بازدید 7622

نرخ سود بازرگانی واردات خودرو‌های برقی ابلاغ شد؛ اما خبری از واردات کارکرده‌ها نیست!

در شرایطی که بازار خودرو ماه هاست، چشم انتظار تعیین تکلیف قانون واردات خودروهای کارکرده است، دولت ترجیح داده است در این باره سکوت کند؛ اما در خصوص واردات خودروهای برقی، تصمیم به ابلاغ نرخ سود بازرگانی این خودروها گرفته است.
کد خبر: ۱۲۲۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲ 06 February 2024

نرخ سود بازرگانی واردات خودرو‌های برقی ابلاغ شد؛ اما خبری از واردات کارکرده‌ها نیست!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیست و سوم دی ماه امسال هیات وزیران آیین نامه اصلاح شده در خصوص واردات خودرو‌های صفرکیلومتر را ابلاغ کرد؛ آیین نامه ای که ۱۱ ماده داشته و در یکی از بند‌های مهم آن به واردات خودرو‌های برقی اشاره شده است.

 بر اساس آیین نامه جدید واردات خودرو به کشور، واردات خودرو‌های سواری برقی تا زیر چهل هزار (۴۰٫۰۰۰) یورو مجاز است؛ اما با گذشت چند هفته، سازمان توسعه تجارت تکلیف نرخ سود بازرگانی واردات این خودرو‌ها را روشن کرده است.

بنابراین، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای، مصوبه هیات وزیران در تاریخ ٢٣ دی ماه امسال در خصوص سود بازرگانی انواع خودرو‌های سواری برقی (ابلاغی معاون اول رئیس جمهور) را خطاب به دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران، جهت اطلاع و اجرا ابلاغ کرد.  

به گونه‌ای که با توجه به نامه مذکور، سود بازرگانی برای واردات خودرو‌های برقی تا سقف ۲۰ هزار یورو، یک درصد در نظر گرفته است. این نرخ برای خودرو‌های برقی بالاتر از ۲۰ هزار یورو تا ۳۰ هزار یورو نیز ۱۱ درصد و در نهایت نرخ سود بازرگانی برای واردات خودرو‌های برقی با ارزش ارزی بالاتر از ۳۰ هزار یورو نیز ۲۶ درصد تعیین و ابلاغ شده است.

نرخ سود بازرگانی واردات خودرو‌های برقی ابلاغ شد؛ اما خبری از واردات کارکرده‌ها نیست!

بودجه ۱۴۰۳ چه می‌گوید؟

در حالی که سازمان توسعه تجارت بر اساس آیین نامه دولت، نرخ سود بازرگانی واردات خودرو‌های برقی را بین یک تا ۲۶ درصد در نظر گرفته است، در بودجه سال آینده، نمایندگان مجلس در این باره تسهیل گری کرده اند. به بیان دیگر، با تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳،  متن زیر به عنوان بند الحاقی ۱۱ به تبصره ۹ الحاق می‌شود؛

بند الحاقی ۱۱: در اجرای ماده ۹ قانون هوای پاک به منظور کاهش آلاینده‌های شهری در کلان شهرها، واردات انواع خودرو‌های سواری برقی به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی آن برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کلان شهر‌ها در سال ۱۴۰۳ معادل ۰.۵ درصد و برای سایر متقاضیان ۴ درصد و حقوق ورودی خودرو‌های تمام هیبریدی ۱۵ درصد تعیین می‌گردد.  

در ادامه این بند الحاقی آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است در قبال سرمایه گذاری در گسترش حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت‌های آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی سازی خودرو‌های برقی و هیبریدی، تخفیف در پرداخت حقوق ورودی واردات این مدل خودرو‌ها و قطعات منفصله آن‌ها اعمال نماید. منابع حاصل از حقوق ورودی خودرو‌های برقی و هیبریدی و قطعات منفصله آن صرف توسعه زیرساخت‌های آن و تسهیلات و مشوق‌های خرید این نوع خودروی تولید داخل شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است تا یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، آیین نامه اجرایی این بند را تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.  

بررسی‌ها نشان می‌دهد، با توجه به اینکه حقوق ورودی عبارت است از حقوق گمرکی به علاوه سود بازرگانی، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ تصمیم گرفته است که این حقوق ورودی را ۰.۵ و ۴ درصد برای برقی‌ها و ۱۵ درصد برای تمام هیبریدی در نظر بگیرد. این در شرایطی است که می‌دانیم بر اساس قانون، حقوق گمرکی در اختیار مجلس است و پیشتر به ۴ درصد تثبیت شده، ولی سود بازرگانی در اختیار دولت و متغیر است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، با مصوب شدن قانون بودجه، سال آینده نرخ سود بازرگانی خودرو‌های برقی تا سقف ۲۶ درصد نخواهد بود و در عوض این نرخ به ۰.۵ و ۴ درصد کاهش خواهد یافت؛ هرچند این تعدیل نرخ سود بازرگانی، درآمد‌های دولت از ناحیه واردات خودرو‌های برقی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۵
همش سرکاریه
چین به عنوان بزرگترین و تنها وارد کننده نفت ایران بدنبال افزابش سریع صادرات خودرو برقی خود هست و به همین دلیل موانع باید سریع و انقلابی رفع بشه که می لینید میشه! ولی واردات خودرو کارکرده ژاپنی و کره ای که در راستای منویات دولت دوست و برادر چین نیست
رشیدی کوچی میگفت درجلسه ای که با وزیرصنعت داشتیم متوجه شدیم این آقا اصلا فرق بین خودروی برقی وهیبریدی را نمیداند. پس اینکه صنعت خودروی ما به این وضع افتاده جای تعجبی نیست
سال گذشته میلادی بازار مسکن چین شدیدا با رگود مواجه شد و تولید مسگن چین ده درصد یقوط کرد و امسال بدتر هست. پس شرق گراها در کشور دست بالا زدند که با دعوت از انبوه سازهای چین مشکل بیکاری انها را تخفیف دهند. چه اندازه مستقل!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
سفسطه نکن. هدف ما ساختمان سازی به شکل انبوه است چه در . چین رکود باشد چه نباشد!
سودبازرگانی -گمرک- مالیاتهای مختلف- عوارض سازمانهای متعددو.....بجای اینها یک رقم مشخص بگویند.من جمع زدم مالیاتها جمعا 220 درصد میشود.درچندمرحله هم دریافت میشودوبه قیمت قطعی خودروهای وارداتی که دیروز همین تابناک منتشرکرده نگاه کنید بازنوشته فلان مبالغ متعدد هم اضافه خواهدشد!!! واردکننده ها هم سردرگم شده اند. یک کلمه بگویند مالیات فلان درصد وبعد سهم سازمانهای مختلف را خودشان تقسیم کنند.
من جای امزیکا و اسرایبل و اروپا و... بودم شخصا به شکست مطلق خود در برابر مدیریت حماسی ایران اذعان می کردم. در خبرها امده قیمت کالباس سیصد گرمی به سیصد هزار تومن رسیده. مگر میشه در برابر مدیریتی که قیمت یک کیلو کالباس را به یک میلیون تومن می رساند و تازه از همه طلبکار هست که چرا انتقاد می کنید و از زجمات و موفقیتهای ما نمی گید و شکرگذار نبستید پیروز شد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
شما درست تبیین نشدی داداش.مشکل خودته.کالباس مشکلی نداره :)))
دمپختك
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
اصل كاري قيمت ساندبسه كه زياد بالا نرفته كالباس كيلو چند ؟؟
یکی از ترفندهای مسئولان برای سرگرمی مردم خبرهای خودرویی است که همیشه باید تنور آن داغ باشد از شرایط عجیب واردات تا شرایط عجیب فروش و خرید و .........................
واردات را درست حسابی وبدون بهانه آزادکنند میلیاردها دلارکه مردم از ترس بی ارزش شدن پولشان درخانه ذخیره کرده اند برای واردات چندمیلیون خودرو کافی است.ایرانیان مقیم خارج هم حداقل 4 تریلیون دلاردارند.بدون هیچ نیازی به ارز دولتی واردات نامحدود انجام وبا قیمت تمام شده (قیمت خودرو +مالیاتها) وبدون حباب قیمتی دراختیارمردم قرارمیگیرد.محدودیت قیمتی هم باید حذف شود ومهمتر محدودیت زوری وبی هیچ منطق ممنوعیت بالای 2500 سی سی. در مناطق آزاد بخصوص کیش وقشم پیش توریستهای خارجی سرافکنده خودروهای موجود شده ایم.
قیمت اینترنت نباید چند برابر میشد (خصوصا همراه اوّل که ملّی هست) اینترنت چیزیه که برای مخابرات هزینه چندانی نداره ای کسی که تو تابناک کامنتها رو بررسی میکنی به همراه اول بگو قیمت ها رو نصف نرخ قبلی بکنه و اگر نگی معلومه حرف ما اینجا بیهودست و کسی براش ارزش قائل نیست و ما نباید اصلا اینجا بیایم.
جانم فدای فرزین. این همون نابغه ای هست که میتونه اقتصاد ایران رو درست کنه
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
با سرکارگذاشتن چندساعته مردم تو بانکها برای خریداوراق 30 درصدی نبوغشو نشون داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
کار خاصی که نمیکنن فقط لقمه رو چند بار دور سرشون میچرخونن دوباره روز از نو روزی از نو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
اونایی منفی میزنن دشمن ایرانن از فرزین میترسن که نکنه اقتصاد رو درست کنه
چین=سطل آشغال
خخخخخخخ
کارکرده خارجی بیاد خوب معلومه ملت میخرن. دیگه اونوقت خودرو های اشغال چینی و ایرانی رو به کی بندازن
تابناک توم با اینهمه خبر نوشتن خودتو خسته و پیر کردی دیگه برو بخواب
با توجه به برد کوتاه خودرو برقی گزینه مناسبی برای کشور ما که مساحت بالا و ره های طولانی و کمبود زیر ساخت دارد نیست
بهترین گزینه برای ما خود رو هیبریدی است که علاوه بر مصرف کم و آلایندگی پایین برد بسیار بالا دارند
من یک خود رو هیبریدی دارم و به راحتی با یک بار بنزین زدن 50 لیتر برم اصفهان و برگردم .
بیست هزار دلار فقط پول باطری خودرو برقی هست!
چرا فکر میکنین اینا با این همه سرمایه گذاری برای راه انداختن خط تولید آشغال های چینی و سود هنگفت فروش لگنهای داخلی میذارن مردم خودروی بروز و به قیمت جهانی سوار بشن؟
در ایران برای خودرو های برقی زیر ساختی وجود نداره
خودروی برقی را در مسافرت کجا باید شارژ کرد؟ اگر نیاز به تعمیر داشت کجا ببریمش؟ قطعات یدکیش از کجا گیر بیاریم؟
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی