بازدید 16375

3 جزیره بکر به منطقه آزاد كيش واگذار شد!

کد خبر: ۱۳۷۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۷ 20 December 2010
در حالي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته با الحاق جزاير «هندورابي»، «فارور» و «بني فارور» به منطقه آزاد كيش موافقت كرده است كه به گفته مسوولان سازمان حفاظت محيط زيست قرار بود اين مناطق بكر حفاظت شده كه زيستگاه‌ جمع زيادي پرندگان، آهو، لاك پشت و جمع زيادي از كلوني‌هاي مرجاني است، ارتقاي درجه يابند!

به گزارش ايسنا، حدود يك سال و نيم قبل سازمان مناطق آزاد اقدام خود را براي در اختيار گرفتن جزاير «هندورابي»، «فارور» و «بني فارور» آغاز كرد كه با مخالفت سازمان حفاظت محيط زيست مواجه شد.

سازمان حفاظت محيط زيست قرار بود در قبال در اختيار قرار دادن بخشي از منطقه حفاظت شده «سراج» ـ كه از لحاظ حفاظت، ارزش چنداني نداشته است ـ جهت احداث پالايشگاه، جزيره «هندورابي» را به طور كامل در اختيار گيرد و آنرا به منطقه حفاظت شده تبديل كند.

در حالي سازمان حفاظت محيط زيست بخشي از منطقه «سراج» را براي احداث پالايشگاه واگذار كرد كه سازمان مناطق آزاد در يكي از كميسيون‌هايي كه سازمان حفاظت محيط زيست در آن عضويت نداشته است، لايحه الحاق جزاير «هندورابي»، «فارور» و «بني فارور» را به منطقه آزاد كيش به تصويب رساند و پس از آن اين لايحه از سوي دولت به مجلس فرستاده شد.

با اطلاع سازمان حفاظت محيط زيست از اين موضوع، مهندس محمدي‌زاده در نامه‌اي به رييس جمهوري خواستار استرداد لايحه ارسالي دولت در اين خصوص شد، اما به نظر مي‌رسد اين تلاش‌ها به نتيجه نرسيد و سرانجام روز گذشته مجلس شوراي اسلامي با الحاق جزاير «هندورابي»، «فارور» و «بني فارور» به منطقه آزاد كيش البته با رعايت موازين زيست محيطي موافقت كرد!

مهندس مجيد وفادار ـ مدير كل محيط زيست هرمزگان ـ با اشاره به اين كه اين اداره كل شهريور ماه سال جاري از موضوع مطلع شد، به ايسنا گفت: سريعا موضوع را به سازمان مركزي منتقل و پيگيري كرديم.

وي با اشاره به اين كه اداره كل محيط زيست هرمزگان بسيار در اين خصوص حساس است، گفت: جزاير «فارور» و «بني فارور» جزو مناطق حفاظت شده بوده كه شاخصه اصلي آن‌ها بكر بودن، حضور پرندگان، وجود حدود 500 راس آهو ، جزيره تخم گذاري لاك پشت‌ها و مهمترين جزاير مرجاني خليج فارس هستند. از سوي ديگر پناهگاه حيات وحش «هندورابي» نيز منطقه بكر مرجاني است كه محل تخمگذاري لاك‌پشت‌ها به حساب مي‌آيد.

مدير كل محيط زيست هرمزگان با اشاره به اين كه سازمان حفاظت محيط زيست قرار بود با واگذاري بخشي از منطقه حفاظت شده «سراج»، جزيره «هندورابي» را ارتقاي درجه دهد، تصريح كرد: اين در حالي است كه مصوبه روز گذشته مجلس همه ما را شوكه كرد!

وي با تاكيد بر اين كه اداره كل محيط زيست هرمزگان همچنان پيگير موضوع است، اظهار اميدواري كرد كه مصوبه اخير هرچه سريع‌تر تغيير كند تا خسارتي به مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محيط زيست و وسعت مناطق تحت حفاظت وارد نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی