بازدید 2111

روسیه برنده رقابت اقتصادی با غرب شد؟

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که مازاد حساب جاری روسیه به شدت افزایش یافته و به دلیل بهبود صادرات انرژی علیرغم فشار تحریم‌های غرب، پول ملی را تقویت کرده است.
کد خبر: ۱۲۰۵۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷ 19 November 2023

به گزارش ایسنا به نقل از بیزنس، داده‌های رگولاتوری نشان می‌دهد که حساب جاری که تفاوت بین پول وارد شده به کشور روسیه از طریق تجارت، سرمایه‌گذاری و نقل و انتقالات در برابر وجوه خروجی را اندازه‌گیری می‌کند، در ۱۰ ماهه نخست سال به ۵۳.۸ میلیارد دلار رسیده است.

مازاد ماه اکتبر پس از رسیدن به بالاترین سطح خود در سال جاری طی ماه سپتامبر، برای دومین ماه متوالی از ۱۱ میلیارد دلار گذشت. بانک مرکزی پیش‌بینی حساب جاری خود را برای کل سال از ۴۵ میلیارد دلار به ۶۰ میلیارد دلار به دلیل افزایش قیمت نفت اصلاح کرد.

درآمد مسکو از فروش نفت و گاز به بالاترین سطح خود در یک سال و نیم گذشته رسید و در ماه گذشته علیرغم پیش‌بینی‌های کسری بودجه به ۱۷.۷ میلیارد دلار رسید.

الکس ایزاکوف، اقتصاددان روسیه اظهار کرد: داده‌های جدید نشان می‌دهد که روسیه همچنان از درآمد بالای صادرات کالا سود می‌برد. ما انتظار داریم روسیه در دو ماه باقی‌مانده سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۰ میلیارد دلار مازاد حساب جاری ایجاد کند و تراز کلی خارجی را به حدود ۷۵ میلیارد دلار برساند.

وی افزود: «افزایش درآمد صادرات به توقف روند شکست روبل کمک کرد، اما در ماه‌های آینده ممکن است ارز روسیه مورد آزمایش قرار گیرد زیرا دولت ذخایر ارزی خود را از ژانویه تجدید می‌کند.»

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که مسکو پس از آنکه تحریم‌های غرب تا حد زیادی زنجیره تامین در بازارهای اروپایی را مختل کرد، بخش عمده‌ای از جریان‌های تجاری خود را به سمت شرق تغییر داد.

مقامات روسیه مجددا برخی از کنترل‌های سرمایه را اعمال کردند که صادرکنندگان از جمله تولیدکنندگان عمده نفت را ملزم می‌کردند تا درآمدهای حاصل از تجارت خارجی خود را در بازار داخلی بفروشند تا جریان ارز خارجی را تضمین کنند.

این اقدام به حمایت از روبل کمک کرد که در ماه اکتبر حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافت. این ارز در این هفته به تقویت خود ادامه داد و برای اولین بار از اواخر جولای در برابر دلار آمریکا به زیر ۸۹ رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی