بازدید 52627
تابناک گزارش می دهد؛

بازتاب شهادت رئیس‌جمهور و مقامات ارشد ایران در رسانه‌های بین المللی | تحلیل «سی ان ان» از آینده قدرت سیاسی ایران | «دویچه وله» از تاثیر شهادت رئیسی بر خاورمیانه نوشت

خبر شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد، بازتاب های رسانه ای گسترده ای داشته است.
کد خبر: ۱۲۳۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱ 20 May 2024

تابناک جهان: شهادت «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» خادم الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران به همراه تیم همراه ایشان در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه سی در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی طی یک سانحه هوایی در رسانه های غربی بازتاب گسترده‌ای داشته و به تیتر یک بیشتر رسانه‌های جهان تبدیل شده است. 

این خبر ناگوار بازتابهای گسترده ای در رسانه های بین المللی داشته است.

ای بی سی نیوز، سی ان ان و روزنامه انگلیسی گاردین نیز خبر به شهادت رسیدن رئیس جمهوری ایران و تیم همراه ایشان را در سانحه ناگوار سقوط بالگرد بازتاب دادند. گاردین نوشت: هنوز گزارش فوری درباره علت سقوط این بالگرد که روز یکشنبه در شرایط مه آلود رخ داد و رئیس جمهور در حال بازگشت از سفر به آذربایجان همسایه برای افتتاح یک سد بود، منتشر نشده است.

همچنین شبکه سی ان ان به نقل از خبرگزاری های ایران تیتر زد: «خبر جان باختن رئیس جمهوری ایران در سانحه سقوط بالگرد تایید شد».

این شبکه خبری آمریکایی نوشت: این سانحه به چندین ساعت عملیات تفحص و نجات با کمک اتحادیه اروپا و ترکیه منجر گردید اما تلاش های تیم امدادی با وجود مه سنگین و کاهش دما با مشکل مواجه شد.

سی ان ان مدعی شد: این سانحه در برهه ای حساس برای تهران و با گذشت هفت ماه از جنگ (رژیم) اسرائیل علیه حماس در غزه بروز کرد که باعث افزایش تنش ها در خاورمیانه شده و جنگ سایه‌ چند دهه‌ای بین (رژیم) اسرائیل و ایران را آشکار نموده است.

این شبکه خبری نوشت: دولت ایران روز دوشنبه «جلسه اضطراری» تشکیل داد. تشکیلات ایران اکنون باید رئیس جمهور جدیدی را پیدا کند که بتوانند از وی در سایه ناامنی شدید در منطقه و اوضاع در داخل این کشور حمایت کنند. نفر بعدی در صف جانشینی رئیس جمهوری ایران، محمد مخبر معاون وی است. قانون اساسی ایران همچنین مقرر کرده است که رؤسای سه قوه از جمله معاون رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه باید ظرف ۵۰ روز پس از تصدی سمت سرپرستی، ترتیب برگزاری انتخابات و انتخاب رئیس جمهوری جدید را بدهند. 

همچنین خبرگزاری فرانسه با استناد به گزارش رسانه های ایران در روز دوشنبه، خبر ناگوار سقوط بالگرد رئیس جمهوری در منطقه کوهستانی شمال غرب ایران را بازتاب داد و نوشت: این بالگرد روز یکشنبه هنگام عبور از مناطق کوهستانی در مه شدید در استان آذربایجان شرقی دچار حادثه فرود سخت شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در این سقوط جان باخت.

خبرگزاری روسی تاس نیز به نقل از سازمان هلال احمر ایران تیتر زد: « رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران در سقوط بالگرد جان باختند». این گزارش افزود: این بالگرد حامل مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز بود.

در همین حال، شبکه خبری فاکس نیوز با تیتر «تایید خبر درگذشت رئیس جمهور، وزیر خارجه و چند تن از مقامات ایرانی در سانحه سقوط بالگرد» این سانحه ناگوار را پوشش داد و نوشت: علت این سانحه معلوم نیست اما طبق گزارش رسانه های ایران، این بالگرد روز یکشنبه مجبور به «فرود سخت» شد.

همچنین تارنمای رسانه انگلیسی اسکای نیوز با تیتری عنوان کرد: آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران بر اثر سانحه سقوط بالگرد جان باخت. این رسانه افزود: رئیس سازمان هلال احمر ایران به رسانه های دولتی گفت با طلوع آفتاب، امدادگران آثار لاشه این بالگرد را مشاهده کردند. 

تارنمای رسانه آمریکایی آکسیوس نیز با استناد به گزارش رسانه های دولتی ایران، خبر به شهادت رسیدن رئیس جمهوری، وزیر خارجه و دیگر مقامات ایرانی را در سانحه سقوط بالگرد بازتاب داد. این گزارش افزود، چند رسانه دولتی ایران گزارش دادند، همه سرنشینان این بالگرد «به شهادت رسیده اند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در بازتاب این سانحه ناگوار نوشت: رسانه های ایران گزارش دادند، بعد از ساعت ها جستجو در منطقه مه آلود و کوهستانی در شمال غرب ایران، پیکرهای رئیس جمهور، وزیر خارجه و چند تن دیگر از مقامات در محل سقوط بالگرد سانحه دیده کشف شدند.

آسوشیتدپرس نوشت: تلویزیون دولتی ایران هیچ دلیل فوری برای سقوط هواپیما در استان آذربایجان شرقی ایران اعلام نکرده است. در میان سرنشینان این بالگرد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران بود و به نوشته خبرگزاری دولتی ایران، این بالگرد همچنین حامل استاندار آذربایجان شرقی و سایر مسئولان و محافظان بود.

خبرگزاری اسپوتنیک ضمن اعلام خبر شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه و هیأت همراه زندگی‌نامه شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را منتشر کرد.

آی تی وی انگلیس نیز خبر سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهوری و به شهادت رسیدن ایشان و تیم همراه را بازتاب داد و عنوان کرد، رسانه های ایران هنوز خبری فوری از علت بروز این سانحه منتشر نکرده اند. این رسانه انگلیسی نوشت: مقامات ترکیه بامداد روز دوشنبه تصاویری از آنچه به نظر می‌رسد آتش‌سوزی در بیابان است منتشر کردند و آنها «مظنون بودند که این تصاویر مربوط به لاشه یک بالگرد باشد». مختصات ذکر شده در این گزارش تصویری، آتش‌سوزی را در ۲۰ کیلومتری جنوب مرز آذربایجان و ایران در کنار کوهی شیب دار نشان می دهد.

«خبر به شهادت رسیدن رئیس جمهوری ایران و تیم همراه در روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز و تارنمای آمریکایی پولیتیکو نیز بازتاب داشت و این رسانه ها نیز به اخبار رسانه های ایران درباره بروز این سانحه و جستجوهای گسترده تا قبل از تایید نهایی خبر سقوط بالگرد و به شهادت رسیدن رئیس جمهوری از سوی تیم های امدادی اشاره کردند».

روزنامه دیلی تلگراف انگلیس نیز در بازتاب خبر به شهادت رسیدن رئیس جمهوری و وزیر خارجه کشورمان و تیم همراه نوشت: حماس اعلام کرد، این دو مقام ایران «تلاش های خستگی ناپذیری» در حمایت و ابراز همبستگی با فلسطینی ها در غزه داشتند.

این گزارش افزود: حماس در بیانیه ای اعلام کرد که «آنها (آیت الله رئیسی و امیر عبداللهیان) تلاش های سیاسی و دیپلماتیک قابل توجهی در توقف تجاوزگری صهیونیست ها علیه مردم فلسطین ما» داشتند. رسانه انگلیسی تیتر زد: حماس سوگوار «تلاش های بی وقفه» (آیت الله) رئیسی در جنگ با (رژیم) اسرائیل است.

تارنمای آلمانی دویچه‌وله نیز خبر به شهادت رسیدن رئیس جمهوری را با این تیتر که «درباره رئیس جمهوری ایران چه می دانیم؟» منتشر کرد و به گمانه زنی درباره اتفاقات احتمالی بعدی در خاورمیانه در سایه این حادثه پرداخت.

این رسانه نوشت: بعد از ساعت ها تردید و عدم قطعیت، رسانه های ایران صبح دوشنبه تایید کردند که رئیس جمهوری ایران در سانحه سقوط بالگرد در روز گذشته به شهادت رسیده است.

خبرگزاری رویترز نیز پس از اعلام رسمی خبر شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه، این خبر را به نقل از مقامات و رسانه‌های رسمی ایران منتشر کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی