بازدید 2264

آمار ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی از زیان انباشته خودرو سازان

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان این که بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: به تولیدکننده می‌گوییم با ضرر تولید کند و بفروشد و از آنطرف سالیانه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۲۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸ 21 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از اقتصاد آنلاین، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور درخصوص قیمت‌گذاری دستوری خودرو به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: صورت مسئله غلط هیچ وقت راه‌حل درست ندارد، دولت دخالت می‌کند، قیمت تعیین می‌کند، آن هم قیمتی که باعث ضرر و زیان است. به تولیدکننده می‌گوییم با ضرر تولید کند و بفروشد و از آنطرف سالیانه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع می‌کنیم.

نجفی‌منش اظهار  داشت: هر فرد خوشبختی که در قرعه‌کشی برنده شود از این رانت بهره می‌برد، برای مثال خودرو را به قیمت ۲۰۰ میلیون می‌خرد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌فروشد. یک سفره‌ای برای رانت خواری پهن شده و تمام مردم را هم تبدیل به دلال کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تا بهمن ماه ۱۷۵ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان خودروسازان شناسایی شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ این رقم از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور خواهد کرد.
 
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان کرد: مشابه همین مشکل را در دهه هفتاد داشتیم، آن موقع شورای اقتصاد وقت کار هوشمندانه‌ای انجام داد و قیمت‌گذاری خودرو را در حاشیه بازار گذاشت و تا سیزده سال قیمت خودرو تقریبا ثابت ماند. حتی آن اختلاف قیمتی که کارخانه و بازار داشت، دولت گرفت و گیر خودروسازان نیامد، اما باعث شد که قیمت‌ها در بازار ثابت شود.

نجفی‌منش تصریح کرد: اگر این تجربه را اجرا می‌کردیم و خودروهای کارخانه‌ای را در حاشیه بازار فروخته بودیم، هم قیمت‌های بازار به شدت سقوط می‌کرد و هم برای این که خودروساز پول قطعه‌ساز را شب عیدی بدهد، نیاز نبود که وزیر صمت با بانک مرکزی مکاتبه کند تا شورای پول و اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان وام اختصاص دهد.  
 
به گفته نجفی‌منش، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی توضیح داد: دخالت‌های بی‌جای دولت باعث شده که ضرر و زیان به تولید برسد و به دلیل این که مدیران خودروسازی توسط دولت تعیین می‌شود، آنها هم خیلی امکان اعتراض ندارند. یکی از مدیران‌عامل قبلی نامه نوشت که دولت قیمت‌گذاری دستوری انجام داده و طبق قانون باید مابه‌التفاوت پرداخت کند، نه تنها این رقم پرداخت نشد که مدیرعامل هم عزل شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: اگر خودروسازی‌ها دولتی نبود، بخش خصوصی می‌توانست پیگیری‌ها را انجام دهد. رهبری هم در دیدار اخیر بر واگذاری تاکید کردند، اگر دولت مدیریت را واگذار کند، مشکل صنعت خودرو ما به‌زودی و به خوبی حل و فصل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
جالبه کلی فساد و رانت خود مسوولین تو جامعه بخاطر بی ارزش شدن پول راه میاندازن بعد جا نماز آب میکشن خودرو انحصاری شده و اجازه رقابت نمیدن مثل این که یک صندوق گوجه خراب داشته باشی بعد بخواهید فقط همینو توزیع کنی بعد ایجاد رانت فقط برای گران کردن و بی ارزش کردن ریال انجام بدید روزی رو تصور کنید مثلا روز غیر ممکن خودرو وارداتش آزاد شود چه شخصی این لگنهای ۹ لیتر در صد کیلومتر رو میخرد
بخدا ما مردم راضی به ضرر خودروسازان نیستیم، تعطیل کنین تا مروم هم از ضرر های جانی و مادی محصولات خودروسازان وطنی در امان باشند.
بس کنین این دروغ گویی هارا، کارگر با ۲۰۰ دلار دستمزد کار میکنه، انرژی مفت مصرف میکنین و از انواع و اقسام حمایت ها هم بهره میبرید تولیداتون هم که حداقل شرایط رو هم نداره. ضرر چرا؟!!!!!!!
تو فکر میکنی اگر بگویی که زیان خودروسازان 200 هزار میلیارد شده ما نگران میشویم ؟ بخدا قسم خوشحال که میشویم هیچ بلکه دعا دعا میکنیم این ضرر به تریلیارد برسد بلکه از دست شما خلاص شویم .
باز ابتدای سال شدو وقت گران شدن بیشتر خودرو
خوب دقت کنید چرا بدهکار ماشین ۱۰ ملیون تومانی رو ۵۰۰ ملیون میفروشند پس این پول کجا میره حتما بین خودشان تقسیم میکنند
درب کارخانه های خودرو سازی راببندید شما اسباب بازی هم نمی توانید بسازید
پول بنز را از مردم میگیرید پراید تحویل می‌دهید بعد بازهم میگوئید زیان انباشته
ما خودروساز مافیایی و رانت زده نمی خواهیم.
لطفا به میمنت و مبارکی در این صنعت زیانده اقتصادی و جانی را ببندند یا تحویل نیروهای مسلح بدهند که احتمالا یکی دو ساله صدرکننده بهترین خودروها می‌شیم و فضای رقابت را هم با واردات خودروی خارجی باز کنید. عین وقتی که سیم کارت در انحصار همراه اول بود خدمات کشکی با قیمت فوق نجومی وقتی از انحصار در آمد رقابت سالم شکل گرفت. خدا ما ها را از شر این خودروسزان و سیاست گذاران خودرو نجات بده
خب ببندید در این خرابه ها رو
در کارخانه های سازنده ارابه های مرگ را گل بگیرید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست