بازدید 2982
۱
گزارش کامل نخستین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

شکار حلزون در روز دروغ‌های زیبا

به واسطه ناتوانی متولیان جشنواره در طراحی مکانیزم عادلانه و شفاف برای رای گیری سیمرغ مردمی، در این دوره نیز همچون دو دوره پیشین شاهد حذف تنها جایزه‌ای هستیم که مردم مستقیماً در آن نقش داشتند.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳ 01 February 2024

شکار حلزون در روز دروغ‌های زیبا

کاخ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در نخستین روز محل نمایش چهار فیلم است که در میان آنها، فیلم «دو روز دیرتر» و «شکار حلزون» بیش از دیگر آثار در معرض توجه هستند.

به گزارش «تابناک»؛ چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر از شامگاه یازده بهمن با برپایی افتتاحیه رسماً آغاز شد و نمایش فیلم‌ها از 12 بهمن تا 20 بهمن در چار سانس در کاخ جشنواره واقع در برج میلاد، سینماهای صنوف و همچنین اکران‌های مردمی جریان دارد. جدول برنامه نمایش سینماهای مردمی را از  اینجا و جدول برنامه نمایش سینماهای صنف را از اینجا می‌توانید دانلود کنید. به واسطه ناتوانی متولیان جشنواره در طراحی مکانیزم عادلانه و شفاف برای رای گیری سیمرغ مردمی، در این دوره نیز همچون دو دوره پیشین شاهد حذف تنها جایزه‌ای هستیم که مردم مستقیماً در آن نقش داشتند.

۸ درام اجتماعی، ۶ فیلم در ژانر دفاع مقدس و جنگ، ۳ فیلم از تاریخ معاصر ایران و ۴ فیلم در ژانرهای کمدی، تاریخ اسلام، کودک و ورزشی ترکیب حال حاضر فیلم‌های جشنواره تا به اینجاست، ترکیب متفاوتی که نشان از رونق درام‌های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها در فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر دارد. از میان ۲۲ فیلم اعلام شده، ۶ فیلم به طور مشخص به سینمای جنگ اختصاص دارند؛ احمد، آسمان غرب و مجنون سه پرتره از شهیدان احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید مهدی زین الدین را روایت می‌کنند و قلب رقه و میرو نیز در ادامه همین ژانر قرار می‌گیرند.

شکار حلزون در روز دروغ‌های زیبا

نکته قابل تامل سهم اندک بخش خصوصی از جشنواره فجر چهل و دوم است. طبق اعلام رسمی روابط عمومی فارابی با 12 فیلم در سهم عمده‌ای از جشنواره 42 را به خود اختصاص داده است و پس از آن سازمان سینمایی سوره با 7، سازمان هنری رسانه ای اوج با 4، بنیاد شهید و امور ایثارگران با 3 و موسسه سینما شهر و بنیاد فرهنگی روایت فتح که هر کدام تنها با یک فیلم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری، «زودپز» رامبد جوان، «هفتاد‌سی» بهرام افشاری، «عزیز» مجید توکلی، «خجالت نکش۲» رضا مقصودی، «رکسانا» پرویز شهبازی، «لاک‌پشت» بهمن کامیار، «بی سرو  صدا» مجیدرضا مصطفوی و «کوکتل مولوتوف» حسین دوماری آثار بخش خصوصی بودند که غیبت شان در جشنواره فجر محسوس است.

 

 

 

 

دروغ های زیبا

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

محصول مشترک شرکت ایماژ سینما و ماکسیموم بنگلادش
تهیه کننده: مرتضی آتش زمزم
کارگردان: مرتضی آتش زمزم
نویسنده: مرتضی آتش زمزم، ممیت الرشید
بازیگران: جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد
مدیر فیلمبرداری: محمد کوثر
خلاصه داستان: فرشته و همسرش امجد برای زندگی به سختی تلاش می‌کنند

 

 

نشست خبری «دروغ‌های زیبا»

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم امروز ۱۲ بهمن ماه در اولین روز از چهل‌ و دومین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره برگزار شد. در این نشست مرتضی آتش زمزم نویسنده و کارگردان، جایا احسن، شمون فاروق و ریکیتا ناندینی شو می از بازیگران این اثر، فواد حجازی آهنگساز، فرامرز مختاری صدابردار، کاووس آقایی تدوینگر، ممیت الرشید نویسنده حضور داشتند.

در ابتدای این نشست ویدیویی برای یادبود ایرج تقی‌پور تهیه‌کننده فقید سینما پخش شد. محمدرضا مقدسیان مجری نشست ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: یکی از وجوه مثبت جشنواره امسال این است که هر روز از یکی از درگذشتگان سینما تجلیل می‌شود. به همین دلیل از مجتبی امینی دبیر جشنواره فجر ۴۲ دعوت می‌کنم تا روی سن بیاید.

در ادامه مقدسیان از خانواده زنده‌یاد تقی‌پور دعوت کرد تا روی سن بیایند و دبیر جشنواره از خانواده این تهیه‌کننده فقید تجلیل و پسر ایشان نیز در صحبت کوتاهی از عوامل جشنواره برای برگزاری این یادبود تشکر کرد.

مرتضی آتش‌زمزم کارگردان «دروغ‌های زیبا» هم روی سن آمد و ضمن اهدای یک شال بنگالی به خانواده تقی‌پور گفت: افتخار این را داشتم که شاگرد آقای تقی‌پور بودم و همواره من را راهنمایی می‌کردند. خوشحالم که این امکان را داشتم تا از خانواده ایشان تجلیل کنم. یک شال بنگالی از طرف پروژه ما است که به خانواده ایشان تقدیم می‌کنم.

در ادامه، نشست رسانه‌ای فیلم «دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم برگزار شد.

ابتدا، آتش‌زمزم درباره دلیل ساخت چنین فیلمی در کشور بنگلادش عنوان کرد: از روز اولی که وارد بنگلادش شدم، رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده در حالی که ۱۸۰ میلیون جمعیت و اندازه کردستان ما وسعت دارد و همچنین رشد اقتصاد آن مثبت ۸ است. در شهر داکا مردم شب‌ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است.

وی ادامه داد: اولین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل و نقل عمومی است‌. وقتی برای اولین بار سوار آن شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای اینها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید من را کمک کرد. ایشان ۴۰ فیلم از سینمای ایران ترجمه و در بنگلادش کار کرده است.

در بخش دیگر نشست، ممیت الرشید گفت: واقعا خوشحالم که در حضور شما هستم. همیشه می‌گویم که ایران کشور دوم من است زیرا ۶ سال در ایران بودم و در اینجا نیز عمل قلب باز کردم یعنی از ایران قلب جدید گرفتم و همواره خودم را مدیون دوستان ایرانی و زبان فارسی می‌دانم. واقعیت امر این است که هیچوقت از ایران بدی ندیدم و خوشحالم که یک برادر به نام مرتضی آتش‌زمزم پیدا کردم. شما هم به بنگلادش تشریف بیاورید و امیدوارم کارهای مشترک بیشتری داشته باشیم.

وی درباره داستان فیلم بیان کرد: ما تقریبا بیشتر از یک سال و نیم درباره این فیلم صحبت می‌کردیم. ۲ ماه پیش ریکشا از طرف یونسکو ثبت شد و این‌ برای ما بسیار جالب است. خداراشکر که یک دوست ایرانی اولین بار درباره یک ریکشامن فیلم ساخت. جالب است این را بدانید که صدها نفر در ریکشامن کنار هم می‌خوابند و روزانه ۴_۵ دلار درآمد دارند.

ممیت‌الرشید در ادامه درباره فعالیت‌های هنری جایا احسن بازیگر «دروغ‌های زیبا» و جایگاه هنری این بازیگر در بنگلادش توضیح داد.

جایا احسن بازیگر «دروغ‌های زیبا» عنوان کرد: من واقعا خوشحالم که به ایران دعوت شده‌ام و خوشحالم در کشوری هستم که سینما را دوست و سینماگران بسیار خوبی دارد. خودم دوست داشتم که به ایران بیایم و با مردم و سینماگران ایران آشنا شوم. تجربه من این است که در سراسر جهان هر وقت درباره سینما حرف می‌زنیم، باید درباره سینمای ایران هم صحبت کنیم.

وی ادامه داد: ما گروه قوی و خوبی داشتیم و دوستان ایرانی هم کنار ما بودند. در بنگلادش فیلمبرداری خیلی سخت است و گروه ما کار خیلی پیچیده‌ای داشتند اما خداراشکر کار به خوبی انجام و فیلم ما هم برای افتتاحیه فیلم فجر انتخاب شد که باعث افتخار است.

در ادامه این نشست عباس علی اسکتی از روزنامه هنرمند از جایا احسن بازیگر فیلم پرسید که کدام یک از بازیگران ایرانی را می‌شناسد و به نظر او جذاب‌ترین بازیگر ایرانی چه کسی است؟ وی پاسخ داد: من عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی و مجید مجیدی را از میان کارگردانان ایرانی می‌شناسم و کارهایشان را دوست دارم. کارگردانان معاصر ایران را نیز می‌شناسم، کار بازیگران ایرانی را می‌بینم و گاهی دوست دارم که مانند آن‌ها بازی کنم.

شیدا شهیدی در پرسش دیگر مطرح کرد که از کجا به این شخصیت کودک ناشنوا رسیده و تا چه اندازه درباره آن مطالعه داشته است و چرا این فیلم در ایران ساخته نشد؟ مرتضی آتش‌زمزم کارگردان اثر پاسخ داد: واقعیت امر این است که در ایران فیلم ساختن برای آدم مستقل سخت شده زیرا انقدر فیلم ساختن سخت و گران است که فقط گروه خاصی می‌توانند در ایران فیلم بسازند. من اهل تجربه هستم و درباره ناشنوایان هم با چند مورد آشنا و قصه آن‌ها را شنیده بودم.

فاطمه قربانی‌رضوان از خبرگزاری دانشجو درباره انتخاب و ساخت موسیقی این فیلم سوال پرسید که فواد حجازی آهنگساز این فیلم توضیح داد: سال هاست که پیش می‌آید من کار موسیقی فیلم انجام دهم. اصولا کارگردانان در فیلم‌هایشان در دقیقه ۹۰ آدم را سورپرایز می‌کنند و شما زیاد دستی در انتخاب ندارید. آقای آتش‌زمزم به من پیشنهاد دادند و این کار تلفیقی انجام شد. بحث بازار و کیفیت مردم نیز مطرح است و نباید خیلی مته به خشخاش بگذاریم.

وی ادامه داد: با آقای آتش‌زمزم دوستی طولانی دارم و تقریبا تنها فیلمی بود که کار کردم و حرفی نزدم زیرا شات‌های کیارستمی‌گونه داشتند و صحنه‌های قشنگی ایجاد شد.

حجازی یادآور شد: از نظر بازی شاید مسایل مختلف مانند زمان و هزینه هم دخیل بودند و سختی‌های خوشان را داشتند اما درنهایت تقریبا کار را بی عیب می‌بینم. من موسیقی زیادی نداشتم و جریان موسیقی نیز پیشنهاد بنگلادشی بود که موسیقی ایرانی را در آنجا پخش کنند.

در ادامه، آتش‌زمزم درباره دلیل انتخاب عنوان اثر توضیح داد: «دروغ‌های زیبا» چندبار در دیالوگ‌‌های فیلم بود اما در انتخاب نام بین‌المللی به اسم فرشته رسیدیم. در ادامه صحبت‌های آقای حجازی هم این را بگویم که ما یک موسیقی بنگالی و فارسی ساختیم اما برای این کار آماده نشد زیرا به بازار سینمای بنگلادش هم فکر می‌کنیم و باید در زمان مناسب کار را به بهترین شکل روانه کنیم.

تبسم کشاورز از خبرگزاری برنا درباره انسان‌گرایی در این فیلم و توجه نکردن به درام سوال پرسید و آتش‌زمزم گفت: شما اگر بنگلادش را ببینید متوجه می‌شوید که من خیلی شکیل به این کشور پرداخته‌ام و فقر این کشور را به تصویر نکشیدم بلکه این فیلم زندگی روزمره افراد است. ما یک داستان انسانی داشتیم، سعی کردیم کار فرهنگی انجام بدهیم، جهانی نگاه کنیم و نگاه انسان‌گرا داشته باشیم.

عاطفه جعفری از روزنامه فرهیختگان درباره دلیل انتخاب بنگلادش برای ساخت اثر پرسید و کارگردان «دروغ‌های زیبا» بیان کرد: من مرزها را قبول ندارم. روزی به این مرزها می‌خندند چراکه هرچه دنیا پیشرفته‌تر شود این مرزها دیگر مهم نیست، مهم انسانیت است. فیلم‌ بعدی‌ام را در بوتان می‌سازم. این نکته را نیز بیان کنم که این فیلم را در ۲۱ روز و در سخت‌ترین شرایط فیلمبرداری کردیم.

ممیت الرشید در ادامه گفت: در بنگلادش خرافاتی وجود دارد که افراد ناشنوا را جن‌ها کاری کرده‌اند که نمی‌شنوند. درنتیجه پیش کسی می‌روند که دعا برای فرد ناشنوا می‌خواند اما ما می‌خواستیم پیشرفت علم را نشان دهیم. از سوی دیگر لباس‌های بنگلادشی هم بسیار زیبا و معروف هستند و مردم بنگلادش می‌خواهند خوشحال باشند، ما هم در این فیلم خواستیم این موضوع را نشان دهیم.

در بخش دیگر نشست، فرامرز مختاری صدابردار این فیلم تصریح کرد: افتخاری بود که در خدمت مردم بنگلادش باشم. در سینمای بنگلادش فیلم‌ها را دوبله می‌کنند زیرا در آنجا صدای بوق ماشین‌ها اصلا قطع نمی‌شود و این صدابرداری را سخت می‌کرد.

کاووس آقایی تدوینگر این فیلم نیز مطرح کرد: چون کار دست افراد حرفه‌ای بود، من برای تدوین اذیت نشدم. مرتضی آتش‌زمزم کارگردان نیز در تدوین به من کمک کرد و در مجموع کار سخت نبود.

در پایان نشست، شمون فاروق بازیگر این فیلم خاطرنشان کرد: من عاشق ایران هستم، ۴ بار به ایران آمده‌ام و دوستان زیادی در اینجا دارم. اگر قرار باشد در زمینه فیلم کار کنم، بسیار دوست دارم این اتفاق در ایران رخ بدهد زیرا عاشق سینمایش هستم. فیلم‌های ایرانی واقعیت‌گرا و سر صحنه همه چیز طبیعی است. من فیلم «سیمین» آقای آتش زمزم را دیدم و به شخصه اشک ریختم و همواره دوست داشتم در کارهای ایرانی بازی کنم‌.

 

 

شکار حلزون

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

تهیه کننده: مصطفی سلطانی
کارگردان: محسن جسور
نویسنده: محسن جسور
بازیگران: حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری، مسعودرضا عجمی، رابعه مدنی، یاسمن ترابی، علی‌اکبر قاضی نظام، امیرعلی سخایی، میثم محمدی و زنده‌یاد حسام محمودی
مدیر فیلمبرداری: احسان غفوریان
خلاصه داستان: مینو زن سرپرست خانواری که برای امرار معاش به عنوان پرستار پیرمردی مشغول به کار می‌شود… .

شکار حلزون در روز دروغ‌های زیبا

نشست خبری «شکار حلزون»

شکار حلزون در روز دروغ‌های زیبا

نشست خبری فیلم سینمایی «شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و تهیه‌کنندگی مصطفی سلطانی در سانس دوم روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن در خانه رسانه با حضور محسن جسور کارگردان، مصطفی سلطانی تهیه‌کننده، محمدرسول صفری و فرناز زوفا از بازیگران فیلم، موحد شادرو تدوین‌گر، امیریل ارجمند آهنگساز، محمدحسین ابراهیمی صداگذار، مرتضی پورحیدری طراح صحنه و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدرضا مقدسیان از زنده‌یاد حسام محمودی که در فیلم «شکار حلزون» بازی داشت، یاد کرد و حضار را به قرائت فاتحه و یک دقیقه سکوت فرا خواند.

مصطفی سلطانی تهیه‌کننده فیلم یادآور شد: محسن جسور، رفیق ۱۶ ساله من است‌ و در کار دیگری بودیم که ایده فیلم «شکار حلزون» شکل گرفت و با هم‌ کار را جلو بردیم.

همچنین محسن جسور کارگردان «شکار حلزون» گفت: این قصه جزو فیلم‌‌هایی بود که دوست داشتم بسازم. در حقیقت موضوع فیلمنامه، از جمله حوزه‌هایی بود که سال‌ها در حوزه عکاسی به آن پرداخته بودم.

وی افزود: اسم اولیه فیلم «عطر مینو» بود که در طول بازنویسی، به این نتیجه رسیدم اسم گیرایی نیست؛ زیرا معتقدم که نام‌ یک اثر می‌تواند به فرم و دیده شدن فیلم هم کمک کرد. سعی کردم برای انتخاب فیلم، از ارایه تلویحی استفاده کنم‌ برای همین اشاره‌های ریزی به کاشت حلزون و خمیده بودن کاراکتر اول داشتیم.

این کارگردان یادآور شد: این فیلم را خیلی دوستانه و دلی ساختیم. به نوعی، فضای خیلی حرفه‌ای نداشتیم که بگویم برای هر نقش کلی فکر کرده بودیم که چه بازیگری آن نقش را بازی کند!

سلطانی، تهیه‌کننده این فیلم اظهار کرد: همان‌طور که کارگردان‌ گفت، ما این فیلم را خیلی شخصی ساختیم و از ابتدا می‌دانستیم که «شکار حلزون» قرار نیست در چرخه اقتصادی سینما تاثیرگذار باشد. حتی پروانه ساخت این اثر را ویدیویی گرفتیم. همه عوامل هم بسیار دلی جلوی دوربین و پشت صحنه آن بازی کردند و حضور داشتند.

در ادامه، محمدرسول صفری بازیگر «شکار حلزون» خاطرنشان کرد: با افتخار کنار آقای جسور در این اثر بازی کردم‌. درست است ایشان را فیلم اولی می‌نامند؛ اما قطعا آقای جسور مسیر طولانی‌‌ای طی کرده است تا به این نقطه برسد.

فرناز زوفا دیگر بازیگر این فیلم درباره نقش‌آفرینی خود عنوان کرد: من تاکنون تجربه‌های مختلفی با دیگر کارگردانان داشته‌ام؛ اما «شکار حلزون» برای من فیلمی شریف است و همکاری با تمامی عوامل این فیلم، برایم درس و تجربه‌ای بود که شروع دیگری در زندگی شخصی‌ام داشت. بخشی‌ از این تجربه، کار با زنده‌یاد حسام‌محمودی بود و بخش دیگری هم وجود داشت که منجر شد تا آدم صبور‌تری شوم.

در ادامه این نشست، موحد شادرو، تدوین‌گر «شکار حلزون» تصریح کرد: امسال سه فیلم در جشنواره فیلم‌ فجر دارم و همیشه سعی کردم تا ذهنیتم را به فیلمساز نزدیک کنم. من و محسن جسور، از دوران تحصیل در مدرسه پابه‌پای هم قدم برداشتیم و کارهای هنری زیادی انجام دادیم. من افراد زیادی را دیدم که درباره دروغ‌گویی فیلم ساختند، اما خودشان دروغ‌گو بودند. کسانی را دیدم که درباره تجاوز فیلم ساختند با وجود اینکه خودشان متجاوز بودند. با این حال باید بگویم که محسن جسور، فردی است که از انسانیت فیلم ساخته و خودش مانند اثرش است.

امیریل ارجمند آهنگساز این اثر اظهار کرد: از این که در چنین پروژه‌ای بودم، خرسند هستم. همان‌طور که موحد شادرو گفت، محسن جسور فردی کتابخوان و درست است. درضمن، متاسفانه من هم کسانی را دیده‌ام که دروغ می‌گویند اما درباره راست‌گویی فیلم‌ می‌سازند.

وی افزود: در ابتدا قرار بود که من هم در فیلم بازی کنم و هم آهنگسازی کار را انجام دهم؛ اما در نهایت تصمیم بر این شد که فقط کار موسیقی را برعهده بگیرم. به اعتقاد من کارگردان خدای کار است و با تمام این تفاسیر گفته‌ شده، من فیلم را دوست داشتم. باید بگویم که تمامی عوامل بی غل و غش کارشان را انجام دادند و خشوحالم که بخشی از این کار بودم.

محمدحسین ابراهیمی صداگذار فیلم «شکار حلزون» خاطرنشان کرد: از اعتمادی که کارگردان به من‌ کرد، تشکر می‌کنم. زمان کمی برای رساندن فیلم داشتیم و تمام تلاشمان را کردیم که بتوانیم در این بازه زمان کم، به صورت شبانه‌روزی، فیلم را به اکران جشنواره برسانیم.

در ادامه این نشست، مرتضی پورحیدری طراح صحنه «شکار حلزون» درباره شرایط سخت تولید توضیح داد: کار ما ارتباط تنگاتنگی با تولید و هزینه دارد. متاسفانه شرایط مالی پروژه بسیار ضعیف بود و کارگردان از جیب هزینه می‌کرد تا بتوانیم کارها را به ثمر برسانیم. حتی خودرویی که در فیلم نیاز داشتیم را شخصاً از صاحبش قرض کردیم. با این شرایط سخت، ما تلاش کردیم که حداقل‌ها را فراهم کنیم تا کار به خوبی به پایان برسد.

در ادامه نشست، احسان غفوریان با یادی از زنده‌یاد حسام‌ محمودی بیان کرد: باید بگویم که تهیه‌کننده برای پرداخت دستمزدهایمان، ماشین زیر پایش را فروخت. ولی با وجود همه این احوال، در این‌ پروژه موج مثبتی شکل گرفت.

مهدی عدالتی مجری طرح «شکار حلزون» نیز افزود: محسن جسور سال‌هاست قلم می‌زند و عکس‌ می‌گیرد. باید بگویم اهرم ساخت این فیلم، تنها رفاقت بود. زمانی که فیلم ساخته شد، مسیر طولانی برای پس‌تولید طی شد، اما خداوند را شاکر هستیم که خروجی را روی پرده جشنواره فیلم دیدیم. «شکار حلزون» فیلم آبرومندی است و امیدوارم فیلم‌های بعدی این کارگردان را ببینیم.

در ادامه کارگردان فیلم «شکار حلزون» درباره کم و کاستی‌های این اثر گفت: من فیلم ساخته‌ام که اینجا بیایم و در معرض قضاوت منتقدان قرار بگیرم. قطعا هر اثری ضعف‌هایی دارد.

وی درباره اقتباس در این فیلم ادامه داد: اقتباس آزاد از یک اثر، شیرین اما سخت است. ادبیات ستونی است که من به عنوان‌ نویسنده می‌توانم به آن تکیه کنم.

امیریل ارجمند در ادامه این بحث مطرح کرد: من معتقد هستم وقتی متنی نوشته می‌شود، آن نوشته فقط از دیدگاه نویسنده نمی‌آید؛ بلکه سلسله اتفاق‌ها و تجربه‌های طی شده تا آن مطالب نوشته شود.

سلطانی تهیه‌کننده در پایان این نشست تصریح کرد: زمان اصلی این فیلم ۱۵۰ دقیقه بود و بخش‌هایی را هم‌ کم کردیم. مثلا متاسفانه سکانس‌های مربوط به بی‌قراری مینو را کم کردیم‌ و شاید به این دلیل سکانس‌هایی برای مخاطبان قابل درک نبود.

 

 

 

دو روز دیرتر

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح 
تهیه‌کننده: محسن شیرازی
کارگردان: اصغر نعیمی
نویسنده: حمید اکبری خامنه (بر اساس طرحی از رضا مقصودی)
بازیگران: سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، ناهید مسلمی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی، علیرضا داوودنژاد، آزاده اسماعیل‌خانی و علی مهربان
مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی
خلاصه داستان: پدر مریم عاشق نوه است و برای نوه دار شدن آنها را تحت فشار قرار می‌دهد… .

شکار حلزون در روز دروغ‌های زیبا

نشست خبری «دو روز دیرتر»

شکار حلزون در روز دروغ‌های زیبا

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» امروز ۱۲ بهمن ماه در اولین روز از چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور اصغر نعیمی کارگردان، محسن شیرازی تهیه‌کننده و محسن غلامی طراح صحنه در خانه جشنواره برگزار شد. محسن شیرازی تهیه کننده فیلم سینمایی دو روز دیرتر در ابتدای این نشست عنوان کرد: نطفه فیلم ما تقریبا یک سال و نیم پیش شکل گرفت و ما حس کردیم این قصه را می‌توانیم در بستر طنز اجتماعی روایت کنیم.

در ادامه نیز اصغر نعیمی کارگردان این فیلم سینمایی گفت: سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت. سال گذشته موفقیت هایی در عرصه جذب مخاطب داشتیم و ضایعه بزرگ قتل آقای مهرجویی و همسر هنرمند ایشان را باعث تاسف ما بود. مایلم در اولین روز جشنواره ادای احترامی به روح این هنرمند بزرگ و تاریخ‌ساز سینما داشته باشیم و به همین علت خواهش می‌کنم به احترام آقای مهرجویی و همسرشان یک دقیقه سکوت کنیم.

نعیمی ادامه داد: آن چیزی که همواره در فیلمسازی برای من مهم است یک مسیر تجربی اما در عرصه سینمای حرفه‌ای است. دنبال راهکارهایی هستم تا به صورت سالم با مردم ارتباط برقرار کنم. وقتی به فیلم‌هایم‌ نگاه می‌کنم وجوه افتراق زیادی با هم دارند اما براساس تجربه به نظرم رسید که جامعه ما در شرایطی است که گونه کمدی رمانتیک در آن گم شده است. ما فیلم های اجتماعی خوبی داریم، از طرفی فیلم های کمدی مطلق داریم که موفق بوده اند اما علاقه‌مندی شخصی من گونه کمدی رمانتیک است.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: یکی از فیلم هایی که من دوستش دارم فیلم‌ بی‌وفا بود که حس شیرینی داشت. در فیلم «دو روز دیرتر» هم سعی کردم ضمن حفظ این موضوع زمینه های اجتماعی را هم‌ به قصه اضافه کنم. برای من پرداختن به مسائل خانواده های متوسط بدون چیزی که به آن سیا‌‌ه‌نمایی می‌گویند، اهمیت دارد. درنهایت امیدوارم موفق بوده باشیم که به خوبی دو جوان را در جامعه امروزی به تصویر بکشیم.

محسن غلامی طراح صحنه فیلم نیز در ادامه این نشست بیان کرد: مقوله صحنه و طراحی صحنه همیشه برای تولید و تهیه‌کننده بار مالی کم و زیادی دارد. باتوجه به شرایط اقتصادی، تهیه کردن یک فیلم با تعدد لوکیشن انصافا برای تهیه‌کننده که از منابع مالی ایشان هم اطلاع داشتیم، سخت بود.

وی افزود: در این فیلم باید حواسمان به فضاسازی، رضایت کارگردان و فیلمبردار بود. باید همه این فاکتورها را جمع‌بندی می‌کردیم تا طراحی صحنه فضایی را ایجاد کند که فضاسازی درستی داشته باشد. تقریبا همه لوکیشن‌های ما مخروبه و خالی بودند و ما از پایه همه چیز را تعمیر کردیم.

در بخش دیگر نشست خبری، معظمی از صورمدیا درباره عدم حضور بازیگران در نشست خبری فیلم پرسید و اصغر نعیمی پاسخ داد: من حامل سلام بازیگران اصلی و عوامل دیگر فیلم هستم و قهری با جشنواره اتفاق نیفتاده است. سینا مهراد، پردیس احمدیه و مدیر فیلمبرداری ما در خارج از کشور هستند. تدوینگر هم به دلیل ضرورت آماده کردن یکی از فیلم‌های جشنواره مشغول هستند.
فرهاد آییش هم اجرای تئاتر داشتند و ساعتی در خدمتشان بودیم و ناگزیر خانه جشنواره را ترک کردند.

این کارگردان ادامه داد: این را هم بگویم که مشکلات و بحران‌های اقتصادی در تصمیم‌گیری زوج ها حتی برای ازدواج و به دنیا آوردن فرزند بسیار تاثیرگذار است. در جریان تحقیقاتی که برای این فیلم داشتم، این دغدغه را میان زوج‌ها متوجه شدم و سعی کردیم این موضوع را به درستی در فیلم بازتاب دهیم.

علی‌محمدی از سلام سینما درباره سرگردان بودن فیلم میان درام و کمدی پرسید و نعیمی پاسخ داد: این مساله نوعی ژانر مشخص است و رفت و برگشت میان لحظه های شیرین و درام از مختصات این ژانر است. از آنجایی که خودم دلبسته ژانر و سینمای کلاسیک هستم، سعی کردم این قواعد را رعایت کنم.

منصوریان از خبرگزاری دفاع مقدس درباره حمایت بنیاد روایت فتح از این فیلم و اینکه آیا تاثیری بر قصه داشته است یا نه پرسید و محسن شیرازی تهیه کننده فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» در پاسخ به این سوال بیان کرد: حمایت بنیاد از این فیلم به اعتقاد من نشان دهنده یک عزم جدی برای پرداختن به چالش‌های اجتماعی با رویکرد کاهش هزینه های اجتماعی است. حتما این فیلمنامه به چالش هایی پرداخته که از نظر آن‌ها قابل سرمایه‌گذاری بوده است و از آنجایی که اطلاع داریم حمایت بنیاد از آثار سینمایی با جدیت ادامه دارد.

احمدرضا معراجی از خبرگزاری میزان پرسید که آیا این فیلم به نهادهای حمایت‌کننده ارتباط دارد و آیا اصلا این نهادها فیلم را دیده‌اند؟ امیدواریم چنین فیلم‌هایی در جشنواره حضور نداشته باشند و اصغر نعیمی در پاسخ خود توضیح داد: نظر ایشان محترم است. روایت فتح کار جالبی کرده که وارد این عرصه شده است. چه چیزی زیباتر از اینکه فیلمی ساخته شود تا مسائل جوانان را مطرح کند و با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. من فیلمساز بودجه‌خوار نیستم. وقتی فیلم می‌سازم فکر می کنم که این فیلم‌ با مردم ارتباط برقرار کند. ما قرار گذاشتیم تا فیلمی بسازیم تا حداقل بودجه‌ای که برایش صرف شده از بین نرود. به نظر من روایت فتح کار شجاعانه‌ای انجام داده است و باید این محافظه کاری کنار گذاشته شود. چرا باید در نهادها فیلم هایی بسازیم که در اکران و با مردم ارتباطی نداشته باشند و بعد به آن‌ها فیلم ارزشی بگوییم. ارزش در ارتباط برقرار کردن با مردم است.

فاطمه قربانی‌رضوان از خبرگزاری دانشجو در سوال خود پرسید که محتوای این فیلم قابل تماشا با خانواده نیست و آیا به نظر شما این فیلم پرفروش می‌شود؟ نعیمی نیز در پاسخ به این سوال گفت: ما وقتی فیلم می‌سازیم با گستره‌ای از مخاطبان مواجه هستیم. من این فیلم را در نسخه اولیه و نهایی به دلیل تعهدی که به سلامت فیلم داشتم با گروه‌های مختلفی آن را تماشا کردم. من از هیچکدام بازتاب منفی نگرفتم‌. صمیمانه می‌گویم یک شوخی در فیلم بود که ما نسبت به آن مشکوک بودیم. به رغم اینکه خودم خیلی آن صحنه را دوست داشم اما برای حفظ حرمت سرمایه‌گذار و خودم، آن شوخی را از فیلم درآوردم. دوست ندارم به هر قیمتی مخاطب جذب کنم و من فیلم خنده‌دار نساختم که فقط مخاطب را بخندانم.

نعیمی افزود: معمولا فیلم‌های من در نمایش عمومی موفق بوده‌اند اما امروز در شرایطی هستیم که موفقیت فیلم صرفا بسته به خود فیلم نیست. پروسه اکران بسیار پیچیده است. اگر شرایط مناسب برای این فیلم فراهم‌ شود قطعا با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند زیرا با دل و صمیمیت ساخته شده است، مگر اینکه سنگ از آسمان ببارد.

رضایی مقدم از خبرگزاری فارس درباره شعار فرزند‌آوری در این فیلم و اینکه این فیلم بیشتر بر ضد فرزندآوری است و شوخی جنسی داشته است، پرسید و نعیمی پاسخ داد: این فیلم شوخی جنسی نداشت. آیا می‌پسندید من فیلمی بسازم و بگویم بدون توجه به ملزومات بروند بچه دار شوند؟ خانواده ها اکنون نگران هستند و فیلم درباره همین نگرانی‌ها و موضوعات حرف می‌زند. آیا شما که اینجا هستید با مسائل این فیلم‌ مخالف هستید؟ فیلم می‌گوید زندگی ما با مسکن‌ها آرام می‌شوند. این فیلم درباره ترسی صحبت می‌کند که در وجود یک زوج هست و باعث می‌شود که زندگی عاشقانه آن‌ها دستخوش تغییراتی شود. همه ما نگران این موضوعات هستیم.

محسن شیرازی نیز گفت: پروژه روابط عمومی دارد و متریال تبلیغاتی فیلم مشخص است. ما شعار فرزندآوری نداده‌ایم و به نظرم این ماجرا و سوالات به فیلم ارتباط ندارد.

مرتضی حسینی از آنا پرسید که فکر می‌کنید چند درصد از جوانان کشور با این فیلم به فرزندآوری ترغیب می‌شوند؟ مدیران بنیاد فارابی و روایت فتح باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری آیا می توانند این فیلم را بدون سانسور در محضر ایشان اکران خصوصی کنند؟اصغر نعیمی در پاسخ به این پرسش بیان کرد: این فیلم درباره اشاره به موانع فرزندآوری است. این فیلم را هر مقام‌ مسئولی باید ببیند و با افتخار این فیلم را به آن‌ها نشان می‌دهم.

محسن شیرازی نیز در پاسخ به این سوال گفت: حتما با افتخار این کار را می‌کنیم اگر امکانش فراهم شود.

اصغر نعیمی در پایان گفت: تعدادی از عوامل این فیلم اکنون بالای سن نیستند و من از عواملی هم که اینجا تشریف ندارند، تشکر می‌کنم.

 

ظاهر

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

تهیه کننده: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
کارگردان: حسین عامری
نویسنده: -
بازیگران: روح االه زمانی، حامد محمودی، یدالله شادمانی و...
مدیر فیلمبرداری: -
خلاصه داستان: ظاهر ۱۸ سال دارد و در شمال کشور سرباز است. او با اکبر و زیبا پیرمرد و پیرزنی که در کلبه‌ای نزدیک پادگان زندگی می‌کنند آشنا می‌شود و در ادامه اتفاق‌هایی برایش رقم می‌خورد.

 

 

نشست خبری «ظاهر»

شکار حلزون در روز دروغ‌های زیبا

نشست خبری فیلم «ظاهر» با حضور حسین عامری کارگردان، محمدرضا کریمی صارمی تهیه کننده، نسیم باستانی نویسنده، هادی شلالوند مدیر فیلمبرداری، علیرضا نیکو لعل تک صداگذار، حامد محمودی بازیگر، کیمیا زارعی بازیگر و مریم معینی بازیگر در ۱۲ بهمن ماه برگزار شد.

کریمی صارمی در ابتدای این نشست گفت: ممنونم که لطف کردید و تا این ساعت حضور داشتید. سینما به حمایت و نگاه جدید نیاز دارد و این تصور را داشتم که اگر سینما سی نما دارد یکی از آن ساده، روان و ارزشی بودن آن است. در تمام این سال‌ها که خدمتگزار بوده ام این یکی از آن‌ها است. امیدوارم این جریان بتواند یک جریان در سینمای ما باشد.

عامری بیان کرد: درخواست می‌کنم یک دقیقه ایستاده سکوت کنیم به یاد ظاهرهایی که رفتند تا ما باشیم و کسانی که در گمنامی رفتند تا ما اینجا باشیم.

وی ادامه داد: از همه دوستان که در این کار زحمت کشیدند تشکر میکنم. کمک و حمایت آقای مجیدی و دلپاک خیلی کمک کننده بود. آقای کریمی صارمی که اعتماد کردند و خوشحالم در پشت کارم جایی است که فیلمسازهای بزرگ در آنجا کار داشته‌اند.

نسیم باستانی نویسنده این اثر در ادامه این نشست گفت: شاید به زعم بعضی ها زمان چنین فیلم ها و داستان هایی گذشته باشد ولی نمی‌شود این را کتمان کرد که عده ای بودند، رفتند تا ما اینجا باشیم. البته بیشترین کار را همسرم به عنوان کارگردان داشته‌اند.

صارمی گفت: امروز احساس می‌کنیم از این مدل سینما فاصله گرفته‌ایم. تهیه کننده‌ای در جایی از من پرسید چرا این مسیر را برای سینمای خود انتخاب کرده‌ای؟ کانون به عنوان تولیدکننده پیشرو است و معتقد است چنین فعالیت‌هایی و این ادبیات ضرورت سینماست. قصه این فیلم مربوط به یک جغرافیای خاص نیست و قطعا دنیا چنین مدافعینی خواهد داشت. قصه فراز و فرودهایی دارد و مسیر آنقدر خوب است که منحنی خوبی در فراز و فرود فیلم طی شده است.

حامد محمودی بازیگر این فیلم در ادامه نشست درباره چالش‌های خود در این فیلم گفت: من دیر به پروژه اضافه شدم و فرصت تحلیل زیادی وجود نداشت اما با آقای عامری جلسه‌ای داشتیم و درباره بن‌مایه فیلم و کاراکتر صحبت کردیم.

عامری در ادامه صحبت های محمودی گفت: فیلم را که نگاه می‌کنید در کارگردانی مشخص است که سعی کردیم خیلی فیلم نباشد، سعی کردم به عنوان کارگردان دیده نشوم. بازیگرها هم طی صحبت‌هایی که داشتم تلاش شد زنده بودن را تمام و کمال ایجاد کنیم.

مریم معینی در بخش دیگر این نشست ضمن تشکر از تمام دست‌اندرکاران فیلم گفت: فیلم یک پروژه بسیار سختی بود و خداراشاکرم که همه چیز به خوبی پیش رفت. به آقای عامری هم گفتم که شما خیلی خوب بلد هستید از بازیگر بازی بگیرید.

کیمیا زارعی بازیگر این فیلم در ادامه بیان کرد: این فیلم اولین تجربه سینمایی من بود و به طرز عجیبی وارد پروژه شدم. از آقای عامری بابت اعتمادشان سپاسگزارم. این فیلم حال و هوای عجیبی داشت و امشب که اینجا هستم بسیار خوشحالم.

در بخش دیگر این نشست هادی شلالوند مدیر فیلمبرداری این فیلم گفت: سه روز به شروع فیلم مانده بود که من به فیلم اضافه شدم، در جایی که جامعه پر از خبرهای بد بود و من وارد طبیعت شدم و حال دلم در آنجا خوب بود و سعی کردم از نقاشی های خداوند تصویر بسازم. تلاش شد از قاب های ثابت کمک بگیریم تا اتفاق را پیش ببریم. هر لحظه احساس می‌کردم خدا در تک تک پلان‌ها به من کمک می‌کند و واقعا اتفاقات پشت سر هم چیده میشد.

وی ادامه داد: هرچند تدابیری برای قاب‌ها انجام میشد اما خداراشکر اتفاقات در لحظه پیش می‌آمد. به نوبه خودم تمام تلاشم را کردم که بهترین اتفاقات را رقم بزنم و حتی در پلان‌های ثابت صد در صد توان خود را بگذارم.

علیرضا نیکو لعل صداگذار این فیلم در بخش دیگر این نشست خبری بیان کرد: درباره این شکل کار باید خیلی مواظب بود زیرا اتمسفر کار باید در راستای قصه و هدف آن باشد. شاید حتی یک افکت بی ربط منجر به این میشود که بیننده از فضای قصه دور شود. به همین دلیل است که باید در این ژانرها بسیار مراقبت کرد. جای آقای دلپاک هم بسیار خالی است که ایشان به عنوان استاد بنده با دقت نظری که داشتند نگذاشتند چیزی خلاف قصه باشد تا مخاطب را اذیت کند.

عامری درباره حضور مجید مجیدی گفت: عده‌ای هستند که با نفس‌شان تغییر ایجاد می‌کنند. ایشان در این فیلم بسیار تاثیر و نقش داشتند.

کریمی صارمی در پاسخ به تولیدات و کم‌کاری کانون پرورش فکری گفت: شاید ما نتوانستیم خوب خود را معرفی کنیم. «بچه زرنگ» به عنوان پرفروش ترین فیلم کودک، «باغ کیانوش» به عنوان فیلم بعدی ما، «یدو» و «در آغوش درخت» و فیلم «سمپاش ۱۹۸» جایزه جهانی گرفته است از آثار و تولیدات کانون بودند و شاید این اسامی کارگردان‌ها، نام آشناهای سال‌های بعد ما باشند.

حسین عامری در ادامه درباره مضمون این فیلم گفت: برخی از فیلم‌ها داستانی هستند و طوری عمل میشود تا اتفاق داستانی در ذهن مخاطب شکل بگیرد. این داستان‌ها مانند پازل در کنار هم قرار می‌گیرند و به یک احساس منتهی می‌شود نه به مضمون.

کریمی صارمی درباره اینکه این فیلم چه مناسبتی با کانون پرورش فکری دارد و اینکه بدآموزی آن برای بچه‌ها حس می‌شود، توضیح داد: دلیل ورود کانون به حمایت از چنین فیلمی شرافت موضوعی است. این چیزی که شما مطرح می‌کنید سلایق فردی است. این فیلم جز عزت نفس چیزی دارد؟

 

حاشیه های روز اول جشنواره فجر

  • «الناز شاکردوست» با حضور در پردیس کوروش در زمان نمایش فیلم بی‌بدن، به کنار گذاشته شدن فیلمش از بخش اصلی جشنواره فجر ۱۴۰۲ اعتراض کرد. او گفته که همانند مردم بلیت خریده تا این فیلم را کنار آنها ببیند و همه تریبون‌ها برای حرف زدن او، ممنوع شده است. بخش «نگاه نو» زنده به گور کردن فیلم است و… در حین این اعتراض در جلوی سن، عوامل سالن مانع از ادامه حرف‌های شاکردوست شدند.
  • در خانه جشنواره در برج میلاد هم حاشیه‌هایی وجود داشت؛ اصغر نعیمی (کارگردان «دو روز دیرتر») را به سالن نمایش فیلم راه ندادند و این قضیه با واکنش تند و فریادهای او مواجه شد.
  • بی‌نظمی در روز اول جشنواره در خانه جشنواره بیداد کرد؛ هر ۴ فیلم با تاخیر بیش از یک ساعته پخش شد. ورود و خروج و پذیرایی برای مهمانان در اوج بهم‌ریختگی انجام گرفت و هنوز کارهای اجرایی در محوطه ورودی ادامه داشت.
  • در این دوره جشنواره هم فرش قرمز (یا هر رنگ دیگری!) برای هنرمندان وجود ندارد و عوامل فیلم‌ها در طبقه منفی ۲ روبه‌روی دوربین عکاسان قرار می‌گیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جشنواره نچسب فیلم فجر به زور آمپول تقویتی روی پا است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم