بازدید 92338

احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال از نیمه بهمن

جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از نیمه دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نیمه نخست تیرماه سال ۱۴۰۳، از احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال طی نیمه بهمن ماه حکایت دارد.
کد خبر: ۱۲۱۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳ 28 January 2024


به گزارش تابناک  به نقل از وزارت راه‌ شهرسازی، پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از نیمه دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نیمه نخست تیرماه سال ۱۴۰۳ را تولید و ارائه کرد.

بر مبنای این گزارش تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه‌های میلادی به این صورت است:

نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۲ (فوریه ۲۰۲۴)

میانگین بارش کشور در این ماه به ویژه در بخش‌هایی از استان‌ها در نوار غربی و جنوبی کشور گرایش به بیش از نرمال دارد. احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق حدود ۵۰ درصد و در بخش‌های محدودی کمتر از ۳۵ درصد است. انتظار می‌رود این ماه طی چهار ماه آینده، محتمل‌ترین ماه با گرایش به بارش بیش از نرمال باشد.

نیمه اسفند ۱۴۰۲ تا نیمه فروردین ۱۴۰۳ (مارس ۲۰۲۴)

بیشتر بخوانید

میانگین بارش کشور در این ماه نسبت به ماه قبل کاهش می‌یابد. در استان‌های ساحلی خزر و دو سوی کوه‌های البرز نرمال با گرایش به بیش از نرمال و در سایر مناطق کشور به ویژه امتداد زاگرس و جنوب کشور کمتر از نرمال است. احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در استان‌های اردبیل و گیلان بیش از ۶۵ درصد، در مرکز و جنوب کشور کمتر از ۳۵ درصد و در سایر مناطق حدود ۵۰ درصد است.

نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ (آوریل ۲۰۲۴)

میانگین بارش این ماه فراتر از ماه قبل است. در نوار شمال غرب و سواحل خزر نرمال تا بیش از آن، مناطق واقع در دو سوی کوه‌های زاگرس و البرز عمدتا در محدوده نرمال و برای سایر مناطق کشور نرمال با گرایش به کمتر از نرمال پیش بینی شده است.

نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ۱۴۰۳ (می ۲۰۲۴)

میانگین بارش کشور کمتر از نرمال و احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کشور به استثنای استان‌های ساحلی خزر کمتر از ۳۵ درصد است. بارش در دامنه شمالی البرز با نوساناتی در محدوده نرمال برآورد می‌شود.

نیمه خرداد تا نیمه تیر ۱۴۰۳ (ژوئن ۲۰۲۴)

میانگین بارش کشور در شمال غرب و نیمه غربی سواحل خزر کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور در محدوده نرمال است. نوار جنوبی و جنوب شرق کشور مطابق با نرمال بلند مدت بی‌بارش بوده یا بارش قابل توجهی دریافت نمی‌کنند.

 

بر اساس تعداد دفعات (بدون لحاظ مقدار بارش) پیش‌بینی‌های بارش فراتر از نرمال حاصل از ۵۱ بار اجرای مدل موسوم به Glosea5، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در مقیاس فصلی (سه ماهه)، از نیمه بهمن ۱۴۰۲ تا نیمه فروردین ۱۴۰۳ (FMA) احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در غالب مناطق کشور بین ۳۵ تا ۶۵ درصد و تنها در بخش محدودی از شمال غرب کشور و سواحل غربی خزر بین ۶۵ تا ۱۰۰ درصد و در بخش‌هایی از مرکز، جنوب و غرب کشور کمتر از ۳۵ درصد است.

در دوره نیمه فروردین تا نیمه تیر ۱۴۰۳ (AMJ) نواحی با آستانه کمتر از ۳۵ درصد برای احتمال بارش فراتر از نرمال افزایش قابل توجهی یافته است.

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش بینی فصلی بارش و دمای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم درستی پیش بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
به پيش بيني دل نبنديد
راهكارهاي علمي براي مديريت آب را انجام دهيد /
تغيير متد كشت و زراعت -ابخيزداري و وووو هزاران راه ديگر
اين سازمان حواشي شناسي دوباره داره پيش بيني مي كنه !

لطفاً سكوت اختيار كن ، برات بهتره
فردا را بلد نیستید از تیرماه 1403 خبر می دهید؟بهتر است بفکر صرفه جویی و اصلاح ساختار شهرنشینی باشید
بی خیال بابا
خرابش نکنید
تورو خدا دیگه پیش بینی نکن
خیلی روو دارین.یکسال هی گفتین پاییز پر بارش چی شد؟ حالا یه بار برف اومده دوباره زبون باز کردین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
کاش این چینی های ویرانگر وغارت گر ایران را بیرون کنند
الکی میگه
خداروشکر خدایا الهی شکرت
ایکاش خبربارندگی صحت داشته باشه کشورمون نیازبه آب ومنابع آبی داره.اگه ازوسایل نقلیه عمومی بجای شخصی استفاده کنه مردم فکرمیکنم درسردشدن هواوبارش بیشترکمک کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
بجای دادن آمار الکی کاری اساسی بکنید مثل بقیه کشورها این خبرها برای ایران آب نمیشه این همه هزینه های بیهوده راکم کنید وبرای بارندگی هزینه کنید
تا کی میخواین تحلیل های ابکی بکنید؟؟میگفتین توی پاییز بارش ها فراتر از حد نرمال هست ولی بارش نداشتیم
در مورد بارش های فراوان در پاییز ۴۰۲ پیش بینی شده بود که رخ نداد و نمی شود اعتماد مجدد کرد
برید امو با این هواشناسی عهد بوقتون
با سلام..همون پیش بینی که برای پاییز شد درست نبود..هواشناسی دیگه حناش رنگی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
چون همش دستیه ایران الکی در حال خشک شدن نیست
پیش بینی هواشناسی مانند تقویم نجم الممالک شده است.
اره دوبار
خدا‌کند‌انقدر‌بیاید‌تا‌بگیم‌خدایا‌شکرت‌دیگه‌بسه
پیش بینی موقوف اگر سال ۵۰ و ۵۹ این سازمان هواشناسی پیش بینی میکرد میگفتن قراره انقدر بباره که همه منقرض بشیم هشدار سیاه
کل دنیا دارن از این متدها برای( پیش بینی) استفاده میکنن کل ذرصد احتمالات هم گفته شده، نمیدونم چرا یه عده نظرات آبکی میدن، برین پای حرف مسن ترها تو روستاها بخصوص ترک و لر وکرد نشین راجع به احمن و بهمن، چله بزرگه و کوچیکه بشینین، تا بدونین چه خبره، مادر 85 ساله من، خبر این بارش ها رو با فرا رسیدن چله کوچیکه نوید میداد، میگفتم قصه قدیم هاست، ولی الان میبینم حقیقتی توش نهفته است، علم را پایانی نیست، امید را هم همچنین.
به نظر دولتیان برعکس بنگرید ، صمنا از همین الان با این پیش بینی معاون رئیس جمهور برای فریب ملت ودستاورد سازی اعلان کرده به فرمول بارور کردن ابرها دست یافتیم وطی ۵سال اجرا می کنیم ،خدا عاقبت ملت ایران به خیر کند
قرار شد پائیز پر بارشی داشته باشیم ، پس چی شد ؟؟ فردا راهم نمیتونید درست حسابی پیش بینی کنید از الآن دارید برای نیمه تیرماه میگید...
به همون خدایی که میپرستید پیش‌بینی نکنید
هرچی شما مگید برعکس میشه
خواهش میکنم کمتر دیگه دروغ تحویل ملت بدبخت بدین این همه دروغ گفتین خیلی رو دارین به خدا بیشتر جای استان فارس هنوز یه قطره بارون نیومده
هروقت خبری رو دیدید از قبل پیش بینی می کنن شما همیشه برعکسش رو انتظار داشته باشید چون اینا فقط خبرها رو برعکس پخش می کنن
سلام ، وقتی میگن فراتر از نرمال ، آدم احساس خشکسالی می کند ، من که خیالم راحته که نیمه دوم بهمن حتی ابر هم در آسمان پیدا نمی شود. بنظرم بگویید زیر نرمال خیلی بهتر نتیجه می دهد چون اینقدر دروغ گفتید که ابر و ماه و خورشید و فلک دست به دست هم می‌دهند تا تمام معادلات علمی به هم بریزد. من یکی که هر وقت اصغری میگه ، سامانه جدید بارشی از هفته آینده وارد کشور می شود ، چهار ستون بدنم می لرزد.چون می دانم که هفته آینده هم هیچ خبری نیست.
شما نمیتونین پیش بینی برا فردا بکنین دیگه خیز برداشتین برا پیش بینی چندماه دیگه
الکی میگه(بابا پنجعلی)...
این هواشناسی ما حواشناسه آقا شما حتی یکساعت بعده آشنایی تون اشتباه ازکاردرمیاید بعدا دست بکار شش ماهه شده اید اون دستی را بکش بابا دیشب اعلام کردید فردا مشهد سفید پوش میشه ای کولاک و بوران پوران میشه آفتابی شد که گل آقا بقول معروف شما برید کشک تون رابسابید بشما چی هواشناسی آقای حواشناسه
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی