بازدید 8306
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نوعی خودتحریمی علیه تولید و اقدامی تورم‌زاست

افزایش مالیات بر ارزش افزوده، اثرات منفی زیادی برای اقتصاد کشور دارد و الان زمان مناسبی برای این کار نیست. در شرایط تحریمی که تحت فشاریم، سیاست‌هایی از داخل مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز به فشار مضاعف بر بخش تولید و صنعت و مردم می افزاید.
کد خبر: ۱۲۲۱۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ 13 February 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند، در اوضاع کنونی اقتصادی کشور افزایش مالیات بر ارزش افزوده به صلاح نیست و عواقب خوبی برای دولت و مردم ندارد. به زعم آنان، نیاز است دولت به اعمال سیاست‌های انبساطی و تسهیل کننده بپردازد و از تحمیل فشار اضافی بر مردم بپرهیزد.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده نوعی خودتحریمی علیه تولید و اقدامی تورم‌زا است

در شرایطی که دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه، پیشنهاد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا ۱۳ درصد را داده بود، در نهایت این پیشنهاد با مخالفت مجلس روبه رو و از لایحه برنامه هفتم حذف شد. اما در ادامه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصمیم متفاوتی گرفته شد. به گونه‌ای که با توجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد (اواخر آذر ماه) مبنی بر اینکه «برای افزایش مستمری بازنشستگان در طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان قرار است یک درصد به نرخ مالیات ارزش افزوده اضافه شود و از ۹ درصد کنونی به ۱۰ درصد افزایش یابد» در نهایت کمیسیون تلفیق نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و چراغ سبز نشان داد.  

بنابراین در ۱۷ دی ماه سال جاری، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: کمیسیون تلفیق با افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کرد؛ از این روی، ۷۰ همت از محل فوق و سایر منابع بودجه ای، برای تامین اعتبارات همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شد.

این در حالی است که در آن مقطع حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار داشت: در سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای تصویب و تدوین برنامه هفتم تصویب کردند، در بند (۲) آمده که نرخ تورم در برنامه تک رقمی شود. اگر یک درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه کردیم، تاثیرات آن تا کجا خواهد بود.

یک نماینده دیگر نیز در مخالفت با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده گفته بود: دغدغه امروز و اصلی مردم برای گرانی مایحتاج خود نظیر گوشت و لبنیات است و قطعا با گران شدن هر کالایی و گران شدن آب و برق و گاز مخالفیم و طبق قانون باید به جایی برسیم که شکاف طبقاتی ایجاد نشود.

در ادامه نظرات حسن احمدیان، عضو اتاق بازرگانی تهران را در خصوص افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اثری که بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد داشت، جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

احمدیان در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی ضمن مخالفت با پیشنهاد دولت، مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: بخش تولید و صنعت نظرش این است که اصولاً در زمان تورم و در شرایطی که با تحریم مواجه هستیم و به اندازه‌ی کافی بار اضافی بر صنعت و تولید تحمیل شده است، افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نوعی خودتحریمی است.

وی ادامه داد: متاسفانه و در کمال ناباوری دولت همواره در شرایط سخت به جای اینکه به اعمال سیاست‌های انبساطی و تسهیل کننده مبادرت کند، به سیاست‌های انقباضی و مشکل ساز مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده روی می‌آورد!

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بر اثر پیشنهادی که دولت مطرح کرده است، دست کم یک درصد افزایش قیمت‌ها را خواهیم داشت که به معنای افزایش تورم است. این اقدام نه تنها به بهبود وضعیت فعلی و کاهش تورم کمک نمی‌کند، بلکه به آن دامن می‌زند و صد در صد با آن مخالف هستیم.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده نوعی خودتحریمی علیه تولید و اقدامی تورم‌زا است

احمدیان گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به معنای کاهش قدرت خرید مردم است که تولید را متضرر می‌کند. این اقدام به کاهش اشتغالزایی نیز منجر می‌شود. تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی در زمینه‌ی جبران سرمایه در گردش خود مواجه هستند و افزایش مالیات بر ارزش افزوده بار اضافه‌ای بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: به طور کلی، افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثرات منفی زیادی برای اقتصاد کشور دارد و الان زمان مناسبی برای این کار نیست. این اقدام قطعاً اثرات روانی تورمی خواهد داشت و علاوه بر افزایش یک درصدی اجناس شاهد بالا رفتن قیمت‌ها بیشتر از این میزان نیز خواهیم بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: عواملی مانند افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بالا رفتن دستمزد‌ها و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، همگی بر بالا رفتن قیمت‌ها اثر دارند. اما اگر اثر واقعی آن‌ها در افزایش قیمت‌ها X تومان باشد، اثر روانی آن‌ها X به علاوه‌ی A تومان خواهد بود. در شرایط تحریمی که تحت فشار هستیم، سیاست‌هایی از داخل مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز به فشار مضاعف بر بخش تولید و صنعت و مردم می افزاید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵۲
مالیات ارزش افزوده بر کالا را باید کارخانه دارهای تولید کننده کالا پرداخت کنند. اما آنها با کمال وقاحت و در نبود و سکوت بی شرمانه دستگاه های نظارتی، آنچه را باید به عنوان مالیات پرداخت کنند، بر قیمت کالا افزوده و عملا از مصرف کننده دریافت می کنند! همین عمل را رستوران دارها هم انجام می دهند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مالیلات ارزش افزوده از مصرف کننده گرفته میشه نه تولیدکننده
ولی ارزش افزوده 10 درصدی برای کشور ایران ستم مضاعف بر ملت هست
ما نفت داریم ولی داریم با مالیات گوش ملت رو میبریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مالیات ارزش افزوده و هر مالیات دیگری در تمام دنیا و در هر بخش از اقتصاد در نهایت در قیمت تمام شده برای مشتری محاسبه می شوندبرای دولت مهم افزایش درآمد خودش است نه وضعیت قیمت ها و پرداخت کننده مالیات ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ما كه هم راي مي ديم هم ماليات
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شما با مالیات سنگین و رنگارنگ و محدودیت در فضای مجازی کسب و کار کمر اقتصاد و بازار رو شکستین
بخدا آدم دیگه نمیدونه به چه کاری پناه ببره نون زن و بچه رو دربیاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
پاسخ به ناشناس 11:24 مینویسم: مالیات ارزش افزوده یعنی اختلاف قیمت تمام شده و فروش ضربدر نه درصد. این مالیات را تولید کننده باید به اداره دارایی بده نه مصرف کننده. اما در ایران، تولید کنندگان این مالیات را به قیمت فروش اضافه می کنند و از مصرف کننده می گیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
۱۲:۱۴
مالیات ارزش افزوده در زنجیره تامین از مصرف کننده توسط تولیدکننده گرفته میشه
یعنی مصرف کننده به تولیدکننده پرداخت میکنه و دولت از تولیدکننده میگیره
در همه دنیا به همین شکله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ای کاش دولت یکبار مالیات می‌گرفت
دولت از یک کالا چند مرحله مالیات میگیرد
جالب اینجاست که دولت از سکه نیز میخواهد مالیات بگیرد یعنی شما یک سکه میخرد و بعد از یک سال چون ارزش پول خیلی افت کرده دولت می‌گوید شما سود کردید و باید مالیات آن را بپردازید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
وقتی سرمایه داران بی انصاف در کشور نفوذ دارند نتیجه اش سود روز به روز برای آنها و کاهش دستمزد و افزایش مالیات گیری از قشر کارگر و کارمند و افزایش مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
پیش بسوی مهار تولید و جهش تورم . شعار سال از سوی دولت عدالت و محرومان !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
آقا یا خانم ۱۲:۱۴ تو واقعا توی تمام عمرت یکبار تا حالا رفتی اداره مالیات که حاالا فرمول از خودت در میاری؟
این دولت هیچ کاری جز دست در جیب مردم کردن بلد نیست
واقعا متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این مجلس دقیقا چی کاره است؟
فقط اومدن که حقوق و شاسی بلند بگیرن؟
دولت هر بلایی خواست داره سر ملت میاره و به اصطلاح نمایندگان مردم همگی دارن علیه مردم رفتارهای دولت رو تایید میکنن.
بعد انتظار رای هم دارید؟
دولت سوپر انقلابی
مجلس انقلابی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
آره دولت قبل خوب بود حتما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اولین حرکت اقتصادی دولت در ماه اول حضور چی بود؟
افزایش آبونمان تلفن ثابت از 2500 تومن به 16000 تومن

این کار یه تست شخصیت از ملت بود. وقتی دید این ملت مظلوم صداشون در نمیاد هر بلایی خواست سرمون آورد

دولت محرومان شده دولت محروم سازی ملت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
۱۱:۲۳
چرا شماا عادت کردین به جای دیدن واقعیت ها سر زیر برف کنید ؟
مگر کسی گفت دولت قبل خوب بوده؟ ماشالا یکی از یکی داغون تر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بايد راي بدين تا خوب بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
طرف تازه فهمیده به مردم فشار میادتو رو خدا بزارید فشار بیارن بلکم مردم تکون بخورن و یه شکری بخورن
افزایش مالیات ها با هر نام و بهانه ای در نهایت به افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات ختم می شود و مشتری نهایی باید آنها را پرداخت کند چرا در کشوری که منابع عظیم ثروت را دارد و همه آنها در اختیار دولت است مردم آن باید مانند مردم کشوری که هیچ گونه منابعی ندارند باید مالیات بدهند؟ در ضمن تورم حداقل 50 درصد است یعنی مردم در سال 50 درصد از نقدینگی خود به دولت مالیات می دهند
افزایش مالیات بر ارزش افزوده نوعی خودتحریمی علیه تولید و اقدامی تورم‌زا است
این جماعت هم دقیقا" نظرشان همین هست دیگر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کاسبان تحریم و دلالان و کاسبان وارداتچی بیشترین نفع را از وضعیت ممکن خواهند برد البته با رانتی که دولت برایشان ایجاد می کند.
من کارمند هم مستقیم ازم مالیات کم میشه .
هم اینکه باید مالیات برارزش افزوده سوپری فروشگاه ها و...و...و..را از خریدم حساب میکنند این چه قانون ومملکتی است که درست کردید ...
تازه هرجا میخواهیم کارت بکشیم میگویند کارت به کارت کن بعد باید دوباره به بانک هم بابت هر پرداختی مبلغی بیشتر ازمان برداشت شود ..
بخدا قسم دزدی در روز روشن از جیب من کارمند است ؟جمع کنید این قوانین مملکت اوراقی که برایمان به ارمغان اوردید ؟.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در ایران هر ماه بیش از 50 درصد حقوق افراد بلافاصله بر میگرده به جیب دولت:
بیمه
مالیات بر درامد
مالیات ارزش افزوده
عوارض مختلف مسکن و خودرو و ...

به طور مثال شخص در ظاهر ماهی 15 میلیون درامد داره ولی هر ماه بیش از 7 میلیون از درامدش بابت اقلام بالا به جیب دولت برمیگرده
افزایش مالیات بر ارزش افزوده نوعی خودتحریمی علیه تولید و اقدامی تورم‌زا است
ولی این چیزا واسه دولت رئیسی هیچ اهمیتی نداره. مهم تامین کسری بودجه از جیب ملت هست
نمودار ارزش پول طالبان در برابر دلار و نمودار ارزش ریال در برابر دلار را ببینید تا متوجه شوید همین طالبان که هیچکس قبولش نداره و به دریا دسترسی نداره و کلی تحریم هست با مدیریت درست اقتصادی وضعیت ارزش پول ملی خود را چقدر ارتقا داده.
دولتها خوب یاد گرفته اند با دست در جیب مردم کردن و از طرفی دیگر بالا بردن قیمت اقلام مرود نیاز مردم امورات خود را جلو برده و چون اعتراضی هم بصورت جدی از طرف مردم وجود نداره میگذارند بحساب رشد اقتصادی که بدست خودشان اتفاق افتاده
از خودشون میگیرن و به خودشون نمیدن !
این دولت و مجلس و مجلس آینده هم که معلومه کیان هیچ دغدغه‌ای غیر از ملت ندارن
دغدشونم راه رفتن روی آرامش و اعصاب ملته
گوارای ملت
افزایش ۸۰ درصدی حضور در ۲۲ بهمن نشون داد غربگداها برای کشور نعمتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
چرا دروغ میگی 80 درصد؟
دست کم 120 درصد بیشتر بودن نسبت ب قبل
حتی تا 20 هزار درصد هم تخمین زده شدن
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
به خدا اگه بفهمی معنی شرق گدا یا غرب گرا چیه
فقط فک میکنی خیلی روشنفکری این لغات و بکار میبری
که بهت بگن خیلی فهمیده ایی
با این اصطلاحات دارن مردم و سرگرم میکنن
و توهم مثل طوطی بیان میکنی دنیا به توانایی خودشون دارن زندگی میکنن
ما دنبال غرب وشرقیم
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بله شب از مسجد محل ما صدای الله اکبر در ساعت 9 چنان پخش می شد که ماشالله داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
من هم با افتخار شرکت کردم تا بگم ازتمام سیاست های نظام بویژه افزایش مالیات حمایت میکنم
مسعولان بی تدبیر راحت ترین کار دست کردن در جیب ملت بدبخت مفلوک است براشون، افسوس
متاسفانه این اقتصاد درست شدنی نیست
متاسفانه دولت هیچ دخل و تصرفی در درآمدهای کلان کشور که از صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و معادن فلزی و غیر فلری بدست می آید ندارد و درآمدها و کسری بودجه خود را از طریق دریافت مالیات های سنگین از مردم و بخش تولید و خدمات می خواهد تامین کند که این موضوع علاوه بر ظلم آشکار بر قشر حقوق بگیر و تولید کننده باعث سوق دادن سرمایه های مردم به بخش های غیر مولد است و باعث افزایش قیمتها و ایجاد تورم خواهد شد.
مالیات ببندید به مسکن
به جهت برون رفت از وضعیت اقتصادی موجود بخدا بد نیست از راهکارهای اقتصاددانان منتقد دولت نیز استفاده بشه
من ی پیشنهاد دارم همه پولها به حساب دولت کلا واریز بشه دولت هر چی خواست برداره اگر تهش چیزی موند واریز کنند به حساب افراد اگر هم کم اومد از شرکت ها یا کارخونه دارها به صورت قسطی بگیره که زیاد اذیت نشن
رئيس در هيئت دولت : خب عزيزان ديگه با اين ملت چكار ميشه كرد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
هرکاری کنه عاشقشیم چون دلش پاکه و برای ایران میزنه
مالیاتی که فقط صرف پرداخت حقوق کارمندان و بدنه پر جمعیت و ناکارآمد دولت میشود و نه خدمات مردم
دولت با گرفتن مالیات می تواند مشکل دخل و خرج و کاهش تورم را تا حدی حل کند اما مشکل عمیقتر و بزرگترین در ایران به وجود می آید و انها از بین رفتن رشد اقتصادی است یعنی در ایران دیگر صنایع و کارخانه های جدیدی ساخته نخواهد شد و متخصصین برای داشتن زندگی بهتر مجبور به مهاجرت از ایران می شوند
مردم؟
کدام مردم؟
ما خودمون انتخاب کردیم که اینجوری زندگی کنیم!!!!
مالیات بر ارزش افزوده به خودی خود اجحاف است در حق ملت! در واقع این مالیات با گرانی کالا و خدمات و تورم همواره در حال افزایش است و خود نیز باعث افزایش تورم است. حال تصور کنید 1% هم سال آینده به آن اضافه شود. آنوقت هم با این افزایش و هم با گرانی تورم این مالیات همچنان افزایشی خواهد بود و جیب ملت را خالی خواهد کرد!
به کجا چنین شتابان؟!
ساعت 2و15 امروز حیف وقتی که صرف کردم اما شما منتشر نکردید
ما باز نشسته ها راضی نیستم که به مردم فشار بیاد تا حقوق ما زیاد شود
کدام گوش شنوا؟؟؟؟
در راهپیمایی شرکت کردم در انتخابات هم شرکت میکنم تا مهر تاییدی برعملکرد و سیاستهای مسئولین بزنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بعد رای هم برو تو صف گوشت کیلو 700 تومنی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم