بازدید 2286
۱

شهرداری تهران به دنبال راه‌اندازی زباله سوز

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی زباله سوز در تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تا پایان اسفندماه قرار شده همه موارد را در این مورد احصا کرده و منتج به قرارداد شود، چرا که اراده مدیریت شهری بر انجام این موضوع است.
کد خبر: ۱۲۲۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰ 21 February 2024

به گزارش «تابناک»، نوید خاصه باف در گفت‌وگو با ایسنا،  در مورد سرانجام ساخت زباله سوز در تهران با بیان اینکه در حوزه پسماند و بحث زباله‌سوز اقدام خوبی شده و تفاهم‌نامه‌ای صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ساخت زباله سوز علاوه بر مسائل زیست‌محیطی‌اش، می‌تواند در بحث تولید برق به عنوان یک محصولی از این پروژه مورد توجه قرار گیرد تا بخشی از میزان سرمایه‌گذاری را برگرداند؛ البته دقت کنید که زباله سوز دانش پیچیده‌ای دارد و شاید به راحتی می‌گوییم زباله‌سوز، اما خیلی فاکتورها و شاخص‌های مختلفی دارد که به جزئیات و دقت باید بررسی شود.

وی ادامه داد: زباله‌سوز چیزی است که علاوه بر آب و هوا، فرهنگ و شرایط اقتصادی مردم هم می‌تواند در نوع زباله تولید شده اثر بگذارد و آن زباله‌ای که تولید می‌شود و ارزش حرارتی که ایجاد می‌کند می‌تواند در خروجی تولید برق به شدت تأثیرگذار باشد؛ لذا اینکه ما فکر کنیم مثلا الان در کشور روسیه، چین، فرانسه، کارخانه زباله‌سوز است و عینا برمی‌داریم و می‌آوریم اینجا، تفکر غلطی است.

به گفته خاصه باف، ورودی این کارخانه زباله‌سوز و نیروگاه برق بستگی به نوع فرهنگ مردم در تولید زباله دارد. میزان رطوبت زباله‌ای که ما داریم، میزان زباله‌های خشکی که تولید می‌کنیم و آب و هوای حاکم بر شهرمان همه بر خروجی درست محصول اثرگذار است تا بخش اعظمی از پولی که در آن سرمایه‌گذاری می‌شود را برگرداند و این امر  توجیه مالی موضوع است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ساخت زباله سوز حتما توجیه اقتصادی دارد چون اقتصاد فراتر از توجیهات مالی و پولی است، ادامه داد: آثار زیست‌محیطی که می‌تواند ایجاد کند را نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد. همچنین آثاری که در سلامت مردم و موضوعات درمانی و بهداشتی دارد هم از ‌جمله این موضوعات است. لذا به خودی خود توجیه مالی ندارد؛ اما توجیه اقتصادی حتما دارد که بر همین اساس تلاش می‌کنیم با موارد جمعی مدل مالی را روی آن بگذاریم که خود توجیه مالی موضوع را بتواند به سمت اقتصادی‌شدن پیش ببرد.

خاصه باف در پاسخ به این سوال که تفاهم ساخت زباله سوز در چه مرحله‌ای است؟ گفت: تفاهم آن انجام، مشاوره‌هایش اخذ شده و مشاورها جلسات مشترک فی‌مابین را گذاشته‌اند که تفاهم روی ۶۰۰۰ تن زباله در روز بوده تا این اعداد و ارقام و جزئیات فنی موضوع را با دقت بررسی کنند و ان‌شاءالله احصا که شد به یک قرارداد خوب منتج می‌شود؛ البته دقت داشته باشید که مطالعه ساخت زباله سوز برای حدود  ۸ الی ۹ سال پیش بوده و آن مطالعات باید به روز شود.

وی افزود: وجود مطالعات ساخت زباله‌سوز سبب شد تا کار جلوتر پیش برود؛ چراکه دیگر لازم نبود تا از صفر شروع کنیم و فقط باید این مطالعات به روز شود و مشخص کنیم تا امروز میزان زباله‌ای که تولید می‌شود با این نوع مصرف مواد غذایی که با ۱۰ سال پیش خیلی تفاوت کرده، چه میزان است؛ البته اعداد آن را سازمان پسماند بهتر می‌تواند بگوید.

به گفته مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، بر اساس تفاهم اولیه از زمانی که قرارداد منعقد شود ظرف ۲۴ ماه فاز یک به بهره‌برداری می‌رسد.

خاصه باف در مورد زمان اتمام بررسی‌های پیش از قرارداد، گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی، کارگروه پسماند که متشکل از کارشناسان سازمان پسماند و سازمان سرمایه‌گذاری و مشاورین دو طرف قرارداد است، تا پایان اسفندماه قرار شده همه موارد را احصا کرده و منتج به قرارداد شود چراکه اراده مدیریت شهری بر انجام این موضوع است.

اقدامات شهرداری تهران جذب سرمایه گذار برای توسعه حمل و نقل عمومی

ورود خودروهای برقی به پایتخت تا اسفند 

خاصه باف در پاسخ به این سوال که آیا این سازمان در حوزه جذب سرمایه گذار برای توسعه حمل و نقل عمومی اقدامی داشته است؟ گفت: در حوزه اتوبوس فعلا فضای اتوبوس و تاکسی و .... در این فاز به سمت تأمین است. خیلی با شریک و سرمایه‌گذار در موردش مذاکره‌ای نشده است. اما داریم مدل‌هایی هم طراحی می‌کنیم که بیاییم مدل‌ را با تولید خودروی برقی اقتصادی کنیم.

وی ادامه داد: از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی دعوت کردیم و جلسات متعددی داشتیم که با اشتراک، زیرساخت برقش را شهرداری با وزارت نیرو پیش ببرد، مشتری‌اش هم شهرداری باشد، باید هم کارخانه‌ تولیدی و هم شبکه تولیدی را داشته باشیم که ضمن انتقال دانش تکنولوژی بتوانیم اشتغالزایی هم انجام دهیم.

به گفته خاصه باف، در فاز یک قرار است ان‌شاءالله تا اسفندماه خودروهای برقی وارد تهران شوند، قطعا در این مرحله چون می‌خواستیم سرعت زیاد باشد و مردم بهره‌مند باشند، صرفا بحث تأمین مطرح است که فاز یک خودروهای برقی تأمین می‌شود و برای ادامه این مسیر و تبدیل ناوگان حمل‌ونقل به مدل‌های جذب سرمایه‌گذار، براساس انتقال دانش و تکنولوژی و تولید آن، کار می‌کنیم.

سرانجام اجرای پروژه «هزار و یک شهر»

وی در مورد سرانجام پروژه و چرایی طولانی شدن اجرای پروژه هزار و یک شهر در منطقه ۲۲ نیز با تأکید بر اینکه ابعاد این پروژه خیلی بزرگ است و مطالعه دقیقی روی پروژه نبوده است، گفت: در برنامه زمان‌بندی اشکال وجود داشته است؛ چراکه حجم پروژه به آن بزرگی را گفته بودند که ۵ ساله تحویل می‌دهند؛ در حالیکه اگر همه شرایط محیا باشد هم نمی‌توان در ۵ سال تمام کرد پس نشان می دهد که وعده اتمام ۵ ساله یعنی برنامه‌ریزی غلط.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در کنار این مشکل، مباحثی چون تحریم، کوتاهی‌های طرف مقابل و کوتاهی‌های شهرداری از جمله وجود معارض در زمین‌ها وجود داشت، ادامه داد: البته در حال حاضر مشکل معارض رفع شده است و به نقطه‌ای رسیدیم که همه این مشکلات را حل کردیم و حالا می‌خواهیم جلو برویم و سوال بپرسیم که چه کار باید انجام دهیم؟

وی اظهار کرد: همچنین تدبیری اندیشیده‌ایم که از آن طریق هم بتوانیم شهربازی را حفظ کنیم و بسازیم، هم حقوق از دست رفته طرف مقابل را ببینیم و هم منافع از دست رفته شهرداری را احیاء کنیم. البته اجازه بدهید جزئیاتش را نگویم چون در حال توافق نهایی با شریک هستیم. به محض اینکه ان‌شاءالله به جمع‌بندی نهایی برسیم حتما رسانه‌ای می‌کنیم. چون بزرگترین پروژه شهرداری تهران است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حرف نزن عمل کن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی