بازدید 21921
ششصد و چهل و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حمله جنگنده روسیه به ایستگاه راداری ارتش اوکراین/گسترش پیشروی ارتش روسیه در جبهه شرقی

ششصد و چهل و هشت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴ 13 December 2023

حمله جنگنده روسیه به ایستگاه راداری ارتش اوکراین

بین الملل تابناک: ششصد و چهل و هشت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اوکراین: موشک بالستیک روسیه در 2 دقیقه به کی‌یف می‌رسد
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۲:۴۲

«یوری احنات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز چهارشنبه اظهار داشت که  یک موشک بالستیک شلیک شده از استان «بریانسک» در روسیه می‌تواند کمتر از 2 دقیقه به «کی‌یف» پایتخت اوکراین برسد.

به گزارش وبگاه «صدای اوکراین» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت: «ممکن است اعلامیه‌های حمله هوایی در پایتخت اوکراین رخ ندهد زیرا هیچ اطلاعاتی مبنی بر استفاده روسیه از این نوع سلاح وجود ندارد.»

روسیه ۱۰ تیر موشک بالستیک «سی-۴۰۰» و ۱۰ پهپاد کامیکازه را بامداد چهارشنبه به کی‌یف پرتاب کرد.

وی ادامه داد: «اگر ما اطلاعات از حمله هوایی داشته باشیم، اعلام می شود. تهدید حمله موشکی بالستیک نیز وجود دارد. سپس چندین منطقه اعلام وضعیت قرمز می‌شوند. متاسفانه ما و متحدانمان چنین اطلاعاتی را در دست نداریم.»

دستگاه اطلاعاتی انگلیس اعلام کرده که روسیه در تاکتیک جدید خود موشک‌های کروز خود را برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین ذخیره می‌کند.

حمله سایبری به بزرگترین اپراتور تلفن همراه اوکراین
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۰:۴۲

 شرکت «کی‌یف استار» (Kyivstar)، بزرگترین اپراتور تلفن همراه اوکراین که دارای 24.3 میلیون مشترک تلفن همراه و بیش از 1.1 میلیون کاربر اینترنت خانگی است روز سه شنبه هدف حمله‌ سایبری قرار گرفت؛ حمله‌ای که خدمات این اپراتور را از کار انداخت، به زیرساخت فن آوری اطلاعات اوکراین آسیب وارد کرد، و سامانه‌های هشدار حمله هوایی در بخش‌های از اوکراین را خاموش کرد.

گروه هکری موسوم به Solntsepyok در پستی که در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد، مسئولیت این حمله سایبری را بر عهده گرفت و تصاویری را به عنوان سند و مدرک دسترسی هکرهای این گروه به سرورهای اپراتور کی‌یف استار منتشر کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روسیه بارها دست داشتن خود در یک چنین حملات سایبری را رد کرده است.

سازمان حفاظت اطلاعات و ارتباطات ویژه دولت اوکراین (SSSCIP) در بیانیه‌ای از تحقیقات خود به همراه آژانس اطلاعات داخلی این کشور (اس.بی.یو) درباره این حمله سایبری خبر داد.

این سازمان در اشاره به آژانس اطلاعات نظامی روسیه (جی.آر.یو) ادعا کرد: «مسئولیت این حمله سایبری از سوی یکی از گروه های روسی که فعالیت‌هایش به اداره اصلی ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه مرتبط است تقبل شد.»

این سازمان اوکراینی بدون اشاره به نام گروهی که مسئولیت این حمله سایبری را پذیرفت مدعی شد: «این رخداد بار دیگر استفاده روسیه از فضای سایبری به عنوان یکی از دامنه‌های جنگ علیه اوکراین را تایید می‌کند.»

سازمان حفاظت اطلاعات و ارتباطات ویژه دولت اوکراین  چند ماه پیش ادعا کرد گروه هکری Solntsepyok نماینده یک گروه هکری روس ملقب به Sandworm است که پیشتر ادعای ارتباط آن با آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه را مطرح کرده بود.

گروه هکری Solntsepyok در پست خود در پیام‌رسان تلگرام از آنچه «همکاران مرتبط» در شرکت کی‌یف استار خواند تشکر کرد.

آژانس اطلاعات داخلی اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد، بعد از این حمله سایبری یک پرونده قضایی برای کسانی که مرتکب خیانت شده‌اند را مفتوح کرده است.

در پست این گروه هکری نوشته شد: «ما به شرکت کی‌یف استار حمله کردیم چون این شرکت به تامین مخابرات نیروهای مسلح اوکراین و نیروهای امنیتی و نهادهای دولتی این کشور می‌پردازد. به دیگر اداراتی که به نیروهای مسلح اوکراین کمک می‌کنند هشدار می‌دهیم که خودشان را آماده کنند!»

یک منبع نزدیک به شرکت کی‌یف استار به رویترز گفت، این حمله بر مخابرات ارتش اوکراین تاثیر نگذاشته است.

گروه Solntsepyok در پست تلگرامی خود تصریح کرد، بیش از 10000 دستگاه رایانه و 4000 سرور را در حمله سایبری به شرکت کی‌یف استار به همراه واحد ذخیره ابری و سامانه‌های پشتیبان‌گیری آن از بین برده است.

شرکت کی‌یف استار در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس»، این بیانیه را تکذیب کرد.

شولتس: حمایت بین‌المللی از اوکراین ممکن است کاهش یابد
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۳

صدراعظم آلمان از احتمال کاهش حمایت بین المللی از اوکراین خبر داد.

 اولاف شولتس، صدراعظم آلمان امروز -چهارشنبه- در سخنانی گفت: «همه داده‌ها نشان می‌دهد که ولادیمر پوتین بیش از هر زمان دیگری مصمم است اوکراین را از نظر نظامی به زانو درآورد. او روی کاهش حمایت بین المللی از اوکراین حساب باز کرد. مایه تاسف است که ما نمی‌توانیم خطر موفقیت این محاسبات را دور کنیم».

شولش در ادامه به اختلافات بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ایالات متحده در مورد کمک‌های بیشتر به اوکراین و همچنین عدم اجماع در اتحادیه اروپا در مورد اقدامات برای تثبیت بودجه اوکراین اشاره کرد.

راه‌های محدود اوکراین برای تامین مخارج جنگ
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۲

سیاستمداران در کی‌یف سعی دارند خود را برای برآورده نشدن وعده‌های حامیان غربی آماده کرده و راه‌های جایگزین برای تامین مخارج جنگ با روسیه پیدا کنند.

 اوکراین برای دستیابی به این هدف چند نوع راهکار در مقابل دارد؛ از جمله «سیاست‌های مالی» و «راهکارهای پولی». گزینه‌های مالی کی‌یف مواردی هستند از قبیل افزایش مالیات بر درآمد یا کاهش هزینه‌های دولت؛ راه‌هایی که با توجه به چالش‌های کنونی اقتصاد اوکراین و وضعیت دشوار زندگی مردم این کشور، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسند. از سوی دیگر، کی‌یف دو گزینه پولی برای تامین مخارج جنگ دارد؛ نخست اینکه ارزش پول اوکراین را عامدانه کاهش دهد و دیگر اینکه از بانک مرکزی درخواست پول کند؛ اقداماتی که به گفته وزیر دارایی این کشور «عواقب منفی» در پی خواهند داشت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به واشنگتن سفر کرده تا کنگره آمریکا را برای تصویب بودجه ۶۰ میلیارد دلاری برای کشورش مجاب کند. همچنین بسته ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا نیز با مخالفت مجارستان به بن‌بست رسیده است.

اوکراین که در ضدحمله کاری از پیش نبرده و به دومین زمستان خود در جنگ نزدیک می‌شود، با خطر از دست دادن جریان حیاتی بودجه مواجه است. رئیس‌دفتر زلنسکی که چندی پیش با مقامات آمریکایی دیدار کرد، گفت با توقف تامین مخارج اوکراین، ولادیمیر پوتین یک پیروزی سهل‌الوصول به دست خواهد آورد که در نهایت نقشه اروپا را تغییر خواهد داد.

وزیر دارایی اوکراین به بلومبرگ گفت: حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا حیاتی است. ما فعالانه با نمایندگان آمریکا و اروپا در تماس بوده و آنان را از نیازهای خود در سال مالی آینده مطلع می‌کنیم.

کی‌یف قصد دارد کسری بودجه خود را که معادل یک‌پنجم تولید اقتصادی این کشور است، جبران کند که بخش عمده این هدف از طریق دریافت ۴۰ میلیارد بودجه خارجی در سال آینده میلادی انجام خواهد شد. این در حالی است که به اذعان وزیر دارایی اوکراین، هنوز بیش از ۶۰ درصد این بودجه تایید نشده است.

یک اقتصاددان ارشد اوکراینی در این باره می‌گوید: اگر میزان کمبود بودجه‌های خارجی از چند میلیارد دلار فراتر رود، مقامات اوکراینی با گزینه‌هایی محدود و ناخوشایند مواجه خواهند بود.

وزارت دارایی اوکراین از بانک مرکزی این کشور می‌خواهد تا ارزش پول اوکراین را کاهش دهد؛ اقدامی که در جهت افزایش درآمد مالیاتی با اتکا به منابعی مانند مالیات گمرکی صورت خواهد پذیرفت.

بانک مرکزی اوکراین در ماه اکتبر نرخ تبدیل منعطف‌تر و مدیریت‌شده‌تری را ارائه کرد – که به نوبه خود تا حدی موجب تلطیف محدودیت‌های وضع‌شده بر خارج کردن سرمایه در روزهای نخست جنگ شد؛ اما با این وجود، سیاست‌گذاران پولی اوکراین با مداخله در بازارها، نرخ تبدیل واحد پول کشور خود را نسبت به دلار، ثابت نگه داشته‌اند.

این باعث شده تا اوکراین در تأمین بودجه سال آینده میلادی خود به مشکل بخورد، زیرا وزارت دارایی این کشور هنگام تنظیم سند بودجه، روی کاهش ارزش هریونیا در برابر دلار حساب کرده و تخمین زده بود که به طور میانگین هر دلار معادل ۴۰.۷ هریونیا باشد. اما قیمت دلار در اوکراین در ماه‌های گذشته به طور میانگین روی ۳۷ هرنیا ایستاده است.

چاپ پول

راه دیگر اوکراین گزینه‌ای است که از قبل جوابش را پس داده است: چاپ پول. در سال گذشته میلادی و خصوصاً در ماه‌های نخست جنگ که هنوز بودجه‌های حمایتی غرب به طور منظم به کی‌یف سرازیر نشده بود، بانک مرکزی اوکراین با اتکا به فروش اوراق قرضه دولتی حدود ۴۰۰ میلیارد هریونیا (معادل ۱۰.۹ میلیارد دلار) پول چاپ کرد.

اما تامین‌مالی از طریق راهکارهای پولی در میان مقامات بانک مرکزی چندان محبوبیت نداشت و آن‌ها نسبت به پایداری آن تردید داشتند. فشار وارده بر واحد پول اوکراین که با سیلی از هریونیا ایجاد شده و در سال گذشته میلادی به افزایش تورم دامن زده بود، موج کم‌رنگ شدن مزایای حاصل از تدابیر مالی شد.

صندوق بین‌المللی پول که قرار است در سال میلادی آینده ۵.۳ میلیارد دلار وام به اوکراین اعطا کند، محدودیت‌هایی را بر اقدامات مالی احتمالی کی‌یف وضع کرده است. کی‌یف برای دریافت این وام متعهد شده است که در صورت کاهش بودجه‌های خارجی، تامین مالی از طریق راهکارهای پولی را به حدود ۵۰ میلیارد هریونیا در هر سه‌ماهه کاهش دهد.

سیاست‌گذاران مالی اوکراین با نگاهی به سوابق گذشته، باور دارند که درگیری‌ها در بروکسل و واشنتگن بالاخره تمام شده و بودجه‌های حمایتی آنان به اوکراین ارسال خواهد شد. صندوق بین‌المللی پول هم در روز دوشنبه تخصیص ۹۰۰ میلیون دلار بودجه برای اوکراین را تصویب کرد.

اما کاهش حمایت‌ها از اوکراین و تغییر تمرکز آمریکا به جنگ جدید غزه زنگ خطر را در اوکراین به صدا در آورده است. کمک‌های غرب به اوکراین در بازه اوت تا اکتبر سال جاری نسبت به بازه مشابه در سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافت. کارشناسان باور دارند که این از مردد شدن حامیان مالی اوکراین خبر می‌دهد.

این تردید در دعوای کاخ سفید با مجلس نمایندگان آمریکا بر سر تصویب بودجه حمایت از اوکراین در کنگره مشهود است. پیش‌تر مجلس سنای آمریکا لایحه بسته امنیت ملی پیشنهادی بایدن را که ارزش آن ۱۱۰.۵ میلیارد دلار بود، رد کرد؛ بسته‌ای که شامل بودجه حمایتی برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان بود. این مجلس دلیل مخالفت خود با تصویب این لایحه را مورد غفلت واقع شدن امنیت مرزهای ایالات متحده در این سند پیشنهادی دانست. سنای آمریکا همچنین معتقد است که دولت این کشور هیچ راهبرد مشخص و ملموسی ندارد که نشان دهد تخصیص بودجه مضاعف برای حمایت از اوکراین دقیقاً چطور می‌تواند به پیروزی این کشور در جنگ منجر شود.

ادعای جدید نهادهای اطلاعاتی آمریکا در رابطه با ارتش روسیه
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰

طبق ادعای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه ۸۷ درصد از کل نیروهای زمینی فعال خود را که در دوره زمانی قبل از آغاز جنگ اوکراین در اختیار داشته، پس از وقوع جنگ مذکور از دست داده است.

به گزارش «سی‌‌ان‌ان» یک منبع آگاه با اشاره به ارزیابی‌های اطلاعاتی ارائه شده به کنگره آمریکا گفته است، روسیه ۸۷ درصد از کل نیروهای زمینی فعال خود را که پیش از جنگ اوکراین در اختیار داشته و همچنین دو سوم تانک‌هایش را(در نتیجه جنگ مذکور) از دست داده است.  

اظهارات مطرح شده در حالی عنوان می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هنوز هم با وجود گذشت نزدیک به دو سال از آغاز جنگ اوکراین، بر تداوم جنگ مذکور مصمم است و مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که اوکراین عمیقا در باب این موضوع آسیب پذیر شده است. به گفته مقامات آمریکایی بعید است که کی‌یف در ماه‌های آینده دستاورد مهمی را در جنگ اوکراین به دست آورد.

ارزیابی مذکور در حالی به کنگره آمریکا ارسال شده است که برخی از جمهوری‌خواهان از ارائه بودجه اضافی برای اوکراین از سوی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و دولت بایدن در مطبوعات سر و صدای زیادی را به راه انداخته است تا موافقت کنگره برای ارائه کمک نظامی بیشتر به اوکراین را به دست آورد.

روسیه به استفاده اوکراین از پایگاه‌های هوایی ناتو پاسخ خواهد داد
۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۲۲:۴۷

رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیتی و کنترل تسلیحات در وین اعلام کرد درصورتی که اوکراین برای پرواز هواپیماهای غربی در اختیار خود، از پایگاه‌های هوایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استفاده کند، روسیه ناچار به اقدامات واکنشی خواهد شد.

کنستانتین گاوریلوف در نشست مجمع «سازمان امنیت و همکاری امنیت اروپا» (OSCE) در رابطه با مشارکت امنیتی اظهار داشت: توضیحاتی می‌شنویم مبنی بر اینکه در بحبوحه تخریب قابل توجه زیرساخت‌های فرودگاه اوکراین، ممکن است جنگنده‌های اف-۱۶ ارائه داده شده به کی‌یف، ماموریت‌های خود را از پایگاه های هوایی در لهستان، رومانی و اسلواکی انجام دهند.

به گفته این دیپلمات روس، مسکو این موضوع را «مشارکت این کشورها در جنگ تلقی خواهد کرد» که روسیه را مجبور می‌کند به «اقدامات واکنشی» روی آورد.

هشدار نخست‌وزیر مجارستان به اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات الحاق اوکراین
۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۲۲:۳۹

 نخست وزیر مجارستان امروز چهارشنبه گفت به اتحادیه اروپا اجازه نمی‌دهم مرتکب اشتباه شود و مذاکرات الحاق کی‌یف در این اتحادیه را آغاز کند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ویکتور اوربان نوشت، حتی اگر در بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تنها باشد به اتحادیه اروپا اجازه چنین اشتباهی را نخواهد داد.

به نوشته این خبرگزاری، اوربان به پرتال خبری مجارستان (Mandiner news) گفت: ؛اتحادیه اروپا اشتباه فاحشی را مرتکب می‌شود که باید از آن جلوگیری کرد. حتی اگر ۲۶ عضو اتحادیه این اشتباه را مرتکب شوند من تنها کسی هستم که با آن مخالف هستم... در حقیقت، اوکراین در موقعیتی قرار ندارد که مذاکرات الحاق آن به اتحادیه اروپا آغاز شود و به‌نظر من اشتباه است که به‌خاطر جنگ، دلایل سیاسی و ژئوپلتیکی مذاکره با این کشور را آغاز کنیم.

نخست وزیر مجارستان هفته پیش گفته بود که بوداپست پیشنهاد داده است رای بر سر آغاز مذاکرات الحاق با اوکراین نباید در دستور اجلاس سران اتحادیه اروپا در روزهای ۱۴ و ۱۵ دسامبر (۲۵-۲۴ آذر) قرار گیرد زیرا معلوم است که توافقی بر سر آن صورت نخواهد گرفت.

وی اظهار داشت عضویت اوکراین باید از حالا تا ۵ تا ۱۰ سال آینده و مشروط به امضای توافق مشارکت راهبردی از سوی این کشور آغاز شود.

رئیس جمهوری اوکراین برای دیدار با سران کشورهای اروپای شمالی وارد نروژ شد
۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۲۲:۱۰

 خبرگزاری‌های غربی به نقل از بیانیه دولت نروژ خبر دادند که ولودیمیر زلنسکی امروز در سفری اعلام‌نشده وارد این کشور شد تا با سران پنج کشور اروپای شمالی دیدار کند.

 رویترز نوشت که قرار است سران کشورهای شمال اروپا امروز در اسلو پایتخت نروژ گردهم آیند.

به گفته دولت نروژ، زلنسکی و یوناس گار استور (Jonas Gahr Stoere) نخست وزیر میزبان در مورد موضوع‌هایی از جمله ادامه کمک‌های اسلو به کی‌یف دیدار خواهند کرد.

استور در بیانیه‌ای تصریح کرد که اسلو با ارائه کمک‌های "هدفمند و درازمدت" به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

وی افزود: تلاش‌های اوکراین برای حفاظت از آزادی و امنیت نروژ اهمیت دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل‌از این بیانیه نوشت که زلنسکی با سران پنج کشور شمال اروپا (نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک و ایسلند) که نقش مهمی در تامین نیازهای این کشور در جنگ با روسیه ایفا می‌کنند، دیدار خواهد کرد.

حمله جنگنده روسیه به ایستگاه راداری ارتش اوکراین

 وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه از حمله هوایی موفق به یک ایستگاه راداری روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک جنگنده «سوخو-۳۵» نیروی هوافضای روسیه یک ایستگاه رادار اوکراین را در «کوپیانسک» شناسایی و منهدم کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد:«در حین ماموریت گشت زنی در حریم هوایی در منطقه عملیات ویژه نظامی، خلبان سوخو-۳۵، تابش رادار دشمن را در منطقه کوپیانسک شناسایی کرد. در این حمله، ایستگاه راداری اوکراین با پرتاب موشک هدایت شونده از جنگنده سوخو-۳۵ منهدم شد.»

گسترش پیشروی ارتش روسیه در جبهه شرقی

روز سه شنبه، اندیشکده آمریکایی «مطالعات جنگ» در تازه‌ترین گزارش خود از جنگ روسیه با اوکراین نوشت، نیروهای روسیه در هر دو محور شمالی و جنوبی در شرق اوکراین به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.

به نوشته این اندیشکده، نیروهای روس در امتداد محور شمالی از «کرمینا» به سمت «سواتوف» و «کوپیانسک»، کنترل خود را در جنوب شرقی «دیبرووا» گسترش داده‌اند. نیروهای روس همچنین  در حال انجام حملاتی نزدیک «باخموت» هستند.

یک منبع روسیه در این زمینه گفت که نیروهای هوایی این کشور با انجام ماموریت‌های خود در موفقیت نیروی زمینی روسیه، نقش بسزایی داشته است.

آمریکا تحریم‌های ضد روسی جدید اعلام کرد

روز سه شنبه دولت آمریکا در ادامه ضدیت با روسیه تحریم‌هایی را علیه صد‌ها فرد و شرکت از جمله در کشورهای چین، ترکیه و امارات متحده عربی به بهانه مقابله با فرار روسیه از تحریم‌ها و بخش‌های انرژی، بانکی، فلزات و معدنی این کشور اعمال کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارتخانه‌های خزانه داری و امور خارجه آمریکا بیش از ۲۵۰ فرد و نهاد را در راستای جدیدترین اقدام واشنگتن ضد روسیه و به بهانه مقابله با فرار مسکو از تحریم‌هایی که آمریکا و متحدانش در رابطه با جنگ اوکراین وضع کردند، هدف تحریم قرار دادند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد: «ما به استفاده از ابزارهای در اختیار خود با هدف حمایت از پاسخگویی روسیه به خاطر جرایم در اوکراین و آنهایی که ماشین جنگی روسیه را حمایت و تامین مالی می‌کنند ادامه خواهیم داد.»

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد،‌ یک شبکه از چهار نهاد و 9 فرد در چین،‌ روسیه، هنگ کنگ، و پاکستان را از بابت تسهیل و تامین تسلیحات و فن آوری های ساخت چین برای روسیه تحریم کرده است.

طبق بیانیه این وزارتخانه، این شبکه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و محدودیت‌های چین بر صادرات کالاهای مرتبط با بخش نظامی تلاش می‌کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌هایی در ترکیه،‌ امارات متحده عربی و چین را به اتهام منتقل ساختن فن‌آوری، تجهیزات و قطعات همچون بلبرینگ‌ها، قطعات هواپیما و سامانه‌های اشعه ایکس تحریم کرد.

از جمله شرکت‌های چینی تحریم شده، چند شرکت در حوزه تصویر‌برداری با ماهواره‌های تجاری هستند که طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا تصاویر نظارتی با کیفیت بالا را در اختیار شرکت امنیتی خصوصی واگنر روسیه قرار داده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین شرکت‌هایی چینی را به اتهام حضور در یک شبکه تامین تجهیزات میکرو الکترونیک برای شرکت «روس‌تک»، وابسته به دولت روسیه، تحریم کرد.

این وزارتخانه مدعی شد، روسیه از این تجهیزات میکرو الکترونیک برای تولید سامانه‌های جنگ الکترونیک استفاده می‌کند و چند شرکت را در روسیه، ترکیه و هنگ کنگ به عضویت در شبکه مذکور متهم کرده و هدف تحریم قرار داد.

به نوشته رویترز، واشنگتن دست به افزایش فشار دیپلماتیک بر چند کشور و شرکت خصوصی در سطح جهان بر سر وا داشتن آنها به اجرای تحریم‌های ضدروسی که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور غربی به دلیل جنگ اوکراین اعمال شدند، زده است.

روسیه با غیرقانونی خواندن تحریم‌های غرب تاکید کرده که این تحریم‌ها هیچ خللی در توسعه اقتصادش به وجود نخواهند آورد.

دولت آمریکا همچنین در این موج تحریم‌های ضد روسی جدید خود، سه شرکت شریک در توسعه یک پالایشگاه گاز طبیعی مایع در یک بندر در شمال غرب روسیه را هدف قرار داد.

حدود یک ماه پیش نیز واشنگتن یک پروژه دیگر روسیه برای پالایش گاز طبیعی مایع واقع در سیبری را هدف تحریم قرار داده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا از سوی دیگر «ولادیسلاو سویبلوف»، یک تاجر روس به همراه شرکت تولید طلای متعلق به وی موسوم به شرکت «هایلند گولد ماینینگ» که در بریتانیا ثبت شده تحریم و ادعا کرد که این شرکت هفتمین تولید‌کننده بزرگ طلای روسیه است. چند شرکت دیگر مرتبط با این تاجر روس نیز تحریم شدند.

وزارت امور خارجه آمریکا سه کشتی تجاری با پرچم روسیه و سه شرکت کشتی‌رانی را هم متهم به نقل و انتقال مهمات بین کره شمالی و روسیه کرده و هدف تحریم قرار داد.

واشنگتن همچنین چهار موسسه مالی روسی شامل «اکسپوبانک» را به همراه ده‌ها شرکت مستقر در روسیه که در حوزه واردات، تولید، تقویت و فروش فن‌آوری های صنعتی و نظامی از جمله پهپادها دخیل بودند، تحریم کرد.

 بن‌بست بر سر کمک‌های اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا

 «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه از تداوم بن بست در کنگره کشورش بر سر تصویب کمک‌های درخواستی دولت واشنگتن برای اوکراین به دلیل کوتاهی کاخ سفید در تدوین استراتژی مشخصی برای پیروزی کی‌یف در جنگ خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه گفت، نمایندگان کنگره آمریکا همچنان منتظر تدوین صریح یک استراتژی برای اوکراین هستند، در حالی که کاخ سفید تا کنون پاسخ مناسبی به سوالات‌ این نمایندگان درباره این استراتژی نداده است.

جانسون بعد از نشستی با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در شهر واشنگتن گفت: «ما نیازمند بند‌های صریح یک استراتژی که پیروزی اوکراین را میسر کند هستیم و تا کنون پاسخ مقام‌های دولت در این زمینه ناکافی بوده است. عملا از ۲۴ ساعت بعد از آنکه من مسئولیت ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را دریافت کردم، بار‌ها و بار‌ها درخواست جزئیات یک چنین استراتژی را نزد دولت مطرح کردیم، اما آن‌ها شفافیت و جزئیات مربوطه را ارائه نکرده اند.»

جانسون در یک بیانیه جداگانه دیگر درباره نشستش با زلنسکی اضافه کرد، به نظر می‌رسد دولت جو بایدن بدون وجود نظارتی مناسب برای میلیاردها دلار اعتبارات بیشتر درخواست کرده است.

چندی پیش، جو بایدن یک بسته بودجه مکمل مجموعا به ارزش ۱۰۶ میلیارد دلار را با موضوع رسیدگی به مسائل امنیت ملی آمریکا شامل ۶۱ میلیارد دلار کمک جدید برای اوکراین و اعتباراتی برای امنیت مرزی آمریکا نزد کنگره درخواست کرد.

با وجود این، قانونگذاران جمهوری خواه کنگره آمریکا از حمایت از این درخواست خودداری کرده‌ و معترض شده‌اند که این بسته فاقد طرحی «معتبر» برای رسیدگی به بحران در مرز جنوبی این کشور است.

مایک جانسون تاکید کرد، وضعیت در مرز جنوبی آمریکا «مطلقا فاجعه بار» است و دلیل آن سیاست‌های مهاجرتی دولت جو بایدن است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بیان داشت، از زمانی که جو بایدن به ریاست جمهوری رسید تا کنون تقریبا هفت میلیون مهاجر غیر قانونی به مرز جنوبی ایالات متحده آمریکا آمده‌اند و مقام‌های دولت باید تغییراتی را در این مرز اعمال کنند.

جانسون ادامه داد: «من شخصا به سناتور چاک شومر، به مشاور امنیت ملی دولت آمریکا، به وزیر امور خارجه و وزیر دفاع گفته‌ام که ما چه شرایطی داریم چون این ها شروط مردم آمریکا هستند و ما روی آنها قاطعیت داریم. این، هم اکنون دیگر مساله مجلس نمایندگان آمریکا نیست. این مساله حالا مربوط به کاخ سفید و مجلس سناست و من از آنها می‌خواهم وظیفه خود را اجرا کنند، چون زمان کم است.»

شومر اخیرا گفت، مایل به همکاری با جمهوری خواهان کنگره با هدف اضافه کردن متممی به بسته بودجه درخواستی بایدن با موضوع ضرورت رفع نگرانی‌های امنیتی مربوط به مرز است اما برای تصویب این موضوع 60 رای نیاز است.

اخیرا رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، کاخ سفید انتظار دارد کمک‌های آمریکا برای اوکراین تا پایان سال جاری میلادی تمام شود. اخیرا یک منبع وابسته به کنگره آمریکا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، انتظار نمی‌رود کمک‌های جدید آمریکا برای اوکراین تا پیش از پایان سال جاری میلادی تصویب شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۱
میگم این غرب زده های دوزاری که طرفدار اسرائیل شدن و فسادشون زده بالا چرا از روسیه،طرفداری نمی کنید؟ شاید چون با همجنس بازی مخالفت کرده روسیه اما تو اسرائیل هر روط رژه افتخاره؟ چی هستید شماها آدم حالش بهم میخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
اعضای کنگره در جلسه پشت درهای بسته . " ما دیگه پولی نداریم که به اوکراین بدهیم " منبع مطلع : صبور باشید تا حالا ۸۷درصد نیروی زمینی روسیه را از بین برده ایم . اعصای کنگره پشت همان در بسته : خب اگر فقط ۱۳ درصدش مونده ، هستیم . چقدر لازه تا چکش رو بکشیم منبع مطلع : فعلا برای یک درصد از اون ۱۳درصد ، یه ۸۷ میلیارد دلار چک بکشید تا اطلاعات بعدی از منبع مطلع
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
جواب ابله ها خاموشی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
حرف حساب جواب نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
شرق گدا از اختلاس چای دبش چقدر گیر اومده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
همه باید غربی شوند یا دوستدار غرب وگرنه دشمن و غیرعادی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
اوکراین بخاطر آمریکا پای ناتو را به منطقه باز کرده الان باید بیشتر از بهش کمک شود فقط بخاطر اینکه نکنه روسیه به ایران سوخو بفروشد اونا هم به اوکراین موشک های دور برد نمی دهند اگر همین را مردم عوام متوجه شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
داشتم رد می شدم دیدم اینجا شلوغه گفتم منم یه کامنت بگذارم . مگه قرار نبود پوتین جرات نکه و از روسیه بیرون نیاد ؟ چی شد؟ اتفاقا از روی خلیج فارس که چند تا آهن پارۀ غربی رو آبهاش علاف هستند ، رد شد . فقط شرقگداها جواب بدهند و غرب گداها خودشون رو معطل این سوالهای بی ارزش نکنند .
نابود باد متجاوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
اسرائیل متجاوز
ابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
آمریکای متجاوز که به عراق و افغانستان و ویتنام و....حمله کرد.....
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
روسیه کافر و جنایتکار و ودکا خور و.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
مرگ بر آمریکای کافر فاسد جنایتکار فرماسون حرامی تروریست مرتد مشرک آلوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
هم روسیه هم اسراییل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
همه با متجاوز مخالفند و در عین حال هر کسی برای خودش متجاوز رو یه جور بزک کرده . کلا دوستتون دارم . هم وطنهای باحالی هستید . عشقید به خدا عشق
وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه از حمله هوایی موفق به یک ایستگاه راداری روسیه خبر داد.!!!
چه جور مطلب نوشتنه!!؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
دیگه اینها بولتن های خبری سفارت روسیه هستند که تابی جان بازپخش میکند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
اونی سرباز آمریکا می شود آمریکا باید خرجش را بدهد
من منتظرم تا اون بزرگوار با آی پی کانادا، بیاد ششصد و چهل و هشتمین تحلیلش در مورد شکست روسیه رو بگه استفاده کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
اون بیچاره به تاریخ پیوست چون هرچی پیشبینی کرد عکسش اتفاق افتاد
الانم پیش متخصص مغز در حال درمانه
ناشناس
| Canada |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
ان بزرگوار در زمستان سخت داره با چایی وارداتی دوستان گرم میشه و تازه معنی پیروزی را در قاموس پوتینی ها را می چشد!
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
وی پی ان هست خود من هم به خاطر لطف دولت که همه جارو بسته مجبورم همیشه روشن باشم
ناشناس
| Canada |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
در دومین زمستان بسیار سخت وعده داده شده با انگشت های یخ زده در فکر میزان بی انتهایی اعتماد به نفس دوستان پیروز! هستیم و این پی انتعا ! بودن را به انها تبریک میگوییم
بعد از فتح اوکراین، پاریس و برلین و نهایت سرزمین اسلام غزه توسط جبحه شرق در دستور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
عباس چی زدی
روسیه همین حالاش نتونسته کشور همسایش رو فتح کنه بعد میخوای به المان که چند برابر اوکراین قوی تره حمله کنه
خود پوتین هم تهش بخواد حمله کنه به لیتوانی لتونی و استونی حمله میکنه و زورش فقط به همونا. میرسه
نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
معلومه سوادت در حد همون ."جبحه" هست
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
آرزوهای دست نایافتنی کمونیستعای ویرانگر و فقیر کننده ملتهای مظلوم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
09:46
پس به امید حمله اتمی روسیه به طویله اروپا
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
حمله اتمی پاسخ اتمی داره ب
به گزارش «سی‌‌ان‌ان» یک منبع آگاه با اشاره به ارزیابی‌های اطلاعاتی ارائه شده به کنگره آمریکا گفته است، روسیه ۸۷ درصد از کل نیروهای زمینی فعال خود را که پیش از جنگ اوکراین در اختیار داشته و همچنین دو سوم تانک‌هایش را(در نتیجه جنگ مذکور) از دست داده است.

نه داداچ الان روسیه اصلا جمعیتش به نصف کاهنش پیدا کرده بسکه کشته داده، اصلا میگن از 20 هزار تا تانکی که روسیه داشت 25 هزارتاش نابود شده ولی خوشبختانه اوکراین اصلا هیچ تلفاتی نداده فقط 4 تا سرباز اوکراینی خون دماغ شدن که اوناروهم سرپایی درمان کردن خخخخخ

نگران نباشید به جاش یه فیلم سینمایی توی خالیوود درست کنین اونجا آرزوهاتون رو با فتح کرملین نشون بدید خخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
چرا فشاری میشی ؟ مگه تا حالا سابقه داشته که انگلیس و امریکا دروغ بگویند که این دومیش باشه ؟ اونم تازه منبع مطلع . تو می دونی منبع مطلع چقدر مهمه ؟ و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
اونو ول کن به عقلت رجوع کن که پوتینتون به جی ۷ رود ۷۰۰ روزه نتونسته کاری کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
اونو ول کن به عقلت رجوع کن که پوتینتون جنگ ۷ روزه را ۷۰۰ روزه نتونسته کاری کنه، فقط بیزنسه همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
اروم باش، میگن روسیه تضعیف داره میشه نه ایران
پس برات فاقد اهمیت باشه
تو که پدر و مادرت روسی نیستن که انقد جوشش رو میزنی داش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
روسیه 99درصد کل جمعیتشو از دست داده الانم با ارواح دارن اوکراینو فتح می کنن
حمله جنگنده روسیه به ایستگاه راداری ارتش اوکراین
وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه از حمله هوایی موفق به یک ایستگاه راداری روسیه خبر داد.

خدائیش حالتون خوبه؟!
برادران و خواهران گیج من! اوکراین دوست و باورمان بود چه زود فراموش کردیم!
روسیه خودش جنایتکاره ومتجاوزه وجای نتعجب بعضی بخاطر منافع خودشون طرفدار چنین کشوری شدن سیلاست نه شرقی نه غربی کجاست
پوتین جانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
پوتین گاگول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
پوتین جان جانان است
مدودف هم که یکی از بهترین رهبران جهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
جانی اینگیلیش؟
بایدن مشنگ و بایدنگی های خوشحال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
پوتین شریف و جنگاور است
به امید نابودی کامل طویله اروپا به اسم عملیات ویژه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
پوتین وحشی
تلفات جنگ خیلی بیشتر از این است
انقد فس فس کردین که کل اوکراین رو گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
جنگ فریز شده
تهش 5 کیلومتر جلو و عقب میرن
وگرنه اوضاع جنگ همونه و خط مقدم جابجا نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
ازروسیه بدم میاد. ولی اکراین 25درصد ازخاکش را ازدست داد.امریکاهم با دوستانش هیچ غلطی نکردن.فقط مردم اکراین بیچاره شدند.
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
روسبه کلا هنوز درگیر دو تا استان مرزی که نه درصد کل اوکراین هست درگیره اونم با کلی تلفات بعد از دو سال. همین امروز هم کل اوکراین رو بگیره شکست خورده محسوب میشه.
باید به پوتین چای دبش خوراند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
فقط قهوه های آمریکایی نخوره بعدش اشکالی نداره
مادامیکه کدخدای عالم هست روسیه پلشت هیچ غلطی نمیتواند بکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
فعلا که پوزه اربابت به خاک مالیده شده بدجور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
عشق من آمریکا
قاطع پرروز باحال دوست داشتنی
خیلی جالب و البته مضحک: چند خبر را کنار هم بگذارید.
از یک طرف
87% نیروی فعال و دو سوم تانک روسیه از بین رفته
از طرف دیگر
توقف نیروهای اوکراینی و ناامیدی غرب از موفقیت اوکراین در ضد حمله
گسترش پیشروی ارتش روسیه در جبهه شرقی
بیرون آمدن روسیه از حالت تدافعی به حالت تهاجمی
حالا این نیروهایی که از بین رفتند چطور دوباره زنده شدند!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
روسیه از ارواح سربازا استفاده میکنه چون کاراییش خیلی بیشتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
نیروهای روسیه زامبی هستن از گور بلند میشن مجدد
ما مه خودمون تو ایران دیگه مشکلی نداریم و برای همین تابناک اخبار جنگ اکراین و اسرائیل و سقوط امریکا و ابرقدرت شدن چین و رفاه مردم کره شمالی را پوشش میده مردم حوصله مردم سر نره
کشورهای اروپایی کمک کردنشان حدی دارد مانند ما نیستند که از گلوی ملت ببرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
کسی گلوتو بریده؟ زنک بزن 911
راستی اگه گلوتو بریدن چطوری کامنت گذاشتی؟
اهان منظورت نون بود؟ قبل جنگ هم نون نداشتی؟
برو کمیته امداد آلبانی
دولت مردمی خودش همه مدیران کلیدی رو نصب کرده حالا با افتخار فریاد میزنه خودم تخلف رو کشف کردم انتظار داشته من کشف کنم ببخشید اگر کوتاهی کردم
تنها چیزی که از جنگ روسیه و اوکراین (تو بخوان غرب) برای من تاکنون بخوبی مشخص شده عظمت و قدرت ایران اسلامی و رییسی عزیز است. دیدید که پوتین این بار چگونه از رییس جمهورمان استقبال کرد؟؟ این یعنی بدون کمک و مساعدت ایران اسلامی احتمالا روسیه تاکنون بخشی از سرزمین های خود را هم از دست داده بود. این رو بنده نمی گم نماینده جمهوری خواه کنگره رذیل امریکا اعتراف کرده که اگر پهباد های ایران اسلامی نبود مسیر جنگ تاکنون به سویی دیگر بود. ان وقت این خودباخته های غرب پرست دایم در حال جبهه سازی علیه نظام و رییس جمهور محبوب ما هستند. یا علی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
روسیه آنقدر تسلیحات دارد نمیداند چیکار کند. این حرفا برای محکوم کردن ایران در افکار عمومی جهان هستش.
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
دقیقا کدام نماینده کنگره آمریکا این حرف را زده؟
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
آمار سقوط پهپاد ها مخالف حرف شماست، معلوم شد روسیه از پهپاد ما برای گول زدن سامانه دفاعی استفاده میکنه و حدود نود درصد پهپاد های ما زده شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
رئیسی عزیز است؟
مخصوصا بعد از افشای چای گیت
نامحبوب ترین رئیس جمهور کل ادوار تاریخ ایران خودشه
چرا اسراییل به اکراین کمک نمی کند؟ چرا آلمان، رئیس جمهورش که ازکلاه یهودی استفاده می کند به اکراین کمک میکند؟ چراآمریکا تهدید نمیکند روسیه را ، همانجور که یمن را تهدید میکند!!!!!!!!!!!!
همچنانکه روسیه و ابرقدرتها به نفعشان است که ایران با کشور ها اختلاف و جنگ داشته باشد برای ایران هم بهتر است روسیه در جنگ با اوکراین پیروز نشود و یا لااقل دیر و به سختی پیروز شود روسیه خیلی شیطان است و از ایران هم برای حمایتهایش تشکر نمی‌کند.
پوتین و روسیه مایه ننگ جامعه بشریت هستند و هیچ چیز برای او بدتر از این نیست که مجبور است سالی 3 بار با ابراهیم رئیسی دیدار کند
بسم الله الرحمن الرحیم نه شرق و نه غرب فقط انسانیت و آزادگی در کنار حق بودن
دشمن دشمن ایران دوست ایران است
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی