بازدید 4314
به رغم تدابیری که پلیس اتخاذ و اجرایی کرده،

مسائل لاینحلی که مانع برچیده شدن بساط معتادان متجاهر می‌شود

از جمله موانعی که بر سر راه جمع آوری معتادان متجاهر قرار دارد، زنان معتاد متجاهر هستند که ظرفیت مراکز نگهداری و بازپروری آن‌ها کم است و همچنین به دلایل جانبی، نگهداری از آن‌ها هم با مسائلی روبه روست که باید حل و فصل شوند. درست مثل وضعیتی که درباره نگهداری برخی معتادان متجاهر که مساله جنسیت دارند، وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱ 18 November 2023

مسائل لاینحلی که مانع برچیده شدن بساط معتادان متجاهر می‌شودبه رغم اقدامات قابل تقدیر پلیس، ظاهرا قرار نیست بساط معتادان متجاهر در کشور برچیده شود؛ معضلی که به مرور زمان وسعت یافته و حالا گریبانگیر شهر‌های زیادی در سراسر کشور شده است.

به گزارش «تابناک»؛ اوایل آبان ماه، زمانی که فرمانده فراجا راهی کهریزک در جنوب پایتخت شد تا مرکز نگهداری و بازپروری سروش را رسما افتتاح کرده و با بهره برداری از این مرکز توسعه یافته، ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران افزایش چشمگیری بیابد، این گمانه تقویت شد که قرار است، این معضل قدیمی و رو به گسترش، بالاخره تدبیر شده و برچیده شود.

امیدی که در روز‌های بعد با فعالیت گشت‌های پلیس در پاتوق‌های تجمع این افراد در گوشه و کنار تهران و بازداشت وسیع معتادان متجاهر، پررنگ‌تر هم شد، به ویژه آنکه رادان از توسعه مراکز نگهداری و بازپروری معتادان در استان‌های دیگر هم خبر داده بود و اخبار و گزارش‌های رسیده، حکایت از بازداشت معتادان متجاهر در شهر‌ها و استان‌های دیگر هم داشت.

تکاپویی وسیع که ظاهرا برای برچیدن بساط این معضل کافی نیست. این را یک کارشناس انتظامی به «تابناک» می‌گوید و تاکید دارد که مسئولان امر و به صورت ویژه، فراجا هم به این مسائل واقف هستند، اما قائل به دست روی دست گذاشتن تا حل مسائل لاینحل و پیرامونی نیستند و می‌کوشند تا با تدارک زیرساخت‌های مورد نیاز و پیشبرد طرح در امور دیگر، فضا را برای ورود دیگران به این عرصه و انجام وظایف شان فراهم آورند.

او در این باره می‌گوید: از جمله موانعی که بر سر راه جمع آوری معتادان متجاهر قرار دارد، زنان معتاد متجاهر هستند که ظرفیت مراکز نگهداری و بازپروری آن‌ها کم است و همچنین به دلایل جانبی، نگهداری از آن‌ها هم با مسائلی روبروست که می‌بایست حل و فصل شوند؛ درست مثل وضعیتی که درباره نگهداری برخی معتادان متجاهر که مساله جنسیت دارند، وجود دارد.

وی می‌افزاید: البته از این موارد مهم تر، وجود افرادی در این جمع هاست که بیماری‌ها و آسیب دیدگی‌های مختلفی دارند و بعضا زخم هایشان در وضعیت وخیمی است و پیش از درمان، آن هم درمانی زمان بر و گاه پر هزینه، نگهداری آن‌ها در مراکز ممکن نیست و لذا به سرعت بعد از جمع آوری به پاتوق‌های قبلی باز می‌گردند و کلیت طرح برخورد با معتادان متجاهر زیر سوال می‌رود.

به این موارد، افرادی با سن کم (زیر سن قانونی) و سن بسیار زیاد (افراد کهنسال) در جمع معتادان بازداشت شده را می‌توان افزود که از فهرست افرادی که می‌شود آن‌ها را در مراکز نگهداری کرد، مورد بازپروری قرار داد و کمک شان نمود که حرفه آموزی کنند و به اجتماع بازگردند، خارجشان می‌کند و لطمه دیگری به طرح‌هایی است که برای برچیدن بساط این معضل تدارک دیده و اجرا می‌گردند.

موانعی که رفعشان نیازمند تدابیر همه جانبه و پای کار آمدن باقی نهادهاست و با اعلام آمادگی فراجا و اقدامات صورت گرفته در زیرمجموعه این نهاد، هرچقدر هم که ستودنی و ارزشمند باشند، رفع نخواهند شد؛ درست مثل روایت آن ضرب المثل مشهور که تاکید دارد «یک دست صدا ندارد.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
روابط آزاد پسر و دختر آمار دختران معتاد متجاهر را بشدت افزایش خواهد داد. برخی پسران با نقشه قبلی اقدام به معتاد نمودن دخترها می کنند . از آنجایی که رسانه ملی دیگر رسانه مرجع بحساب نمی آید باید مدرسه نقش روشنگری نوجوانان را ایفا کند. و البته آمار ترک تحصیل نوجوانان رابطه مستقیمی با افزایش اعتیاد دارد
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
بنده بعنوان یک معتاد مهاجر با بیش از چهل سال سابقه اعتیاد از نوع گرید آ که در کلیه مراکزهای ترک اعتیاد نیز حضوری فعال داشته ام؟
این مشکل تو آمریکا و کانادا هم به همین صورت وجود داره. تو ونکوور و فیلادلفیا. سخت میشه این مشکلای اجتماعی رو حل کرد ولی باز دمشون گرم که حداقل یه کاری میکنن
برای معتاد نشدن جوانان باید مراکز تفریحی و ورزش ایجاد شود
رود دره فرحزاد بالای نیایش پاتوق معتاد و مواد فروش و کارتن خواب و افغانهای بی نام و نشان است در حالی که می تونه یک پیاده راه سر سبز و پیست دوچرخه سواری و اسکیت برای جوانان باشه
بارها و بارها و بارها اون منطقه تخلیه و پاکسازی شده ولی به محض رفتن نیروی انتظامی مجددا اون دره مخوف تبدیل به پاتوق شده
باید اون دره را یکبار برای همیشه به پارک زنده و شبانه روزی با برنامه های تفریحی تبدیل کرد که حتی برای خانواده ها امن باشه ولی حیف نه همت و دلسوزی هست و نه بودجه هست و نه حال و حوصله کار کردن !
سما فعلا مردان معتادرا جمع اوری کنین حداقل از وضع موجود بهتر است در این بین فکری هم به حال زنان معتاد هم بکنین بهانه بیخودی نیارین
چه چیز باعث گرایش به مصرف مواد مخدر می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
چه چیز باعث گرایش به مصرف مواد مخدر می
.شود؟کاملا مشخصه نبود برنامه های حمایتی مشخص در جامعه عدم قبول خورده فرهنگها که موجب بالارفتن سطح استرس تنش عصبی جامعه میشود؛نداشتن برنامه های اقتصادی وفرهنگی دراز مدت وواقع گرانه؛عدم استفاده از تجربه کشورهای دیگر؛عدم استفاده از افراد متخصص مخصوصا در رشته های علوم انسانی واصرار وپافشاری شکست خورده برای یکدست کردن جامعه....تازه این آغاز سونامی اعتیاداست
متاسفانه در تمام شهر ها ودر تمام محلات شاهد افراد معتاد متجاهر و کارتن خواب و ضایعات جمع کن هستیم که گذشته از مسایل انسانی که باید مورد توجه قرار گیرد و این افراد جمع آوری و درمان شوند ، پرسه زدن این افراد در شهر هم باعث تولید جرم و جنایت می شوند و هم چهره شهرها را به شدت زشت کرده اند. متاسفانه دولت مثل اکثر طرح هایش در بحث جمع آوری و درمان این افراد شکست خورده است و نیاز به یک مدیریت واحد و با برنامه و البته با بودجه کافی می باشد.
خرید وفروش مواد را قانونی کنید ، خود به خود همه چیز درست میشود و دیگر نیازی به این همه بگیر و ببند نیست
پاسخ ها
سعید
| Germany |
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
بالاخره یه نفر یه حرف درست زد. احسنت
رشد انفجاری تعداد معتادان دلایل زیادی دارد،از جمله مماشات و سهل انگاری پلیس با مواد فروشان و قاچاقچیان محلات میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
چون این ممشات برای بعضی ها سود دارد
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی