بازدید 19154
آیت الله لاریجانی:

صدور حکم قطعی برای برخی متهمان حادثه کوی دانشگاه

قوه قضاییه موظف است نه مختار. بنده نه حق دارم از قانون تخطی کنم و نه این کار را خواهم کرد/ بدانید ما پیگیر مسائل مفاسد اقتصادی هستیم و آن را رها نخواهیم کرد/ اگر شخصی توهین کند و قانون وی را مجرم بداند، آیا ما باید رسیدگی کنیم یا خیر؟/ با حکم قاضی نمی‌توان متهم را در روزنامه و تلویزیون تشهیر کرد.
کد خبر: ۱۳۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵ 22 November 2010
رییس دستگاه قضا با اشاره به پرونده کوی دانشگاه گفت: درباره این پرونده، بیش از سی نفر احضار شدند و برای برخی از آن‌ها کیفرخواست قطعی صادر کردیم.

به گزارش «تابناک»، آیت‌الله صادق لاریجانی که در همایش پیام ماندگار به مناسبت سالروز تأسیس بسیج دانشجویی در دانشگاه تهران سخن می گفت، با اشاره به این مسأله، بر اهمیت قانون مداری تأکید کرد.

مهمترین نکات سخنرانی آیت الله لاریجانی به شرح زیر است:

ـــ پیش از آن‌که مسئولیت‌هایی به عهده‌ام گذاشته شود، در دانشگاه‌ها حضور می‌یافتم. معتقدم باید مجالی داده شود تا دانشجویان به ویژه دانشجویان بسیجی در صحنه انقلاب حاضر شوند. همچنین بر این باورم که آن‌ها نیروهای عظیمی هستند که می‌توانند به توسعه و پیشرفت سیاسی کشور کمک کنند و امکان ندارد از این دیدگاهی اختلافی با نظر مقام معظم رهبری داشته باشم.



همواره تلاش کردم انتقادپذیر باشم

ـــ باید توجه داشته باشیم که قوه قضاییه شخص بنده نیست، بلکه نهادی است که شما باید از آن پاسداری کنید. درخواست من این است که میان نقد سازنده و توهین تفاوت گذاشته شود و امیدوارم گمان نداشته باشید که کسی تعمدی در قوه قضاییه دارد، بلکه وظیفه ما این است که به قانون عمل کنیم.

ـــ اگر شخصی توهین کند و قانون وی را مجرم بداند، آیا ما باید رسیدگی کنیم یا خیر؟

ـــ قوه قضاییه موظف است، نه مختار. بنده نه حق دارم از قانون تخطی کنم و نه این کار را خواهم کرد. گاهی در قوه قضاییه، میلمان به این است که کسی مجرم نباشد، ولی اگر بنا بر قانون مجرم شد، قوه قضاییه مختار نیست.

ـــ مبارزه با مفاسد اقتصادی مهم است. مقام معظم رهبری، همه قوا را مسئول پیگیری فرمان هشت ماده‌ای دانستند، ولی از لحاظ شرعی و قانونی برای پیگیری دستگاه قضایی مسئول بوده است.

ـــ بدانید ما پیگیر مسائل مفاسد اقتصادی هستیم و آن را رها نخواهیم کرد.

ـــ افراد متهم نیز سر وقت به دادگاه فراخوانده خواهند شد. درباره پرونده بیمه تاکنون پنجاه و اندی نفر را به میز محاکمه کشانده‌ایم و به زودی به دادگاه فراخوانده می‌شوند. البته باید توجه داشت که مباحث مفاسد اقتصادی بسیار ظریف است و نباید تا زمان قطعی شدن حکم اعلام اسامی صورت گیرد.

ـــ با حکم قاضی نمی‌توان متهم را در روزنامه و تلویزیون تشهیر کرد. اگر روزنامه‌ای نام متهمی را پیش از قطعی شدن حکم اعلام کند جرم است. به نفع ماست که در مسیر قانونی طی طریق کنیم.

اصل هشتم قانون اساسی

ـــ امر به معروف و نهی از منکر واقعا مغفول افتاده، در حالی که در قانون اساسی به صراحت این موضوع بیان شده است. همچنان که روایات بسیاری در این زمینه هست و امیدواریم این قانون نیز به تصویب برسد.

ـــ گلایه از دستگاه قضایی فراوان و بعضا نیز بحق است. در کنار زحمات و فعالیت‌های قضات شریف مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد. یکی از مشکلات ما نیروی انسانی است و در این رابطه از دانشجویان بسیجی می‌خواهیم که به دستگاه قضایی بیایند.

ـــ متأسفانه برخی از دانشجویان خوب، به جای این‌که به دستگاه قضایی بیایند به دنبال وکالت می‌روند. البته این به این معنا نیست که وکالت فعالیت خوبی نیست، ولی هنگامی که دستگاه قضایی نیاز به نیرو دارد، بجاست که این کار انجام شود. هر چه نیروهای ما از لحاظ علمی قوی باشند، قطعا در عملکرد ما مفید و موثر خواهند بود.



ـــ نسبت به مشکلات دستگاه قضایی بسیار کار کردیم. برای رفع اطاله دادرسی، کمبود نیروی انسانی و استفاده از IT وقت بسیار گذاشته شد. مشکلات ما یکی، دو تا هم نیست. البته متوسط زمان رسیدگی به یک پرونده بر پایه سیستم CMS حدود سه ماه است که فکر نمی‌کنم این مقدار بسیار زیاد باشد.

ـــ یکی از مشکلات در کل کشور نبود آمار دقیق است.

ـــ طرح CMS این مشکل را تا حدودی در قوه قضاییه برطرف خواهد کرد.

پرونده کوی دانشگاه

ـــ متأسفانه در پرونده کوی دانشگاه نیروهای امنیتی هیچ کمکی به ما نکردند و این اشاره ‌که هیچ کمکی ارایه نشد، به ما نبود، بلکه به نیروهای امنیتی بود و در جلسه‌ای این موضوع را خدمت مقام معظم رهبری مطرح کردم.

ـــ اقدامات ما بر پایه اطلاعاتی بود که از راه دیگر به دست آوردیم.

ـــ درباره این پرونده، بیش از سی نفر احضار شدند و برای برخی از آن‌ها کیفرخواست قطعی صادر کردیم. این پرونده باید به صورت دقیق رسیدگی شود، از ما انتظار تعجیل نداشته باشید، زیرا ما بر پایه قانون فعالیت می‌کنیم و نمی‌توانیم بر اساس اتهام کار کنیم. امیدواریم این پرونده به خوبی به پایان برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۴
در این پرونده نیروهای امنیتی هیچ گونه کمکی به دستگاه قضائی نکردند
قاضی القضات باید اسم ببره کسایی رو که همکاری نمی کنن تا مردم بدونن ثانیا وقتی میگه امیدوارم پرونده کوی دانشگاه به خوبی به پایان برسد.منظورش چه نوع خوبیه؟ بعد از این همه مدت هنوز فکر می کنن این پرونده می تونه تاثیری داشته باشه. یا باز می رسیم به یه ریش تراش دزدی
اگر در باره مهدی هاشمی قانون به عدالت رعایت کنید درست است و پیش مردم و خدا رو سفید می شوید و گرنه بدا به حالتان
تحقيقات قوه قضائيه در خصوص حادثه دانشگاه تهران مكفي وكامل نيست براي مثال هيچ كس از حراست دانشگاه ومدير كل وقت حراست (آقامحمدي)كه بايد بهترين اطلاعات را در اختيار داشته باشند در اين خصوص سؤال نكرد دستگاه امنيتي هم كه به قول آقاي لاريجاني همكاري نكرده پس اطلاعات چگونه جمع آوري شده است؟
اكثر بدبختيهاي ما بخاطر عدم برخورد شديد قوه قضاييه با مجرمان و رانت خواران است
خدا عاقبت همه ما را به خیر گرداند
بانام خدا و درود و سلام بر مقام معظم رهبري و كليه كاگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران ، باعث تاسف است كه تابناك ان جمله را"رییس دستگاه قضا با اشاره به پرونده کوی دانشگاه گفت: در رابطه با این پرونده بیش از 30 نفر احضار شدند و برای برخی از آن‌ها کیفرخواست قطعی صادر کردیم "كه ايشان فرموده اند "کیفرخواست قطعی " آنوقت تابناك اعلام كند صدور حکم قطعی برای برخی متهمان حادثه کوی دانشگا " واقعاً باعث تاسف است و خجالت بكشيد و حيا كنيد و ترا بخدا اينقدر شايعه پخش نكنيد و خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود بدانيد و اينقدر دروغ گويي و رياكاري نكنيد
ايت الله لاريجانى با آمران اين جنايات برخورد كنيد اگه ايت الله شاهرودى با
آمران جنايت كوى دانشگاه سال 78 برخورد ميكرد جنايت كهريزك وكوى دانشگاه سال گذشته رخ نمى داد
اگه اين آمران محاكمه بكنيد بخشى عظيم از معترضان قانع خواهد شد كه قوه قضاييه مستقل است
یعنی واقعا براشون حکم قطعی صادر شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدایا آخر چطور ممکن است که نیروهای امنیتی یک کشور با قوه قضاییه آن همکاری نکنند ؟ واقعا این نیروهای خود سر تا کجا نفوذ دارند که حتی ریس قوه قضا هم در باره آنها چنین قضاوت می کنند . آیا آنان هدفی جز به انجراف کشاندن و به بیراه بردن کشور دارند یعنی درست برعکس آنچه که بیان می کنند ؟
چرااينقدر دير برخورد مي شه با افراد لباس شخصي كه به كوي دانشگاه مجتع سبحان حمله كردند. چه كساني به خانه مراجع قم حمله كردند؟ با حمايت و دستور چه كسي اين كارها صورت ميگيره؟ در كشور امام زمان بايد عدالت باشه نه بي عدالتي عدالت اينه كه يه عده اي همه رسانه رو در اختيار داشته باشن و هر چي خواستن بگن يه عده اي هم در حصر باشند و نتونن حرفشونو بزنند
چرا حکم مفسد اقتصادی 19 میلیاردی اقای بابا خان ولیپور محکوم به اعدام اجراء نمیگردد
مااز شما هیچ انتظاری نداریم چه برسد به تعجیل دررسیدگی به پرونده کوی دانشگاه ....
امر به معروف و نهي از منكر در كشور ما فقط به اين شكل است كه كسي كه زورش بيشتر است و به نهادهاي قدرت وصل است امرو نهي مي كند و مردم عادي و ضعيف تر بايد گوش كنند.
در حالي كه امر به معروف و نهي از منكر بايد شامل اين نيز باشد كه مردم عادي و ضعيف هم بتوانند نهادهاي قدرت را امر به معروف و نهي از منكر كنند. آيا واقعا چنين شرايطي در ايران فراهم است؟ متاسفانه من فكر مي كنم كشورهاي خارجي غيرمسلمان اين فريضه اسلامي را بهتر از ما اجرا مي كنند.
انصافا تابناك جان اين را نشان بده. حرف بدي نزدم.
عكس اوليتون از آيت الله خيلي جالبه!!!
انشاا...قاضي القضات فقط با درنظرگرفتن كه خدا شاهد اين دادگاهها است و با درنظرگرفتن اينكه فرداروزي خود در دادگاه عدل الهي فراخوانده ميشود و آنجا ديگر خاله و پسرخاله هيچكس ضامن آدمها نميشوند بايد به عدالت حكم نمايد
خدا نكند كسي كارش به دادگاه و پاسگاه برسد از حقش كه هيچ از زندگي هم سير مي شود! دستگاه قضايي ايرادات اساسي بسياري دارد كه آشكارترين آن اطاله دادرسي است!
آقای لاریجانی اگر می خواهید عدالت برقرار کنید به موضوع بی اخلاقی های مناظرات انتخاباتی هم رسیدگی کنید؟
بايد دارشون بزنن.
جالبه که هیچ کس نمیگه تمام این فتنه ها زیر سر سران خائن وطن فروش و منافق فتنه است اصلا کسی کاری به کار آنها نداره .
"متأسفانه در پرونده کوی دانشگاه نیروهای امنیتی هیچ کمکی به ما نکردند "
فقط برای مظلومین قاضی القضات هستید؟
فقط آخرت را هم در نظر داشته باشيد
علت عدم تشهير متهم يا متهم فرضي چيست؟
??????????????????????
با سلام بر قاضی القضات ایران
شما که به پرونده مسائل و مفاسد اقتصادی دسیدگی میکنی لطفا این پرونده نگین غرب رو هم یه نیگا بندازی بد نمیشه!!
دزد حاضر اموال دزدیده شده آماده شاکی هم مهیا و آماده ولی .......
من طرفدار هيچ گروه سياسي نيستم ولي اعتقاديم به عدالت در دستگاه قضا ندارم،دلايل آن بسيار زياد است ولي 1 مورد خيلي محسوس آن كه براي من جاي سوال است اين است كه چطور ميشود به ديگران بدون هيچ مدركي يا لا اقل سند قضايي اتهام زد ولي مورد سوال قرار نگرفت بهترين مثال در اين زمينه در مناظره هاي انتخاباتي كاملا مشهود است اين را كه ديگر نميشود توجيه كرد اگر ميشود به ما هم بگوييد چطر مشود؟اگر من هم آن اتهامات را ميزدم آنوقت ميتوانستم الان براي شما كامنت بگذارم؟كاملا بي غرض نوشتم اميدوارم نظرم را درج كنيد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی