
یکی دلایل مهم کاهش رشد جمعیت ازدواج نکردن متولدین دهه شصته، من خودم متولد شصت دو ام و خیلی از دوستان و هم دوره ای های من هنوز به دلیل بیکاری و مشکلات مالی و گرانی ازدواج نکرده اند. اگر این گروه به موقع ازدواج میکردند با توجه به اینکه بیشترین گروه جمعیتی را شامل می شوند، جمعیت رشد قابل توجهی می کرد.
قبل از ان اخلاق در استانه انقراض
ایول جالب بود
وقتیکه یک زوج مهندس یا پزشک در سایه اقتصاد ورشکسته کشور قادر نیستند یک آپارتمان 60-70 متری در یک منطقه متوسط را اجاره کنند تولید چند بچه دور از عقلانیت است.
انسانی که به طبیعت و موجودات دیگه رحم نمیکنه و داره از بینشون می بره بهتر که منقرض نشه.
بالا رفتن هزینه های زندگی(هزینه هایی که قبلاً نبوده است مثل تهیه لوازم منزل و سرگرمیها و وسائط نقلیه و ..) موجب تک فرزندی خانواده ها شده است. بطوریکه سهم هزینه های خوراک و پوشاک بمراتب کمتر از تهیه نیازهای یک زندگی به اصطلاح مدرن امروزی است.
حالا ما كه عمو، عمه، دايي و خاله داشتيم چي كار كرديم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
اینقدر ناشکر نباشین. من فقط عمه دارم. خیلی ازین بابت ناراحتم. فامیل داشتن خیلی خوبه. البته اگه اختلاف نباشه.
زندگی مدرن نه ! مخارج سنگین زندگی عادی و یومیه
اي مشكلات اقتصادي، چرا بچه هاي ما را بي عمو، عمه، دایی و خاله كردي
الان اينقدر مردم گرفتار هستند كه آن هايي هم كه كلي خاله و دايي و عمو و عمه دارند همه سال به سال فاميل هايشان را نمي بيينند.
به عنوان يك كارشناس ارشد جامعه شناسي اين موضوع را ده سال پيش در جاهاي مختلف مطرح كرده بودم . واقعيت است .
خونه چند پدر بزرگ مادربزرگ فعلی رو می شناسی که ظرفیت اون جمعیت رو داشته باشه یا توان مالی پذیرایی از اون جمعیت رو؟!
ما كه داشتيم چه خيري ديديم كه بچه هامون ببينند لااقل چشم وهم چشمي كمتر ميشه وكسي كاري به كار كسي نداره.
فوق لیسانس بیکار 30 ساله هستم تو سه ازمون استخدامی نفر اول شدم بعد از چند ما گفتن که اصلا قرار نبوده نیرو جذب کنیم! با جیب خالی ایا میشه ازدواج کرد؟ بچه دار شد؟ من اگه خیلی زرنگ باشم پول تو جیبی خودم رو در بیارم خیلی زرنگم. متاسفم که درس خوندم
آقا شما دعا کن ما اولین بچه رو خدا بهمون بده با توکل به خدا ما دوست داریم حداقل 2 یا 3تا داشته باشیم
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
شما بر خدا توکل کن که بيشتر بهت بده تا نسلت گسترش پيدا کنه نه مثل خانواده هاي تک فرزند الان و فرزند سالار
ولمون کنید یک فرزندراهم نمیتونیم جوابگوی نیازهاش باشیم
مطلب جالبی بود. هرآنکس که دندان دهد نان دهد
بجز تهران و سایر شهرهای بزرگ درسایر مناطق ایران وضعیت به این صورت ذکر شده نیست . در مناطق مرزی مردم از داشتن فرزند بیشتر لذت میبرند.
زندگي راسخت نگيريد خيلي راحت ميشه ازدواج كرد وبچه دارشدنترسيد پول فراهم ميشه بازحمت با تلاش با پشتكار ولي فرصت ازدست ميره .
آقا ما هم دایی و خاله و عمه و عمو داریم و بهشون افتخار میکنیم و هم خدا را شکر بچه هامون دارند و مشکلی هم نداریم. یه عده حوصله زندگی ندارند زیاد شلوغش نکنند.
ما تو ازدواجش موندیم کوتا بچه دلت خوشه!
اگر اعضای خانواده و عمو و عمه و خاله زیاد باشه و هفته ای یکبار بیان مهمونی طرف ورشکست کامل میشه.1 کیسه برنج پاکستانی با 2 تا مرغ میشه 50000 تومان بقیه مخلفات را ولش.با این مخارج کسی جرات میکنه بچه زیاد کنه؟
ما هشت تا بودیم.همیشه میگم کاش دوتا بچه بودیم لااقل اینهمه عقده و ناراحتی های روحی نداشتیم.خاله و عمه و دایی و عمو میخوام چکار؟!!! دلتون خوشه ها
بنده یک سال هست که ازدواج کرده‌ام و از مال دنیا 11 میلیون تومان پول دارم که بیشتر آن هدیه‌های فامیل و آشنا در شب عروسی است و ماهی 400 هزار تومن حقوق کارمندی.
با این پول هیچ جای این شهر نتوانسته‌ام خانه بگیرم و زندگی‌ام در شرف از هم پاشیدگی است.
با این اوصاف در حال حاضر تنها نگرانی من و همسرم این است که نسل عمو و عمه و دایی و زن همسایه در شرف انقراض است.
با تشکر از مقامات محترم.
من 38 سالمه و مجرد هستم. فوق لیسانس حقوق خصوصی دارم ولی کار درست وحسابی ندارم. به زور خرجی خودمو در میارم. با این گرونی نمیتونم ازدواج کنم چه برسه بچه و عمه و خاله و........

حداقل باعث بدبختی یکی دیگه نمیشم.
به اطلاع تماس دوستان که منفی دادن برسونم هر کی زندگی خودشو و امید و آینده خودشو خودش و تفکراتش میسازه
کیفیت و کمیت وقتی بالا میره که ما خودمون فرهنگمونو بالا برده باشیم
بنده با 34 سال سن صاحب 3 فرزند هستم و خیلی هم راضیم
می ترسم روزی بچه منقرض بشه!!!
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج