بازدید 5148
۵

امضای ۵ تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی با افغانستان

در جریان سفر هیأت اقتصادی افغانستان به ایران، مراسم امضای اسناد تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و افغانستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۰۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸ 10 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، پنجشنبه شب ۱۸ آبان ماه نشست امضای اسناد تفاهم نامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و افغانستان با حضور محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و ملأ عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در تهران برگزار شد.

در این مراسم ۵ سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان مقامات دو کشور امضا و مبادله شد.

عناوین اسناد مبادله شده میان مقامات دو کشور به این شرح است: سند یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، صورتجلسه نشست کمیته مشترک همکاری حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف افغانستانی، سند همکاری میان ذوب آهن اصفهان و طرف افغانستانی، سمت همکاری میان مناطق آزاد.

هیأت اقتصادی ۳۰ نفره هیأت سرپرستی افغانستان به رهبری «ملأ عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت این کشور شنبه ۱۳ آبان ماه وارد تهران شد.

در جریان این سفر معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت سرپرست افغانستان با برخی مقامات کشورمان دیدار و پیرامون افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی کیان تهران و کابل رایزنی کرد.

به گزارش مهر، محمد مهدی جوانمرد قصاب مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی توافق شده میان هیأت افغانستانی حاضر در ایران با مقامات کشورمان گفت: همان گونه که پیش بینی می‌شد با سفر هیأت بلند مرتبه و کاملاً تخصصی کشور افغانستان به جمهوری اسلامی ایران زمینه‌های فعالیت دو کشور در ابعاد مختلف تجاری و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: مذاکرات به خصوص در بخش‌های معدنی، گمرکی، مرزی و توسعه اقتصاد مرزی، مناطق آزاد گمرکی و حمل و نقل هوای زمینی ریلی و جاده‌ای بود که امکان توسعه روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و انشالله امشب شاهد به ثمر رسیدن این مذاکرات با امضای تفاهمنامه‌های مختلف اقتصادی خواهیم بود.

هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجاری میان تهران و کابل

جوانمرد قصاب اظهار داشت: انشالله ظرف دو هفته آینده روند اجرایی این توافقات آغاز شود و با توجه به این مسئله شاهد گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور و نیز ترانزیت حمل و نقل کالا میان دو کشور و شبانه روزی و فعال شدن مرزها، احداث پل دوم میلک با سرعت بیشتری وارد پیشرفت قرار بگیرد و نتایج آن را به صورت مبسوط برای دو کشور مشخص شود.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص هدف گذاری انجام شده برای افزایش تجارت میان دو کشور تصریح کرد: در حال حاضر تجارت میان دو کشور یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است و آنگونه که وزیر تجارت افغانستان درخواست کرده است ظرف ۳ تا ۵ سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. البته در گذشته حجم تجارت میان دو کشور سه میلیارد دلار هم رسیده بود.

وی افزود: البته این امر نیازمند متغیرهای مختلفی است و از جمله آنکه تولید در کشور افغانستان افزایش پیدا کند.

قرارداد افغانستان با ذوب آهن اصفهان

در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه میان شرکت‌های ایرانی سرمایه گذار در افغانستان، مهدی کوهی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: طی بازدیدی که هیأت اقتصادی دولت افغانستان از ذوب آهن اصفهان داشت توافق نامه‌ای بین این شرکت با وزارت صنعت و تجارت افغانستان به امضا رسید.

وی افزود: ذوب آهن بیش از نیم قرن سابقه در صنعت فولاد کشور دارد و قرار شد در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی حوزه معدن با افغانستان همکاری کند، به ویژه آنکه این کشور معادن غنی زیادی خصوصاً در استان‌های همجوار با ایران و نزدیک معادن سنگان کشورمان دارد.

وی‌افزود: با افغانستان توافق کردیم تا در زمینه انتقال استخراج معادن سنگ آهن همکاری داشته باشیم.

وی افزود: یکی دیگر از موارد مورد توافق ذوب آهن با وزرات صنعت و تجارت افغانستان، اجرای کارهای توسعه‌ای در این کشور است که شامل صادرات ریل تولیدی ذوب آهن به افغانستان است که موجب توسعه صنعت ریلی این کشور می‌شود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از دیگر موارد مورد توافق با هیأت اقتصادی افغانستانی را صادرات تیرآهن‌های بال پهن به همسایه شرقی ایران عنوان و بیان کرد: افغانستان کشور زلزله خیزی است و از آنجایی که تیرآهن‌های بال پهن ایرانی می‌توانند زلزله‌های ۸ تا ۱۲ ریشتر را تحمل کنند، کمک خوبی به توسعه ایمنی ساخت و ساز این کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین ما در ذوب آهن اصفهان آرک های فولادی مخصوص استفاده در معادن را تولید می‌کنیم که با استانداردهای اروپا منطبق است لذا در ایجاد ایمنی برای معدن کاران افغانستانی بسیار مؤثر خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵
طالبان داتقویت کنید تا یک روزبلای جان بشوند آب هیرمند که رفت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
شما همونی نیستی که می‌گفت چین و پاکستان و ترکیه و هند و ... دارن در افغانستان جای پا درست میکنم و ایران کجاست؟
با این اوضاع مشکل حق ربع هیرمند ماست مالی و فراموش شد
خخخخ
هدف ازسند تفاهم نامه اقتصادی هیات افغانی تلاش برای نگه داشتن واشتغال زایی ۳۰سی میلیون اشغالگران خودشان است که مبادا ۳۰ میلون به افغانستان برگردند وبارسنگینی روی سرطالبان شوند افغانیها وطالبان خیلی زرنگند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی