بازدید 39454
گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

با عربستان سعودی در سطح بالا به توافق رسیدیم!

سخنان مقام معظم رهبری در جمع آزادگان و در آستانه روز قدس به همراه حواشی حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور در عربستان، نکته مشترک همه روزنامه‌های صبح امروز ایران بود. در این کنار لج‌بازی‌هایی که سینما را به محاق برده و آزادی ۱۳۰ زندانی امنیتی نیز از دیگر اخبار مهم روزنامه ها بود.
کد خبر: ۲۶۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹ 16 August 2012
سخنان مقام معظم رهبری در جمع آزادگان و در آستانه روز قدس به همراه حواشی حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور در عربستان، نکته مشترک همه روزنامه‌های صبح امروز ایران بود. در این کنار لج‌بازی‌هایی که سینما را به محاق برده، آزادی ۱۳۰ زندانی امنیتی و حرف‌های حبیب‌الله عسکر اولادی از نکات مهم و جالب دیگر روزنامه‌ها بود.

نجات قدس را وظیفه دینی می‌دانیم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر روز گذشته در دیدار صد‌ها نفر از آزادگان سرافراز، با ابراز همدردی دوباره با آسیب دیدگان زلزله اخیر در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، مسأله قدس را مسأله اساسی دنیای اسلام برشمردند و تأکید کردند: به فضل الهی، امسال نیز ملت مسلمان ایران، در روز قدس با حرکت خود مشتی بر دهان دشمنان اسلام و فلسطین خواهد زد.

«زائده دروغین و جعلی صهیونیستی از صحنه جغرافیا محو خواهد شد»؛ مهمترین تیتر روزنامه برای پوشش سخنان شب گذشته مقام معظم رهبری بود.

کیهان در گزارش خود نوشت: «رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: همچنان که ستاره صبح امید یک بار در پیروزی انقلاب اسلامی، یک بار در حماسه دفاع مقدس و یک بار در بازگشت آزادگان درخشید به یاری حق، شفق امید در مسأله فلسطین نیز خواهد درخشید و این سرزمین اسلامی، قطعاً به ملت فلسطین باز خواهد گشت و زائده دروغین و جعلی صهیونیستی از صحنه جغرافیا محو خواهد شد».

روزنامه خراسان هم در گزارش خود نوشت: «رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر ایستادگی ملت ایران در مقابل توطئه فراموش شدن فلسطین و قدس شریف افزودند: مسئله قدس برای ما، مسئله تاکتیکی نیست، بلکه از اعتقادات عمیق اسلامی سرچشمه می‌گیرد و ما نجات این کشور اسلامی از سلطه و چنگال غاصبان صهیونیست و حامیان بین‌المللی آن‌ها را یک وظیفه دینی می‌دانیم و دیگر ملت‌ها و دولت‌های اسلامی نیز باید با همین چشم به موضوع فلسطین نگاه کنند».
 
احمدی‌نژاد در عربستان

حضور محمود احمدی‌نژاد در عربستان و سخنرانی در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی، بازتاب گسترده متفاوتی در روزنامه‌های صبح امروز داشت. روزنامه ایران سخنان احمدی‌نژاد در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی را روشنگرانه و افشاگرانه خواند و از افشای دسیسه آمریکا در نشست مکه توسط رئیس جمهور خبر داد.

روزنامه‌های خراسان و آرمان اما از استقبال گرم ملک عبدالله از احمدی‌نژاد نوشتند و آرمان خبر مهمانی سحری مشترک احمدی‌نژاد و ملک فهد را برای تیتر نخست خود برگزید و از قول علی اکبر صالحی هم از توافق با عربستان برای بالا بردن سطح روابط خبر داد.

روزنامه‌های بسیاری «دمکراسی از لوله تفنگ‌های ناتو بیرون نمی‌آید» را به عنوان تیتر نخست گزارش سخنرانی احمدی‌نژاد در عربستان برگزیدند و روزنامه ابتکار با اشاره به گلایه احمدی‌نژاد از دعوت نشدن بشار اسد به این نشست نوشت: «کاش اسد هم اینجا بود».

اما روزنامه جمهوری اسلامی در گزارش خود با نام «متأسفانه غفلت کرده و در دام دشمن افتاده‌ایم» با اشاره به گلایه رئیس جمهور ایران از سران کشورهای اسلامی در آستانه روز قدس نوشت: «رئیس جمهور ایران در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در مکه با تأکید بر اینکه نباید دشمن را دست کم گرفت و باید توجه داشت که آنان برای همه کشور‌ها برنامه و طراحی‌هایی دارند، اظهار داشت: تمام دل خوری‌ها و اختلافات شخصی و قومی و طایفه‌ای و مذهبی، زنده شده و با حداکثر قدرت در حال اثرگذاری است. آیا شادکامی آشکار دشمن را نمی‌بینیم؟ «این روزنامه در ادامه گزارش خود یادآور شد: «رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولتهای استکباری نمی‌توانند الگوی ما باشند حتی اگر چهره و نقاب را عوض کنند، تصریح کرد: آزادی و دمکراسی از لوله تفنگ ناتو و با دخالت غربی‌ها به دست نخواهد آمد».
 
عفو ۱۳۰ زندانی امنیتی:

دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که به مناسبت عید سعید فطر، ۱۳۰ تن از محکومان جرایم امنیتی مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند. روزنامه‌های بسیاری در آستانه عید فطر به استقبال این خبر رفته‌اند. اعتماد امروز تیتر یک خود را به این آزادسازی اختصاص داد و نوشت: «به مناسبت عید سعید فطر، تعداد ۱۳۰ نفر از محکومان جرائم امنیتی مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند.

جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، با اعلام این خبر مهم افزود: عفو این دسته از محکومان بر اساس تقاضای عفو ارائه شده و نیز ابراز ندامت و پشیمانی از جرائم ارتکابی توسط آنان صورت گرفته است.

وی گفت: نود نفر از محکومانی که عفو مقام معظم رهبری شامل حال آنان شده، در حال تحمل کیفر هستند که با عفو معظم‌له مابقی دوران حبس اکثر آنان مشمول رأفت اسلامی قرار گرفته و از زندان آزاد خواهند شد.

دادستان تهران افزود: در این فرمان عفو، مجازات حبس برخی از محکومان جرائم امنیتی نیز تخفیف و تقلیل یافته است. پیش از این در ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ نیز به مناسبت میلاد فرخنده حضرت زهرا (س) با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبری ۸۱ نفر از زندانیان حوادث بعد از انتخابات با عفو مقام معظم رهبری از زندان آزاد شدند. ششم شهریور سال گذشته نیز ۱۰۰ نفر از محکومان جرائم امنیتی مشمول عفو رهبری شدند».
 
صدا و سیما سنگ تمام گذاشت:

سرانجام پس از چند روز انتقاد شدید از عملکرد صدا و سیما در پوشش اخبار زلزله اذربایجان، روزنامه جام جم، گزارش یک خود را به دفاع تمام قد از رسانه ملی اختصاص داد و در مطلبی با نام «رسانه ملی همراه با لجظه‌های اندوه و امداد» سعی در موجه و مثبت جلوه دادن عملکرد صدا وسیما در هفته گذشته داشت.

در گزارش این روزنامه و از قول امام جمعه تبریز بیان شده که «صدا و سیما سنگ تمام گذاشت» و استاندار آذربایجان شرقی انگیزه زیاد مردم برای کمک را نتیجه اطلاع رسانی صدا و سیما دانست و در جای دیگر گزارش خود از قول هلال احمر نوشت که این رسانه ملی بود که کمک‌های مردمی را جمع آوری کرد. سرتاسر این گزارش آکنده از صحه گذاشتن افراد و مقام‌های گوناگون بر فوق العاده و بجا بودن نحوه اطلاع رسانی صدا و سیماست، چنان که نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس در این باره گفته که صدا و سیما اطلاع رسانی دقیقی انجام داد و نماینده بم هم گفت که رسانه ملی، میزان خسارت و وسعت زلزله را به خوبی منعکس کرد.

به هر حال از آنجا که این رسانه به اندازه کافی فراگیر است، اگر عملکرد آن مثبت باشد، نیاز به این همه تأیید و احسنت گفتن نیست، ولی گزارش روزنامه جام جم به مدد امام جمعه تبریز و استاندار و هلال احمر و شماری نماینده مجلس تلاش دارد به ما بگوید که عملکرد مثبتی در پوشش اخبار زلزله آذربایجان داشته است.

حذف بودجه ۱۵۷ نهاد دولتی و غیردولتی

حذف بودجه ۱۵۷ نهاد دولتی و غیردولتی در راستای اصلاح بودجه۹۱ موضوعی بود که از نظر دو روزنامه تهران امروز و جهان صنعت جالب توجه آمد. تهران امروز در گزارش خود نوشت: «نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خبر داد که این کمیسیون جدول شماره ۱۲ بودجه سال ۹۱ را که در آن بودجه‌ ۱۵۷ نهاد و مؤسسه در بودجه سال ۹۱ لحاظ شده بود، حذف کرده است. هشتم مرداد ماه امسال، نمایندگان مجلس فوریت طرح اصلاح جدول شماره ۱۲ را تصویب ‌کرده بودند. در این جدول‌ نام ۱۵۷ مؤسسه و نهادهای دولتی و غیردولتی قید شده که از آغاز دوره مجلس نهم عده‌ای از نمایندگان به دلیل آنکه معتقد بودند هیچ دستگاه نظارتی نمی‌تواند بر این پرداخت‌ها و هزینه‌ها نظارت داشته باشد و اساسا معیار مشخصی برای چنین پرداخت‌هایی وجود ندارد به دنبال اصلاح و حذف این جدول از بودجه بودند. غلامرضا تاجگردون، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، مقامی بود که دیروز این خبر را اعلام کرد. البته پیش از این هم تعدادی از نمایندگان، معترض تخصیص چنین بودجه‌ای بودند. موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ازجمله منتقدان این جدول، براین عقیده بود که جدول ۱۲ بودجه باید اصلاح شود تا وضعیت شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه استفاده می‌کنند اما فعالیت و راندمانشان ضعیف است، مشخص شود».
 
انتقاد عسکر اولادی از برخورد با هاشمی و ناطق

پس از آنکه حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با یک مصاحبه مطبوعاتی و یک سخنرانی در شب‌های ماه رمضان، در کانون توجه فعالان سیاسی قرار گرفت و بازگشت خود به عرصه را اعلام کرد، در چند روز گذشته، فضای سیاسی کشور تحت‌الشعاع برخورد‌های افراط‌گرایان با این اعلام حضور شیخ نوری قرار گرفت.

روز گذشته، یکی دیگر از ریش‌سفیدان جناح راست به دفاع از هم‌کیشان سیاسی خود پرداخت و از هاشمی ‌رفسنجانی و ناطق نوری به عنوان کسانی که جهان اسلام به دنبال آن‌ها می‌گردد، یاد کرد.

حبیب‌الله عسکر اولادی، به عنوان دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، در جمع اعضای حزب مؤتلفه سخنان خود را به انتخابات سال آینده و لزوم حضور چهره‌های معتدل اصولگرا و البته اصلاح‌طلبان در این انتخابات اختصاص داد. انتقاد او از برخوردهای اخیر با هاشمی و ناطق در این هفته مانند اخبار پیشین پیرامون حمله‌های متعدد به ناطق نوری مورد توجه روزنامه‌های اصلاح طلب قرار گرفت.

ابتکار در این باره نوشت: «در چند روز گذشته، فضای سیاسی کشور متأثر از سخنان جدید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع انجمن روزنامه‌های غیر دولتی و یک مصاحبه و یک سخنرانی حجت‌الاسلام ناطق نوری در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حرم امام رضا (ع) بوده است. حملات شدیدی که به این دو روحانی باسابقه شده است، واکنش دفاعی برخی از چهره‌های سیاسی را سبب شده است. یکی از این افراد حبیب الله عسکر اولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری بوده است.

وی در سخنان خود از این دو به چهره‌هایی تعبیر کرد که «در دنیای اسلام چراغ برداشته و به دنبال آن‌ها می‌گردند. وی افزود: نباید اصلاح طلبان و یا اصولگرایانی را که با ما هم سلیقه نیستند، تخریب کنیم، بلکه باید اخلاق اسلامی را رعایت کنیم. عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان زمانی که صلاحیت نامزدی را تأیید کرد، آن فرد از نامزد‌های انتخابات است و نباید او را تخریب کرد.

وی افزود: جبهه پایداری و جبهه ایستادگی اگر در انتخابات صلاحیتشان تأیید شود و حتی اگر سلایق آن‌ها با ما تفاوت داشته باشد، توسط شورای نگهبان صالح تأیید شده‌اند، اما ما باید به جانب کسانی در انتخابات حرکت کنیم که آهنگ ولایت را آزمایش داده‌اند و از امتحان ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری سربلند بیرون آمده‌اند».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی