بازدید 20078

بارش پاییزی ملاک خشکسالی یا ترسالی نیست/ سد دوستی تنها 5 درصد آب دارد!

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور گفت: میزان بارش در این فصل، شاخص ترسالی یا خشکسالی به شمار نمی‌آید، چون ایران اقلیم ویژه‌ای دارد و بیشتر بارش‌ها در فصول بهار و زمستان رقم می‌خورد.
کد خبر: ۱۲۱۰۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 18 December 2023

سخنگو صنعت اب

به گزارش تابناک اقتصادی، نشست خبری عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور، امروز (۲۷ آذر ۱۴۰۲) برگزار و به سوالات خبرنگاران پیرامون صنعت آب پاسخ داده شد.

بزرگ‌زاده در آغاز این نشست به وضعیت بارش‌های پاییزی پرداخت و گفت: میزان بارش در این فصل، شاخص ترسالی یا خشکسالی به شمار نمی‌آید، چون ایران اقلیم ویژه‌ای دارد و بیشتر بارش‌ها در فصول بهار و زمستان رقم می‌خورد.

وی درباره متوسط بارندگی در کل کشور گفت: میزان بارندگی در کل کشور حدود ۴۱ میلی متر بود، در حالی که بر اساس چشم‌انداز ترسیم شده، این رقم ۵۰ میلی متر در نظر گرفته شده بود.

سخنگوی صنعت آب کشور در خصوص خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از ۴.۸۸ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۵.۹۵ میلیارد مترمکعب رسیده که نشانگر رشد ۲۲ درصدی میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

بزرگ‌زاده موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۲۵ آذر ماه با ۴۰ درصد پرشدگی، معادل ۱۹.۸۴ میلیارد مترمکعب خواند و گفت: این میزان در سال گذشته ۱۸.۰۵ میلیارد مترمکعب بوده که نشانگر ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: بارش‌های پاییز هنوز نمی‌تواند شاخص ترسالی یا خشکسالی باشد و ما بیشترین بارش‌ها را در زمستان تا بهار شاهدیم.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به وضعیت برخی سدهای کشور اضافه کرد: مجموعه ۱۳ سد دریاچه ارومیه دارای ۲۳ درصد پرشدگی است، ولی زاینده‌رود نسبت به سال قبل وضعیت بهتری دارد، چون در سال گذشته، وزارت نیرو، برنامه‌ریزی دقیقی در حوضه زاینده‌رود در خصوص منابع و مصارف ترتیب داد و به همین دلیل امسال شاهد وضعیت بهتری در این حوضه هستیم و دارای ۸۷ درصد پرشدگی است.

بزرگ‌زاده گفت: در خراسان رضوی، وضعیت همچنان خوب نیست و سد دوستی پنج درصد پرشدگی دارد و نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش داشته است. بر همین مبنا شهر مشهد و استان خراسان رضوی یکی از نقاط هدف اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب است و هفتگی وضعیت منابع آب شهر مشهد پایش می‌شود.

وی هرمزگان را از دیگر حوضه‌های مورد تمرکز در اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب و مقابله با خشکسالی اعلام و بیان کرد: سیستان و بلوچستان نیز یکی از نقاط ویژه است و در اجرای پروژه‌ آب‌شیرین‌کن برای این استان، به شرط تأمین مالی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های مورد نیاز تا دو هفته دیگر وارد ایران می‌شود.

۷۰ درصد از دشت‌های کشور در محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد

سخنگوی صنعت آب در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت آبخوان‌های کشور اظهار داشت: ۷۰ درصد از دشت‌های کشور ۹۰ درصد چاه‌های کشور را در بر گرفته که اکنون در وضعیت بحرانی و ممنوعه بحرانی است.

وی گفت: از ۶۰۹ دشت کشور، ۳۵۹ محدوده از کل محدوده‌های کشور شامل گزارش فرونشست از سوی سازمان زمین شناسی شده است. ۲۵۰ محدوده که ۶۷ هزار چاه دارد و ۱۶ درصد برداشت آب در آن صورت گرفته، فرونشست نداشته، ولی حدود ۸۸ محدوده بین صفر تا پنج سانتی‌متر فرونشست داشته است.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: این محدوده دارای ۷۵ هزار چاه است و میزان برداشت آب آن نیز ۱۸ درصد بوده است. ۱۷۹ محدوده نیز که دارای ۱۵۴ هزار چاه کشاورزی است، با پنج تا ۱۰ سانتی‌متر فرونشست روبرو بوده است.  

بزرگ‌زاده با بیان اینکه سالانه بین ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر فرونشست در کشور رخ می‌دهد، تصریح کرد: در ۳۵۹ دشت فرونشست رخ داده و ۴۲۰ دشت افت تراز دارد که ممنوعه و ممنوعه بحرانی است. 

مسدود شدن ۱۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی

وی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی در سراسر کشور به منظور مدیریت منابع و مصارف آب اظهار داشت: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی، تاکنون ۱۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسلوب‌المنفعه شده است. همچنین ۱۴۰ هزار پروانه چاه کشاورزی براساس سند ملی آب اصلاح یا تعدیل شده است.

سخنگوی صنعت آب بیان داشت: این پایش توسط بیش از ۸۰۰ گروه حفاظت و نظارت در سراسر کشور انجام شده است که دائم در حال بازدید از چاه‌های کشاورزی هستند.

بزرگ‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: با رصد و پایش ۲۲۰ هزار کنتور فهام، برداشت غیرمجاز در چاه‌های مجوزدار کشاورزی ۷ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۷
خدارا شکر فعلا در گلستان وضعیت خوبه امیدوارم با همین فرمان بریم جلو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
ایشان چای دبش میخوره به آبدارچی ایشان بگویید یک چای دیگه برایشان دم کنه!!!!! آقای کارشناس بیشترین بارش ها در بهار و تابستان است؟!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
باران پاییزی برای کشاورزی بسیار اهمیت داره
احتمالا ایشان بیشتر وقتشون رو تو این مملکت نبودند
سهم ناچیزی از بارش های کشور در تابستان و بهار می بارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
اتفاقا بارش پاییزی و از نوع برف باعث تغذیه سفره های آب زیر زمینی می شود. باقی سال بی فایده است.
تا آنجا که ما بعد از یک عمر تجربه داریم بیشتر نزولات آسمانی در فصل زمستان و پاییز و اوایل بهار اتفاق می افتد معمولا در تابستان بارش بسیار ناچیز است .
درست فرمودند بارش پاییزی ملاک نیست .خواستم اضافه کنم بارش بهاری و زمستانی هم ملاک نیست .بارش فقد بارش تابستانی و بارش بودجه به سازمان هوا شناسی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
آخه نه اینکه کل تابستون همش بارش داشتیم چتر ما سوراخ شد از بس بارید
متاسفانه مسئولان و مدیران آب کشور در خصوص وضعیت بدخیم منابع آب سطجی وزیرسطحی با مردم رو راست نیستند. بجای اینکه واقعیات بحران جدی آب را به مردم منتقل و با برنامه ریزی اقدامات تسکینی، موجبات سازگاری کشور ومردم را با شرایط بحران زده آبی که منجر به تخلیه بیش از 30000 روستا در کشور شده است را فراهم نمایند، با عدم پذیرش واقعیات شرایط حاکم شده بر منابع آب کشور در اثر تبعات تغییرات اقلیمی دهه های اخیر وعدم اعمال سیاست های بهینه سازی منابع و مصارف آب، خود با اینگونه صحبت های غیرموجه موحب تشدید بحران آب و عدم باور بحران آب از سوی مردم می گردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
بلاشک در آینده ای نه چندان دور با بحران های وسیع و حجیم زیست محیطی مواجه خواهیم شد و مسوولان آب
مملکت این مطلب رو خوب میدانند سااخت دیوارهای مرزی توسط همسایگان از روی هوا و هوس نیست
متاسفانه مسئولان و مدیران آب کشور در خصوص وضعیت بدخیم منابع آب سطجی وزیرسطحی با مردم رو راست نیستند. بجای اینکه واقعیات بحران جدی آب را به مردم منتقل و با برنامه ریزی اقدامات تسکینی، موجبات سازگاری کشور ومردم را با شرایط بحران زده آبی که منجر به تخلیه بیش از 30000 روستا در کشور شده است را فراهم نمایند، با عدم پذیرش واقعیات شرایط حاکم شده بر منابع آب کشور در اثر تبعات تغییرات اقلیمی دهه های اخیر وعدم اعمال سیاست های بهینه سازی منابع و مصارف آب، خود با اینگونه صحبت های غیرموجه موحب تشدید بحران آب و عدم باور بحران آب از سوی مردم می گردند.
ما که در تهران و دور و بر تهران میچرخیم تابستان بارانی ندیده ایم. بی خود نیست مگند این مسئولین ما در کشورهای دیگر زندگی میکنند . حالا بهار را بگی یه چیزی. خوب میگفتی در تابستان برف میاد کی به کیه
سخن بزرگان " بارش پاییزی ملاک خشکسالی یا ترسالی نیست"

همین طور میشه گفت:

گشنگی ملاک غذا خوردن یا نخوردن نیست!
تشنگی ملاک آب خوردن یا نخوردن نیست!


خدایا بسه دیگه، اینا چرا اینجورین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
این بنده خدا فکر کنم نفهمیده سال بارندگی با سال نجومی فرق داره اگر اینطوریه باید با سر بریم به...
علم روز دنيا چه مي گويد ؟
كويت و عربستان چه كردند ؟
علمي حرف بزن
به جای توجیه وضعیت خراب آب، هر مزخرفی رو میگید؟ کجا ترسالی در ایران به بارش بهار و تابستان!!! ربط داره؟ ترسالی یعنی کوهها پر برف بشن و به تدریج در بهار و تابستان آب آبیاری رو تامین کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
زمستان و بهار
جوک سال !!!!
ميشه خواهش كنم كه ديگه شما مصاحبه نكنيد ؟
اينهمه سيل مياد و شهرها را خراب مي كنه و شما عرضه مديريت آب را نداريد
اون از پيش بيني هاي هواشناسي تون
اينم از وضعيت آب كشور
اينم وضعيت هوا
اينم وضعيت پمپ بنزين و ...

كاش همتون بريد كانادا
تا يه ذره نفس تازه بكشيم
من فقط میدونم جای شما بهتره یک نخبه بشینه و کار کنه نه شما
اصلا بارش در هیچ فصلی ملاک نیست چون آدم متخصص نداریم که ملاک قرار بده
با فعال کردن دریاچه های شور فلات مرکزی در فصل بارش از طریق دریای عمان از بحران تنش های آبی بخاطر تقویت بارش ها عبور می کنیم
کلملا دروست میگوبد:باران فقط مال تابستان است:پاییززمستان ملاک نیست
افرین برمسعولین دانا?????
پاسخ ها
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
ایشان حواسش نبود. مقیم کشورهای نیم کره جنوبی بوده (احتمالا استرالیا) برای همین آمار پاییز و زسمتونش با ما قاطی شده! زمستون اونجاست بعد فکر میکنه تابستونه!
رفیق .مادر بزرگها وپدر بزرگها می گفتند بارش پائیزی بویژه برف آذر ماه آب تابستان را تامین می کند .وکاملا علمی هست برف آذر یخ می زند زمین را منجمد می کند و برفهای بعدی ماندگار می شوند وتا اواخر اردیبهشت و حتی خرداد شما برف داشتید وپس از به مرور آب می شد ند
آقای مدیر ..مثل اینکه خودتان را زده اید به خواب پاییز که تمام شد هیچ زمستان هم که بارندگی نیست ..واقعا نشسته اید و منتظر باران هستید .....اگر باران نیاد چه می خواهید کنید ..لابد می روید بیابان نماز باران می خوانید..این آخرین کاری است که بلد هستید ؟
نجات ازخشکسالی اتصال دریای خزر به دریای سیاه وعبوراب ازخزر به شهرهای کم اب واتصال به خلیج فارس میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
راهش فقط افزایش جمعیته کوچک شما با بصیرت
یه سالی اومدم ایران و در شهر زادگاهم یه جایی گویا میخواستن مترو درست کنن و چون سفره آب زیر زمینی اونجا وجود داشت تصمیم گرفته بودن تخلیه کنن و این آب که خیلی هم زلال بود داشت پمپ میشد و بشدت تمام از یک لوله‌ی خیلی قطور تخلیه و به جوی آب هدایت میشد که خدا داند مقصدش کجا بود
بنظرم عجیب اومد و پی گیر شدم مغازه دارها میگفتن الان روزها این وضعیت هست و اعتراضشون هم فایده نداشته ، بنده هم چند تا درخت اونجا رو با چند تا سطل از این آب آبیاری کردم و بعد فکر کردم برم از شهرداری جویا بشم ، اونجا چند تا جوان اخمو پشت میزهاشون نشسته بودن و در جواب بنده گفتن که این آب سالم نیست و باید تخلیه بشه ! (؟؟؟)
و بعد از چند جمله ی دیگه با نگاه تهدید آمیز و تلخ پشت میز نشینان ، بنده ترجیح دادم به فضولیم خاتمه داده و برم !
دوست دارم برم زمان یعقوب.
این کلمات چرت و پرتی که بکار میبرید یعنی چه نمیدونم ترسال یا خشکسال بارون هر موقع خدا خواسته میاد
پس چه ترسناکه جناب مدیر بیسواد
آب های زیر زمینی و سد ها از کجا تامین میشن ، تا بحال علم ثابت کرده از طریق بارندگی بوده حالا شما به چیز دیگری اکتشاف کردی اطلاع بدید
عجب مسولینی داریم ایشان حتماخارج ازکشورزندگی میکنندمن آمریکای جنوبی بودم بیشترین بارش دربهاروتابستان بودایشان هم احتمالاخارج کشورن
تنها راه تامین آب ایران متصل کردن دریای خزر به اقیانوس هاوساختن دریاچه های مصنوعی درکویروسیستان وخراسان وکرمان هست بایدآب اقیانوس هاروبیارن وگرنه درآینده حتی آب برای خوردن نیست
درود به آقای بزرگ زاده. واقعا بزرگ زاده هستی. انسان نباید منفی بافی باشد مثبت گفتن خودش شکر از الطافات الهی است همیشه انسان باید به رحمت خدا امیدوار باشد
گفتند زمستان وبهار چرا گیر دادین که گفته تابستان
زمستان و بهار گفته،نگفته بهار و تابستان !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم