بازدید 62155

پشت پرده سفر پوتین به سرزمین‌های اشغالی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، امروز با ورود به اسرائیل، سفر دو روزه خود به خاورمیانه را آغاز کرد. گفته می‌شود، موضوع برنامه هسته‌ای ایران و همچنین بحران سوریه از جمله مهمترین مباحث مطرح در سفر پوتین خواهد بود. با این حال، هر یک از رسانه‌ها نظر متفاوتی درباره این سفر ابراز کرده‌اند.
کد خبر: ۲۵۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵ 25 June 2012
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، امروز با ورود به اسرائیل، سفر دو روزه خود به خاورمیانه را آغاز کرد. گفته می‌شود، موضوع برنامه هسته‌ای ایران و همچنین بحران سوریه از جمله مهمترین مباحث مطرح در سفر پوتین خواهد بود. با این حال، هر یک از رسانه‌ها نظر متفاوتی درباره این سفر ابراز کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، رئیس‌جمهور روسیه صبح امروز وارد سرزمین‌های اشغالی شد و قرار است فردا نیز به سرزمین‌های فلسطینی و اردن سفر کند. در دیدار امروز، پوتین با رئیس، نخست وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند.

بنا بر این گزارش، ولادیمیر پوتین در حالی امروز سفر خود را آغاز کرد که از چند روز پیش، رسانه‌های اسرائیلی و برخی رسانه‌های آمریکایی در اخبار و تحلیل‌های خود، بررسی ابعاد گوناگون این سفر را آغاز کرده بودند. در این میان، تأکید همگی آن‌ها بر مطرح بودن موضوع ایران در سفر پوتین بود.

بر این اساس، بیش از همه روزنامه‌های اسرائیلی از جمله «یدیعوت آحارانوت» و «جروزالم پست» در تلاش برای القای این امر بودند که در سفر پوتین، مقامات اسرائیلی بر وی فشار وارد خواهند کرد تا با تغییر رویه خود در قبال مسأله هسته‌ای ایران، برای تغییر مسیر برنامه هسته‌ای بر تهران فشار آورند.

این خط خبری و تحلیلی تا امروز نیز ادامه داشته، به گونه‌ای که یدیعوت آحارانوت، صبح امروز در تحلیلی جالب توجه اما غیرمحتمل، مدعی شد سفر پوتین به خاورمیانه با هدف بازسازی وجهه روسیه در این منطقه انجام می‌گیرد که بر اثر حمایتش از ایران و سوریه تیره شده است.

با این حال، توجهی به تحلیل‌های رسانه‌های نزدیک‌تر به روسیه و همچنین اندیشه در اصول سیاست خارجی این کشور، بازگوکننده نکاتی متفاوت از موضوعات یاد شده است.

روزنامه «مسکو تایمز» در این باره می‌نویسد هرچند موضوع ایران و سوریه در دستور کار سفر پوتین به اسرائیل است، این تنها موضوع مطرح نیست. در حقیقت، آنچه اولویت کاری پوتین در این سفر را تشکیل می‌دهد، بحث درباره روابط اقتصادی روسیه با اسرائیل و همچنین تلاش برای حفظ ثبات در منطقه خاورمیانه است؛ امری که از مهمترین اهداف سیاست روسیه در خاورمیانه به شمار می‌رود.

به این ترتیب، با توجه به نکته دوم (حفظ ثبات) می‌توان گفت موضع‌گیری پوتین می‌تواند دقیقاً در نقطه مقابل آن چیزی باشد که مطبوعات اسرائیلی و آمریکایی به آن اشاره می‌کنند؛ یعنی به جای فشار اسرائیل بر پوتین، او از مقامات تل آویو خواهد خواست تا از دست زدن به کاری غیرمنطقی علیه ایران بپرهیزند.

خبرگزاری «شین هوا»ی چین نیز در این رابطه به نکته جالب توجهی اشاره می‌کند و آن این که با توجه به مدت زمان اندک انجام سفر پوتین و برنامه وی برای دیدار با شمار بسیاری از مقامات اسرائیلی، اصولاً وقت زیادی برای سخن گفتن عمیق درباره ایران و سوریه باقی نمی‌ماند. به این زمان اندک، این نکته را نیز باید افزود که برنامه سفر پوتین در صبح امروز، شامل رونمایی از تندیس یادبود «ارتش سرخ» شوروی در اسرائیل است و تازه پس از آن، دیدارهای رسمی وی آغاز می‌شود.

بنابراین، شین هوا نتیجه می‌گیرد که سفر پوتین به تل آویو، بیش از آنکه ماهیتی استراتژیک داشته باشد، ماهیتی نمادین دارد، زیرا موضوعات استراتژیک پیش از این در سطوح پایین‌تر مورد بحث دو طرف قرار گرفته و هر دو طرف از موضع یکدیگر آگاهند.

 «تایمز اسرائیل» نیز به این حقیقت اذعان دارد، زیرا اشاره می‌کند که به باور کار‌شناسان سیاسی اسرائیلی، با توجه به شواهد و دلایل گوناگون، تغییر موضع روسیه در قبال ایران و سوریه، آن هم در چنین مدت زمان اندکی به هیچ وجه محتمل نیست.

به همه این موارد، باید این موضوع را افزود که منطقه خاورمیانه هرچند برای روسیه دارای اهمیت استراتژیک است، دارای اولویت استراتژیک نیست.

بنا بر اسناد سیاست خارجی روسیه، منطقه خاورمیانه اولویت پنجم را برای این کشور داراست و در این زمینه حتی پشت سر اروپا و شرق آسیا قرار می‌گیرد؛ بنابراین، آنچه بیش از هر چیز، سیاست‌های مسکو را در منطقه خاورمیانه شکل می‌دهد، اولویت‌های اقتصادی است و نه استراتژیک.

با این حال، روسیه از سویی به منظور حفظ همین منافع اقتصادی و از سوی دیگر، با توجه به پیوستگی سرزمینی خاورمیانه با منطقه «خارج نزدیک» (سرزمین‌های سابق شوروی) و امکان سرایت بی‌ثباتی‌های خاورمیانه به مرزهای خود، دغدغه حفظ ثبات در این منطقه را دارد. به این ترتیب، غیرمنطقی هم نیست که موضوع سوریه، ایران و روابط اسرائیل ـ فلسطین، بخشی از (البته نه همه) دستور کار پوتین را در این سفر از آن خود کند.

نکته دیگری که باید در این باره به آن توجه شود، وجود راهبرد «قدرت بزرگ» در سیاست خارجی روسیه پوتین است. بر این اساس، روسیه ضمن نفی نظام بین‌الملل تک قطبی، نقشی همسان با غرب را در تعاملات قدرت جهانی برای خود در نظر می‌گیرد. به این ترتیب، طبیعی به نظر می‌رسد که این کشور بخواهد در قبال تحولات منطقه‌ای که تأثیری مهم بر مناسبات جهانی دارد، از خود واکنش نشان دهد.

در مجموع، می‌توان گفت، سفر پوتین از یک سو با مسأله پرستیژ و نقش جهانی روسیه نیز گره خورده است و از سوی دیگر، پیگیری منافع اقتصادی، بیش از مسائل استراتژیک در آن مطرح خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۷
انتشار یافته: ۲۴
شما هم که از هر خبری پشت پرده در می آورید.. بابا پشت پرده اوضاع خراب اقتصادی کشور خودمون رو هم بنویسید
من می ترسم پوتین در این سفر هم ایران و هم سوریه را بفروشد.
موضوع ایرانم اتفاقا جزء مسائل اقتصادی روسیه هست الآن ، احتمالا رفته اونجا سر ایران (که جز مسائل اقتصادیشه)‏ معامله کنه، همون طور که چندین بار تا حالا در تاریخ این کارو کرده، حالا بستگی داره اونا چی بهش پیشنهاد بدن!‏
روسها مثل روباه مکارند وهیچ چیز ازشون بعید نیست!
چه جالب، اگه موضع روسیه در مورد ایران عوض بشه،یک طرف ایران و سوریه خواهد بود و یک طرف سایر کشور های دنیا!
این اسراییلیها هر طور شده روسیه و پوتین را میخرند.
روسیه هم که نشان داده ادم فروش خوبی هستند.
با وجودیکه تحلیل جالبی است ولی باتوجه به سابقه تاریخی روسیه بالاخره این کشور زهرش را به ایران خواهد ریخت.
پشت پرده پنجره بود!
به فرموده خدواند در قرآن کریم اینها از ما راضی و خشنود نیستند تا زمانی که از آنان پیروی کنیم بنابراین همه دنبال منافع خود هستند و روسیه هم به راحتی بر سر ایران معامله خواهد کرد هر طرف سود بیشتری برساند با همان خواهند بود و دلسوز کسی نیستند
1. چرا نویسنده مقاله را معرفی نمی کنید؟ این خیلی عمل غیر حرفه ای است که همه چیز با نام تابناک منتشر شود حال انکه تابناک مثلا خبر رسانی میکند نه خبر سازی.

2. تحلیل خوبی بود روسیه بدنبال منافع اقتصادی است در منطقه خلیج فارس هر چند به نظر من منافع استراتزیک منطقه خلیج فارس برای روسیه قابل تفکیک از منافع اقتصادی نیست.

3. شکی نیست ادامه روند فعلی منجر به تقابل روسیه با غربیها خواهد شد. موضوع اخیر هواپیمای ترک شروع یک برخورد است که نشان داد روسیه تا کجا ایستاده است.

4. ادامه روند فعلی منجر به تضعیف سوریه و ایران و همچنین حامیان آنها روسیه و چین خواهد شد چرا که صف غربیها بسیار طولانی تر است. به این خاطر اخیرا تلاش بیشتری از طرف ایران برای پیش بردن روند هسته ای نشان داده می شود چرا که ایران تمایلی به طولانی شدن روند فعلی تحریمها و فشارها ندارد.

5. سوریه حیاتش به روسیه و چین و البته ایران وابسته است ولی ایران مقتدر تر از آن است که انرا با سوریه ضعبف مقایسه کرد و سرنوشت آنها را به هم گره داد. مفسر این خبر گویی می گوید ایران مساوی سوریه و این یعنی عدم خود باوری ملی.
دوست نادوستتون رفته پيش دشمنتون
موقعش برسه ميزاره تو كاستون
سفر پوتين براي امتياز گرفتن از آنها براي فشار بر ايران است.
دیگه برای همه مون روشن شده که روسیه توی گرفتن امتیاز از بقیه استاده
دلتون را به چین و روسیه خوش کردید عاقبتش رامی بینید
ماهیت اصلی پوتین هم مشخص شد.
فقط با ایران بازی میکنه.
پشت پرده ای درکار نیست و فقط ژست دیپلماتیک است. می خواد بگه در منطقه خیلی نفوذ داره.
برو قوي شو اگر راحت جان طلبي كه در نظام طبيعت ضعيف پايمال است. خوب معلوم است اگر 70 ميليون ايراني دست به دست هم دهند و همه متحد و متفق و با ايثار براي نجات همديگر و كشور و اسلام تلاش شبانه روزي كنند اولا هيچكس در كره زمين به خودش اجازه نمي دهد كه به دولت و ملت ايران بي احترامي كند و به هيچ وجه جرات حمله به ايران را نخواهند داشت . دشمنان به اسم خير خواهي تلاش براي بد بين كردن همه از هم كرده و ميكند . تا قدرت ايران ضعيف شود و بعد بتواند هر بلائي كه دلش خواست بر سر ايران بياورد همان گونه كه سر عراق و افغانستان و ساير كشورها آورده است
انشاالله خير باشه
جای نگرانی نیست چون اصولا روسها دوست کسی نیستن و وعده هاشون الکیه
روسیه به هیچ عنوان در روابط خارجی قابل اعتماد نیست وبه نظرم بیشترین خیانتها را از این کشور دیده ایم
با عنایت به سوابق کشورهای درگیر در جنگ جهانی دوم و معامله بر روی ایران آنان هیچ گاه به فکر منافع ملت ایران نخواهند بود فقط به فکر تثبیت حکومت های خود و حداکثر کردن منافع ملت خودشان هستند .
سياست يكي به ميخ يكي به نعل. پوتين با سفر خود به اسرائيل به ايران و سوريه پيغام صادر مي كند پيغام باج خواهي و از طرف ديگر با توجه به ميزان باج دهي اسرائيل ممكن است به طرف غرب و اسرائيل متمايل شود. به هر حال روسيه از اين بازار داغ جنگ ديپلماتيك غرب، اسرائيل با ايران و سوريه نهايت سوء استفاده را مي كند.
چرا خودمون رو گول میزنیم مطمئن باشید روسیه فقط تا زمانی که میتونه از این شرایط ایران به نفع خودش استفاده کنه از ما حمایت میکنه
واقعا جالبه! اگه اوباما بود الان كلي تيتر جنجالي ميزدين اما چون پوتين بوده ظاهرا مشكلي نيست!!
چه آمريكا چه روسيه هر دوشون مثل همديگن و خيلي ساده لوحيه دلتون رو به روسيه خوش كنيد!!
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی