بازدید 31558

جوابیه روابط عمومی آستان قدس رضوی به یک خبر

متأسفانه، به‌رغم توافقات انجام شده از چند روز پیش شهرداري مشهد، رأساً و بدون هماهنگي قبلي، به محو و پاك‌سازي شبانه نام مبارك حضرت رضا ـ عليه السلام ـ از روي ديوارهاي موقوفه حضرت پرداخته كه اين حركت غيرقانوني شهرداري با اعتراض‌ها و تماس‌هاي پی در پی مردمي روبه رو شده است.
کد خبر: ۱۶۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲ 10 June 2011
پس از انتشار خبری در «تابناک» با نام «فردوسی کُشی در بلاد توس! + تصاویر»، روابط عمومی آستان قدس رضوی جوابیه ای فرستاد.

به گزارش «تابناک»، این جوابیه بدون هیچ توضیحی! به شرح زیر منتشر می شود:

«آماده‌سازي ديوارهاي ميدان فردوسي در راستاي اجراي مصوبه شوراي نقاشي ديواري
شهرداري مشهد بوده است»

آستان قدس رضوي از بهمن ماه سال 1389 و در راستاي اجرايي كردن مصوبات شوراي محترم حفظ حقوق بيت المال استان، جهت اطلاع رساني موقعيت املاك و اراضي موقوفه و شناساندن محدوده آن به عموم شهروندان و نيز پيشگيري از تعدي و تصرف افراد سودجو و فرصت‌طلب به حريم موقوفات حضرت ثامن الحجج ـ عليه‌السلام ـ و ممانعت از تغيير كاربري، تقطيع، خريد و فروش و ساخت و سازهاي غير مجاز، مبادرت به درج عبارت «اين ملك موقوفه حضرت رضا ـ عليه‌السلام ـ مي‌‌باشد»، در سطح ديوارهاي قطعات اراضي موقوفه نموده است.

در اين بين با توجه به هماهنگي انجام شده و مذاكرات معاونت املاك و اراضي آستان قدس رضوي با شهردار محترم مشهد، مقرر گرديد مديريت امور هنري شهرداري با همكاري اداره حفاظت املاك و اراضي آستان قدس رضوي نسبت به آماده سازي طرح يكنواخت جهت پوشش سطح ديوارهاي اراضي موقوفه اقدام و تا مادامي كه طرح مذكور عملياتي و اجرايي نگرديده است، عبارت «اين ملك موقوفه حضرت رضا ـ علیه السلام ـ مي‌‌باشد» بر روي ديوارها حفظ گردد.

متأسفانه علي‌رغم توافقات انجام شده از چند روز قبل شهرداري مشهد رأساً و بدون هماهنگي قبلي، به محو و پاك‌سازي شبانه نام مبارك حضرت رضا (عليه السلام) از روي ديوارهاي موقوفه حضرت پرداخته است كه اين حركت غيرقانوني شهرداري با اعتراض‌ها و تماس‌هاي مكرر مردمي مواجه شده است.

شايان ذكر است كه اين ديوارنويسي‌ها با صرف هزينه از محل موقوفه و در سطح وسيع و پراكنده‌اي بالغ بر 25 هزار متر مربع از نقاط مختلف شهر صورت گرفته بود و در پاسخ به پيگيري‌ها و مذاكرات انجام شده، جوابيه منطقي از سوي شهرداري ارائه نشد.

از طرفي برابر نامه كتبي مديريت امور هنري و مسؤول خانه هنرمندان شهرداري به شماره 20725/90/618 مورخ 21/2/90، يك نمونه طرح تهيه شده به اداره حفاظت املاك و اراضي آستان قدس رضوي ارسال و در نامه چنين عنوان داشته اند «به پيوست طرح مصوب شوراي نقاشي ديواري شهرداري مشهد جهت اجرا بر روي ديوارهاي موقوفات تقديم مي‌‌گردد».

ولي متأسفانه شهرداري محترم مشهد بدون توجه به توافق‌هاي قبلي و بدون پايبندي به مصوبه شوراي نقاشي ديواري شهرداري، به‌صورت يكجانبه و شبانه همچنان نسبت به درج طرح‌هاي جايگزين ديگري به‌جاي عبارت مزين به نام مبارك حضرت رضا ـ عليه السلام ـ اقدام نموده است.

ضمن اينكه ديوارهاي ميدان فردوسي، اولين جايي نبوده كه سطح آن براي درج طرح مشترك مورد توافق آستان قدس رضوي و شهرداري محترم كه متناسب با هنر و معماري اصيل اسلامي و ايراني و شئون پايتخت معنوي ايران و موقوفات حضرت رضا ـ عليه السلام ـ مي‌باشد، آماده‌سازي گرديده، بلكه جزو آخرين نقاطي بوده كه سطح ديوارهاي قطعات موقوفه از ساير عبارات و طرح‌ها پاك‌سازي شده است.

اداره كل روابط عمومي آستان قدس رضوي به نقل از رئيس اداره حفاظت املاك و اراضي اعلام كرد آماده‌‌سازي سطح ديوارهاي موقوفه ميدان فردوسي با اطلاع مديريت امور هنري و مسئول خانه هنرمندان شهرداري بوده است و اين كار صرفاً در راستاي پايبندي آستان قدس رضوي به توافقات اوليه و نيز در راستاي احترام به مفاد نامه كتبي ايشان بوده است و مشخص نيست كه چرا اكنون آقايان از اجراي تصميمات خود توسط موقوفه ناخرسند شده‌اند.

همچنين در پاسخ به اظهارات برخي از اعضای محترم كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر نيز اعلام مي‌ دارد:

لازم است، شهرداري محترم به عنوان متولي امور شهري پايتخت معنوي ايران، همواره پايبند به اصول قانوني و مفاد توافقات قبلي خود باشد و از اين جهت كه ديوارنويسي‌هاي آستان قدس رضوي، صرفاً از جنبه حفاظتي و در راستاي پيشگيري از تصرف و تجاوز به موقوفات حضرت رضا ـ عليه السلام ـ انجام گرفته است، نمي‌بايست به صورت شبانه محو و پاك‌سازي مي‌‌شد.

شايان ذكر است كه تأييد معاون محترم امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم رئيس كل دادگستري خراسان رضوي در پي نوشت نامه معاونت امور حقوقي و موقوفات آستان قدس رضوي به شماره 79711 مورخه 16/3/90، گواهي بر نادرستي اقدام شهرداري است.

همه مي‌‌دانيم و افكار عمومي نيز قضاوت خواهند كرد كه نشر معارف رضوي حفظ و صيانت از موقوفات، جزو وظايف و تكاليف شرعي مي‌‌باشد. آيا زيباسازي شهر به هر قيمتي و حتي بدون كسب اذن مالك و با استفاده از تاريكي شب از وظايف شهرداري است يا اين‌كه اشاعه فرهنگ معنوي وقف و تكليف شرعي و قانوني صيانت از موقوفات و نهادينه كردن اين فرهنگ در اذهان عمومي موضوعي است كه بايد به آن پرداخته شود؟!

از سوي ديگر، آستان قدس رضوي همواره در عرصه احياي ميراث فرهنگي ايران زمين و معرفي مشاهير فرهنگ و تمدن اسلامي ـ ايراني هميشه پيش‌قدم بوده و توليدات مختلف فرهنگي اين آستان مبارك و از جمله تشكيل مركز خراسان‌شناسي آستان قدس رضوي در دو دهه قبل، گواه اين مدعاست.

با تشكر/ حسين يوسفي مدير كل روابط عمومي آستان قدس رضوي
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹۱
اين آقاي مديركل نگفته كه چرا پاك كرده اند فقط حرف خودش را زده و خواسته كارشان را ماستمالي كند.
من که نفهمیدم
حکایت اون آقایی که می خواست زیر ابروش رو برداره ! ، نمی دونست کدوم به کدومه ، ! زد چمش رو کور کرد !
آقای یوسفی عزیز ! انتقادها از پاک شدن اون نقاشی فردوسی بوده نه متنی که بعد از پاک شدن روی دیوار ها نوشته شده
به این آقایان چه باید گفت نقاشی دیواری حدود یکسال به طول انجامیده است اگر آقایان ناراحت بودند باید همان موقع حداکثر طی یکی دو ماه اول اعلام مینمودند نه اینکه نقاشی تکمیل شود و سپس آنرا با رنک بپوشانند این کار عین بچه بازی است البته از این دست کارها در این چند سال اخیر کم انجام نشده است زیبا سازی شهر با موقوفات منافاتی ندارد حضرات اگر مشکلی بود باید روز اول اعلام مینمودید
یک شهروند مشهذی: اگر هم حق با آستان قدس بوده است، ایشان حق نداشته راسا اقدام به صدور فتوا و اجرای شبانه حکم در جهت حیف و میل بیت المال مردم کند و دیوارهای شهر امام رضا را مثل سابق زشت کند. حداقل کاری که میشد انجام داد نوشتن نام مالک بر روی دیوار بود (تازه اگر جزو اهم واجبات می بود). به نظر اکثر شهروندان مشهدی وجود آستان قدس رضوی یکی از دلایل عقب ماندگی توسعه شهری است. تابناک لطفا حداقل قسمتی از نظر من را نشان بده!
اینطور که برداشت کردم بنا به اظهارات استان قدس ، شهرداری یک شبه دیوارها را نقاشی کرده و اجازه مالک که موقفه بوده است را نگرفته و باید به شهردار و نقاش و دست اندرکاران بهترین جایزه را داد که یک شبه توانسته بودند چنین نقاشی را برروی دیوارها انجام دهند و با توجه به قدرت استان قدس در خراسان که به هیچ کس جوابگو نیست جای تعجب است که جوابیه ای برای تابناک ارسال کرده .
یادمه ما هم بچه بودیم اسممان را روی خودکارمان می چسباندیم که کسی برندارد.
اگر اين نقاشي روي ديوار مي‌ماند چه زياني براي موقوفه داشت؟
جالب اينجاست كه گفته « آماده‌سازي ديوارهاي ميدان فردوسي در راستاي اجراي مصوبه شوراي نقاشي ديواري
شهرداري مشهد بوده است»
خوب اينها هم كه نقاشي بوده آثار غير اسلامي هم كه نبوده، تهاجم فرهنگي هم كه نداشته، فقط كافي بود كنار اين نقاشي‌ها با خط خوش مي‌نوشتند كه اين ملك موقوفه حضرت رضا ـ عليه السلام ـ است.
ضمناً كشيدن يك چنين نقاشي‌اي روي اين ديوار حداقل يك ماه زمان برده است. مي‌توانستند در همان ابتداي كار جلوي كارشان را بگيرند و از نابود شدن بيت المال جلوگيري كنند.
پس تنها دليل اين كار لجاجت و خودخواهي آقايان بوده است.
خداوند هدايتشان كند.
ما که چیزی از این جوابیه نفهمیدیم اگر کسی متوجه شد شرحی دهد تا متوجه شویم نقاشی را استان قدس محو کرده یا شهرداری و یا استان قدس رنگ سفید کرده برای شهرداری که مجدد نقاشی کند . این هم شد یه مسئله که حل کننده ای ندارد زیرا ...........
ما که از این جوابیه چیزی نفهمیدیم !!
عذر بدتر از گناه نیاورید
در خبر اصلی آمده که این نقاشی یک سال طول کشیده . پس چطور روابط عمومی آستان قدس می گوید شبانه اینکار صورت گرفته
قطعا این منطق کسی قبول نداره
به هر حال این مسلم که آستان قدس همیشه در صدد قدرت نمایی برابر شهرداری بوده حالا این هرچی بزرگتر و رسانه ای تر بیشتر مورد پسند آقایون
ما مشهدیا دیگه عادت کردیم به این مانور قدرت دوستان
بالاخره حق با كيه اين وسط ؟؟
وحشتناکه. این عذر بدتر از گناه.
وقف امام رضا عليه السلام وقف ايشونه. پس اسم كي بايد روي ديوار باشه
اگر هم آستان قدس میخواست میتوانست اصلاعیه را به صورت تابلو بزند . من باور نمیکنم این همه چیزی باشه که تو دل مسئولان آستان قدس هست دلایل تنگ نظرانه دیگری وجود دارد
هر کی فهمید به بقیه هم بگه این یعنی چی؟
بنده شاهد زحمات هنرمندان در ایجاد این اثر هنری بسیار ارزشمند بودم.

این جواب از تیپ جواب های رایج افراد آستانقدس رضوی برای توجیه کارهای خود می باشد. اینکه یک کار اشتباه را صد بار در طول یک نامه به نام مبارک امام رضا منسوب و گره بزنید، و اینکه فکر کنید فکر شما و روش شما لزوما روش مورد تایید ولایت و امامت می باشد، قطعا محل ابتلا است.
اگر شما می خواهید که مشخص کنید که این ملک متعلق به آستان قدس است، می توانست فقط با نصب یک پلاک زیبا در هر دیوار طولی دور میدان حل شود.
این همه نقاشی مگر یک شبه انجام شده که موقوفه محترم پس از اتمام کل کار روی همه را رنگ کرده؟؟؟ لااقل قبل از اتمام نقاشی ادامه کار را متوقف می کردید. بر سر بیت المال نشسته اید و هر کار دلتان می خواهد می کنید؟؟؟؟ روز قیامت باید جواب بدهید
ایا راه حل فقط محو کامل نقاشی وهدر رفتن هزینه بود یا راه حل دیگری نیز داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1- حالا اگرنقاشي ها ميماند چه اشكال مهم فرهنگي پيش مي آمد ؟
2- چرا آستان قدس اينقدر شتاب زده ديورا را سفيد كرد ؟
3- مگر آستان قدس توان ارزيابي و برآورد مبلغ نقاشي را نداشته كه اين مبلغ زيادي را دراختيار شهرداري قرار داده تاشهر داري ديوارهاي ديگر شهر را نقاشي كند ؟
4-تناقضات زياد است .
ما که هیچی نفهمیدیم ولی نمیشد بجای پاک کردن تمام نقاشی ها یک گوشه را پاک کرد یا یک ثابلو جلوی آن نصب کرد با عنوان این ملک متعلق ... می باشد. برادر مشکل جایی دیگر است.
چرا چرت و پرت می گید؟ چند ماهه مه دارن نقاشی می کنن، اقدام شبانه حذف کجا بوده؟ حداقل خبر رو بخونین.
خدا انصاف بده به کسانی مردم رو بی شعور تصور می کنن.
جوابیه مسخره تر از خود کار بود
واقعا كه جواب كاملي بود!!!!!!!!!
وقتي اقايان از ملك شخصي مردم هم اجاره دريافت كنند معلومه كه اين با مفاخر اين مملكت چه خواهند كرد .
اعتراضات مردمي به نفع عملكرد مديران آستانه قدس دورغ بسيار بزرگي است .
مردم به خود حضرت رضا (ع) ارادت دارند نه به اين آقاياني كه به شعور مردم توهين مي كنند .
برخی افراد برای توجیه کارهای زشت خود متاسفانه از نام مبارک امام رضا (ع) هم سوء استفاده می کنند.
این کار آستان قدس، یک نوع قدرت نمایی حساب می شه، افرادی که این تصمیم رو گرفتند دارند از اعتبار امام رضا برای تصویه حساب خودشون خرج می کنند. اینهمه پول بیت المال خرج شده رو یه شبه به باد دادند. خوب چندتا تابلو برمی داشتن بالای دیوار می گفتن ملک موقوفه است. این پاک کردن چه توجیهی داره؟ بیت المال تلف شده آقایون دارن از ناهماهنگی صحبت می کنن. با پول امام رضا بیت المال رو تلف می کنن؟ مسئول آستان قدس باید از شهردار تمکین کنه، اون هم یکی از اعضای شهره، ملک موقوفه که از شهر جدا نمی شه!
شرم آوره چرا این همه نقاشی رو یه شبه سفید کردین؟!!! این چه جور جوابیه هست که دادی؟ خدا شر شما مدیران رابطه ای و بی لیاقت رو از سر ما کم کنه
شهرداری مشهد دنبال اهداف سیاسی خودشه. این بلوا کار فیاضی(رییس سابق ایرنا و قدس) و پژمان شهردار مشهد که هردو زخم خورده ی آستان قدس و اخراجی توسط یکی از آقازاده های آستان هستند!
چون با شما هماهنگی نشده بود، شبانه رنگ سفید پاشیدی؟. واقعا نیتت امام رضا بود یا به کرسی نشوندن حرفت؟.نام مبارک امام رضا؟!، تماس های مردمی؟؟!
آیا ممکن است که این موضوع باعث شود تا عملکرد مدیریت آستان قدس زیر زره بین برود وبسیاری از کارهای غیر کارشناسی و حیف المیلی فهرست شود؟
آیا تابناک جرئت نورتاباندن وبازتاب آن را دارد؟
ما که چیزی نفهمیدیم. بالاخره یقه چه کسی را باید گرفت؟
شهرداریها اگر خجالت نمیکشیدندخودقبر امام عیله السلام رابرمیداشتند
با سلام
در مورد این عمل آستان قدس دو مورد ذهن من را مشغول کرده است
1. یا آستان قدس پس از کار نادرست شهرداری (البته اگر گفته آستان قدس در رابطه با محو نام مبارک حضرت امام رضا(ع) را درست بدانیم)اقدام به تلافی کرده است که کاری نادرست و بچه گانه بوده و به غیر از حیف بیت المال نام دیگری نمیتوان بر آن گذاشت که مثلماً قلب امام رضا و بسیاری از مردمان این سرزمین بدرد آمد
ویا 2.مسئولیت کار در شهرداری یا عوض شده و یا نظرش را در مورد فردوسی تغییر داده اند که طرح جامعی را (البته به گفته آستان قدس)تهیه و در آن این نقاشی باید محو میشد که صد البته این کار نیز بسیار نادرست و در نتیجه به هدر رفتن کار نقاش این اثر و در پی آن بیت المال شده است
البته قدر مسلم هر حقیقتی پشت این ماجرا باشد نتیجه ای جز حیف و میل بیت المال نداشته و هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست
در پایان لازم به ذکر است که متاسفانه در ایران خط مشی کاری مشخصی در هیچ کدام از ادارات نیست و با تعویض هر مدیر شاید کل برنامه سازمان یا اداره عوض می شود و مدیر محترم همه چیز را طبق سلیقه و خواسته خود وسیاست و خط و مشی اطرافیان اغلب سیاسی خود عوض میکند که فقط ضربه به نظام و بیت المال است
همیشه مواظب باشیم "رفاهی" نشویم
اینها دلیل و توجیه نمی شود.
من در برخی از کشورهای تقریبا فروپاشیده آفریقایی دیده ام که روی دیوار ملکی چیزهایی از این قبیل می نویسنید برای ادعای مالکیت. یعنی کشور ما این قدر بی قانون است که باید نقاشیهای زیبای مفهومی را نابود کنیم و بر روی آن به سبکی ناهنجار شناسنامه ملکی یک زمین را بنویسیم؟؟!! یا للعجب!
از این متن بویی از دلسوزی استشمام نکردم و این را توجیهی بر عمل انجام شده نمی دانم اگر چه بر این واقفم که شهرداری نباید با اختیار خود در مکان هایی که در مالکیت دیگران است تصرف کند. لج و لج بازی عده ای سرمایه های ملی رو بر باد می ده واقعا متاسفم.........؟؟؟؟؟؟؟
بخاطر دعواهای شخصی مردم رو از امام رضا متنفر می کنید.خدا از هیچ کدامتون نمی گذره
اخر دلیل پاک کردن نگفتن
"مزین به نام مبارک حضرت رضا (ع)"!! بیش از سی سال است همه بی کفایتی ها و بی کفایتها پشت نامهای مبارک مخفی می شوند. درود بر شهردار سخت کوش و لایق مشهد. (یک مشهدی مذهبی)
از بین بردن یک اثر هنری و فرهنگی ان هم به بهانه صیانت از اموال امام رضا؟!!!!!!زمان درس لازم را به شما خواهد اموخت ما که توان ! گفتن نداریم.....چونکه محکوم به دشمنی با امام رضا خواهیم شد و ....
تابی روت سیاه!
جواب نمی دادند سنگین تر بود.
من متوجه نشدم چه ارتباطی بین این توضیح و نابودی اثر هنری دارد.
هیچ وقت نباید زود قضاوت کرد. باید حرف هر دو طرف را شنید.
واقعا جای تاسف داره که آستان قدس رضوی که باید همواره به آبادانی شهر مشهد کمک کند تا این شهر به مکان واقعی خود در سطح بین المللی باز گردد مرتکب همچین عمل وحشتناکی شده است. در حال حاضر نظر اکثر کارشناسان شهری بر این است که باغ های گسترده در سطح شهر مشهد که متعلق به آستان قدس رضوی است به پارک و دریاچه های مصنوعی تبدیل شود تا شهر مشهد در حصار دریاچه های مصنوعی و پارک های زیبا قرار گیرد و مورداستفاده عموم مردم و زایران قرار گیرد. من فکر می کنم این عمل خیلی بیشتر مورد رضای خداوند و امام رضا باشد تا اینکه در این باغات یک سری درختان میوه کاشته شده و میوه های آنها در یم فصل برداشت شده و در تمام ایام سال این فضای بسیار وسیع از سطح شهر در محاصره دیورهای اجری قرار داشته باشد و هیچ نفعی به مردم این شهر بزرگ و مسافران آن نرسد. اگر این باغات در سطح شهر به پارک برای استفاده عموم تبدیل شود شهر مشهد از نظر فضاهای سبز به یک شهر بی نظیر تبدیل خواهد شد ولی افسوس که آستان قدس بجای اینکه به آبادانی و زیبا سازی شهر کمک کند دچار بعضی عقاید دوران جاهلیت شده است. مگه یک نفاشی روی دیوار یعنی که دیگر این ملک متعلق به آستان قدس رضوی نیست؟؟؟؟ من یک پیشنهاد برای شهرداری مشهد دارم- در سرتاسر طول دیورا و مماس بر دیوار شهرداری تابلوهای تبلیغاتی را نصب کرده و نقاشی های بر روی آنها انجام شود به گونه ای که این تابلوها کاملا جلوی دیوار ها باشد و نمای زشت دیوارها دیده نشود در این صورت در هر زمانی نیز می توان این تابلوهای تبلیغاتی که نقاشی ها روی آن انجام شده است را به مکان های دیگری منتقل کرد و همواره از آنها استفاده کرد. همچنین با توجه به اینکه روی این تابلوها با شیشه پوشیده می شود گذشت زمان نیز باعث فرسوده شدن آنها نمی شود. امیدوارم شهرداری مشهد همانطور که تا حالا پیش رفته است پروژه های عمرانی را ادامه داده و شان مشهد را به جایگاه اصلی آن در سطح بین المللی برساند
سلام بنده مدتی در روابط عمومی آستان قدس رضوی مشغول بودم. آقایان مدت زیادی هست که با هم زد و خورد دارند. قانون و "نام مبارک امام رضا(ع)" هم بهانه است. اینها از پول وقف و آبروی امام رضا(ع) مایه می گذارند و آنها هم از پول بیت المال برای رو کم کنی طرف مقابل دیوارها را رنگ می کنند. خدا عاقبت همه را بخیر کند.
واقعا که !
دقیقا چی گفت؟؟؟
"...و افكار عمومي نيز قضاوت خواهند كرد ..."
اتفاقا بد نیست یک نگاهی به نوشته های مردم در مورد این کار بکنیم ببنیم قضاوت افکارعمومی در مورد اینکار چیه؟
به نظر میرسه که حریم مقدس رضوی بازیچه رو کم کنی و لجبازی عده ای از آقایون شده و اگر جلوی این "انحراف" گرفته نشه، جریان انحرافی دیگه ای متولد میشه.
بهتره به جای فرافکنی و خرج کردن از نام امام رضا از این حرکتتون خجالت بکشید
احسنت ؛ جواب خیلی خوبی بود
حالا شما رفتید پاک کردید وزحمات شبانه روزی عده ای رو دود کردید و پول بیت المال به دورریختید همه چی درست شد
ببخشید ولی من زبون این آقایون رو نفهمیدم ، یعنی میگن که اون همه نقاشی یک شبه انجام شده بود ؟
یعنی ملت . . . ! ! !
آخه مگه میشه نقاشی به این وسعت را شبانه کشید که مدیر محترم روابط عمومی درچند جا از کلمه شبانه استفاده کرده درکل طرف ماست مالی کرده نه جواب منطقی (نظر یک خواننده بیطرف شهرستانی )
آقا اینها متاسفانه دروغ میگن . بنده ساکن مشهد هستم وندیدم شهرداری نام امام رضا(ع) روازروی دیواری پاک کرده باشه . تازه برفرض صحت این ادعا چرا باید تقاص اشتباه شهرداری رواز روح وروان مردم وفرهنگ عمومی بگیرید؟
روابط عمومی آستان قدس بهتره قدری جانب انصاف وحقیقت رورعایت کنه. باتشکرازتابناک عزیز
"با اعتراض‌ها و تماس‌هاي مكرر مردمي مواجه شده است"
مسئولان دوباره برای توجیه، از مردم خرج کردند. مثل اینکه باب شده هر کسی هر کاری کرد بگه مردم خواستند مطالبات مردمی بود!!!!
ما که نفهمیدیم بلاخره چی شد؟؟؟ ظاهرا روابط عمومی آستان از این که شبانه نام موقوفه پاک شده ناراحت است ولی اصلا ذکر نشده چرا چند خطی که به زعم ایشان شبانه پاک شده باید در جواب و آن هم به صورت شبانه هزاران متر زحمت هنری هنرمندان پاک شود؟؟؟؟ مگر می شود در تاریکی شب 20 هزار متر نقاشی کرد؟؟؟
من که قانع شدم!!!
من دوبار این متن را خواندم، اما سر و ته آن را نفهمیدم!
توی عمرم جوابیه از این بیربط تر ندیده بودم . بالاخرا توی این جوابیه توجیهی برای نابودسازی اثر هنری باید باشد یا نه ؟ ولی ظاهرا صرفا بدلیل لجبازی حاصل از پاک کردن برخی عبارات بر روی دیوارها توسط شهرداری ، آستان قدس هم در اقدامی تلافی جویانه این عمل ضدفرهنگی را انجام داده است .
هرچه توجیه کنین باز کارتون زشت و غیر فرهنگی بود. یعنی راه حل بهتری به ذهنتون نرسید که پول بیت المال حیف و میل نشه؟
چون نام امام پاک شده اونها هم اومدن تصاویری که برای زیباسازی شهر وبا پول بیت المال بوده پاک کردند! یعنی راه دیگه ای نبود؟
ایا کشیدن نقاشی با این عظمت (نقاشی فردوسی)کار یک شب می باشد ؟ و آیا استان قدس نمی توانست در چند نقطه دیوار و با همان شیوه شبانه طوری آرم خودش را نقاشی می کرد تا نقاشی فردوسی تخریب نشود؟ نیازی به توجیه نیست امید وارم این افراد خود جوابگوی امام رضا در فردای قیامت باشند؟
یا امام رضا غریب الغربا
آیا این امکان وجود نداشت که این نوشته ها بر روی پلاکهای مسی شکیل حک شوند و پلاکها به دیوار الصاق گردند؟؟؟ آیا لازم بود کل نقاشی به آن زیبایی را برای نوشتن این جمله از بین ببرید؟ تاریخ در مورد امثال شما قضاوت خواهد کرد.
افکار عمومی هم آنطور که ادعا می کنید تحت هیچ شرایطی حق را به شما نخواهد داد چون شما یک طرح فرهنگ ساز و عظیم را پاک کرده اید. امام رضا(ع) هم هیچوقت چنین حقی را برای متولیان موقوفاتش قائل نیست.
مملکت داره میشه لج و لجبازیري!
بهتر بود همان 2 تابلويي را كه نوشته اند، رنگ مي كردند و به بقيه قسمت هاي نقاشي كاري نداشتند.
توی این متن همه اش سعی شده گفته بشه که شهرداری شبانه اون تصاویر رو کشیده! والا اون تصاویری که ما دیدیم، یکسال طول کشیده بود که طراحی و پیاده سازی بشه..... پس اینطوری نبوده که از اول هم آستان قدس در جریان نبوده و یک شبه(!) شهرداری اومده و نقاشی کرده. ضمن اینکه استان قدس هم خیلی راحت میتونست متونی رو که میخواست در قسمتی از تصاویر درج بکنه، به طوری که هم اون تصاویر زیبا و بدیع وجود داشته باشند و هم معلوم باشه که اون املاک موقوفه است.
بی تدبیری ها و کوتاه نظری های مسئولین آستان قدس با این تفاسیر سطحی پاک نمی شوند.......
با سلام
آنچه ما در تصاویر دیدیم ، متراژ وسیعی از دیواری بود که پس از نقاشی های شاهنامه ، مجددا بر روی آنها رنگ آمیزی شده بود .
سوال : آیا نمی شد در طراحی انجام شده برای نقاشی ، نام مبارک حضرت امام رئوف علی ابن موسی الرضا در جائی دیگر و مناسب بر روی دیوار انجام گردیده و این تصاویر نیز در جائی دیگر از آن دیوار نقاشی شود ؟
در صورت منفی بودن پاسخ ، اصولا آیا اقدامات اولیه برای ( مانند کسب مجوز و ... ) قبل از انجام چنین هزینه ای انجام نشده است ؟
با تشکر
بلاخره شهرداری پاک کرده یا آستان قدس؟
شاید کار بیگانگان باشد!
توضیحات قانع کننده نیست و عذر بدتر از گناه است.
اگر کسی فهمید چی نوشته به من هم بگه.
به فرض که اینجوری بوده شما به جای اینکه نقاشی ها رو کلا پاک کنید دو باره یک گوشه می نوشتید موقوفه امام رضا. چرا همه رو سفید کردید زحت اون هنرمند بیچاره رو از بین بردید. نه جریان این حرفا نیست اختلاف سر چیز دیگس ما بچه نیستیم که ...
به آقایان آستان قدس بفرمایید برای توجیه یک اشتباه هزار دلیل بیاورید میشود هزار و یک اشتباه ! شما از این هزار اشتباهات زیاد کردید...
آیا کار شهرداری زشت بود؟
آیا شهرداری داعیه دار فرهنگ اسلامیه؟
استان قدس چطور؟
به نظرم با توجه به جایگاه هر دو نهاد کار استان قدس خیلی زشت تر بود
این یک نظر شخصیه و ممکنه مورد پسند عموم نباشه ولی نظر من اینه
آخه مرد مومن مگه میشه شبانه این نقاشی رو کشید و این اثر را خلق کرد، کنار این اثر هنری یک تابلو هم میزدین که ملک وقفی است، کی‌ خواست تجاوز کنه اصلا. مگر کار هنری روی دیوار وقفی تجاوز به موقوفات است؟، از چند تا مرجع تقلید استفتا کنید که آیا این کار غیر شرعی است بعد انگ بزنید
شهرداری و استان قدس مهم نیست همه دستگاه های حکومتی هستند مهم این است که از پول بیت المال هزینه این نقاشی کردن بعد پک کردن بعد هم با سو استفاده از اسم امام هشتم دارند ماست مالی می کنند متاسفم...
اینها همه توجیه است.
مدت زیادی طول کشید تا این نقاشیها کامل شد. آن موقع یادشان نبود که شهرداری چکار کرده است؟
فقط بیست روز از اتمام این نقاشیها گذشته بود.
فقط باید به حال آستان قدس تاسف خورد
تابناک جان واسه یک دفعه هم که شده نظراتمون رو بذار دیگه !!!
آقای مدیر کل زحمت بیجایی برای این جوابیه به خود دادید مردم همه چیز را میدانند و همچنین نیت شما و دست اندرکاران شما را
خودت تنهایی اینو نوشتی یا همفکری هم کردی بلا...
فقط میتونم بگم خیلی آدم بدی هستین شما آقای مدیرکل
هر جفتشون گند زدند!
این ها امدند برای تلاقی کارهای شهرداری این کارها کرده اند؟؟؟؟ چه خبر است؟؟؟؟ مشهد صاحب ندارد؟؟؟ شما اگر خیلی دوست داشتید بگویید این ملک موقوفه است میتوانستید یک تابلو جلوی دیوارهای ان نسب کنید. این دلیل میشود بیایید و نقاشی هایی را که به فرهنگ اصیل ایرانی برمیگردد نابود کنید؟؟؟/ شما اگر میگویید این بد است که شبانه شهرداری بدون هماهنگی شما دیوار نویس هایتان را پاک کرده پس شما چرا این کار بد را دوباره انجام دادید؟؟؟ شما نمیدانید احساسات مردم را با این کار جریحه دار میکنید؟؟؟
چندی پیش هم شهرداری مشهد شبانه و 4 ساعته یک تابلوی خالی جلوی تلویزیون شهری آستان قدس در ابتدای بلوار سجاد مشهد نصب کرد تا جلوی دید آن کاملا گرفته شود . اما معمولا شهرداری مشهد خیلی زورگو تر و حق مردم خور تر است.
مگه قرار بوده با نقاشی روی دیوار کسی به اموال موقوفه تعرض کنه؟ دروغ پردازی و توهم تا کی؟ زشته بخدا تو مملکت اسلامی .اونم تو دیار امام رضا.زشته.
یعنی چه؟! یعنی هر کسی بیاید روی دیوارش بنویسد این ملک متعلق به من است؟! به جای عذرخواهی و جبران خسارت طلبکار هم شده اند و با بی شرمی از نام امام رضا سوء استفاده می کنند.
برای آسایش عموم چرا از باغ ملک آباد چند متری جهت تعریض بلوار ملک آباد داده نمیشود!
اینها همه توجیه بی پایه است، اولا خانه یا ملک چه کسی را به زور گرفته اند آن هم وسط شهر که مثلا با گذاشتن پلاک و اسم این کار را نکنند!! یعنی مردم ما عقلشان به چشمشان است، اگر روی یک دیوار 2 هزار متری نوشته بود که اینجا موقوفه است آن را تصاحب می کنند ولی اگر نبود فورا به فکر تصرف آن می افتند. در ثانی مگر نمی توانستد یک نوشته در کنار نقاشی قرار دهند و آیا الزامی به پاک کردن همه آن بود؟ کاش این دوستان خود را به آستان مقدس امام رضا (ع) منتسب نمی کردند تا به این آسانی کار اشتباه خود را توجیه کنند
جواب ایشان ربطی به مسئله مطرح شده نداشت، و در واقع از پاسخ طفره رفتند.
یک توجیه بسیار بچه گانه و ابتدایی
واقعا متاسفم که چنین افرادی مثلا به امام رضا خدمت می کنند.
باید به آستان قدس رضوی عرض کنم که شما بسیار بیجا کردید که به خاطر تصفیه حساب شخصی و لج و لجبازی این آثار هنری و فرهنگی متعلق به مردم را که از هزینه بیت المال تهیه شده بود پاک کردید. یا اینکار شما حتی لیاقت خودتان را در نگهداری اموال موقوفه نیز به زیر سوال برده اید.
عذر بدتر از گناه!!!
عین معمول کسی در ایران بابت پایمال شدن بیت المال عذر خواهی نمی کند
گاهی یک دیوانه یه سنگ تو چاه میندازه که صد تا عاقل هم از بیرون اوردنش عاجزند اقای یوسفی دیوانه های دستگاه تان را مهار کنید تا در مقابل افکار عمومی چرتد گویی نکنید
متاسفانه بسیار عجیب و غریبی بود.
مگر وسط بیابان است که افراد سودجو باغ محصور شده را تصاحب کنند و جالب این که این دیوار اگر سفید شود سوء استفاده نمی شود ولی اگر نقاشی شده و زیبا باشد تصاحب می شود!!!!
خدا همه ما را از خودخواهی نجات دهد.
اولا جناب آقای آستان قدس محترم چند تا عکس از این پاک شدن های نام مقدس حضرت رضا هم ضمیمه این گزارش سراپا تظلمتان مینمودید بد نبود

در ثانی یک نفر آمد و نام حضرت رضا را پاک نمود و یک ضرری به موقوفات و حق و الناس زد شما هم از بیخ بیایید و تمام حق و الناس را سفید کنید انشالله که موفق باشید
آستان قدس! اين قدر از اسم مبارك امام رضا(ع) خرج نكن. اشتباه كردي، بگو اشتباه كردم. لجبازي كردم. حالاجبران مي كنم.
میتوانستند از دست شهرداری شکایت کنند اینها بهانه ای بیش نیست
آقا باید قبول کرد شهوداریهای ما هم ضابطه مند و قانونمند نیستند وهرجاکم میارن موضوعات رو به جنجال میکشونن،وصدالبته کار آستان قدس هم درست نبوده و باید میدانستند عمل ایشان بازی با احساسات مردم هستش و این درست نیست 
با سلام
در راستای حقوق شهروندی به ایشان و امثال ایشان بفرمایید که اولا استان قدس رضوی تا بحال بابت شهر مقدس مشهد چه گام مثبتی برداشته است و ایا تمسک به الفاظ شرع و حقوق خود باعث اینگونه موارد میشود مردم خود ئانا به امور اطراف خود میباشند و خوب میدانند که چگونه قضاوت نمایند حضرت رضا در دل مردم جای دارد پاک کردن نام ایشان مستمسک اقایان به جهت اعمالی از این دست نیست و نخواهد بود
والسلام
من یک مقدار گیج شدم , یعنی بخی نقاط مشهد , موقوفه هست ؟؟ یا اینکه فقط یک مساحت خاص در یک نقطه موقوفه هست ؟

ضمنا , اگر یک نفر کار اشتباه کرد , ما هم باید کار اشتباه کنیم ؟
چرا قضیه را ربط به نام مباک امام رضا میدهید ؟ یعنی میگویید قصد اصلی حمله به نام ایشون بوده ؟ لطفا منطقی باشید !

ضمنا زیباسازی شهری , چه ارتباطی به توهین یا تجاوز به حدود موقوفه هست ؟؟

و در اخر اینکه فردوسی هم جزئی از این خاک هست و فراموش نکنیم که همه ما هم رفتنی هستیم و آیندگان درمورد رفتار امروز با تاریخ ایران , قضاوت خواهند کرد ... رفتاری که به اسم معصومین در حال تمام شدن هست
جوابیه کاملاً بیربط با اصل سوال تابناک است چرا از اول جلوی کار را نگرفتند که پس از اتمام اینکار را کردند کاملاً بدیهیست که هیچ ارگانی در خراسان جرات مخالفت با استانقدس را ندارد و معاون دادگستری که سهل است یزرگتر از او هم نمیتوانند چیزی خلاف میل وابستگان مقام منیع تولیت معظم (لقب به بفرموده قائم مقام مقام منیع است)چیزی را بگویند
میدونستم یک کلکی تو کار این شهرداری هست
به گمونم آقا امام رضا (ع) هم مصادره شده است. پدرجان شما فقط تولیت آنجا را به عهده داری و حق نداری هرکاری دلت خواست بکنی و پول مردم را به باد بدی. اگر هم شهرداری تخلفی کرده باید با تشکیل جلسه به رتق و فتق امور بپردازی نه اینکه پول مردم را باد هوا کنی. حجالت بکش انگار آقا امام رضا و موقوفات ایشان جزو دارایی های شخصی است!!!
من که نفهمیدم این جوابیه به چه چیزی جواب داد؟


حافظ می خور و رندی کن وشاد باش
ولی دام تزویر منه چون دگران قرآن را
آقای مدیر کل این توضیحات نه تنها قانع کننده نیست بلکه توهین به میراث وتمدن این کشور کهنسال است .ما با فرهنگ وتمدن خود بیگانه هستیم آیااگر حکیم توس متعلق به کشوری دیگر بود با آن اینجوری برخورد میکردند مسلم بدانید که نه.من واقعا متاسفم که ما قدر بزرگان تاریخ خود رانمی دانیم ما باید از این بزرگان پاسداری کنیم ونه اینکه آنها راتخریب کنیم من واقعا متاسفم از این همه بی تدبیری وبی مدیریتی .
چه دلیلیه برای از بین بردن کل اثر. خب تذکر میدادین تا اون قسمتها رو اضافه کنند. چرا دیوارهارو پاک کردین؟
حالا كه مثلا چي را ثابت كنيد ؟
اينكه يه اثر فرهنگي ارزشش كمتر از دعواهاي بچه گانه شماست ؟
با هم دعوا کنید و پول مردم را هدر بدهید.نه دلتان برای امام رضا میسوزد نه فردوسی.دعوا سر لحاف ملا است.
آقایان آخرش قبول کردند که کار زشتی کرده اند یا خیر ؟اگر شهرداری درجریان بوده پس هرمسئولی که اجازه داده نقاشی بدون هماهنگی انجام شود باید مواخذه شود ولی کسی که دستور محو نقاشی به آن زیبایی را داده باید صد بار مواخذه شود.دفاتر حسابداری که به دلیل نوشتن اشعار در حاشیه آن توسط استاد شهریار غیرقانونی و مردود حساب میشود از کلیه دفاتر حسابداری شرکتهای مهم با ارزش تر است
خیلی پیچیده بود!
قربون آقا بشم ولي از نام ايشان نبايد استفاده ابزاري كرد.
بسيار كار بدي كردي اقاي محترم قطعا امام رضا (ع) هم از عمل زشت شما در خصوص پاك كردن آن نقاشي هاي زيبا دلگير خواهد شد .
- ما که از توضیحات روابط عمومی آستان قدس سر درنیاوردیم.! رطب و یابس بافته اند.
- مالک فقط مالک فضای داخل دیوارکشی است و نمای آن متعلق به شهر و شهرداری است. حتی ملک موقوفه
آیا روش بهتری برای اعلام موقوفه بودن به صورت دیوارنویسی نیست!؟ چاره ای نیست . حتما عقل آقایان روابط عمومی نمیرسد!
اقایان مدیران استان قدس رضوی بدانید که شما استان قدس را در مقابل فردوسی قرار دادید و این کار خطرناک و احمقانه می باشد /فردوسی افتخار استان خراسان است و مکمل وجود بارگاه رضوی می باشد مطمئن باشید توطئه بزرگی در این عمل بی خردانه وجود دارد و عوامل ان شمایید
این جوابیه چه ربطی به محو نقاشی های هنری بر روی دیوار شده بود دارد. مأسفانه روابط عمومی آستان قدس با سوء استفاده از نام مبارک امام رضا دنبال فرافکنی و عدم پاسخگویی نسبت به محو اثر هنری از روی دیوار است.
تماس های مکرر مردمی هم امروزه شده نخود هر ادعایی.
پس مساله لج و لج بازی بوده!

کار مملکت رو ببین تو رو خدا!
مهم اتفاقیه که افتاده .. حالا به روش معهود هی توپ رو تو زمین همدیگه میندازن ! عملکرد و رویکرد آستان قدس بر احدی پوشیده نیست و این جوابیه های بی اساس فقط ملت رو .... فرض کردنه !!
ما که چیزی نفهمیدیم
قابل توجه روابط عمومی آستان قدس روضوی :آیا میتوان شبانه نقاشی بطول 2200 متر بر روی دیوارهای میدان فردوسی کشید ؟
من که واقعت قانع شدم....در پی تماس های مکرر مردم!!!!5 کیلومتر نقاشی شبانه در 1 شب!2شب!خیلی قشنگ صیانت کردید از موقوفات.واقعا دستتون درد نکنه
من واقعا از تابناک می خواهم جوابیه این نامه آستان قدس رو بدهد.
یک سئوال هم دارم که اگه بتونید جواب بدید ممنون میشم
چطور کشوری یک نفر ترروریست رو تو هوا میگره دستگیر می کنه که باعث افتخاره،جاسوسهای اسرائیل رو دستگیر می کنه و هزاران کار جالب دیگه... اما دزد این همه مجسمه که تو روز روشن با جرثقیل میان در مرکز تهران و دها مجسمه رو می دزدن نمیتونه دستگیر کنه چرا؟؟؟!!؟؟
همش توجيه ...... مگه تصاوير شاهنامه مغايرتي با شئون اسلامي و نشر معارف رضوي داشت ........
اینها همه اگر هم درست باشد چه توجیهی برای پاک کردن یک نقاشی است. مگر آنها خود عقل نداشتند که این نقاشی را بیند
تا جایی که من می دونم دعوا با شهرداری سر بیلبورد چاپخانه آستان قدس تو بلوارسجاد است !!
ضمناً چند بار اینو خوندم، هیچ جا توضیح ندادن چرا خودشون شبانه همه دیوارهارو سفید کردن !!!؟؟
آستان قدس بازهم كه داري شلوغ ميكني برو كار رو از مراجع ذيربط پيگيري كن نه از رسانه( آقا پسر )
به نظر میرسد پاسخ آستان قدس توجیه کار نادرست خود میباشد واگر نه زمان اجرای طرح بیش از چند ماه بوده است؟؟/
تنها چیزی که از این جوابیه دستگیر بنده شد , بهانه تراشی توسط آستان قدس بوده و متاسفانه فقط می خواهند کار ناپسندی را که انجام داده اند توجیه نمایند .
کمی به فکر درست هزینه کردن اموال امام رضا(ع) باشید و از لجبازی دست بردارید .
دری وری بود!!!!! باعث تأسف است که فردوسی نیز در سرزمین خود غریب است!!!
نقاشی بر روی دیوار کجا به مالکیت استان قدس لطمه میزند .متاسفانه بی تدبیری دراین زمینه شده است .ضمن اینکه دیوار چزیی از فضای شهر است و باید تحت قوانین شهرداری باشد همانطور که برای ساخت در زمین های موقوفی باید مجوز ساخت از شهرداری گرفت
نوبت به مردم عادي كه مي رسد سطح ديوار بيروني مال شهرداري است نوبت به آقايان كه مي رسد چند وجب پياده رو هم حريم مي شود مظلوم امام رضا كه به نام او كار خود مي كنند
به خاطر یک دستمال قیصریه رو آتش زدن
متاسفانه بعضی از مسئولین و دست اندرکاران آستان قدس رضوی در توجیه کار خود حاضرند هر قسمی بخورند و از نام مبارک امام رضا (ع ) در این خصوص استفاده کنند . اما هیچگاه حاضر نمی شوند از کار اشتباه خود معذرت خواهی نمایند
هركار خوب وغلطي رابنام امام رضا انجام ميدهيم ويك ليوان اب هم روش اين همه هزينه شده دوباره پول نذر ونياز مردم را الكي براي كاري كه قرار است دوباره انجام دهيم دور ميريزيم .واقعا يك مدير خوب نداريم اين همه اش بخاطر پول نذر مردم است كه كسي نيست اين پول را در راه درست هزينه كند
سرسر این جوابیه پر ازدروغه آخه چون کشیدن اون نقاشیها حدود یکسال زمان برده یعنی توی اون یکسال نمی تونستند جلوش رو بگیرند در ثانی داخل اون باغ در وسط شهر پر از ساختمانهای آستان قدسه چطوری کسی میاد اونجا رو تصرف کنه
هر که پولش بیش زورش بیشتر
هرکه زورش بیش کارش هیچ تر
تو که راست میگی ... اینم شد جواب واقعن که !!
جهت اطلاع هم وطنان عزیز/ استانقدس اعلام کندایا زمینهای واقع در منطقه محروم شهید رجایی در شرق مشهد متعلق به آنها نیست که بیشتر قسمتهای آن مخروبه و زباله دانی است و برغم مجاورت با منازل مسکونی مردم مستعضف مشهد پاتوق ارازل و اوباش منطقه و محل تجمع معتادان و تزریق و استعمال انواع مواد مخدر است در این مکان حدود چند هزار انواع سرنگ مصرف شده رها شده و حراست استان به رغم درخواست و شکایات اهالی نسبت به بازسازی و نگهبانی از آن قصور می کند ایا مردم پایین شهر با بالای شهر متفاوت هستند زمینهای آن منطقه چند برابر میدان فردوسی است و زمینهای کشاورزی آستانقدس در آن قرار دارد بماند حذف یک یک اثر هنری چه تاثیر بدی در ذهن مردم دارند آقایان بدانند نه نتها مردم مشهد بلکه همه مردم ایران دوستدار امام هشتم (ع)ایا امام رضا محتاج این است که نامش بر در ودیوار نوشته شود . در ضمن آقایان بدانندمعمولا نمای بیرونی مشاع است و ...
اصلا اسم حضرت رضا قبل از کشیده شدن اون نقاشی دیواری، روی دیوار درج نشده بود، که الآن آستان قدس ادعا می کنه شهرداری اسم مبارک ایشون رو محو کرده و این طور می خواد احساسات مردمی رو جریحه دار کنه. رئیس املاک و اراضی آستان قدس به رغم توافق کتبی و شفاهی ، غیر قانونی و یک شبه نقاشی رو محو کرده. در ضمن این اقدام آستان قدس با نارضایتی مردم مشهد رو به رو شده.
اگر یک ریال این مخارج از جیب شخصی می رفت به شدت پیگیری می کردید ولی پوا بیت الماله مهم نیست دوباره می نویسی... مجسمه را بردند ... دوباره می سازیم ... دو باره و دوباره ...
عجب رويي دارن اينا!!خب بر فرض كه شهرداري كار غير قانوني كرد.آيا جواب كار غير قانوني را بايد با لجبازي و تخريب آثار هنري داد؟چرا يك اثر هنري بايد تاوان بي قانوني هاي شهرداري را بدهد؟اصلا مگر آستان قدس قوه قضاييه است يا دادگاه مستقل دارد كه در برابر بي قانوني حكم صادر كرده و با آن برخورد ميكند؟
آستان قدس كه پاك شدن نام امام رضا(ع) را بهانه ميكند آيا واقعا دلش براي نام آمام رضا(ع) سوخته يا املاك خودش؟چرا از نام امام معصوم براي توجيه كارهاي زشت و دور از عقل خود سوء استفاده ميكنيد؟
هيچ كس شما را نخواهد بخشيد و هيچ توجيهي براي اين كار شما قابل قبول نيست.اين را مطمئن باشيد
مرد می خواهد که به حق یا ناحق به استان قدس رضوی اعتراض کند و در عین حال نترسد شوخی که نیست آ
اشاعه فرهنگ وقف براي چه براي آنكه آستان قدس زمينهاي وقفي را بلا استفاده رها كند. اگر اين زمينها صرف كارهاي عام المنفعه و يا كمك به فقيران شود. واقعا مشكل بزرگي از فقراي مشهد حل خواهد شد.
خوب مشهد است و مردمانش نمیشود کاری کرد هنوز که هنوز است امام بزرگوار در مظلومیت است و هر کس به نامش هر کاری را توجیه خواهد کرد که خود امام انشاءاله جواب میدهند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
دستتون درد نکنه،با این دیدگاه بلندتون
با سلام ، خيلي كار زشتي بود واقعا تاثير بدي روي مردم گذاشت.
فرهنگ وقف يك سنت ايراني - اسلامي است.بيشترين موقوفات در بين كشورهاي اسلامي در ايران و در مذهب شيعه رايج است. ازطرفي موال وقفي بايد در خدمت امور عام المنفعه باشد نه ابزاري براي اربابي متوليان آن.حال سئوال اين است كه كدام شيعه ي ايراني از ديدن تصاوير شاهنامه ي فر دوسي و آرش كمانگير كه نماد فر هنگ ايراني است آزرده مي شود كه متوليان آستان قدس با قدرت نمايي نسبت به حذف اين تصاوير اقدام مي كنند؟
ما که نفهمیدیم بالاخره چه ارگانی نقاشیها را پاک کرده است .لطفا" بدون ترس و واهمه و بطور واضح بگویید چه کسی دستور سفید کردن دیوارها را داده است ؟
حضور مدیر کل محترم روابط عمومی آستان قدس عرض کنم که این ها همش توجیه است. یک بچه هم می فهمد که این نقاشی به این زیبایی نباید پاک می شد. در هر صورت آب ریخته رو نمیشه جمع کرد. فقط عاجزانه ازتون خواهش می کنم از نام امام رضای غریب سو استفاده نکنید .... راستی شهرداری یک شخص حقوقیه و محترم نمیشه .. بد نیست یه مقدار اصول نگارش بخونین آقای مدیر کل.... موفق باشید.
عدم همكاري و لجاجت طرفيني يعني همين!
طبق مصوبات موجود مسئوليت فضاي بصري شرهر ها با شهرداري ها است و اين امر اصولا ربطي به ايشان نداشته . در واقع آستان براي جلوگيري از تصرف موقوفات خود مي خواهد در مورد كليه مسايل مربوط به اداره شهر نظر دهد . به هر صورت دلايل مد نظر آقايان قانوني و منطقي نمي باشد .
1. یعنی شهرداری مشهد 1 شبه اون دیولر و نقلشی کرده بودن؟ اونم یا استفاده از تاریکیه شب؟!
2. عبارت مورد نظر رو نمیشد یک گوشه ای نوشت و باقی نقاشی رو حفظ کرد؟! یا اصلاً از یک تابلو استفاده کرد؟
کاش توضیح نمی فرستادین.
واقعا نمیدونم چی بنویسم . که سایت نظرم رو پاک نکنه .فقط مگم مایه خجالته .وای وای وای مدیر کل....
باسلام
اگر از اين موقوفات درجهت منافع مردم مستضعف استفاده شود(كه خشنودي آقا علي ابن موسي الرضا را نيز بهمراه دارد) كاملا بجاست، ودر غير اينصورت چه در اختيار شهرداري و آستانقدس رضوي باشد هيچ تاثيري ندارد.
واقعا اینها ملت رو چی فرض کردن
این هم شد جوابیه
به این نقل قول توجه کنین:
يا زيباسازي شهر به هر قيمتي و حتي بدون كسب اذن مالك و با استفاده از تاريكي شب از وظايف شهرداري است يا اين‌كه اشاعه فرهنگ معنوي وقف و تكليف شرعي و قانوني صيانت از موقوفات و نهادينه كردن اين فرهنگ در اذهان عمومي موضوعي است كه بايد به آن پرداخته شود؟!

باید از این اقایان پرسید می شود طرح به اون بزرگی رو یه شبه انجام داد و مگر قبلا توافق انجام نشده .
نخیر آقا پاک کردن نقاشی فردوسی از روی دیوار جزو وظایف استان قدس رضوی است!
عذر بدتر از گناه به این جوابیه می گن
لطفا درتوجیه این کار احمقانه ازنام مبارک حضرت رضا(ع)استفاده نکنید
حتي اگر نام امام رضا (ع) هم پاك شده باشد مي توانستيد در قسمتي از ديوار ها دوباره آنرا حك كنيد نه اينكه اينهمه زيبايي را يكجا نابود كنيد.
ایکاش یه نفر توی این مملکت پیدا بشه که بتونه جلوی آستان قدس رو بگیره.
آستان قدس برای خودش تشکیلاتی داره که کسی جرئت مقابله باهاشو نداره.
من بعنوان شهروند مشهدی از این عمل آستان قدس شاکی هستم و خواستار برخورد با عوامل این فاجعه فرهنگی هستم.
خوب است كه پذيرفته ايد كه قداست آن آرم از نام به كار رفته در آن يعني نام امام رضا عليه السلام كمتر نيست ولي آقاي آستان قدس ، فكري هم به حال آرم آستان قدس "رضوي" روي پوست كيك و كلوچه كنيد . يه بوم دو هوا نميشه
تمام بیت المال یک شبه هدر رفت مگه میشه این نقاشی ها یک شبه کشیده شده باشد همه مدیران شهرستان ها فکر می کنند هرچه می گویند مردم باور می کنند نه بابا ما شعور داریم پس با این شرایط باید گفت انقدر ایران هرکی هر کی شده که یک ملک بلا استفاده سریع گرفته میشه و غصب می گردد و جای آن ساخت و ساز می گردد و باید حتما نام مبارک حضرت رضا روی آن باشد تا دستبرد نزنند. ولی این اشکال روی دیوار حداقل یک هفته طول کشیده !
آن تصویرهایی که در خبرها آمده بود و کارهای هنری صورت گرفته حداقل یکسال زمان میبرد که انجام شود ، در صورتی که در این جوابیه گفته اند که این نقاشی ها شبانه صورت گرفته است . سوال اینجاست که مسئولین آستان قدس در این یکسال کجا بودند که طرحی به این عظمت را ندیده بودند . برخی جوابیه ها عذر بذتر از گناه است .
شهرداری خودش کاری رو درست انجام نمیده فقط بلده خرابکاری کنه
عذر بدتر از گناه .حذف يك جمله چگونه با تخريب طولاني ترين نقاشي ايران و با زمان يك سال تناسب دارد؟ از شما كه خود را متولي آسنان قدس ميدانيد بعيد است. اين فقط لج بازي و خلاف شرع است.
تا اونجا که من فهمیدم میخواستند یک جمله رو دیوار بنویسند کل دیوار را پاک کردند. 45 میلیون شهرداری خرج کرده و احتمالا 10 میلیون هم اینها خرج کردند یک 50 میلیون دیگه خرج بشه دیگه میتونیم دیوار مورد نظر را در بورس ارائه کنید
گر نو هم بد می کنی پس فرق چیست
بابا عجب هنرمندايي داريم ها در تاريكي شب تونستن 5000 متر مربع رو نقاشي شاهنامه اي بكشن !!! فكر كنم اگه تو ركورد گينس شركت مي كردن حتما مقام اول رو كسب ميكردن !!! عجب!!!
به هر حال کار آستان قدس نادرست بوده.عجیب است که هیچ کس از مسولین حاضر نیست به اشتباهات خود اعتراف کند.بنظرم این فرهنگ سازی در کشور ضروری است
خودت فهميدي چي گفتي :
1-چون شهرداري يك جمله را پاك كرده كه نيم ساعت هم نوشتن دوبارش كارنداره ما دويست متر نقاشي به ان زيبايي كه يك سال كشيدنش طول كشيده را پاك كرديم
2- افكار عموم اصلا مهم نيستند
3- ما سر لج بازي هركاري ميكنيم
فقط به ياد داشته باشيد ا هركي نداند مرم مشهد همه چيز را ميدانند.
(تماسهاي پياپي مردم در اعتراض به ...) ... خودتي داداش
آيا از تماسها و نظرات مردم در خصوص پاك كردن نقاشيهاي ديواري رستم و زحمات شهرداري هم حرفي ميزنيد.
يا مسئولان آستان قدس خوذشان از طرف مردم و به نيابت از امام رضا حرف ميزنند.
این پاسخ به هیچ وجه کار اشتباه امسئولان استان قدس را توجیه نمی کند
بايد اين استان قدس بداند كه هيچيك از اين موقوفاترا نه امام رضا"ع" مي خواهد و نه احتياجي به آنها دارد. استان بايد از تبريزي ها ياد بگيرد كه نه دارايي استان را دارند و نه پول مفت. اما يك فقير هم توي تبريز نيست. فقرا در مشهد بيداد مي كنند. فقرايي كه نه مهاجرند و بيگانه . بلكه بومي خود مشهدند و آستاني ها آنها را نمي بينند. اين پولها شده بلاي جان شماها . هروقت به مشهد آمديم و سوار تاكسي شديم ناله و نفرين رانندگان را در شهر امام رضا پشت سر آستاني ها شنيديم كه همه چيز را مصادره كردند و وقف امام. آخر اين چه وضعي است.
یعنی این به اون در؟!؟!!!!!
ما كه نفهميديم اين جوابيه چي مي خواست بگه؟!!!!!
كار اشتباهي رو با توجيهات اشتباه تر دارن ماست مالي مي كنن
شمارا بخدا و همان آقا امام رضا (ع) قسم میدهم از این بازی های سیاسی دست بر دارید و با هم دست بدست دهید تا اقدامی در خور شان این نام مبارک ( رضا ) انجام شود شاید آقا هم رضا شود از اعمال ما . مقصود از این کلام : هفته گذشته افتخار پیدا کردم چند روزی زائر بازگاه رضوی شوم که برای هر بار تشرف ناچار باید ساعتی را در پارکینگ های حرم مطهر و در نتیجه زیر گذر معطل شوم در نتیجه با موارد زیز بر خورد داشتم :
1 در و دیوار زیر گذر متاسفانه سالهاست رنگ و نظافت بخود ندیده
2 - فنهای داخل جوابگوی این تردد و توقف طولانی ماشینها را ندارد .
پس چه خوب بود و انشالله مورد رضای آقا امام رضا که به امور رفاهی زائرین و آبروی این مکان مقدس بیشتر رسیدگی شود .
این اقدام آستان قدس رضوی در افکار عمومی مضموم است . چرا که 45 میلیون تومان هزینه نقاشی این دیوار به هدر رفت و در این نقاشی متن موقوفه آستان قدس رضوی نوشته شده بود . به نظر من آستان قدس رضوی برای مقابله به مثل بخاطر بیلبرد شهرداری مقابل تلوزیون شهری آستانه این اقدام را انجام داده است
متاسفانه این شد عذر بدتر از گناه ؟؟؟
جای تاسف است
آقاي آستان ميشه شما در جاهايي از خراسان بزرگ كه مطعلق به موقوفات امام بزرگوار نيست تابلو نصب كنيد؟!! آخه هر كسي مي دونه كه تمام خراسان و بسياري از املاك در ايران جزو موقوفات ايشون هستند پس حرف بي ربط نفرماييد و در ضمن كار اون نقاشي به صورت شبانه و يكهو بوده؟
خیلی متاسفم که بعضی افراد خودرای به نام امام رضا (ع)هرکاری دلشان میخواهد می کنند واقعا اگرحضرت زضا(ع)بودند همینگونه رفتارمیکردند که دل مردم یک شهررابه دردآورند
از کی تاحالا می شه شبانه طرح جایگزین ! ( نقاشی طولانی شاهنامه ) را شبانه روی دیوار اجرا کرد؟ خیلی دلم می خواهد جلوی عصبانیتم را بگیرم اما اون نقاشی با پول مردم کشیده شده بود و هیچ خسارتی به موقوفه وارد نکرده است. برای من این موضوع سمبل تحجر شد. وسلام
این نقاشی در طول چند ماه و باهمکاری تعداد زیادی از هنرمندان مشهدی بر روی دیوار کشیده شده بود احتمالاآقای یوسفی خواب تشریف دارند .ایشان نمیداند که این نقاشی ماهها است که بر دیوار نقش بسته و کاری یک شبه نبوده است . البته کار سفید کردن دیوار مذکورتوسط دوستان آستانقدسی شبانه بوده است .
ینی چی اونوقت؟ آخرش افتاد گردن خواجه حافظ؟
ای لعنت خدا بر تلف کنندگان بیت المال
حفظ وحراست موقوفه از مهمترين اصول ميباشد كه اين مهم توسط آستان قدس به نحو احسنت اجرا ميشود همين امر باعث برخي دشمني ها وغرض ورزي ها به اين نهاد مقدس ميگردد كه تاكنون به لطف خود حضرت رفع گرديده است .ايا جاي سوال نيست كه چگونه يك مسئله نچندان مهم در مقايسه با گزارش هسته اي ويا تعدي به دختر دانشجودر دانشگاه فردوسي به فراموشي سپرده ميشود واين مسئه به يكي از مهمترين مسائل روز كه از رسانه هاي بيگانه نيز اعلام ميگردد؟آيا دستهايي در پشت پرده به خاطر عدم كنارآمدن در حيف وميل اموال موقوفه در كار نيست ؟وآيا ....
ظاهرا چند تا بچه در شهرداری و آستانقدس رضوی با هم لج و لجبازی دارند. غافل از اینند که امام هشتم خودش شاهد ماجراهاست.
آخه دروغ هم حدي داره كدوم مردم اعتراض كردن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
چارتاشو پخش کنن. نه فقط دو تاشو.
ابوالقاسم جان:فردوسي عزيز: چه خوب است كه نيستي و ببيني چه برسرميراثت آمده-چه خوب است كه نيستي و ببيني چه برسر خراسان-مشهد-توس-تابران و پاژ آمده-
وامصيبتا كه 30سال از عمرت را براي شناسنامه هر ايراني(شاهنامه ) صرف كردي و 60هزار بيت بدون 1كلمه عربي در شاهنامه گنجاندي و اينان اينگونه ناجوانمردانه با آثارت اينچنين كردن.
خجالت هم خوب چيزي است.
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی