بازدید 1704

ابراز همدردی رئیس جمهور تاجیکستان با ولادیمیر پوتین

رئیس‌جمهوری تاجیکستان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس در منطقه مسکو را تسلیت گفت و تأکید کرد: تروریست ها نه ملیت دارند، نه وطن و نه دین.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹ 24 March 2024

به گزراش «تابناک» به نقل از ایرنا، خبرگزاری تاس روز یکشنبه دو گزارش از مبدأ دوشنبه و مسکو از این گفت‌وگوی تلفنی منتشر کرده است.

در گزارش این خبرگزاری روس از دفتر ریاست‌جمهوری تاجیکستان آمده است، امامعلی رحمان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، حمله تروریستی وحشیانه و خونین در تالار شهر کروکوس را محکوم کرد و ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان، برای مجروحان نیز بهبودی سریع آرزو کرد.

در این تماس تلفنی که روز یکشنبه پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳ روز عزای ملی در روسیه انجام شد، رئیس‌جمهوری تاجیکستان گفت: در ساعات غم‌انگیز عزای ملی در فدراسیون روسیه، همبستگی همه شهروندان تاجیکستان با برادران خود در روسیه را اعلام می‌کنیم.
بنا بر این گزارش، رؤسای جمهوری روسیه و تاجیکستان در این گفت و گوی تلفنی موافقت کردند که به کار برای مبارزه با مظاهر افراطی‌گری مذهبی که تهدیدی جدی برای امنیت است، ادامه دهند.
رؤسای جمهوری روسیه و تاجیکستان بر اهمیت تقویت بیشتر تلاش‌های مشترک و هماهنگی بین ادارات به منظور پاسخگویی مؤثر و مبارزه مشترک با این تهدیدها تأکید کردند.

۷۰ درصد تخفیف ویژه، برای اولین بار در فرادرس! 🚀 

در گزارش بخش مطبوعاتی کرملین نیز آمده است:‌ امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در ارتباط با حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس به ولادیمیر پوتین رهبر روسیه تسلیت گفت و تأکید کرد: این جنایت، هیچ توجیهی ندارد.
بنا بر این گزارش، در این گفت و گوی تلفنی مقرر شد که سرویس های اطلاعاتی روسیه و تاجیکستان به طور مشترک با تروریسم مبارزه و تلاش‌ها در این راستا را تقویت کنند.
تیراندازی و آتش‌سوزی قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در منطقه مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به جان باختن ۱۳۳ نفر و مجروح شدن ۱۵۴ نفر منجر شد.
بنا بر اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، تاکنون ۱۱ نفر از جمله چهار عامل تروریستی که به این تالار حمله کردند، بازداشت شده‌اند. در این میان، خودروی حامل تروریست‌ها در حالی که در حال فرار به سمت مرز اوکراین بود، در بریانسک متوقف و چهار تروریست بازداشت شدند.
تصاویر منتشر شده از بازجویی برخی تروریست‌های بازداشت شده در روز شنبه چهارم فروردین‌ حاکی از آن بود که آنها به زبان فارسی تاجیکی سخن می‌گویند.
ساعتی قبل از آن، سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان با رد اتهام دخالت اتباع این کشور در حمله تروریستی تالار کروکوس مسکو گفت: دروغ‌های زیادی درباره این حادثه تروریستی گفته می‌شود اما باور نکنید.
پیش از این، رئیس‌جمهوری تاجیکستان ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ از دست داشتن ۲۴ شهروند این کشور در اقدامات تروریستی و انتحاری خبر داده و گفته بود: این اقدام غیرانسانی آنها به اعتبار دولت و ملت تاجیک در جهان لطمه می‌زند.
به نوشته آسیاپلاس، امامعلی رحمان در دیدار با فعالان و مراجع دینی تاجیکستان به کشور یا حادثه خاصی اشاره نکرد و گفت: ۲۴ شهروند تاجیکستان در ۱۰ کشور دست به اقدامات تروریستی زدند و هم اکنون نیز بیش از چهار هزار نفر از شهروندان این کشور به دلیل ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی تحت تعقیب هستند.
آسیا پلاس نوشت: امامعلی رحمان از این مساله که طی چند سال اخیر اخبار متعددی مبنی بر مشارکت شهروندان تاجیکستان در حملات تروریستی در ایران، ترکیه، آلمان و سایر کشورها منتشر شده، نگران است. به ویژه آنکه به گفته مقامات ایرانی، دو شهروند تاجیک نیز در انفجار ۳ ژانویه ( ۱۳ دی) در استان کرمان ایران که ۸۹ شهید و صدها زخمی برجای گذاشت، دست داشتند. سال گذشته نیز یک شهروند تاجیکستانی در پی اقدام تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شهر شیراز دستگیر و بعداً به حبس ابد محکوم شد.
همچنین در پی حمله تروریستی اخیر به یک کلیسای کاتولیک در ترکیه، گفته می‌شود یکی از مظنونان شهروند تاجیکستان است.
به گفته رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در حال حاضر چهار هزار و ۷۵ شهروند تاجیکستان به دلیل ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی تحت تعقیب هستند.
امامعلی رحمان به دادستانی کل تاجیکستان دستور داد تا ستادی را در ارتباط با رسیدگی به موضوع افراد تحت تعقیب برای ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی ایجاد کند.
مطالب پیشنهادی

کارت ویژه نکسو با امکان سرمایه‌گذاری و سود روزشمار

بر اساس اطلاعات وی، بیش از یکهزار شهروند تاجیکستان که در درگیری های مسلحانه در کشورهای خارجی شرکت داشتند، کشته شدند و هزاران نفر دیگر هم شناسایی نشده اند.
رئیس‌جمهوری تاجیکستان افزود که در ۱۰ سال گذشته یکهزار و ۶۴۰ نفر که در گروه های افراطی و تروریستی عضویت داشتند به کشور خود بازگشتند و پرونده های جنایی علیه آنها خاتمه یافت. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار