بازدید 13410

آیا نباید به حال این سینما گریه کرد؟!

اکران همزمان این تعداد فیلم در کشوری که از نظر سالن سینمایی، تقریبا حرفی برای گفتن ندارد و از لحاظ سرانه مخاطب نیز رتبه چندان موجهی به ازای تولید بی حد و حصر(!) فیلم سینمایی ندارد، یک خودزنی فرهنگی به شمار رفته و به عبارتی، عرصه رقابت برای تولیدات همسانی از جنس «افراطی‌ها» آزاد می شود.
کد خبر: ۱۴۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۵ 29 January 2011
سرویس فرهنگی ـ با وجودی که برخی مسئولان سینمایی وزارت ارشاد آشکارا اعلام می‌کنند حال و روز سینما خوب است، فروش برخی از بهترین آثار سینمایی تولید شده، نشان از حال احتضار سینمای حرفه‌ای در کشور دارد.

به گزارش «تابناک»، این روزها که شاهد رکوردزنی بی سابقه اکران همزمان چهارده تا هفده فیلم سینمایی در کشور هستیم و این روزها با توجه به سردی هوا و کم رونق شدن بازار اکران و نزدیکی به جشنواره فیلم فجر، به نوعی فصل مرده اکران است، قربانی بزرگی در جریان سینمایی کشور به راحتی ذبح و به مسلخ می رود که بی صدا و غریبانه سرمایه‌ اصلی سینمای انقلاب ـ تولید فیلم متعهد و حرفه‌ای ـ به تاراج رفته و فیلمسازان و تهیه‌کنندگان حرفه ای سینما که کمتر به فکر گیشه و همچنین تولید فیلم فارسی‌های مدرن هستند، از رفتار متعهدانه خود پشیمان می شوند.

بنا بر این گزارش، اکران همزمان این تعداد فیلم در کشوری که از نظر سالن سینمایی تقریبا حرفی برای گفتن ندارد و از لحاظ سرانه مخاطب نیز رتبه چندان موجهی به ازای تولید بی حد و حصر(!) فیلم سینمایی ندارد، یک خودزنی فرهنگی به شمار رفته و به عبارتی عرصه رقابت برای تولیدات همسانی از جنس «افراطی‌ها» آزاد می شود.

رفتار یک سال اخیر معاونت سینمایی به ویژه در بحث اکران به خوبی بیانگر این موضوع است که سینما تنها و تنها یک ابزار سرگرم‌کننده است که نیازمند هیچ نگرش خاص و هدایت مسئولانه ای نیست!

در جدول اکران اخیر سینمایی کشور، قربانی بزرگی به چشم می‌خورد که می‌توانست برگ برنده اکران پاییزه 89 باشد، ولی متأسفانه به بدترین شکل ممکن، تبلیغ، اکران و حذف شد تا شاید دست‌اندرکاران چنین فیلم ها و سینمایی، دیگر هرگز سراغ چنین پروژه‌هایی نروند.
 
«عصر روز دهم» منحصر به فردترین فیلم تاریخ سینمای ایران در بحث تولید در عراق ـ با توجه به اشتراکات بسیار بالای این کشور با ایران ـ که با موضوعی خانوادگی و تمی مذهبی، روایتی بسیار ملموس و دیدنی از عراق امروز دارد، به دلیل برخی ندانم‌کاری‌ها و البته برخی تنگ‌نظری‌ها به بدترین شکل و زمان ممکن، به شکل مشروط اکران شد و ضربه سنگینی از اکران نصفه و نیمه خود خورد.

این فیلم دیدنی که برای اکران در ماه محرم می‌توانست مخاطبان بسیاری را جذب خود کند، با عقب انداختن جدول اکران از سوی مدیران روبه رو شد، بعد هم به صورت تک سئانس به نمایش درآمد و در پایان، از پرده سینما به شکل غریبانه‌ای پایین کشیده شد.

هرچند این فیلم همچنان در برخی سینماها به صورت تک سئانس در حال اکران است، اما ظلمی که بر این فیلم رفت و در عوض اکران فله‌ای فیلم‌هایی که هیچ تناسبی با این روزها نداشته و ندارند، در کنار بی‌تدبیری مدیرانی که در عمل نشان داده اند زیاد به سینمای حرفه ای و متعهد کاری ندارند، نشانگر حال و روز سرطانی سینمای کشور دارد؛ حتی اگر مسئولانی از مدیریت سینما در برنامه های زنده تلویزیون با صراحت اعلام کنند، حال سینما خوب است و هر کسی که بگوید حال سینما خوب نیست، حال خودش خوب نیست!

نگاهی به جدول اکران بی‌سابقه فیلم‌ها، نکات جالبتری را برای مخاطب این گزارش بازگو می‌کند که مهمترین آن، شلوغی تصورناشدنی و ترافیک فیلم‌هایی است که به راحتی به خاطر کف فروش جای فیلم های دیدنی و صاحب سبک را می‌گیرند.

 

1573

106

16

14 مهر

شهریار بحرانی

ملک سلیمان

1

328.5

33

5

اول دی

علی غفاری

چراغ قرمز

2

323.5

33

5

اول دی

رضا کریمی

آدمکش

3

152

26

4

9 دی

احمد کاوری - مهدی فیوضی

نفوذی

4

144

33

5

اول دی

نادره ترکمانی

خاله سوسکه

5

76

26

4

9 دی

ابراهیم وحیدزاده

عروسک

6

38

35

6

29 آذر

مونا زندی حقیقی

عصر جمعه

7

29

33

5

اول دی

بیژن میرباقری

طبقه سوم

8

24

35

6

29 آذر

مجتبي راعي

عصر روز دهم(تک سئانس)

9

23.5

12

2

22 دی

حسین قاسمی جامی

خروس بی محل

10

 

داستان فیلم دلنشین و دیدنی «عصر روز دهم» که هم به نوعی ژانر دفاع مقدس به شمار می رود و هم تم مذهبی و ارتباط با دنیای بی بدیل شیعیان (کربلای حسینی) دارد، درباره جستجو برای یافتن دختری است که در طفولیت و در هنگام حمله عراق به خرمشهر، در آواره‌های این شهر به دست یک سرباز عراقی می‌افتد و او دختر را پیش خود نگه می‌دارد و بزرگ می‌کند... هانیه توسلی که در این فیلم در نقش دو خواهر ایرانی ـ عراقی (بزرگ ‌شده در دامان سرباز عراقی) بازی می‌کند، برای یافتن خواهر در قالب یک تیم پزشکی هلال احمر روانه عراق می‌شود... فیلم سرشار از سکانس‌هایی تأثیرگذار از عراق امروز و البته حرم حضرت ابوالفضل(ع) و بارگاه ملکوتی سیدالهشداء(ع) است و به خوبی تصویر عراق ناامن بحران زده این روزها را برای مخاطب آشکار کرده است.

موضوع فیلم که درباره دفاع مقدس و امام حسین (ع) و همچنین ارایه تصویر واقع‌بینانه از عراق امروز بود از جمله مطالبی بود که مورد توجه حاضرین قرار گرفته و در جلسه نقد و بررسی فیلم مطرح شد.

بلایی که بر سر آخرین فیلم مجتبی راعی ـ کارگردان خوش فکر و متعهد کشورمان ـ آمد، جدای از بحث بیماری سینمایی که داعیه انقلاب و ارزش ها را دارد، ولی نمی تواند فیلمی در همین زمینه را به خوبی «اکران» کند، نشانگر بیماری بزرگتری است که دست‌اندرکاران سینما را به سمت تولیدات سطحی، بی‌محتوا و صرفا گیشه ساز می‌برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
چرا بايد گريه كرد اما به حال شما با مهاجراني پدر سوخته كه پايه گذار همه ركود سينماي كشور شد حالا هي شما سنگ اون خود فروشا رو به سينه بزنيد
برو بابا راستش بگيد كارگردان روز دهم رفيقتون اينجوري تبليغ ميكنيد براش
بلاخره یکی پیدا شد حرف دل اهالی سینما رو بیان کنه به نظر من سینمای معنا گرا در کشور به کلی از بین رفته و هیچکی نیست به این وضعیت رسیدگی کنه. این برنامه جیرانی هم با یک سری محدودیت های که براش تعیین کردن به هیچ دردی نمی خوره.
دلم می سوزه...فقط همین
اولاً: هدف شما از این مقاله نقد مسئولین و دست اندرکاران سینماست یا تبلیغ یک فیلم؟
ثانیاً: اعداد جدول بالا چی هستند؟
ثالثاً: چرا نظرات را درج نمی کنید.
فقط جهت اطلاع تابناک
سلام،
مقاله تاحدی گنگ و نامفهوم است. مطلب بخوبی پخته نشده است. مناسب است جدول مندرج در مقاله تیتر داشته باشد تا اعدام مفهوم پیدا کنند. اگر گفته میشود فیلم های دیگر ضعیف تر از فیلم -عصر روز دهم- هستند، مخاطب هرگز دلیل آنرا با خواندن مقاله نمی فهمد.
موفق باشید
دوستان متخصص در همه امور اگر کمی دقت کنند متوجه می شوند که امور اکران در اختیار دولت نیست.!!!
دوره فيلمهاي مزخرف تمام شده الان ديگه فيلمهاي بيننده زياد داره كه مد روز باشه
بجای انتقاد و غر زدن اگر تو میتوانی یک فیلم بهتر بساز که مردم اصلا فیلمهای دیگر راکنار بزنند و بشینند فیلم تو را بینند همه ایرانیها یاد گرفتند که بجای حرکت چوب لای چرخ دیگری بذارند
جمعش کن اراجیقتو
این فیلم اصلا قوی نیست
مسئولین اجازه بدن فیلمسازها آزادی ساختن مانند فیلم اخراجی ها داشته باشند اونوقت ببینید سینما ها چه جوری پر میشوند. نه اینکه فقط یک نفر اجازه داشته باشد اینطور فیلم بسازد
آیا دیدگاه مردم نیز در این نوشته مورد توجه قرار گرفته است ؟ وآیا واقعاً علت عدم فروش این فیلم دلایل مورد نظر نویسنه است ؟ کمی بیاندیشیم و ببینیم که ایراد کار درچیست که فیلم های سطحی فروش بالا را داشته اند؟
برادر بزرگوار سینما در وهله اول واثعا فقط یک ابزار برای سرگرمی است.
شماها سی سال است آن را ایدئولوژیک کرده اید و هی دنبال درس و حرف های قلمبه سلمبه توی فیلم ها هستید.
دولت و حکومت نه باید در امر تولید و نه در امر اکران دخالت کند.
حتی لازم هم نیست پول نه خرج فیلم سازی کند و نه حتی ساختن سالن سینما.
دولت اگر مثل آدم سیاستهایش در حوزه سینما را یکبار بگوید و بعد فیلم سازها خودشان بروند بسازند و خودشان هم پخش کنند. آن وقت است که سالن های سینما هم به همت سرمایه گذاران ساخته می شود و این مردم هستند که واقعا انتخاب می کنند که چه فیلمی را بیشتر دوست دارند و چه فیلمی را دوست ندارند.
واقعا فیلم خوبی بود...اینا فقط دوست دارن اخراجی ها و افراطی ها بسازن...کلا تو فضای پوپولیستی حال می کنن اما دم از اسلام و انقلاب می زنن...
نام ستون برای جدول فراموش شده
از مسئولین چی بگیم...البته خوشبختانه مردم دارن بیشتر توجه میکنن. اصلا اگر بحث دین رو هم در نظر نگیریم ، برخی از این فیلمهای افتضاح به شعور و شرافت مردم توهین میکنند واقعا به چه قیمتی؟!
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی